Browsing by Subject "Atatürk"
Now showing 1 - 20 of 26
Results Per Page
Sort Options
Item Restricted Anayasa Mahkemesi Eski Başkanı: Yekta Güngör özden'in hayatı(Bilkent University, 2018) Polat, Defne; Memigüven, Sena; Ekinci, Gizem; Çiçekçi, Gökçe; Göktaş, Sena CerenBu araştırmada, Anayasa Mahkemesi eski başkanı Sayın Yekta Güngör özden’in hayat hikayesi belirli konu başlıkları altında incelenmiştir. Süreç içinde Tokat’tan Ankara’ya uzanan hayat hikayesi ve Atatürk’e beslediği yoğun duygularının onun hayatına olan etkisi ve hukuk camiası altında yaptığı çalışmalar ve topluma kazandırdığı görüşler üzerinde durulmuştur. Yazılı ve sözlü kaynaklardan faydalanarak araştırma tamamlanmıştır.Item Restricted Ankara'nın kalbinde yaşayan bir devrimci: Jose Marti Parkı(Bilkent University, 2018) Avcı, Ayça Sıla; Tekin, Berkay; Demir, Ahmet; Kale, Fatma SenaKüba halkının bağımsızlık mücadelesinin fikir lideri olan Jose Marti’nin ülkesine çok uzakta olan bir ülkede, Türkiye’nin başkentinde Ankara’da büstü bulunmaktadır. Her ne kadar Küba ve Türkiye birbirinden fiziksel olarak uzakta bulunup, ideolojik olarak farklılıklar gösterse de, Küba ve Türkiye’nin ulusal egemenlik uğrundaki mücadeleleri benzerlikler içermektedir. Mustafa Kemal Atatürk ve Jose Marti, işgalci güçlere karşı halkılarını birleştiren iki önemli liderdir. Havana’da bulunan Mustafa Kemal Atatürk büstü, Jose Marti büstünün dışında Küba topraklarında bulunan tek devlet adamı büstüdür. Jose Marti’nin Küba bağımsızlığına yaptığı katkılar, Mustafa Kemal Atatürk’ün Türk Kurtuluş Savaşı’nda izlemiş olduğu yol ile iz düşüm içindedir.Item Restricted Atatürk and archaeology: reasons and consequences(Bilkent University, 2020) Fayoumi, Rama; Ebida, Tarek; Moghaddam, Faezeh; Iftikhar, Ammaar; Tara, Seyedeh HodaAtatürk had a deep interest in archaeology, stemming from his belief in how it might affect nationalism and secularism. Archaeology was then used to create a Turkish identity that could combat the notion that Turks were a secondary race. Atatürk took the initiative to enhance Turkey’s archaeological field through the establishment of the Turkish Historical Society and by carrying out excavations. Atatürk’s approach and attitude towards archaeology differed significantly from that of the Ottoman’s. Furthermore, the archaeology’s effects were not limited to Turkey but had an impact on other countries as well.Item Restricted Atatürk'ün Beyaz Treni ve üç döneme yayılan hikayesi(Bilkent University, 2018) Kürkçü, Sultan Simge; Deniz, Esra Nur; Ayhan, Gamze Burcu; Kavşut, Berfin; Toprak, MeltemBu çalışmada 1935-1938 yılları arasında Mustafa Kemal Atatürk tarafından yurt gezileri için ve daha sonra İsmet İnönü tarafından da cumhurbaşkanlığı makam aracı olarak kullanılan Beyaz Tren’in tarihi anlatıldı. Demokrat Parti zamanında çeşitli politik tartışmalara konu olup 1964 yılında kullanımdan kaldırılan ve birçok tarihi olaya tanıklık eden Beyaz Tren araştırılırken dönemin gazete ve dergileri, Türkiye Büyük Millet Meclisi tutanakları, İnönü Arşivi, hatıratlar ve TRT Arşivi gibi kaynaklardan faydalanıldı.Item Restricted Atatürk'ün manevi torunu: Eriş Ülger(Bilkent University, 2019) Kaşka, Barış; Özdener, Kerem; Ürüşan, Hafize; Atmaca, Dilara; Akkoç, Sevde Nur; Gündüz, Gökberk10 Kasım 1953’te Atatürk’ün naaşının Etnografya Müzesi’nden Anıtkabir’e aktarımı sırasında Atatürk’ün Gençliğe Hitabesi’ni okuyan çocuk olan Eriş Ülger aynı zamanda Sabiha Gökçen ve Salih Bozok’un oğlu Cemil Salih Bozok’un manevi evladıdır. Hayatının büyük bir kısmını Atatürk üzerine çalışmalar yaparak geçiren Eriş Ülger, Sabiha Gökçen ve Cemil Salih Bozok’tan kendisine kalan Atatürk’ün sahip olduğu birçok eşya ve fotoğraf mevcuttur ve bunlar İzmir’de Büyük Dâhi Gazi Mustafa Kemal sergisinde sergilenmektedir. Ayrıca Eriş Ülger’in bugüne kadar kaleme aldığı otuzdan fazla kitap mevcuttur.Item Restricted Atatürk'ün Türkiye'de tarih disiplinin gelişmesindeki rolü ve tarih anlayışı(Bilkent University, 2018) Yaramanoğlu, Beliz; Orhan, Berk; Saraç, Esra; Hanoğlu, İsmail Akbaytugan; Şahaner, Mustafa Şahin; Doğan, Tarık EmreAtatürk; bir milletin,varlığını sürdürebilmesi için sahip olması gereken en önemli değerin tarih bilgisi ve bilinci olduğunu savundu. Bu nedenle, Türk tarihinin objektif incelenmesine, doğru kaydedilmesine ve toplumda tarih bilincinin oluşmasına öncelik verip bu uğurda birçok çalışmaya imza attı. Neredeyse her konuşmasında tarihe verdiği önemden bahsetti, başta Türk Tarih Tezi ve Nutuk olmak üzere sözlerini yazıya geçirdi. Türk tarih ve medeniyetinin bilimsel olarak araştırılması için kurumlar kurdu. Tarihi bir bilim olarak ele alıp onu belirli temellere dayandırarak yapılandırdı. Bu yazıda, Atatürk’ün Türkiye’de tarihi geliştirmek için yaptığı çalışmalar ve onu rehber edinen Afet İnan, Fuad Köprülü ve Muazzez İlmiye çığ’ın çalışmaları anlatılmıştır.Item Restricted Bir Türk Promethe: Ömer Şükrü Topsakal(Bilkent University, 2023) Taflan, Ahmet Turgut; Kütoğlu, Alphan; Şahin, Muhammed Enes; Yıldırım, Muhammed İkbal; Kalaycı, Yusuf BahadırÖmer Şükrü Topsakal 3 Mayıs 1918 Malatya’da doğmuş bir Türk Promethe ve makine mühendisidir. Bu araştırmada Topsakal’ın çocukluğunda başlayarak 2015 yılındaki vefatına kadar geçen süre incelenmiştir. Hayat hikâyesi; özellikle Atatürk tarafından Almanya’ya eğitim için gönderilmesi ve eğitimini tamamlayıp Türkiye’ye döndükten sonra TCDD ve DSİ gibi devlet kurumlarındaki çalışma sürecine ve kendi şirketini kurmasına odaklanılıp bu çerçevede incelenmiştir. Almanya’ya öğrenci gönderilme sebeplerini daha iyi anlayabilmek için 1920’lerde Türkiye’nin durumuna değinilmiştir. Topsakal’ı ve yaşantısını anlayabilmek için aile üyeleriyle röportajlar yapılmış, Atatürk tarafından yurt dışına gönderilen öğrencilerden ve onların hayatlarından bahseden “Türk Prometheler” kitabı temel kaynaklar olarak kullanılmıştır.Item Restricted Çağdaş ilahiyatçı: Bahriye Üçok(Bilkent University, 2020) Kaya, Nisan Sıla; Yıldız, Seran; Barut, Aysu; Yücel, Alp; Aytaç, Metehan“Çağdaş İlahiyatçı” lakabıyla akıllarda yer edinen Bahriye Üçok, kariyerinin başından beri Atatürk ilke ve inkılaplarıyla kendi düşüncelerini birleştirerek aydınlık Cumhuriyet’in simgelerinden biri oldu. Yaşadığı dönemin siyasi karışıklıklarına bizzat şahit olması ve sahip olduğu tarihi, siyasi ve dini otorite, Bahriye Üçok’u fikirleri ve çalışmalarıyla toplum içinde en çok ihtilaf oluşturan insanlardan biri haline getirdi. Günümüzde fikirleri yeteri kadar bilinmemekte olup daha çok suikast haberleri ile ön plana çıkmaktadır; ancak tarihte önemli bir rolünün olmasının sebebi fikirleri ve çalışmalarıdır.Item Restricted Çankaya Köşkü'nde yaşam(Bilkent University, 2021) Taşel, Doğuberk; Şut, Doruk; Bekçi, Onur; Özdemir, İrem; Tutumlu, SelenÇankaya Köşkü, Türkiye Cumhuriyeti tarihi için genel olarak önemli bir yapıdır. Yeni sarayın 2014’te son bulan inşaatına dek Atatürk döneminden bu zamana cumhurbaşkanlığı yapmış pek çok siyasi figürü çatısı altında barındırmış ve cumhuriyet tarihinin simgelerinden biri haline dönüşmüştür. Özellikle Atatürk dönemi göz önünde bulundurulduğunda köşkün sahiplik ettiği sayısız organizasyon, toplantı, yemek ve görüşmeler; Türkiye Cumhuriyeti’nin gerek uluslararası gerek ulusal meselelerinin kaderinin tayininde önemli bir yer edinmiştir. Bu araştırmada cumhuriyet tarihinde, özellikle erken cumhuriyet yılları adına, büyük bir pay sahibi olan bu köşk tarihi, mimari ve manevi açılardan incelenecek; ardından da köşkte, Atatürk’ün yanında, yıllarını geçirmiş bir yaverin anıları döneme ve Atatürk’e biraz daha yakın bir bakış açısı sunabilme umudu ile yazıya aktarılacaktır.Item Restricted Çiçeğin Tarihi: Sabuncakis Çiçekçisi(Bilkent University, 2020) Çavuşoğlu, İrem Ezgi; Tan, Tuğçe; Yeniay, Zeynep Yaren; Amaç, Lamia Başak; Somuncuoğlu, SerdarSabuncakis Çiçekçilik, 1870 yılında İstirati Sabuncakis'in İstanbul'a gönderilmesiyle yolculuğuna başlamıştır. Sabuncakis'in yolculuğu Osmanlı'dan Cumhuriyet Dönemine kadar devam etmiştir. Cumhuriyet Dönemi'ne gelindiğine Atatürk, çiçeğe de olan özel düşkünlüğü ile çiçek sektörünün gelişmesini istemiş ve Sabuncakis'i Ankara'ya getirmiştir. Sabuncakis, çiçekçilik sektörüne kitap ve dergi çıkarmasıyla ve Interflora'nın kurucusu olmasıyla katkı sağlamıştır. Sabuncakis çiçekçiliğin, Cumhuriyet Dönemi'nde Varlık vergisi ve 6-7 Eylül gibi olayların yaşanmasıyla büyük ölçüde bir düşüş yaşamaya başlamıştır. Bunun yanı sıra, popüler kültür kavramının oluşmasıyla, çiçeğe ve çiçekçiliğine verilen değer büyük ölçüde azalmıştır.Item Restricted Cumhuriyetin ilk kadın öğretmenlerinden: Refet Angın(Bilkent University, 2018) Tatlıcan, Aşafkızı Yulet; Topalak, Doğa; Keçecioğlu, Ergun Yiğit; Çiftçi, Eylül; Oltay, İrmak29 Ekim 1923’te Cumhuriyetin ilanıyla birlikte eğitim alanında radikal değişikliklere gidildi. Tevhid-i Tedrisat Kanunu ve Harf Devrimi ile gerçekleşen modernleşme, yurtta daha bilinçli vatandaşların yetişmesine ve yetiştirilmesine katkı sağladı. Böylelikle kadının toplum içerisindeki rolü daha da belirginleşti. Refet Angın, Cumhuriyetin kuruluş yıllarında değişen eğitim sistemiyle tanışan ilk öğrencilerden biriydi. öğrencilik yıllarında Mustafa Kemal Atatürk’le birkaç kez karşılaşma fırsatı oldu ve bu onun tüm hayatını etkiledi. 1981 yılında kutlanan ilk öğretmenler gününde yılın öğretmeni seçildi. Refet Angın, 1982 yılında öğretmenlikten emekli olmasına rağmen ölümünden bir yıl öncesine kadar eğitim sistemini geliştirebilmek için müfettiş ve danışman olarak çalışmaya devam etti.Item Restricted Dokuma sanayinin öncülerinden: Adana Milli Mensucat Fabrikası(Bilkent University, 2018) Erdoğan, Ekin; Yurdaer, Eda Pelin; Çana, Dila; Toksöz, Mustafa Özgür; Tüfekçioğlu, YükselAdana Milli Mensucat Fabrikası, kurulduğu 1906 senesinden 2000 senesine kadar neredeyse bir asır boyunca Türkiye ekonomisine çok büyük katkılar sağlamıştır. özellikle ilk kurulduğu senelerde, Türkiye ekonomisinin temellerinin atılmasında önemli bir yere sahip olduğu araştırmalar sonucunda görülmüştür. Osmanlı Devleti’nin son zamanlarında kurulan fabrikanın bu dönemdeki tarihine, önemine ve ayrıca Cumhuriyet Dönemi’ndeki ilerleyişine ve geçirdiği evrelere ışık tutulmaya çalışılmıştır. Fabrikanın ayrıca sadece üretime önem vermeyip ayrıca üretimde büyük emekleri olan işçilerine gösterdiği ayrıcalıklar yapılan araştırmalar sonucu görülmüştür. Buna ek olarak kendi futbol takımını kurup amatör kümede mücadele eden Adana Milli Mensucat Fabrikası yine burada çalışmış Orhan Kemal’ in romanlarında yer edinmiştir. Son olarak, günümüzdeki son durumuna değinilip, bundan sonraki süreçte fabrikanın ne olarak Adana’da varlığına devam edeceği araştırılmıştır.Item Restricted Dünya çapında tanınmış bir orkestra şefi: “Cem Mansur”(Bilkent University, 2021) Ataberk, Emin; Duran, Hasan Deniz; Öztürk, Mustafa Baran; Uçar, Simge; Ünal, TunçÇok sesli müzik, Cumhuriyetin getirdiği inkılaplarla birlikte batılılaşma ve modernleşme yolunda önemli bir adım olarak görülmüştür. Bu bağlamda çok sesli müziğin kültürü oluşturma ve geliştirme açısından toplum üzerinde önemli bir rol oynadığı söylenebilir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de cumhuriyetin her alanda getirdiği yenilikler ile gelişen müziğin ve Batı’yla yakın ilişkiler kurup kültürümüzün sesini duyurmanın ne derecede önemli olduğunu göstermektir. Orkestranın önemi gösterilirken aynı zamanda Türkiye’de ve dünyada önemli işlere imza atmış orkestra şefi Cem Mansur’un hayatı üzerinden Türkiye’de çok sesli müziğin tarihi, kültürümüze katkıları ve bir orkestra şefinin düşüncelerinden bahsedilecektir.Item Restricted Eduard Zuckmayer ve Türkiye’de müzik devriminin kurumsallaşması(Bilkent University, 2019) Şener, Alper Kaan; Atay, Eylül Naz; Asım, Yeliz; Demir, Mustafa Melih; Koç, EnesTürk müziğini, çağdaşlaştırmak ve geliştirmek amacıyla Atatürk’ün öncülüğünde Türk Müzik Devrimi gerçekleştirilir. Türkiye’deki eğitimli müzisyenlerin eksikliği sebebiyle ise yurtdışından Türkiye’ye başta Paul Hindemith olmak üzere bir sürü bilim adamı ve eğitimci çağrılır. Paul Hindemith’ten ise müzik eğitimcilerinde birini daha çağırması istenir. O da Eduard Zuckmayer’i çağırır. Eduard Zuckmayer 1936’da Türkiye’ye gelir. Türkiye’ye geldiğinde ilk önce Ankara’daki Müzik Öğretmen Okulu’nda koro ve piyano hocası olarak göreve başlar. 1938 yılında ise Millî Eğitim Bakanlığı’na ülkenin konservatuar ihtiyacında bahseder ve bu girişimle beraber Gazi Eğitim Enstitüsü’nün kurucularından biri olur. Bu süreç içerisinde de Türkiye’yi gezer ve batılı anlamda Türk müziğini Türk halkının kültürüne eklemlemeye çalışır. Bu projenin amacı; Eduard Zuckmayer’in Türk Müzik Devrimi’ne katkılarını inceleyip sonuçları objektif bir biçimde ortaya koymaktır.Item Restricted Enver Ziya Karal biyografisi(Bilkent University, 2020) Berber, Ezgi Bilge; Canik, Burhan Güçhan; Doğan, Beril; Karayol, Sultan Başak; Kazancı, HazalBalkan coğrafyasının en hararetli yıllarında dünyaya gelen Enver Ziya Karal'ın yaşam öyküsü bir makale bütünlüğü içerisinde okuyucuların bilgisine sunulmaktadır. Enver Ziya Karal'ın doğduğu ortamdan gençlik yıllarına, idari görevlerinden akademik çalışmalarına kadar pek çok hususa çalışmamızda yer verilmektedir.Item Restricted Is authoritarian modernization effective? a case study of socio-political divergence between Türkiye and Iran as a consequence of the twentieth-century modernization movement(Bilkent University, 2024) Hamidova, Ayan; Lassem, Nima Kamali; Shadurdyyeva, Leyli; Shukurzade, MuradSince the beginning of the twentieth century, Mustafa Kemal Atatürk and Reza Shah led their nations, Türkiye and Iran, through unstable periods, in means of establishing the modernized Turkish Republic and the Pahlavi dynasty in Iran. This paper discusses the major factors that led to the distinctive pathways of the two countries throughout their history of modernization. Both leaders implemented the patterns based on their politically strategic campaigns, which were mainly under the concepts of secularism, nationalism, and revolutionism. However, Atatürk's additional focus on the interests of the population to gain support for the republic contrasted with Reza Shah's more strictly authoritarian methods, leading to differing outcomes. Distinctive religious sects, Sunnism in Türkiye and Shiasm in Iran influenced the two nations’ reaction to the political reforms. Although Türkiye and Iran followed a similar pattern of diplomatic treaties, the latter experienced obstacles, slowing the pursuit of authoritarian modernization. Thus, differing strategies of regimes, religion, and diplomatic relations, as well as the structural environments based on the history of the two states, diverged Türkiye and Iran in their paths of modernization, in which Türkiye succeeded under Mustafa Kemal Atatürk's leadership, while Reza Shah’s efforts for Iran failed.Item Restricted Kültürlere bütüncül bir bakış açısı: Ahmed Adnan Saygun(Bilkent University, 2018) Aytaç, Oytun Ege; Başaran, Aksel; Eser, Rüştü Mesut; Keçebaşoğlu, Aslıhan; Yılmaz, Mustafa EkremBu araştırmada, besteci Ahmed Adnan Saygun’nun doğu ve batı kültürlerini nasıl bir araya getirmeye çalıştığı, hayatının önemli noktaları baz alınarak incelenmiştir. Kendisinin araştırmaları, Atatürk ile olan anıları ve yazdığı çeşitli eserlerin arka planları incelenerek, bu eserlerinde iki farklı kültürü nasıl işlediğinin önemi ön plana çıkarılmak istenmiştir. Yazılı, sözlü ve görsel kaynaklardan yararlanılarak araştırma tamamlanmıştır.Item Open Access The racist critics of Atatürk and Kemalism, from the 1930s to the 1960s(SAGE Publications, 2011) Aytürk, İ.This article examines racist attitudes toward Atatürk and Kemalism from the 1930s to the 1960s. Liberal, leftist and conservative-Islamist critics of republican Turkey's founder and his policies have contributed to a widely shared image that, even if Kemalism was not essentially racist, the Kemalist approach to religious and ethnic minorities could hardly be described as egalitarian. Thus one is taken by surprise to uncover a parallel layer of virulent racist criticism, hidden under the deposit of decades of anti-Kemalist discourse. The most important ideologue of racism in Turkey, Nihâl Atsiz, and his circle attacked Atatürk's leadership, condemned Turkey's foreign policy, and particularly the appeasement policy vis-à-vis the Soviet Union, and, most importantly, ridiculed Kemalist attempts at building a civic nation model in the early republican era. Turkish racists never considered Atatiirk and the Kemalists as fellow nationalists; on the contrary, the research for this article shows that racists questioned their nationalist credentials and accused Kemalists of being cosmopolitans. The acrimonious relationship between the racists and the Kemalist establishment can be taken as an example of how the latter oscillated between a western, democratic orientation and an inward-looking, xenophobic worldview, providing us, therefore, with a more complicated and multi-faceted picture of Kemalism. © 2011 The Author.Item Restricted Rumkuş'tan Erenkuş'a: Atatürk'ün manevi çocuklarından Erenkuş Ersan'ın hayatı(Bilkent University, 2018) Taş, Aslı; Tekin, Gökçe; Çırpanlı, Ezgi; Ersan, Gaye Gül; Gürbüz, BuketAtatürk’ün elinden tutup okumasına destek olması sayesinde Türk havacılığının kalkındırılmaya başlandığı dönemde pilot olan Erenkuş Ersan’ın bu özelliklerine rağmen hayatı hakkında bilgi bulunmamaktadır. Bu sebeple hayatının bilinmeyen yönlerinin aydınlatılması, gerek ülkemizdeki havacılık eğitimindeki gelişmeler hakkında bilgi vermesi ile gerekse Atatürk’ün elinin değdiği diğer hayatlara örnek teşkil etmesiyle araştırma konusu olarak belirlenmiştir. Bu amaçla yapılan çalışmada Erenkuş Ersan’ın hayatı, Atatürk ile tanışması ve onun desteği sayesinde hayallerinin peşinden gitmesi vurgulanarak kronolojik olarak anlatılmıştır. özellikle askeri hayatı, Cumhuriyet kurulduktan sonra gelişmeye başlayan havacılık eğitimi ile ilgili oldukça bilgi vermesi açısından detaylıca incelenmiştir. Bu incelemelerde, ikincil kaynak bulma konusunda yaşanılan zorluklardan dolayı daha ziyade aile üyeleri ile yapılan röportajlar, Erenkuş Ersan’ın 1944 yılında tuttuğu günlüğü, Erenkuş Ersan’ın yazdığı mektuplar ve kendisine ait fotoğraflar temel kaynaklar olarak kullanılmıştır. Askeri hayatı ile ilgili elde edilen bilgiler bizi o dönemdeki havacılık faaliyetleri ile ilgili ikincil kaynaklara yöneltmiştir. Projeye Erenkuş Ersan’ın çocukluk yıllarının aktarımıyla başlanmış, ardından Atatürk ile tanışmasına geniş bir şekilde yer verilmiş, daha sonra Atatürk sayesinde başlayan askeri hayatına detaylıca değinilmiş, son olarak eşinin ölümüyle başlayan ruhsal çöküş dönemine girişi ve ölümüyle proje tamamlanmıştır. Erenkuş Ersan’ın hayatını anlattığımız bu çalışma, bir “ikincil kaynak” olma özelliğini taşımaktadır.Item Restricted Seyfi Arkan biyografisi(Bilkent University, 2018) Özen, Burak; Kurtul, Büşra; Emer, Murat Can; Şahiner, Halil; Serin, Ayberk CemTürkiye Cumhuriyeti’nin kuruluşundan beri Türkiye Cumhuriyeti’nin kurucusu olan Mustafa Kemal Atatürk, Osmanlı İmparatorluğu yaratıcı ve modernist bir ülkeye dönüştürmeye çalıştı. Mimari alanda dönemin yetenekli mimarlarından 1930 ve 40’ların en yetenekli mimarlarından Seyfi Arkan, Mustafa Kemal’in modernist projelerine katkıda bulundu. Bu araştırmanın amacı Seyfi Arkan’ın bütün hayatını kariyerindeki yükselişinin ve çöküşünün detaylarıyla birlikte incelmektir.