Browsing by Subject "Railway"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Restricted Ankara-Erzurum demiryolu hattının geçmişten günümüze yolculuğu(Bilkent University, 2020) Avcı, Onuralp; Erden, Pınar; Vapur, Ecem; Satır, Yekta Seçkin; İnceişçi, BerkayOsmanlı Devleti’nin son dönemlerinde tartışılmış ancak yabancı devletlerin araya girmesi sonucu hayata geçirilememiş projelerden biri olan, ülkenin doğusu ve batısı arasındaki kopukluğu gidermek üzere tasarlanan demiryolu hattı, Atatürk önderliğinde, yoğun çalışmalar sonucunda hayata geçirilmiştir. Ülkedeki demir ağı eksikliği, özellikle Birinci Dünya Savaşı ve Kurtuluş Savaşı sırasında etkisini göstermiş; doğudaki bölgelerle olan iletişim ve ulaşım yetersizliği, kaynakların savaş sırasında ve sonrasında verimli bir şekilde kullanılabilmesinin önüne geçmiştir. Böylelikle, ülkeyi birbirine bağlayan bir demiryolu varlığının ne denli ehemmiyetli olduğu fark edilmiş ve siyasi bağımsızlığını kazanmış olan Türkiye Cumhuriyeti’nde demiryolu çalışmaları birincil önceliklerden biri olmuştur. Yaşanan ekonomik yetersizlikler süreci uzatmış olsa da tam bağımsızlık ilkesiyle ters düşen antlaşmalara hiçbir şekilde yer verilmemiştir. Projenin politikası Türk işçisi ve Türk sermayesini destekleyecek şekilde belirlenmiş, yabancı ülkelerin kendi çıkarları doğrultusunda projeye yön vermelerine karşı çıkılmıştır. Proje sürecinde karşılaşılan olanaksızlıklara rağmen milli şirketler tarafından sunulan sermaye girişimiyle Ankara-Erzurum demiryolu inşası 1939 yılında tamamlanabilmiş ve bu sayede Türkiye hem ekonomik hem de siyasi açıdan bağımsızlığını bir kez daha ilan etmiştir. Ankara-Erzurum demiryolu ile birlikte ülkenin fiziki bütünlüğü sağlanmış; bu bütünlük başta ulaşıma olmak üzere, iletişime ve ekonomiye olumlu tesir etmiştir. Demiryolu hattı ayrıca Erzurum bölgesindeki şehirleşmeyi arttırarak doğu ve batı arasındaki gelişmişlik farkını azaltmıştır. Günümüzde, medyada daha çok turistik kullanımıyla ön plana çıkan Ankara-Erzurum demiryolu hattı büyük ilgi görmekte ve çeşitli organizasyonlarıyla seyahat severlerin ilgisini çekmektedir.Item Open Access Between stumbling and fall towards insolvency : the endeavors of the Ottoman Empire in the 19th century(Bilkent University, 2007) Karademir, EkremThis thesis, at first, intended to analyze one aspect of the 19th century Ottoman economic history, particularly the possible impact of the 1873 Panic in Vienna, which is addressed as the first global financial crisis, on Ottoman insolvency in 1875. However, research on the reasons of the insolvency revealed more complex relations and deep-rooted problems. In this thesis, firstly the reasons of financial disorder in the Ottoman Empire and road to foreign loans are explained. Later on, efforts of the Ottomans in order to overcome financial problems and their attempts for establishing banks and industrialization are analyzed. Afterwards, the reasons for the Ottomans’ tardiness to establish banks and to construct railways despite the encouraging environment in the post-Crimean War period and the impacts of this delay are discussed. Besides, emergence of Vienna as a financial center beginning from the 1860s and its repercussions on the Ottoman economy are analyzed. Moreover, reasons for extensive foreign borrowings and attempts for railway constructions which were realized by the Ottomans beginning from the second half of the 1860s are explicated. Lastly, the impacts of 1873 Panic on stunning railway investments and the Ottoman insolvency are discussed. In the whole study, the interactions among actors and the changes in their roles throughout the period are taken into account.Item Restricted Cumhuriyet Dönemi'nde Hacı Ahmed Ağa Ailesi(Bilkent University, 2019) Altıok, Utku Deniz; Yalı, Elif; Güney, Ahmet Niyazi; Özsoy, Ahmet; Uzun, SonatBu araştırmada, Mısır İskenderiye’den Çeşme’ye göç eden Hacı Memiş Ağa’nın soyundan olup Cumhuriyet Türkiye’sinde önemli yerlere gelmiş üç kişiye yer verilmiştir. Araştırılan ilk fert, Cumhuriyet’in ilk demiryolu çalışanlarından İstiklal Madalyası sahibi Murat Ergun, aynı zamanda Türkiye’nin ilk kişisel gelişim kitabının yazarıdır. İkinci fert Ahmet Özsoy ise 1970’lerin en büyük holdinglerinden olan OYAK’ın genel müdürlük görevini üstlenmiştir. Son fert Murat Ergun’un kızı, Ahmet Özsoy’un eşi olan Feyha Özsoy, araştırdığımız ailede hayatta olan tek kişidir ve resim yarışmalarında Türkiye birinciliği olan önemli bir Cumhuriyet ressamıdır.Item Restricted Sirkeci Garı ve Kalbindeki Orient Express Restaurant(Bilkent University, 2021) Kasaroğlu, Arda; Çalkınsın, Ece Naz; Gözüyaşlı, Derin; Yaramanoğlu, Defne; Aytar, Elif İpekHIST 200 dersi kapsamında yapılan, Sirkeci Garı ve Kalbindeki Orient Express Restaurant adlı bu makale ile İstanbul’da 1890 yılında Sirkeci Tren Garı ile aynı zamanda kurulmuş olan Orient Express Restaurant’ın tarihsel gelişiminin incelenmesi amaçlanmıştır. İstanbul’un zengin tarihini içerisinde barındıran Orient Express Restaurant, kuruluşundan itibaren bünyesinde birçok saygın kişiyi ağırlamış, Sirkeci Tren Garında bulunan büyük tarihî öneme sahip bir yerdir. Geçtiğimiz yüzyıl içinde Orient Express Restaurant, benzersiz tatları, ziyaretçi profili ve Sirkeci Tren Garı ile öne çıkmakla beraber İstanbul'un eşsiz tarihine katkı sağlayan köklü bir kuruluş hâline gelmiştir.Item Restricted Türkiye'nin ilk ve tek demiryolu meslek okulu(Bilkent University, 2020) Üstündağ, İdil; Dolon, Efe; Demirkol, Baran; Demirkan, Berk; Uykulu, BatuhanDemiryolu Meslek Okulu'nun kurulması, Türkiye'de ulusal bir demiryolculuk anlayışı ve işletmesi yaratma amaçlı yapılan yeniliklerin en önemlilerinden bir tanesidir. Osmanlı ve Anadolu'da demiryollarının gelişimi yabancı devletlerin izin verdiği ölçüde, yabancı şirketler tarafından imtiyazlarla yapılmıştı. I. Dünya Savaşı'na kadar ise Türkler ve Türkçe demiryollarının işletilmesinin dışında tutulmuştu. I. Dünya Savaşı'ndan itibaren demiryolları millileştirilmeye ve Türkleştirilmeye başlanmıştı. Bu süreç içerisinde demiryollarını işletecek nitelikli eleman ihtiyacını karşılamak için İzmir başta olmak üzere bazı illerle şimendifer mektepleri kurulmuştu. Cumhuriyet döneminde ise zamanla demiryolları devletleştirilmiş ve birçok yeni hattın inşasına başlanmıştı. Tüm bu hatların düzgün işletilebilmesi için 1927 yılında TCDD kurulmuştu. Artarak devam eden kalifiye eleman açığının giderilmesi için 1942'de TCDD Meslek Okul açıldı. Bu okul zaman içerisinde birkaç kez kapatıldı, yeniden açıldı ve Eskişehir'e taşındı. Son kez 1998 ylında kapatılan okul toplam 4735 mezun verdi. Her ne kadar okul yirmi seneden daha uzun süredir kapalı olsa da mezunları hala okulun mezunlar derneği olan DEMOK sayesinde sıkı bir iletişim ve dayanışma içerisindedir. Ayrıca birçok mezun hala TCDD'de farklı görev ve kademelerde çalışmaktadır. Günümüzde yaşanan tren kazaları sebebiyle yeniden açılması hala gündemdedir.