Department of History
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/11693/115483
Browse
Browsing Department of History by Title
Now showing 1 - 20 of 5199
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted 1 Mayıs 1959'da İsmet İnönü'nün Uşak'ta taşlanması olayı(Bilkent University, 2017) Şahin, Naci Murat; Gökalp, Yaşar Sidal; Çuhadar, Berkay; Uğur, Enes; Gür, SercanItem Restricted 1 Mayıs 1977(Bilkent University, 2013) Şişmanlar, Emre; Elbir, Dilara; Genç, Furkan; Bulak, Ersin; Kabaş, MertcanItem Restricted 1 Mayıs 1977: perde arkası ve etkileri(Bilkent University, 2023) Kaynak, Zeynep; Akmaz, Gizem; Karabıçak, Acar; Şener, Serdar; Yorgancı, Cansu1 Mayıs İşçi Bayramı, dünyada 1891 yılından, Türkiye’de ise 1923 yılından itibaren kutlanmaya başlanan, toplumun oldukça kalabalık olan emekçi kesimine büyük anlam ifade eden bir gün olma özelliği taşımaktadır. Tüm işçi sınıfının ve sendikaların bir araya gelişi, birliktelik hissinin her sene hissedilmesi bugünü onlar için yıllar boyu değerli kılmıştır. Amacımız, bu topluluğu daha iyi anlamak adına Kanlı 1 Mayıs gününü tümüyle ele almak ve bu korkunç günden çıkarılması gereken derslere odaklanmak olmuştur. Araştırmamız, Kanlı 1 Mayıs 1977 öncesi 1 Mayısları, o günü, Türkiye’deki siyasi ve toplumsal havayı ve Kanlı 1 Mayıs ardından Türkiye oluşan atmosferi ve sonraki 1 Mayısları inceleme altına almıştır.Item Restricted 1. Dünya Savaşı ve milli mücadele dönemlerinde gündelik yaşam(Bilkent University, 2016) Baysal, İpek; Ünal, Emre Can; Görgülü, Berke; İpekkan, Deniz; Çolak, FıratItem Restricted 1. TBMM'nin Kurtuluş Savaşı Müzesi'ne dönüştürülmesi(Bilkent University, 2014) Aksu, Mert; Baki, Neslihan; Hançer, Jülide; Akçasayar, Efe; Paker, AlperItem Restricted 1.Karabağ Savaşı ve Türkiye(Bilkent University, 2022) Kuru, Nihansu; Baydar, Zeynep; Pekince, Esin; Aydın, Bünyamin; Gürlek, Berra NurGerek Azeri gerek Ermeni toplumu için tarihi, sosyal, kültürel ve ekonomik açıdan bir hayli önemli olan Dağlık Karabağ bölgesinin Azerbaycan’a bağlı bir otonom bölge olarak 1988’de tescil edilmesiyle başlayan siyasi kriz, Sovyetler Birliği’nin 1991’de resmî olarak çöküşü ile devletler arası bir savaş niteliği kazanmıştır. Bu süreçte Türkiye, çoğunlukla arabuluculuk rolü üstlenmiş, ancak bu tutum savaşın yarattığı göç ve sosyal travma gibi yıkıcı etkilerin ortadan kaldırılması için yeterli olmamıştır. Bu makalede, Birinci Karabağ Savaşı’nın gelişimiyle birlikte Türkiye’nin bu süreçte sosyal, ekonomik ve siyasi bakımdan maruz kaldığı olaylar ve savaşın Türkiye’deki Ermeni ve Azeri topluluklar üzerinde bıraktığı etkiler ele alınmıştır.Item Restricted 100 yıllık bir konukseverlik Anzak törenleri (1942-2015)(Bilkent University, 2015) Tepeler, Selim; Tatarlı, Başak; Çalışkan, Gökhan; Keleşoğlu, Dilara; Kavrama, EceItem Restricted 11 Eylül 1957 Ankara sel felaketi(Bilkent University, 2014) Aydın, Hasan Basri; Bahar, Halil Bumin; Kahveci, Safiye Merve; Özbek, Helin; Öztemel, İlknur ŞebnemItem Restricted 12 Eylül 1980 Askeri Darbe'sinin Türkiye'de karikatüre etkilerinin Gırgır Dergisi üzerinden incelenmesi(Bilkent University, 2016) Özdemir, Emirhan; Çetin, Fırat; Ulusoy, Kutay; Ekmekçioğlu, Nisa; Çalışkan, OnurItem Restricted 12 Eylül 1980 Askeri Darbesi'nin ; Işıklar Askeri Lisesi eğitim hayatına etkisi (1976-1988)(Bilkent University, 2018) Karaman, Berfu Laçin; Çetin, Emine Betül; Acar, Elif; Çeper, Ceren; Boşdurmaz, Ekin BircanBursa Işıklar Askeri Lisesi, Türkiye’nin en eski ve köklü eğitim kurumlarından bir tanesidir ve eğitim faaliyetlerini sürdürdüğü süre boyunca eğitim ve sosyal hayat açısından birçok değişimden geçmiştir. Bu değişimlerde etkili olan en çarpıcı ögelerden biri de 12 Eylül 1980 Darbesi’dir. Bu makale, 12 Eylül 1980 Darbesi’nin Işıklar Askeri Lisesi’nde o dönemde eğitimlerine devam eden öğrencilerin öğrenim ve sosyal hayatları üzerindeki etkisini inceler. İnceleme yapılırken lisenin, 1980 Darbesinin hemen öncesinde mezun olmuş, darbe sırasında hala lisede öğrenci olan ve lisedeki eğitimlerine darbenin hemen sonrasında başlamış mezunlarla sözlü ve yazılı röportaj yapılmış, onların sağladıkları bilginin yanı sıra 1980 Darbesinin Türkiye üzerindeki etkilerini inceleyen ve Işıklar Askeri Lisesi tarihini ele alan yazılı kaynaklardan da yararlanılmıştır. Sonuca varılırken, sözlü kaynakların yorumları ve yazılı kaynaklardan edinilen bilgiler karşılaştırılmıştır.Item Restricted 12 Eylül 1980 darbesi etkisiyle Türkiye’de ortaöğretim tarih müfredatındaki değişiklikler(Bilkent University, 2021) Köşegil, Beril; Anıl, Elif; Aslanoğlu, Sidar; Tuncer, Umut Selin; Arslan, Yavuz ErenBu araştırmanın amacı 12 Eylül 1980 darbesi öncesi ve sonrasında tarih öğretimi kapsamında milli eğitim tarih müfredatında meydana gelen değişimleri ortaya koymaktır. Hükümet ve takiben egemen ideoloji değiştikçe ders kitaplarında ele alınan kavramların ve olguların da bunlarla paralel olarak değişime uğraması kaçınılmazdır. Bu nedenle çalışma sürecinde 1972- 1985 tarihleri arasında basılan belli ders kitapları karşılaştırılmalı olarak incelenecektir. Buna bağlı olarak darbe sonrası askeri hükümetin benimsemiş olduğu ideolojiler ışığında Atatürk ilkeleri, tarihi figürler, dini ve etnik azınlıklar gibi konu başlıklarında meydana gelen değişiklikler ortaya konulacaktır.Item Restricted 12 Eylül 1980 darbesi günü ve sonrasının Milliyet Gazetesi’nde 1 hafta boyunca incelenmesi(Bilkent University, 2014) Uyarağalar, Tutku; Erik, İzgi; Akçam, Semiha; Bulduk, Berkay; Karataş, BerkeItem Restricted 12 Eylül 1980 darbesi sonrası kurulan danışma meclisinin anayasal süreçteki rolü(Bilkent University, 2021) Akbulut, Melek; Çomak, Aleyna; Gültekin, Ömer Oktay; Karaman, Aslı; Temel, Berkİhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi’ndeki HIST-200 dersi için yapılan bu çalışmada, 12 Eylül 1980 Darbesi sonrası yeni bir anayasaya duyulan ihtiyaç üzerine kurulan Danışma Meclisi (DM) ve anayasal süreçteki rolü incelenmiştir. Öncelikle ülkenin darbe sürecindeki durumuna ve yeni bir anayasaya neden ihtiyaç duyulduğuna değinilmiştir. Bu gereksinimlerle oluşturulan DM, kuruluş aşamasında yapılan seçimler, yapılan seçimlerin demokratik açıdan niteliği ve anayasal süreçteki görevleri ile anlatılmıştır. DM’nin anayasanın hazırlandığı dönemde tek organ olmaması ve MGK ile iş birliği içinde oluşundan hareketle DM’nin MGK ile olan ilişkisi de projemizde irdelenmiş ve DM’nin yetki bakımından bağımsızlığı tartışılmıştır. DM halkı temsil eden bir kuruluş olduğu için dönemin sosyal ve siyasi koşullarının anayasal süreçte DM’nin verdiği kararlar üzerinde etkisi olmuştur. Bu kararlar projemizde örneklerle incelenmiş ve bu kararlarla halkın ihtiyaçlarının nasıl karşılanmasının amaçlandığı irdelenmiştir. DM’nin Türk siyasal hayatındaki benzer şartlarda kurulan 1961 Temsilciler Meclisi ile benzerlikleri kadar farklılıkları da bulunduğu için geniş çaplı bir karşılaştırılmasına projemizde yer verilmiştir. Son olarak dönemin tanınmış isimlerinin DM hakkındaki görüşlerine vurgu yapılmış ve nihai anayasa taslağının kabul süreci aktarılmıştır.Item Restricted 12 Eylül 1980 Darbesi sonrasında üniversitelere getirilen zorunlu dersler(Bilkent University, 2020) Kaleli, Ali Yüce; Altuntaş, Elif Nur; Taş, Doğa; Kuren, Sıla; Aral, UmutcanTürkiye'yi derinden etkileyen 12 Eylül 1980 askeri darbesi sonucu yalnızca sosyal yaşamda değil, eğitimde de değişiklikler görüldü. Atatürk ilkeleri ve inkılap tarihi, Türkçe, yabancı dil ve beden eğitimi dersleri üniversitelerin müfredatına zorunlu ders olarak eklendi. 1980'den itibaren günümüze kadar olan süreçte üniversitelerde uygulanan ortak bir müfredatın olmamasından kaynaklı olarak derslerin işleyiş usulleri hem zamana hem de üniversiteye bağlı olarak değişiklik gösterdi. Farklı işleyiş usullerinin yanında bu zorunlu derslerin isimleri de bu zaman içerisinde farklılık gösterdi. Derslerin kanunen zorunlu hale gelmesi ise hem öğretim üyeleri hem de üniversite öğrencileri bakımından çeşitli sonuçlar doğurdu. Beden eğitimi ve yabancı dil gibi bazı derslerin zorunlu hale gelmesi öğrencilerin bu dersleri önemsememesinin sonucu olarak, derse katılım oranının çok düşük olmasına ve böylece dersin başarılı bir şekilde verilememesine sebebiyet verdi. Türkçe ve tarih derslerinde ise ilk başta derslerin içeriği normal bir üniversite ortamında olması gereken bilimsel bir yaklaşım ile öğretilmesi değil, 12 Eylül ideolojisinin ezberletilmesi amaçlandı. Daha sonraki zamanlarda bilimsel yaklaşıma geri dönüldü.Item Restricted 12 EYLÜL 1980 darbesinden önceki ve sonraki süreçte Türkiye-Fransa ilişkilerinin ve Fransız Kültür Merkezinin çalışmalarının incelenmesi(Bilkent University, 2021) Ateş, Ece; Tunç, Hasan Ege; Onguner, Deniz Tuna; Çelik, SılaFransız Kültür Merkezlerinin, Türkiye’de farklı tür ve içeriklerden etkinlikler ve kurslar sunarak iki ülke arasında sosyal bir köprü görevi üstlendikleri söylenebilir. Bahsi geçen etkinlikler dönem dönem farklılıklar gösterseler de temel olarak hepsi Fransız dili ve kültürünü yansıtmaktadır. İki ülke arasında başta siyasi olmak üzere yaşanan gerilimlerin Fransız Kültür Merkezlerinin etkinliklerine ve de diğer çalışmalarına yansıması beklenmiştir. Bu bağlamda ikili ilişkileri en çok geren olaylar 1980 darbesi öncesi ve sonrası olarak ele alınmış, olayları medyada nasıl gündeme geldiği de değerlendirilmiştir. Ancak beklenenin aksine bu tür ve benzeri politik etkileşimlerin Ankara ve Fransız Kültür Merkezlerinin çalışmaları üzerine içeriksel olarak herhangi bir etkisi gözlemlenememiştir.Item Restricted 12 Eylül 1980 darbesinin Türk Müziğine etkisi: Anadolu Rock ve Arabesk Müzik(Bilkent University, 2022) Dereyurt, Mithat Mert; Deveci, Murat Alp; Kaya, Başaksu; Kaynak, Nilsu; Tataroğlu, İpekTarih 12 Eylül 1980 gününü gösterdiğinde, Türkiye Cumhuriyeti 20 yıl aradan sonra tekrar Türk Silahlı Kuvvetleri’nin yönetime bütünüyle el koyduğu yeni bir darbe ile karşılaşmıştır. 12 Eylül Darbesi veya 12 Eylül İhtilali dönemin Genelkurmay Başkanı Kenan Evren önderliğinde emir-komuta zinciriyle gerçekleştirilen askeri müdahaledir. Bu darbe Türkiye Cumhuriyeti’ni birçok açıdan değişikliğe sürüklemiştir. Siyaset dışında etkilediği bir diğer alanlar Türkiye’nin ekonomik, kültürel ve sosyal durumlarıdır. Bu araştırmada 12 Eylül Darbesinin getirdiği yasakların ve kısıtlamaların Türk Müziğine etkileri araştırılmıştır. Darbe öncesi ve sonrası; özellikle Anadolu Rock ve Arabesk Müzik türlerinin mevcut durumları, hangi alanlarda nasıl etkilendikleri, darbenin bu türler üzerindeki etkisinin karşılaştırması, dönemin ünlü sanatçıları ve müzik şirketleri, dönemin nasıl sona erdiği incelenmiştir. İlgili araştırmalar kaynak olarak kullanılmıştır. O dönemlere şahitlik etmiş kasetçi Mehmet Koçoğlu ile yaptığımız röportaj dönemin müzik piyasasını ve sektördeki insanların nasıl mağdur olduğunu daha iyi anlamamıza yardımcı olmuştur, kaybolan kasetler ve yasaklanan müzikler hakkında bilgi edinilmesini sağlamıştır. 12 Eylül gibi Türkiye’yi oldukça değiştiren bir tarihin Türk Müziği konusundaki etkisini gözler önüne sermek, dönemin kültürel hayatının siyasetten nasıl etkilendiği, sanatçıların ve halkın yaşadıklarının ne kadar önemli olduğunu öğrenmemizi sağlayacaktır.Item Restricted 12 Eylül askeri darbesi etkisinde Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi(Bilkent University, 2017) Dansuk, Ata; Yurtal, Duygu; Hamamcı, Lidya; Kesgin, İdil; Lim, İpekItem Restricted 12 Eylül askeri darbesinin TRT'nin kurumsal yapısı ve televizyon yayınları üzerine etkisi(Bilkent University, 2012) Dursun, Kamil; Dündar, Esra; Güncüer, Mert; Güngör, Bilge; İleriler, EsraItem Restricted 12 Eylül Darbesi öncesinde ve sonrasında yaşanan siyasi gelişmeler ve bunların gündelik yaşama etkileri(Bilkent University, 2014) Soysanlı, Duygu; Türkeri, Melisa; Özden, Zeynep Büşra; Gürel, HamitItem Restricted 12 Eylül Darbesi’nin öğretmenlere ve örgün eğitime etkileri: ihtilal öncesi ve sonrasında eğitimci olmak(Bilkent University, 2022) Bulca, Öznur; Narter, Yiğit; Özdemir, Zeynep Sude; Toprak, Sena Duygu; Us, Mina12 Eylül 1980 tarihinde gerçekleşmiş olan askeri darbe, bilinen adıyla 12 Eylül İhtilali, Türkiye tarihine damga vurmuş olaylardan birisidir. Bu olay, Türkiye siyasi tarihinde iz bıraktığı gibi her bir vatandaşın, nitekim öğretmenlerin de hayatını etkilemiştir. Bu araştırmada; 12 Eylül İhtilalinin eğitim müfredatına, öğretmenlerin çalışma ortamına ve öğretmenlerin mesleki ve meslek dışı hayatlarına yansıması anlatılacaktır. Araştırmada; ihtilal döneminde görev yapmış öğretmenlerle yapılan röportajlar ile birlikte dönemde öğretmenleri ve eğitim sistemini konu almış gazete haberleri, makale ve tezlerden yararlanılmıştır. 1980 Darbesinin Türkiye tarihinde yarattığı etkiyi anlamak için bu olayı Türk toplumunu eğiterek ona yön veren öğretmenlerin perspektifinden aktarmak önem taşımaktadır