Browsing by Subject "Psikoloji"
Now showing 1 - 7 of 7
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted 17 Ağustos 1999 Marmara Depremi ve sağlık çalışanlarına etkisi(Bilkent University, 2022) Köksal, Elif; Oruç, İrem; Dingil, İpek; Karaca, Rukiye SimayTürkiye’nin en büyük yıkımlarından biri olan 17 Ağustos 1999 Gölcük Depremi birçok sayıda can kaybına sebep olurken, tüm ülkeyi ekonomik açıdan oldukça zor duruma soktu. Gölcük depremi ve hemen 3 ay sonrasında meydana gelen Düzce depremi, doğal afetler konusunda Türkiye’ye farklı deneyimler yaşattı ve daha fazla önlem alınması gerektiğini gösterdi. Sağlık alanında da çalışanların yaşadığı deneyimlerle oluşan yeni düzenlemeler hayata geçirildi.Item Restricted Çocuk ruh sağlığı ve psikiyatrisini Türkiye’ye tanıtan doktor: Atalay Yörükoğlu(Bilkent University, 2020) Yörükoğlu, Emel Yasemin; Çimşit, Deniz; Bayar, Utku; Acar, Alara; Kınay, Emre CanÇocuk ve Ergen Psikiyatrisi, çocukluk ve ergenlik dönemindeki bireylerin akıl sağlığıyla ilgilenir. Bu Anabilim Dalının Türkiye’de kuruculuğunu üstlenen Profesör Doktor Atalay Yörükoğlu’nun hayatı, makalemizin ana konusudur. Konumuz akademik kariyerinin yanında Atalay Yörükoğlu’nun kim olduğunu ve bu ilki nasıl gerçekleştirdiğini de kapsamaktadır. Bu açıdan tıpkı kendisinin çocuk ruh sağlığını inceleyerek insanın temeline inmeyi amaçladığı gibi biz de onun hayat hikayesinin ve Türk toplumuna sağladığı katkıların temellerine inmeyi amaçladık. Makalemizde sırasıyla Çocuk Psikiyatrisinin dünyadaki ve Türkiye’deki tarihinden başlayarak Atalay Yörükoğlu’nun kişisel hayatı, eğitim süreci, kariyeri hayatı, ortaya koyduğu eserler ve Türkiye’ye sağladığı katkılar incelenmiştir.Item Open Access A Divine cause for abandoning reason in Shakespeare’s King Lear(Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Enst., 2019) Kurtuluş, GülKing Lear can be considered as one of the most powerful tragedies written by Shakespeare. Written nearly 400 years ago, it appeals to todays’ literary critiques, psychologists and psychiatrists. Shakespeare’s construction of madness is so deep that psychiatrists diagnose the type of madness King Lear suffers from with its various aspects, such as mental disorder, mania, and dementia. One of the elements that triggers his dementia is stress which can be found in Lear’s case due to the corrupted relationship with daughters. Lear has unsolved problems with all of his daughters. Lear does not love them as a father, he loves them as a mother would do hence, their abandonment leads to his collapse. In the father-dominant family model of Elizabethan times King Lear was written, this idea is emphasized in the play further with the exclusion of a mother. King Lear does not only maintain kingly authority but also as the only head of the family and care-giver for his daughters, he maintains both a father’s and mother’s authority role. King Lear does not have a wife to consult when he’s distressed and ask for comfort, however he has his daughters. The play starts off exactly with Lear asking for consolation and love from his daughters. Cordelia’s refusal to give a solid consolation to him results in chaos for Lear who is in desperate need to receive affection. From the very beginning of the play, there is a fight between chaos and order in the kingdom and in King Lear’s mind. In this chaos, madness does not only act as the accelerating power of chaos but also as the remedy of it. In other words, the madness in the play also leads the play back to order. When talking about madness in the play, King Lear and Edgar come to mind as one goes mad and one pretends to be mad. This essay explores King Lear’s madness in the light of new literary studies. It aims to look into the various aspects madness that proceeds from chaos to order through the characters of King Lear and Edgar, and from blindness to healthy eyesight both in metaphoric and literal sense through the characters of King Lear and Gloucester who see better and become wiser in the end.Item Restricted Doğan Cüceloğlu’nun akademik hayatı ve Türkiye’de çocuk gelişimi üzerine etkisi(Bilkent University, 2021) Arıcı, Aysu İzel; Bozoğlu, Feyza Dilşad; Odabaşı, Duru; Su, Gülsüm Tuba; Yılmaz, İsmailMehmet Doğan Cüceloğlu 9 Şubat 1938 yılında Mersin'in Silifke ilçesinde doğmuştur. İstanbul Üniversitesi'nde psikoloji bölümünden mezun olduktan sonra doktora eğitimi almak için Amerika’ya gitmiş ve burada Illinois Üniversitesinde dil psikolojisi üzerine çalışmalar yapmıştır. Eğitimini tamamladıktan sonra Türkiye’de birkaç yıl çalışıp Amerika’ya tekrar gitmiş, akademisyenlikten emekli olduktan sonra belirlediği hedefleri gerçekleştirmek adına Türkiye’ye tekrar dönmüştür. Birikimiyle halka hitap etmek adına kişisel gelişim kitapları yazmış, televizyon programlarına katılmış ve seminerler vermiştir. Türk aile yapısı üzerine gözlemleriyle çocuk gelişimi üzerinde farkındalık oluşturmuştur.Item Unknown Neyzen Tevfik ve psikolojisi(Bilkent University, 2019) Atalay, Berk; Doğanay, Deniz; Altun, Özün Çağan; Özden, YağmurŞair ve neyzen olan Neyzen Tevfik 24 Mart 1879 yılında Bodrum’da doğmuş, 28 Ocak 1953 yılında İstanbul’da vefat etmiştir. Bu araştırmada sıra dışı hayatı ile toplumda çok fazla ilgi çekmiş olan Neyzen Tevfik’in hayatı nasıl geliştiği ve yaşadığı dönemde birçok insan tarafından neden hiç görülmemiş biri olarak tanımlandığını, kendisini, farklı karakterini yaratan özelliklerini ve psikolojisinin yaşamı üzerindeki etkisi kaynaklar kullanılarak incelenmiştirItem Unknown Tavşanlı ekonomik hayatına Kıbrıs Barış Harekatı’nın etkileri(Bilkent University, 2023) Bozoğlu, Görkem; Kaptan, Atahan Baran; Gürer, Berk; Yolsal, TunaTürkiye Cumhuriyeti’nin tarihinde çok büyük bir etkiye ve yere sahip olan Kıbrıs Barış Harekâtı yaşandığı günden günümüze kadar tazeliğini korumuş ve tartışmaya açık bir konudur. Kıbrıs Barış Harekatı’ndan Türkiye için doğan ekonomik ve kültürel gelişmeleri tümevarım/tümdengelim metoduyla inceledik. Türkiye’nin ekonomik durumundan başlayarak projemizin ana kaynağı olan Kıbrıs Gazisi Sayın Selahattin Akmes’in anılarından yola çıkarak Kütahya/Tavşanlı temelinde ele aldık. Selahattin Akmes’in gözünden dönemin ekonomik şartları ve toplumun özellikle harekata katılan grubun psikolojilerini inceledik.Item Unknown Zekâ ve yetenek yuvası: Yasemin Karakaya Bilsem(Bilkent University, 2023) Çağlar, Çağrı Efe; Özmet, Sude; Gençtürk, Can Berk; İbanoğlu, YamaçTeknolojinin her geçen gün artan hızlı gelişimi ile beraber insanoğlunun da gelişimi hızlanmış ve yeni fikir arayışlarına girilmiştir. Teknolojik inovasyonların ve gelişimin hızının insan gelişiminde önemli oluşu, bu hızın artması için üstün zekâlı ve yetenekli bireylere olan önemi artırmıştır. Bunun sonucunda da uzmanlar üstün zekâlı ve yetenekli bireyler, psikolojik ve sosyal durumları ve onlara verilmesi gereken eğitim hakkında araştırmalar yapmaya başlamıştır. Eğitim modellerinin küçük yaşlardan itibaren uygulanmasının daha sağlıklı sonuçlara ulaştırdığını düşünen uzmanlar, özellikle üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin erken dönem eğitimlerine odaklanmışlardır. Bu sebeple üstün zekâ ve yeteneği tanımlamak için çeşitli yöntemler ve psikolojik deneyler geliştirilmiş ve söz konusu bu öğrenciler için özel eğitim kurumları açılması için planlamalar yapılmıştır. Ülkemizde de üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin eğitimleri için özel eğitim planlarına sahip bilim ve sanat merkezleri gibi birçok kurum açılmıştır. Bu makale ülkemiz için bir ilk olan Yasemin Karakaya Bilim ve Sanat Merkezi’nin, üstün zekâlı ve yetenekli çocuklara verilen eğitimde öncü olduğunu, tarihçesini, bu merkezde eğitim sürecinin nasıl işlediğini, ülkemizce önemini ve yapılan çalışmaları, programları, projeleri ele almaktadır. Buna ek olarak bu çalışmada, geçmişten günümüze üstün zekâlı ve yetenekli çocuklara verilen eğitimin gelişimi ve değişiminden, bu çocukların psikososyal gelişimi ve tanılanmasından, ebeveynlerin çocuklara karşı nasıl bir yaklaşım izlemesi gerektiğinden de bahsedilecektir.