Browsing by Subject "Teacher"
Now showing 1 - 11 of 11
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted 12 Eylül Darbesi’nin öğretmenlere ve örgün eğitime etkileri: ihtilal öncesi ve sonrasında eğitimci olmak(Bilkent University, 2022) Bulca, Öznur; Narter, Yiğit; Özdemir, Zeynep Sude; Toprak, Sena Duygu; Us, Mina12 Eylül 1980 tarihinde gerçekleşmiş olan askeri darbe, bilinen adıyla 12 Eylül İhtilali, Türkiye tarihine damga vurmuş olaylardan birisidir. Bu olay, Türkiye siyasi tarihinde iz bıraktığı gibi her bir vatandaşın, nitekim öğretmenlerin de hayatını etkilemiştir. Bu araştırmada; 12 Eylül İhtilalinin eğitim müfredatına, öğretmenlerin çalışma ortamına ve öğretmenlerin mesleki ve meslek dışı hayatlarına yansıması anlatılacaktır. Araştırmada; ihtilal döneminde görev yapmış öğretmenlerle yapılan röportajlar ile birlikte dönemde öğretmenleri ve eğitim sistemini konu almış gazete haberleri, makale ve tezlerden yararlanılmıştır. 1980 Darbesinin Türkiye tarihinde yarattığı etkiyi anlamak için bu olayı Türk toplumunu eğiterek ona yön veren öğretmenlerin perspektifinden aktarmak önem taşımaktadırItem Restricted 1969 Öğretmen Boykotu ve boykotun sosyal ve toplumsal etkileri(Bilkent University, 2019) Ardıç, Alp Berke; Aşkın, Barış; Öçalan, Burak; Sarpkaya, Fatih Berkay; Özsoy, Işık1965’te kurulan Türkiye Öğretmenler Sendikası (TÖS) ve Türkiye İlkokul Öğretmenleri Sendikası (İLKSEN)’in 1968’de düzenlediği Eğitim Şûrası ve 1969 Eğitim Yürüyüşü’nün devamı niteliğinde, 15 Aralık 1969 tarihinde “Büyük” Öğretmen Boykotu düzenlenmiştir. Dört gün boyunca devam eden bu boykota, Türkiye’nin birçok şehrinden yaklaşık 109.000 öğretmen katılmıştır. Bu boykotla birlikte öğretmenler kendi taleplerini hükümete duyurmuşlardır; ancak bu talepler yerine getirilmemiştir.Item Restricted Ankara Yüksek Öğretmen Okulu, eğitime ve öğretmen yetiştirmeye katkıları(Bilkent University, 2024) Erdoğmuş, Efe; Ergün, Sude; Özyalçın, Ömer; Arıtürk, Ömer FarukCumhuriyet Dönemi’nde, öğretmen açığını kapatmak ve nitelikli öğretmenler yetiştirmek amacıyla kurulan Yüksek Öğretmen Okulları, Türkiye’nin eğitim tarihinde önemli bir yere sahiptir. Bu araştırmada, temelleri Tanzimât Dönemi’ne kadar uzanan Yüksek Öğretmen Okullarına ek olarak, öğrenci seçimi ve eğitim modeli ile Fransız eğitim modeline yakın bir yapıyla başarı elde eden Ankara Yüksek Öğretmen Okulunun Türkiye’de eğitime ve öğretmen yetiştirmeye katkıları incelenmiştir. Ayrıca, Ankara Yüksek Öğretmen Okulunun hangi yöntemler ile liseler ve ilköğretim okulları için nitelikli öğretmenler yetiştirdiği ve öğrenci seçiminde hangi yöntemleri izleyerek köylerdeki yetenekli çocuklara üniversite eğitimi imkânı sağladığı araştırılmıştır. Ankara Yüksek Öğretmen Okulunun oldukça kapsamlı olan müfredatı ile öğrencilerine sunduğu alan eğitimi, mesleki eğitim, yabancı dil eğitimi ile ülkedeki öğretmen yetiştirme sorununa nasıl cevap verdiği ortaya konmuştur. Mezunları Türk eğitimine önemli katkılarda bulunan Ankara Yüksek Öğretmen Okulunun yetiştirdiği akademisyenler, dekanlar, dershane kurucuları ve önde gelen eğitimcilere de araştırmada yer verilmiştir. Araştırma, cevap aradığı bu sorular ile Ankara Yüksek Öğretmen Okulunun nasıl nitelikli öğretmenler yetiştirerek Türk eğitimine değer kattığını ortaya koymaktadır.Item Restricted Eğitim ve yardıma adanmış bir yaşam: Necla Gürtunca(Bilkent University, 2024) Fidan, Beril; Şimşek, Elifsude; Gökşahan, Ebrar Emine; Işık, Öznur; Kurban, Zeynep EzgiNecla Gürtunca, 1927’de Samsun’da doğmuştur. Hayatını eğitime ve yardıma adamış olan Gürtunca, reformist bir öğretmendir. Almanya’da on dokuz aylık dil öğrenimi almıştır ve dil yetkinliğini geliştirmiştir. Öğretmenlikten emekli olduktan sonra okuma yazma bilmeyen kadınlara öğretmenlik yapmış, ihtiyaç sahibi çocuklara kitap ve kıyafet yardımında bulunmuştur. Ayrıca mavi kapak toplama projelerine katkı sağlamış ve Milli Kütüphane’de görme engelliler için kitap seslendirmiştir. Bu araştırmada Necla Gürtunca’nın hayatı, yardım faaliyetleri ve eğitim çalışmaları kendisinin kişisel arşivinden alınan kaynaklar, verdiği gazete röportajı, kızı Cinan Gürtunca’nın, Necla Gürtunca'nın özel hayatı hakkında anlattıkları, Jale Anıl ile yapılan röportaj ve Bilgi Aydoğan ile yapılan görüşmeden toplanan bilgiler ışığında incelenmiştir.Item Restricted Eğitime muhtaç öğrencilerin hayatlarında Hasanoğlan Köy Enstitüsü'nün yeri: Muzaffer Öğretmen(Bilkent University, 2022) Şengüder, Ayberk; Kunaç, Begüm; Kir, Deniz; Taştan, Gün; Yıldırım, KaryaÇoğu zaman ihmal edilen köy insanlarına, eğitim vererek onları bilinçlendirmek ve ilkokul öğretmeni yetiştirmek için kurulan köy enstitüleri günümüzde birçok insan üzerindeki etkisini sürdürmektedir. Köy enstitülerinden biri olan Hasanoğlan Köy Enstitüsü çok sayıda öğrenci yetiştirmiş, eğitim sistemi ve eğitim ahlakıyla örnek bir okul olmuştur. Bu köy enstitüsünün mezunlarından Muzaffer Erdoğan, mezun olduktan sonra köy enstitüsü bilincini yaymak ve köy insanlarını eğitimle buluşturmak için çalışmalar yapmış, birçok öğrencinin Hasanoğlan Köy Enstitüsü’ne girmesini sağlamıştır. Bu çalışmada Hasanoğlan Köy Enstitüsü’nün sistemi, öğrencileri üzerindeki etkisi ve bu enstitüden mezun olmuş Muzaffer Erdoğan’ın, köy çocuklarının eğitimle buluşması için yaptıklarının anlatılması amaçlanmıştır. Çalışma hazırlanırken Muzaffer Erdoğan’ın öğrencilerinden ve Hasanoğlan Köy Enstitüsü’nden mezun olan Hasan Kır’ın, eşi Vesile Kır’ın anlattıklarından yararlanılmıştır. Hasanoğlan Köy Enstitüsü Hakkında yazılmış makale ve kitaplara başvurulmuş ve Hasanoğlan Köy Enstitüsü hakkında yapılan gazete haberleri incelenmiştir.Item Restricted Köy enstitüsü öğretmeni Ali Gökçe’nin hayatı(Bilkent University, 2021) Haholu, Ada; Güneri, Hüseyin Doğukan; Özmert, Alp; Kaya, Atakan; Karabıyık, Aşkın AdaAli Gökçe’nin hayatını anlatacağımız bu çalışmada ilk olarak Ali Gökçe’nin hayatında dair kısa bir bilgi vermek büyük önem taşır. Ali Gökçe 1932 yılında dünyaya gelmiştir. Ailesinin teşviği üzerine köy enstitüsüne başlar. Burada öğretmenlik yolunda ilk adımlarını atar ve bu konuda lisansını tamamlar. Daha sonrasında mezun olduktan sonra ilk görev yeri olan Çöplü köyüne atanır. Burada çalıştıktan sonra köy enstitüleri kapatılana kadar sırasıyla Eskiyapar köyü, Yerköy, Sarıağaç köyü ve Başıbüyüklü köyünde görev alır. Köy enstitüleri kapatıldıktan sonra ailesiyle beraber Ankara’ya yerleşen Ali Gökçe öğretmenlik hayatına burada 18 yıl kadar devam eder. Daha sonrasında 1977 yılında emekli olur. Ali Gökçe’nin hayatında büyük bir yer kaplayan köy enstitülerine bu araştırmada ağırlık verilecektir.Item Restricted Köy okullarından kendi kolejine uzanan bir başarı öyküsü: Rasim Şahinkaya(Bilkent University, 2021) Çiçek, Şevval Zeynep; Kayı, Sude; Çelik, Emin; Dernek, Tuğberk Yiğit; Karaaslan, Yunus UtkuRasim Şahinkaya 50 yılı aşkın eğitim hayatı boyunca köylerde, kasabalarda ve büyük şehirlerde binlerce öğrenci yetiştirdi. 1971-1980 yılları arasında Muslubey, Yazıbaşı ve Avdancık köylerinde öğretmenlik yapan Şahinkaya aynı zamanda bu köylerde asfalt yol yapımı ve su getirilmesi gibi önemli çalışmalara da ön ayak oldu. Türkiye’nin birçok farklı yerinde öğretmenlik yaptıktan sonra oğlu Serhan Şahinkaya ile beraber 1998’de Bursa Yıldırım’da danışmanlık bürosu açarak özel sektöre ilk adımını attı. Eğitim alanında özel sektörde büyümesinin ardından 2002’de Şahinkaya Dershanesi’ni kurdu ve 2007’de daha fazla öğrenciyle çalışabilmek adına Şahinkaya Eğitim Kurumları’nı kurdu. Rasim Şahinkaya yönetici olarak çalışanlarının ihtiyaçlarını her daim ticari kaygılarının önüne koydu. Böylelikle girdiği her işte insani duyarlılığı ve azmiyle başarıyı yakaladı.Item Restricted Peyman Eren'in hayatı(Bilkent University, 2018) Oğuzer, Derya; Eroğlu, Ayşe İrmak; Turan, Deniz; Kaytaz, Berkcan; Aytekin, AlptuğBu araştırma projesinde kendini eğitime adamış olan Peyman Eren’in hayatı araştırılmıştır. Bu araştırma kapsamında, Peyman Eren’le röportaj yapılmıştır ve Peyman Eren’in kişisel arşivinden çeşitli belgelere araştırma yazısında yer verilmiştir. Bu yazıda 1937’den günümüze kadar Peyman Eren’in hayatı dört farklı zaman dilimine ayrılıp incelenmiştir: öğrencilik hayatı, öğretmenlik hayatı, idarecilik hayatı ve emeklilik hayatı. Peyman Eren hakkında yapılan araştırmalar sınırlı sayıda olduğundan, ikinci kaynaklara da başvurulmakla beraber ağırlıklı olarak Peyman Eren’le yapılan röportajdan ve kendisinin kişisel arşivinden faydalanılmıştır. Eren’in öğretmenlik mesleği, MEB ve YöK gibi çeşitli mecralardaki yöneticilik görevleri esnasındaki tecrübeleri ve gerek yurt içinde gerek yurt dışında olmak üzere eğitim amaçlı yaptığı çalışmalar araştırma kapsamındadır. Peyman Eren özellikle genç kız ve kadınların eğitimine destek olmaya çalışmış; hayatının tüm safhalarında bunun için emek sarf etmiştir. Bu yazı da Eren’in eğitime yaptığı önemli katkılara dikkat çekmek amacıyla yazılmıştır.Item Restricted Türk eğitim-öğretiminde Set Ailesi(Bilkent University, 2021) Ünal, Rojda; Gündoğdu, İlayda; Uygunlar, Mert; Sargon, Alp; Önder, DamlaTürk eğitim ve öğretim sistemi köklü bir geçmişe sahiptir ve geçmişten günümüze kadar birçok yeniliğe ve gelişime şahit olmuştur. Set Ailesi, eğitim sistemini ileriye taşımaya kendini adamış, öğrencilere en iyi şekilde fayda sağlayabilmek amacıyla elinden gelen her şeyi yapmak için çaba sarf etmiş ve etmeyi sürdüren bir ailedir. Celâleddin Set, 43 yılını öğretmenliğe adamış ve bu süre boyunca Atatürk ilke ve inkılaplarına bağlı kalarak; hem okulun hem de öğrencilerin başarısı için velilerle ve çevresindekiler ile sağlam ilişkiler kurarak bu amacı doğrultusunda ilerlemiş ve başarılı olmuştur. Celâleddin Set’in kızı olan Olcay Set Uygunlar da babasının eğitim prensiplerinden etkilenerek onun yolundan ilerlemiş, öğretmenlik ve yöneticilik hayatı boyunca babasından edindiği bilgilerden faydalanmıştır. Bu araştırmada Celâleddin Set’in öğrencisi Rasim Özyürek ve kızı Olcay Set Uygunlar ile yapılan röportajlardan, Celâleddin Set’in kızı tarafından yazılmış biyografisinden ve çeşitli makale ve kitaplardan faydalanılarak, Set Ailesi üyelerinin öğretmenlik hayatlarından, okullara ve öğrencilere sağladıkları fayda ve ortaya koydukları yeniliklerden ve Celâleddin Set’in eğitimcilik kariyeri dışında gerçekleştirdiği faaliyetlerden bahsedilmiştir.Item Restricted Türkiye'nin ilk Eğitim Bilimleri Fakültesi: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi(Bilkent University, 2024) Duysak, Emirhan; Gümüş, Fatma Karin; Taş, İlmay; Uygur, Simay; Bardakçı, Zeynep NeşeAnkara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi, 1964'te kurularak Türkiye'nin eğitim alanındaki ihtiyaçlarına bilimsel yaklaşımlar ve yenilikçi metotlarla yanıt vermiştir. Fakülte, eğitim bilimleri alanında öncü olup, akademik ve toplumsal etkiler bırakmıştır. Kuruluşundan itibaren eğitim uzmanlığı üzerine odaklanarak nitelikli eğitimciler yetiştirmiş, ilk oyuncak müzesi gibi kültürel projelerle eğitime katkıda bulunmuştur. YÖK’ün değişen politikalarına rağmen, fakülte bilimsel değerlerini korumaya çalışarak eğitim bilimlerindeki liderliğini sürdürmüştür. Bu çalışmalar, üniversitenin ve fakültenin toplumdaki önemli rolünü pekiştirmiştir.Item Restricted Türkiye'nin ilk kadın il belediye başkanı Müfide İlhan'ın hayatı ve dönemin siyasetine olan etkisi(Bilkent University, 2021) Atamer, Alp Eren; Şahin, İlayda; Bölük, Melis; Türkmen, Sinem Polen; Bayazit, Utku19 Şubat 1911 tarihinde İstanbul’da dünyaya gelen Fatma Müfide İlhan, mareşal bir babanın ve ev hanımı bir annenin çocuğudur. Eğitim ve öğrenim yılları Ankara ve İstanbul’da geçmiştir. Öğretmenlik diplomasıyla mezun olmuştur. İlk evliliğinde eşinin tayini sonucu Almanya’ya gitmiştir. İkinci evliliğinde ise doktor eşinin Afganistan’a tayininin çıkması sebebiyle, onunla birlikte giderek gönüllü öğretmen olarak çalışmıştır. Türkiye’ye döndükten sonra siyasete atılmıştır. Demokrat Parti’nin üyesi olan Müfide İlhan, 1950 seçimlerinde Mersin belediye başkanı seçilmiştir. 1951 yılında ise partideki iç çatışmalar dolayısıyla görevden ayrılmıştır. Parti ile olan ilişiğini kestikten sonra birçok kurumda yer almıştır. 1996 yılında kalp krizi sonucu vefat etmiştir.