Department of Turkish Literature
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/11693/115666
Browse
Browsing Department of Turkish Literature by Title
Now showing 1 - 20 of 273
- Results Per Page
- Sort Options
Item Open Access 10 yıl sonra Dede Korkut Oğuznameleri ve notlar(Geleneksel Yayıncılık, 2010) Özay, Y.Semih Tezcan ve Hendrik Boeschoten’in hazırladıkları, 2001 yılında Yapı Kredi Yayınları’ndan çıkan Dede Korkut Oğuznameleri (316 s.) ile yine aynı yıl, aynı yayınevinden çıkan Semih Tezcan’ın hazırladığı Dede Korkut Oğuznameleri Üzerine Notlar (424 s.) adlı kitaplar üzerine yirmi üç kitap tanıtım ya da kitap eleştiri yazısı çıkmıştır. Türkiye’de yayınlanmış bir çalışma üzerine altısı uluslararası dergilerde olmak üzere bu kadar çok yazı yayınlanması öncelikle çalışmanın önemini ve ciddiyetini gösterir, bunun yanında bu yeni çalışma birçok araştırmacının dikkatini çekecek ve üzerinde yorum yapmasına teşvik edecek yeni bazı kapılar açmış olmalıdır. Bu yazıda, bu yeniliklerin neler olduğu, dokuz yıl içerisinde bu çalışmaların nasıl tepkiler aldığı, ilk kez bu çalışmalarda önerilen çözümlerin hangilerinin sorgulanmadan onaylandığı ve hangi çözümlerin eleştirildiği tartışmaya açılacaktır.Item Open Access 18. yüzyılda klasik mesnevide değişim ve sürerlik bağlamında Şeyh Gâlib'in Hüsn ü Aşk'ının "Işıknâme" olarak kurgusu(Harvard University * Near Eastern Languages and Civilizations, 2013) Tezcan, N.Item Open Access 1814'ten 2011 'e Seyahatname araştırmalarının tarihçesi(T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı, 2011) Tezcan, Nuran; Tezcan, Nuran; Tezcan, S.Item Open Access 1990 lı Yıllardan 2000 lere süregiden eğitilme sürecinin benlik inşasında yol açtığı hasarlar(2014) Yavuz, Ayşe DuyguItem Open Access Ağrıdağı Efsanesi'nden sözlü edebiyata "metinlerarası" bir yolculuk(Geleneksel Yayıncılık, 2009) Kurtuluş, M.Son yıllarda, edebiyat dışı görsel kültür ürünleri de metinlerarası çalışmaların bir parçası olarak ele alınmaktadır. Sözlü edebiyat ürünleri ise, hâlâ metinlerarasılık kuramının dışında bırakılmaktadır. Kristeva, Genette, Barthes gibi kuramcıların metinlerarası ilişkileri yazılı edebiyat ürünlerine özgü bir durum olarak incelemeleri de sözlü kültür ürünlerinin uzun bir süre bu kuramın dışında kalmasının bir sebebidir. Yaşar Kemal’in Ağrıdağı Efsanesi adlı romanında ise, metinlerarası ilişkilerin kurulmasını sağlayan ortak motiflerin tümü sözlü edebiyat ürünlerine dayanır. Bu romanda, metinlerarasılık ilişkisinin kurulmasını sağlayan yöntemin anıştırma (allusion)’ olduğu görülür. Bu çalışmada, öncelikle metinde hangi sözlü edebiyat ürünlerine gönderme yapıldığı açıklanacak, sonra bu metinlerarası motiflerin romanda nasıl bir işlevi olduğu üzerinde durulacaktır. Son olarak metne, Yaşar Kemal’in kurduğu metinlerarası ilişkilerin bu romanda çoksesliliğin oluşmasına ve çeşitli söylemlerin çarpışmasına (heteroglossia) katkıda bulunup bulunmadığı sorusu sorulacatır.Item Open Access An alternative republic, religion or lifestyle: Fenerbahçe soccer team and supporters(2006) Buğra, M.G.Soccer has an importance in the facilities of socializing in modern city. Especially some local teams make people socialized in the neighborhood. This article discusses the cultural codes that is made by soccer itself and the folklore of supporter groups. The aim of this article is to discuss the relation between soccer and daily life at the sample of this social group.Item Open Access Anadolu efsaneleri belleklerde yaşamaya devam ediyor(2002) Aksoy, ElifBu yazıda öncelikle efsane tanımları ve Türk efsanelerinin gruplandırılınasıyla ilgili çalışmaları kısaca inceleyeceğiz. Ankara'da yaşayan Ahmet Yılmıaz'dan dinlediğimiz, Yılmaz ın Sivas'ın Taşdelen beldesinde geçirdiği çocukluk yıllarından bu yana belleğinde canlı tuttuğu bazı efsanelerin bunlar arasında özellikle hayvana dönüşüm efsanelerinin bu gruplandırmadaki konumlarını belirlemeye çalışacağız. Son olarak da sözkonusu efsanelerin kültürel antropoloji ekseninde incelenmesinin mümkün olup olımndığını tartışacağız.Item Open Access An analysis of a poem by Aşik Veysel in terms of metric equivalence(2002) Canpolat, M.This article aims to deal with the question whether the poem entitled "Let You Be A Gazelle and Me, A Hunter" by Aşik Veysel is a rhythmic poem or not in terms of properties of "sound". To do this, the concept of "meter" which is based on contrasts of "stress" has been taken into account without analysing the poem's meaning and content.Item Open Access An analysis on fairytale and tongue twisters: "Zaman Zaman içinde"(2002) Korkmaz, G. EzgiIn this study Pertev Naili Boratav's book Zaman Zaman İçinde, which consists of the fairytales and the tongue twisters that he collected, is examined in terms of its theoretical basis, the method it follows, and its sources. Boratav's use of comparative, nationalist, and structural theories and the method he followed is also analyzed.Item Open Access An anti-epic story with an anti-hero: Puslu Kitalar Atlasi(2005) Demirkol, N.In this article, epic, which is a product of oral culture, is considered at length as a source which is transformed and consumed by novel, a product of written culture. Mikhail Bakhtin defines epic as an expired kind and points at novel as a promising one. In fact, the first impression about İhsan Oktay Anar's Puslu Kitalar Atlasi, which constitutes the subject of this article, is that this novel has little in common with the characteristics of an epic. However ten of the thirteen rules of an epic story, which are set by Axel Olric in his article titled "Epic Rules of Folk Tales", could be determined in this novel. This article claims that the novelist takes advantage of epic rules as a result of either a deliberate choice or an unconscious habit while creating characters and setting up dramatic structure and reproduces epic, which is considered as an expired kind.Item Open Access An approach to the epic of Battal Ghazi in the context of grotesque transformation(2005) Timuroğlu, S.The Yeşilcam Cinema, in 1970s, adapted the epic of Battal Ghazi to many films. Having a closer look at one of these, "The Legend of Battal Ghazi", we see that epics, as reflections of nations heroic ideals, are parodied through such films. This tansformation stands close to Bakhtin's definiton of novel which parodies the literary kinds. In this manner, we can examine the film through the "grotesque transformation technique" which is an intertextual theory. The difference that comes from a comparison, in relation to this technique, of the dialogues and incidents in both the film and the epic reveals how epic as the narrative of a society is being obscured by another narrative, the film.Item Open Access Araçsal akla ve pozitivizme karşı çıkan bir feminist metodoloji(Cyprus International University, 2018) İlic, D. T.; Yıldırım, PınarAraçsal aklın bilimsel alandaki temel çıktısı olan pozitivizmin yansımaları, yalnızca nicel veri üretimi alanıyla sınırlı kalmayarak, ataerkilliğin de içinde yer aldığı anaakım dünya görüşünün güçlenip yerleşikleşmesinde etkili olmaktadır. Ataerkil yapıyı dönüştürerek, kadınların seslerinin hem bilim insanları olarak metin üretiminde, hem de üretilen metinlerin içindeki kadın temsillerinde yaygınlaştırılmasını talep eden feminist teorinin ve metodolojinin de, bu bağlamda pozitivizm ile arasına belli bir mesafe koyması gerekli görünmektedir. Bu çalışma, feminist metodolojinin geleneksel araştırma yöntemleri ile arasına mesafe koyabilme becerisini tartışmayı denemektedir. Feminizm; liberal, radikal, Marksist, kültürel, varoluşçu ve postmodern başlıklarıyla birbirinden ayrışmış alt dallara sahip olduğu için pozitivizm ve araçsal akıl kavramlarını genelleyerek tartışmak olası görünmemektedir. Bu metin, farklı feminist teorileri ve metodolojileri ayrımlarıyla ele aldıktan sonra, Dorothy Smith ve Sandra Harding’in, araçsal araştırma yöntemi, pozitivizm, araştırma öznesi ve nesnesi olarak kadının konumu gibi metodolojik konulara dair tezlerini ele almayı denemektedir. Çalışma, bu iki feminist yazarda varolan metodolojik eğilimlerin anaakım, pozitivist ve gelenekselci olmaktan uzak olduğunu; bu haliyle, araştırma tercihlerine dair bu muhalif duruşun yalnızca bilimsel yöntemin, araçsal akıldan arındırılmasına değil, kadınların özgürleşimlerine de katkıda bulunduğunu iddia etmektedir.Item Open Access The architect of city legends : the Great Sinan(2003) Korkmaz, G. EzgiIn this study, the traditional definition of legend and its characteristics are compared with that of city legends, moving from three legends about the Great Architect Sinan that are told in the city. It is also examined that under which circumstances and why these legends have emerged in the city as well as their functions in the city life.Item Open Access Arnavutluk'taki Nasrettin oğlu Nasrettin(2002) Çetaku, DritaNasrettin Hoca bir çok ülkenin halk edebiyatında mizahın temsilcisi olarak tanınmaktadır. Bu yazıda Nasrettin Hoca'nın Arnavut halk edebiyatındaki yeri ve önemi ele alınmaktadır. Aynca Türk ve Arnavut fıkralarının arasındaki bazı ortak özellikler ve farklılıklar dile getirilmektedir.Item Open Access Arzu ile Kamber den "Yilan Hikâyesi" ne(2002) Turgut, Canan Öktemgil"Arzu ile Kamber" hikayesi, Türk halk hikayelerinin en yaygın olarak bilinenlerinden biridir. Ancak, derlemelerin büyük bir kısmı incelendiğinde, bunun halk hikayesi niteliklerini büyük ölçüde kaybettiği görülebilir; masal öğeleri ağır basmaktadır artık. Bu yazıda, ilk olarak "Arzu ile Kamber"in türü saptanmıştır. Daha sonra, halk hikayelerinin yazıya geçirilmesi ve devlet tarafından alınan kararlar sonucu, 1930 lu yıllarda bunlann modernleştirilmesi girişiminin bu ürünler üzerine etkileri tartışılmıştır.Item Open Access Âşik Ali Cemali repertuvarindan parçalarin performans teorisi kapsaminda değerlendirilmesi(2002) Dündar, HülyaBu çalışmada Aşık Ali Cemali'nin söylediği türküler ve anlattığı kısa hikayeler Performans Teorisi çerçevesinde incelenmiştir Çalışma dört bölümden oluşmakta olup bu bölümlerde anlatanın, dinleyicinin, anlatım ortamının ve ses kayıt cihazının aşığın performansı üzerindeki etkileri araştınlmıştır.Item Open Access Aşık Hasan Dede'nin "Dağlar" şiirinde iktidarla ilişki(2002) Turgut, Canan ÖktemgilGazi Aşık Hasan Dede, bazı kaynaklarda 17. yüzyılda yaşadığı ileri sürülen bir Bektaşi dervişidir. Çeşitli savaşlara katılmış, padişah II. Mustafn'nın meclisinde bulunmuş bir şairdir. Bu yazıda, Hasan Dede'nin "Dağlar" adlı şiiri, onun iktidarla olan ilişkisi bağlamında yorumlanacaktır.Item Open Access “Âşık” Şah Senem ve “Âşık” Aslı’nın sesleri ve suskunlukları(Geleneksel Yayıncılık, 2009) Uçar, Aslı“Kerem ile Aslı” ve “Garip ile Şah Senem” hikâyeleri genellikle Âşık Kerem ve Âşık Garip’in biyografileri veya hikâyeleri olarak değerlendirilmiştir. Aslı da Şah Senem de bu hikâyelerde saz çalıp şiir söylemelerine rağmen, kişilikleri ve sesleri çoğunlukla ihmâl edilmiştir. Bu yazının amacı, “Âşık” Şah Senem veya “Âşık” Aslı gibi yeni tarihsel kişilikler ortaya atmak değildir; ancak Garip, Kerem, Şah Senem ve Aslı halk edebiyatının kurmaca karakterleri olarak ele alınmıştır. Bu araştırmada, feminist bir perspektiften iki hikâyede toplumsal cinsiyetin nasıl oluşturduğu sorgulanarak kadın deneyimleri anlaşılmaya çalışılacaktır. Kısaca, Şah Senem ve Aslı’nın olay örgülerindeki edimleri incelenirken iki kadın kahramanın kendi hikâyelerini anlatabilmeleri için sesleri ve sessizlikleri dinlenmeye çalışılacaktır.Item Open Access Aşk mesnevilerini şövalye aşkı bağlamında okumak(Pusula Yayıncılık, 2006) Tezcan, N.Item Open Access Atasözleri Hakkinda atasözleri ya da atasözlerinin toplumsal anlami(2006) Başgöz I.; Toçoğlu, N.T.[No abstract available]