Browsing by Subject "Transportation"
Now showing 1 - 20 of 31
- Results Per Page
- Sort Options
Item Open Access Analysis and applications of replenishment problems under stepwise transportation costs and generalized wholesale prices(2012) Konur, D.; Toptal, A.In this study, we analyze the replenishment decision of a buyer with the objective of maximizing total expected profits. The buyer faces stepwise freight costs in inbound transportation and a hybrid wholesale price schedule given by a combination of all-units discounts with economies and diseconomies of scale. This general cost structure enables the model and the proposed solution to be also used for the supplier selection of a buyer under the single sourcing assumption. We show that the buyers replenishment problem reduces to finding and comparing the solutions of the following two subproblems: (i) a replenishment problem involving wholesale prices given by an all-units discount schedule with economies of scale and a lower bound on the replenishment quantity, and (ii) a replenishment problem involving wholesale prices given by an all-units discount schedule with diseconomies of scale and an upper bound on the replenishment quantity. We propose solution methods for these two subproblems, each of which stands alone as practical problems, and utilize these methods to optimally solve the buyers replenishment problem.Item Restricted Ankara metrosu: planlama, inşaat ve başlama süreci(Bilkent University, 2023) Nadirler, Ahmet Utku; Tuğcu, Bilgehan; Uzun, Cansu Naz; Czichon, Cem Paul; Tanoğlu, Fatma NurBu araştırmanın konusu Ankara Metrosunun inşaat sürecinin incelenmesidir. Metronun planlanması, inşaatta kullanılan yöntemler, alınan güvenlik önlemleri ve metronun kullanıma açılması ile toplumda yarattığı etkiler incelenmiştir. Metronun ulaşımda sağladığı kolaylıklar ve ne kadar önemli olduğunu kanıtlama amacı doğrultusunda araştırma yapılmıştır. Araştırma yapılırken kullanılan makalelerin, tez yazılarının ve gazetelerin yanı sıra daha kesin bilgilere ulaşabilmek için o yıllarda M1 hattının yapımında çalışmış bir inşaat mühendisi olan Yalçın Uzun’dan da yardım aldık.Item Restricted Ankaray’ın Ankara’ya etkileri(Bilkent University, 2021) Bora, Mehmet Korhan; Yılmaz, Mahir Canberk; Salman, Erim Berke; Koç, Merve; Kamışlı, Gökcem ÖzcanAnkaray projesi, Ankara'nın toplu taşıma sistemi için geç ama gerekli bir adımdı ve Türk mühendisliği için önemli bir adımdı ama en önemlisi bu proje, ilk olduğu için planlama aşamasından başlayarak yerel ve çevre nüfusu üzerinde büyük bir etkiye sahipti. Türkiye'nin ilk kentsel yeraltı yolcu taşıma sistemlerinden biriydi ve başkent Ankara için bir ilk oldu. Bulabildiğimiz önceki araştırmaların çoğu, projenin mühendislik yönleriyle alakalıydı, projenin sosyal sonuçları yeterince incelenmemişti. Projenin sosyal etkilerine ilişkin sınırlı bilgi, farklı mühendislik temalı araştırmalara dağılmış, bu da proje hakkında sosyal bilgi bulmayı nispeten zorlaştırmıştır. Üniversitelerde ve çevrimiçi veri tabanlarında bulunan çeşitli yazılı kaynakları kullanarak dağınık bilgileri bir araya toplamaya çalıştık ve eksikleri tamamlamak için projeye doğrudan veya dolaylı olarak dahil olan farklı kişilerle çeşitli röportajlar yaptık.Item Restricted Aras Kargo’nun kuruluşu ve Türkiye’nin lojistik sektorüne katkıları(Bilkent University, 2020) Aras, Ecemnaz; Dadağlıoğlu, Eren; Yaşar, Elif Bircesu; Korkut, Beyza; Ateş, Ladin1979 yılında Celal Aras ve kardeşleri Canpolat ve Hikmet Aras tarafından kurulan Aras Dağıtım ve Pazarlama, hızlı bir şekilde oluşturduğu dağıtım ağı gücüyle, bu gücün taşımacılıkta da kullanılması kararı alınarak 1989'da faaliyete geçen Aras Kargo'nun da temellerini oluşturmuştur. Aras Kargo, rakipleri Yurtiçi ve MNG Kargo ile beraber, Türkiye’de lojistik ve kargoculuk sektöründe önemli rol oynayan firmalardandır. Bu çalışmada, Türkiye’de kargoculuk ve lojistik sektörü, Aras Kargo’nun kuruluşu ve sektöre girişi, bu süreçte yaşanan zorluklar, Türk halkının kargoculuk sektörüne tepkisi, diğer kargo şirketleriyle yaşanan rekabet ortamı ve bu şirketlerin karşılaştırılması, Aras Kargo’nun vizyonu ve kendini yenilemesi başlıklarına değinilecektir.Item Open Access Architecture for safety–critical transportation systems(Elsevier B.V., 2023-03-15) Ahangari, Hamzeh; Özkök, Yusuf İbrahim; Yıldırım, Asil; Say, Fatih; Atık, Funda; Ozturk, OzcanIn many industrial systems, including transportation, fault tolerance is a key requirement. Usually, faulttolerance is achieved by redundancy, where replication of critical components is used. In the case oftransportation computing systems, this redundancy starts with the processing element. In this paper, we useMarkov models to assess the level of safety with different redundancy techniques used in the literature. Morespecifically, we give implementation details for various architecture options and evaluate one out of two (1oo2)and two out of three (2oo3) implementations. We observe that both 1oo2 and 2oo3 can reduce the averageprobability of failure per hour (PFH) down to 10−7 which provides Level-3 (SIL3) safety according to thestandards.Item Open Access Assessment of hazardous material risks for rail yard safety(Elsevier, 2007) Glickman, T. S.; Erkut, E.This paper illustrates the application of quantitative risk assessment in a rail yard where tank cars of hazardous materials are received and stored. The assessment was conducted in response to community concerns about the safety of a proposed yard expansion. Six different chemicals are involved. For each one, the average monthly volume and the hazard of most concern are specified. We use an event tree populated with empirical data to compute the probability of a major spill in each case and we estimate the corresponding critical impact distances using available modeling tools. We find that for some of the chemicals, the relative increases in risk are appreciable, but that in all cases, the absolute levels of risk remain low. Then we identify some ways in which such an analysis can be extended and discuss the potential difficulties associated with these extensions.Item Restricted Atatürk döneminde demiryolları: 1923-1938(Bilkent University, 2021) Korkmaz, Dilara; Kuş, Yağmur; İnan, Mehmet Hamza; Özkoçer, Öykü; Somunoğlu, BoraKendi demiryolunu inşa etme gücüne sahip olmayan Osmanlı demiryollarının inşa edilmesi için birçok yabancı şirkete imtiyaz vermiştir ve bu yüzden Osmanlı Döneminde demiryolları yabancı ülkelerin sömürgesi haline gelmiştir. Millî Mücadele sürecinden sonra bağımsız bir devlet olan Türkiye Cumhuriyeti egemen ve ulusal bir ekonomik politika benimsemiş ve ülke refahına birçok yönden katkı sağlayacağı düşünülen demiryollarının geliştirilmesi ve millileştirilmesine dönemin kısıtlı imkanlarına rağmen önem verilmiştir. Mevcut demiryollarının tamir edilmesi ve yeni hatların açılması için dönemin zorlu ekonomik şartlarına rağmen demiryollarının finanse edilmesine öncelik verilmiştir. Demiryolları politikasının belirlenmesi ardından millileştirilme süreci başlamıştır. Bu süreç milli bütünlüğü ve ülkenin ekonomik ihtiyaçlarını karşılayacak demiryolu yapımı ve işletmesinin ulusal tek bir idare tarafından yapılmasının sağlanmasıyla ve yabancı devletlerin elindeki hatların satın alınıp demiryollarına milli bir nitelik kazandırılmasıyla temelde iki yönde gelişmiştir. Demiryolları özellikle Devlet Demiryolları ve Limanları İşletme Umum Müdürlüğünün Kurulması ile millileştirilme sürecini kısmen tamamlamıştır. Bütün imkansızlıklara rağmen 1923-1938 yılları arasında o dönem de tabir edildiği gibi ülke demir ağlarla sarılmıştır.Item Restricted Bir turizm cenneti: Cunda Adası(Bilkent University, 2024) Akhan, Azra Fatma; Gürsoy, Kutay; Ozan, Serhat Çağan; Şimşek, Begüm; Gündüz, AlperenBu yazı, Cunda Adası olarak da bilinen Alibey Adası’nın Türk Cumhuriyet tarihinde geçirdiği turistik evrimi ve bölgesel değişimi konu almakta olup meydana gelen gelişmeleri kronolojik süreç içerisinde incelemektedir. Yazıda, adanın demografik ve sosyolojik yapısı, coğrafi ve fiziki özellikleri, mutfak kültürü, halkının beslenme alışkanlıkları, adanın karakterini ve kimliğini oluşturan mimari yapılar ve bu yapılar üzerinde yürütülen restorasyon faaliyetleri, ada içi ve adadan dışarı ulaşımın gelişimi gibi konulara yer verilmiştir. Proje hazırlanırken muhtelif makalelere, yükseköğretim tezlerine, turizm envanterlerine, kitaplara, dergilere, gazetelere, blog yazılarına ve sözlü kaynaklara başvurulmuştur. Cunda’nın popüler isimlerinden İbrahim Başkurt ve ada halkı arasında Adem Baba lakabıyla bilinen Adem Kaçar ile röportajlar yapılmıştır. Ayrıca adanın diğer bilindik isimlerinden olan Alihan Tavşan, Fevzi Tavşan, Mustafa Sevengül gibi isimlerle ön röportaj niteliğinde görüşmeler yürütülmüştür. İbrahim Başkurt, 80’li yaşlarındadır ve doğma büyüme Cundalıdır. Merhum Cunda Muhtarı Muharrem Başkurt’un ağabeyidir. Farklı yıllarda Ayvalık belediye başkanı yardımcılığı ve Ayvalık belediye meclisi üyeliği görevlerini yürütmüştür. Şu an ise günlerini Cunda’da yer alan zeytin ve zeytinyağı ürünleri sattığı kendi dükkanında geçirmektedir. Adem Baba (Adem Kaçar) 76 yaşındadır ve doğma büyüme Cundalıdır. Gençliğinde Cunda’da restorancılık ve Ayvalık’ta Anavatan Partisi için delegelik yapmıştır. Kendisi akıcı biçimde Yunanca ve Türkçe konuşmaktadır. Görüşülen diğer isimler adada işletmecilik, zeytincilik ve balıkçılık gibi adanın turistik tarihi açısından kritik öneme sahip meslekler ile iştigal etmiş insanlardır ve röportaj yapılan diğer isimler gibi doğma büyüme Cundalılardır.Item Open Access Coordinated inventory replenishment and outsourced transportation operatoins(Elsevier, 2014-10) Gürler, Ü.; Alp, O.; Büyükkaramikli, N. C.We consider a one-warehouse N retailers supply chain with stochastic demand. Inventory is managed in-house whereas transportation is outsourced to a 3PL provider. We develop analytical expressions for the operating characteristics under both periodic and continuous joint replenishment policies. We identify the settings where a periodic review policy is comparable to a continuous review one. In our numerical test-bed, the periodic policy performed best in larger supply chains operating with larger trucks. We also observed that if the excess utilization charge is less than 25%, outsourcing becomes beneficial even if outsourcing cost is 25% more than the in-house fleet costs.Item Open Access Coordinated logistics: replenishment with capacitated transportation for a supply chain(POMS, 2014-01) Büyükkaramikli, N. C.; Gürler, Ü.; Alp, O.In this study, we consider the integrated inventory replenishment and transportation operations in a supply chain where the orders placed by the downstream retailer are dispatched by the upstream warehouse via an in-house fleet of limited size. We first consider the single-item single-echelon case where the retailer operates with a quantity based replenishment policy, (r,Q), and the warehouse is an ample supplier. We model the transportation operations as a queueing system and derive the operating characteristics of the system in exact terms. We extend this basic model to a two-echelon supply chain where the warehouse employs a base-stock policy. The departure process of the warehouse is characterized in distribution, which is then approximated by an Erlang arrival process by matching the first two moments for the analysis of the transportation queueing system. The operating characteristics and the expected cost rate are derived. An extension of this system to multiple retailers is also discussed. Numerical results are presented to illustrate the performance and the sensitivity of the models and the value of coordinating inventory and transportation operations.Item Open Access The cost and risk impacts of rerouting railroad shipments of hazardous materials(Elsevier, 2007) Glickman, T. S.; Erkut, E.; Zschocke, M. S.Rail shipments of hazardous materials expose the population near the routes to the possibility of an accident resulting in a spill. Rail routes are determined by economic concerns such as route length and the revenue generated for the originating carrier. In this paper we consider an alternate routing strategy that takes accident risks into account. We employ a model to quantify rail transport risk and then use a weighted combination of cost and risk and generate alternate routes. In some cases the alternate routes achieve significantly lower risk values than the practical routes at a small incremental cost. While there are generally fewer rerouting alternatives for rail than for road transport, considering the possible consequences of a train derailment we argue that risk should be taken into account when selecting rail routes and that the cost–risk tradeoffs should be evaluated.Item Open Access Designing emergency response networks for hazardous materials transportation(2007) Berman O.; Verter V.; Kara, B.Y.Undesirable consequences of dangerous goods incidents can be mitigated by quick arrival of specialized response teams at the accident site. We present a novel methodology to determine the optimal design of a specialized team network so as to maximize its ability to respond to such incidents in a region. We show that this problem can be represented via a maximal arc-covering model. We discuss two formulations for the maximal arc-covering problem, a known one and a new one. Through computational experiments, we establish that the known formulation has excessive computational requirements for large-scale problems, whereas the alternative model constitutes a basis for an efficient heuristic. The methodology is applied to assess the emergency response capability to transport incidents, that involve gasoline, in Quebec and Ontario. We point out the possibility of a significant improvement via relocation of the existing specialized teams, which are currently stationed at the shipment origins. © 2005 Elsevier Ltd. All rights reserved.Item Open Access Endogenous effects of hubbing on flow intensities(Springer, 2016) Taner, M. R.; Kara, B. Y.Location of hub facilities and the allocation decisions in transport networks endogenously affect both the flow intensities and the transportation costs. Since the introduction of the hub location problem to the operations research literature in mid-1980s, many researchers investigated different ways of modelling the effects of hub facilities on the transportation costs. On the other hand, there has been very limited research on their effect on the flow intensities. This study proposes a new approach, inspired by the Bass diffusion model, to forecast the change in the demand patterns generated at different locations as a result of the placement of new hubs. This new model is used in the context of the uncapacitated single allocation p-hub median problem to investigate the effects of endogenous attraction, caused by the spatial interaction of present hubs, on future hub location decisions. Computational results indicate that the location and allocation decisions may be greatly affected when these forecasts are taken into account in the selection of future hub locations.Item Open Access Energy-saving quality road lighting with colloidal quantum dot nanophosphors(Walter de Gruyter GmbH, 2014) Erdem, T.; Kelestemur, Y.; Soran-Erdem, Z.; Ji, Y.; Demir, Hilmi VolkanHere the first photometric study of road-lighting white light-emitting diodes (WLEDs) integrated with semiconductor colloidal quantum dots (QDs) is reported enabling higher luminance than conventional light sources, specifically in mesopic vision regimes essential to street lighting. Investigating over 100 million designs uncovers that quality road-lighting QD-WLEDs, with a color quality scale and color rendering index ≥85, enables 13-35% higher mesopic luminance than the sources commonly used in street lighting. Furthermore, these QD-WLEDs were shown to be electrically more efficient than conventional sources with power conversion efficiencies ≥16-29%. Considering this fact, an experimental proof-of-concept QD-WLED was demonstrated, which is the first account of QD based color conversion custom designed for street lighting applications. The obtained white LED achieved the targeted mesopic luminance levels in accordance with the road lighting standards of the USA and the UK. These results indicate that road-lighting QD-WLEDs are strongly promising for energy-saving quality road lighting. © 2014 Science Wise Publishing & De Gruyter 2014.Item Open Access Generating time-varying road network data using sparse trajectories(IEEE, 2016-12) Eser, Elif; Kocayusufoğlu, F.; Eravci, Bahaedd; Ferhatosmanoglu, Hakan; Larriba-Pey, J. L.While research on time-varying graphs has attracted recent attention, the research community has limited or no access to real datasets to develop effective algorithms and systems. Using noisy and sparse GPS traces from vehicles, we develop a time-varying road network data set where edge weights differ over time. We present our methodology and share this dataset, along with a graph manipulation tool. We estimate the traffic conditions using the sparse GPS data available by characterizing the sparsity issues and assessing the properties of travel sequence data frequency domain. We develop interpolation methods to complete the sparse data into a complete graph dataset with realistic time-varying edge values. We evaluate the performance of time-varying and static shortest path solutions over the generated dynamic road network. The shortest paths using the dynamic graph produce very different results than the static version. We provide an independent Java API and a graph database to analyze and manipulate the generated time-varying graph data easily, not requiring any knowledge about the inners of the graph database system. We expect our solution to support researchers to pursue problems of time-varying graphs in terms of theoretical, algorithmic, and systems aspects. The data and Java API are available at: http://elif.eser.bilkent.edu.tr/roadnetwork. © 2016 IEEE.Item Open Access A GIS ‐ based framework for hazardous materials transport risk assessment(Wiley-Blackwell Publishing, 2001) Verter, V.; Kara, B. Y.This article presents a methodology for assessment of the hazardous materials transport risk in a multicommodity, multiple origin – destination setting. The proposed risk assessment methodology was integrated with a Geographical Information System (GIS), which made large‐scale implementation possible. A GIS‐based model of the truck shipments of dangerous goods via the highway network of Quebec and Ontario was developed. Based on the origin and destination of each shipment, the risk associated with the routes that minimize (1) the transport distance, (2) the population exposure, (3) the expected number of people to be evacuated in case of an incident, and (4) the probability of an incident during transportation was evaluated. Using these assessments, a government agency can estimate the impact of alternative policies that could alter the carriers’ route choices. A related issue is the spatial distribution of transport risk, because an unfair distribution is likely to cause public concern. Thus, an analysis of transport risk equity in the provinces of Quebec and Ontario is also provided.Item Restricted Göklerdeki istikbal: Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü(Bilkent University, 2020) Sülün, Ayşe Aybüke; Bümen, Ebubekir; Çelik, Fatma Selen; Atlı, Gülnur; Yılmaz, Nida Nur1912 yılında başlayan ilk havacılık çalışmaları, Mustafa Kemal Atatürk'ün "İstikbal Göklerdedir!" sözünü temel alarak 1925 yılında ilk olarak Türk Tayyare Cemiyeti adı altında başlamıştır ve daha sonra Türk Hava Kurumu olarak devam eden kurumsallaşmış yapısını kazanmıştır. 1933 yılı itibari ile önceleri "Türk Hava Postaları" filosu ile ilk Sivil Hava Taşımacılığı gerçekleştirilirken, daha sonraki yıllarda Dünyadaki değişim hızına ayak uydurabilme, Türk Sivil Havacılık faaliyetlerinin uluslararası kimliği, denetlenmesi gibi amaçlar doğrultusunda 1954 yılında Ulaştırma Bakanlığına bağlı olarak Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü kurulmuştur. Bu süreçte, çeşitli Sivil Havacılık kazaları yaşanmış ve bu kazaların ardından hava yollarının güvenli hâle getirilmesi için bir dizi önlem alınmıştır. Faaliyetlerini daha hızlı gerçekleştirebilmesi adına 2005 yılı itibariyle Ulaştırma Bakanlığı bünyesinden finansal anlamda özerkliğini kazanmıştır ve Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü teşkilatlanmasında değişikliğe gidilmiştir. Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü şu an hâlâ çalışmalarını sürdürmektedir.Item Open Access Integration of shipment scheduling decisions for forward and reverse channels in a recoverable item system(Elsevier, 2012-11) Toptal, A.In this paper, we consider the problem of finding the economic shipment quantities of failed and recovered items between a central depot and a collection center to coordinate the flow in both ways. Our model takes an explicit account for the transportation costs and capacities under the assumption of deterministic failure rate of items. The proposed solution provides the optimum shipment quantities, and the level of spare items to be held at the collection center with the objective of minimizing the long-run average total costs subject to a service level.Item Restricted Kamyon şoförlüğünden iş insanlığına: Ünver ailesi(Bilkent University, 2021) Acar, Zeynep; Küçükkatırcı, Hilal; Çomak, Elif Zehra; Ünver, Çağlar; Özel, Esra BegümBu çalışmada, Ünver ailesinin yaşamına ve tuz üretim şirketlerinin kuruluş ve gelişim aşamalarına yer verilecektir. 9 Kasım 1948 tarihinde Ankara’nın Şereflikoçhisar ilçesinin Hamzalı Köyü’nde doğan Süleyman Ünver'in üç çocuğu Özmeriç Ünver, Hasan Ünver ve Mehmet Ünver Ankara'da büyümüş, temel eğitimlerinin ardından 1985 ile 1997 yılları arasında kamyon şoförü olarak nakliyecilik yapmışlardır. İşlerin büyümesiyle daha sonra Ünver Nakliye Şirketi kurulmuştur. Daha çok tuz taşımacılığında çalışan kardeşler, tuz sektöründe yeterli bilgi birikimine ulaştıklarından 2005 yılında ilk fabrikalarını kurarak tuz üretimine başlamışlardır ve üretimlerini Ünver Sofram Tuz adıyla sürdürmektelerdir.Item Open Access The location and location-routing problem for the refugee camp network design(Elsevier Ltd, 2021-01) Arslan, O.; Culhan Kumcu, G.; Yetiş Kara, Bahar; Laporte, G.The refugee crisis is one of the major challenges of modern society. The influxes of refugees are usually sudden and the refugees are in sheer need of services such as health care, education and safety. Planning public services under an imminent humanitarian crisis re quires simultaneous strategic and operational decisions. Inspired by a real-world problem that Red Crescent is facing in Southeast Turkey, we study the problem of locating refugee camps and planning transportation of public service providers from their institutions to the located camps. Our modeling approach brings a new facet to the location and routing problem by considering the location of beneficiaries as variables. We develop a branch price-and-cut algorithm for the problem. To solve the pricing problem, we introduce a cycle-eliminating algorithm using nested recursion to generate elementary hop constrained shortest paths. The best version of our algorithm efficiently solves 244-node real-world in stances optimall