Browsing by Subject "Intertextuality"
Now showing 1 - 11 of 11
- Results Per Page
- Sort Options
Item Open Access Ağrıdağı Efsanesi'nden sözlü edebiyata "metinlerarası" bir yolculuk(Geleneksel Yayıncılık, 2009) Kurtuluş, M.Son yıllarda, edebiyat dışı görsel kültür ürünleri de metinlerarası çalışmaların bir parçası olarak ele alınmaktadır. Sözlü edebiyat ürünleri ise, hâlâ metinlerarasılık kuramının dışında bırakılmaktadır. Kristeva, Genette, Barthes gibi kuramcıların metinlerarası ilişkileri yazılı edebiyat ürünlerine özgü bir durum olarak incelemeleri de sözlü kültür ürünlerinin uzun bir süre bu kuramın dışında kalmasının bir sebebidir. Yaşar Kemal’in Ağrıdağı Efsanesi adlı romanında ise, metinlerarası ilişkilerin kurulmasını sağlayan ortak motiflerin tümü sözlü edebiyat ürünlerine dayanır. Bu romanda, metinlerarasılık ilişkisinin kurulmasını sağlayan yöntemin anıştırma (allusion)’ olduğu görülür. Bu çalışmada, öncelikle metinde hangi sözlü edebiyat ürünlerine gönderme yapıldığı açıklanacak, sonra bu metinlerarası motiflerin romanda nasıl bir işlevi olduğu üzerinde durulacaktır. Son olarak metne, Yaşar Kemal’in kurduğu metinlerarası ilişkilerin bu romanda çoksesliliğin oluşmasına ve çeşitli söylemlerin çarpışmasına (heteroglossia) katkıda bulunup bulunmadığı sorusu sorulacatır.Item Open Access An approach to the epic of Battal Ghazi in the context of grotesque transformation(2005) Timuroğlu, S.The Yeşilcam Cinema, in 1970s, adapted the epic of Battal Ghazi to many films. Having a closer look at one of these, "The Legend of Battal Ghazi", we see that epics, as reflections of nations heroic ideals, are parodied through such films. This tansformation stands close to Bakhtin's definiton of novel which parodies the literary kinds. In this manner, we can examine the film through the "grotesque transformation technique" which is an intertextual theory. The difference that comes from a comparison, in relation to this technique, of the dialogues and incidents in both the film and the epic reveals how epic as the narrative of a society is being obscured by another narrative, the film.Item Open Access Cut-Heads and "Headless Bodies": Kara Kitap(2005) Erekli, A.In this study, Orhan Pamuk's "The Black Book" was analyzed in relation to intertextuality theories by using Hilmi Yavuz and Kubilay Aktulum's works. Relation between the "cut-head motif," which is one of the main themes of our folk literature and "The Black Book" was examined.Item Open Access Dede Korkut anlatmalarında metinlerarası söylem(Geleneksel Yayıncılık, 2009) Uyanık, SedaHikâye anlatıcıları, anlatıyı kendi belleklerinde saklı tutmak ve her yeni icrayı doğaçlama söyleyebilmek için söz gruplarından veya sabit ölçülü yapıdan yararlanırlar. Bu aşamada bireysel yaratıcılara dönüşen halk şairlerinin kalıplara başvurdukları görülür. Dolayısıyla anlatılar etrafında varyantlaşma kaçınılmaz hâle gelmektedir. Bu bağlamda verilebilecek örneklerden biri sözlü kültür çağına ait olan Dede Korkut anlatmalarıdır. Söz konusu anlatmaların günümüze ulaşan varyantlarına bakıldığında benzer kalıpların kullanıldığı görülür –ki bu durum aynı zamanda bir yeniden üretimin ve metnin kapalı, değişmez, benzersiz olmadığının en açık göstergelerinden olan metinlerarasılığa işaret etmektedir. Çalışmamızda sözlü edebiyat ürünlerine, onların bir çıkış noktası, bir ilk metni, üretildiği bir coğrafya olduğu varsayımı ile yaklaşmanın sakıncalarından yola çıkılarak Dede Korkut anlatmalarındaki metinlerarası ilişkiler ele alınmaktadır. Bu bağlamda sözel belleğe ait olan bir “metin” ile bu metnin bir televizyon dizisinin kurgusuna kaynaklık edip yeniden üretilerek dönüştürülmesi ve bu dönüşümün gösterdiği işlev metinlerarasılık düzleminde incelenmektedir.Item Open Access An intertextual approach to tomris uyar’s tale entitled “Şahmeran hikâyesi”(Milli Folklor Dergisi, 2015) Şahin Yeşil, S.The aim of this article is to which purpose narratives of Şahmeran were used in a modern story and identify the modern transitions rather than how the image of Şahmeran takes place in traditional and modern narratives. Here the main point is to see how a traditional story was modernized through the acting agents and the meanings reached out as a result of this modernization. Tomris Uyar’s story, entitled “Şahmeran Hikâyesi” published in 1973, is a modern story including the references to traditional narratives. The “Kehf chapter of Holy Quran which tells the story of “Seven Sleepers”, Şahmeran narratives, whose variants are found in Anatolian stories, included by the Arabian Nights and the images of snake, woman, cave in Eastern cultures and the tale discourse take prominence among this kind of traditional texts. The main object of this study is to search the rich meaning created by all these intertextual references by means of the intertextual relation. However, “Şahmeran Hikâyesi” has reshaped these traditional texts according to the taste of modern reader. For example, Camsap, apparently the real character of the tale, took the responsibility of betrayal, behaved with new percipience of crime-punishment-conscience, which are nonexistent in the traditional stories, and made a choice. It appears that the progression of Camsap from a traditional character to a character of modern story is an important conversion. So this article is dwelt on the relations of a modern tale with traditional texts. © 2015, Milli Folklor Dergisi. All rights reserved.Item Open Access The intertextual circulation: image travelling in consumer culture(1993) Cindoruk, Ali V.The aim of the present study is to examine certain characteristics of image travelling in consumer culture through various means and forms of media. Therefore, at the first attempt the relationship and interaction between culture and media is questioned, wherein image is conceived as being the prim ary representational form through this interaction. Consequently, the intertextual circulation of image is examined which is also conceived as to appear as a result of the contemporary relationship between media and culture.Item Open Access Modern people's attempt to kill death: Uzun ince bir yol(2009) ÇetIn, B.This article, based on Gérard Genette's concept of "hypertextualité", examines the intertextual relation between Tunç Başaran's film Uzun İnce Bir Yol (1991) and Dede Korkut's story "Duha Koca oǧlu Deli Dumrul", and explicates the formal and thematic transpositions between these two texts. Başaran, starting from the story of Deli Dumrul, has composed a new narrative in which time, place, characters' features and the plotting has differentiated, and with this transposition, has transferred the modern people's perception of death to movie screen. In film, death has been expressed as a fact which the persons try to escape from and to kill, not as a fate whose reality has already been accepted as is the case in the story of Deli Dumrul.Item Open Access Orhan Pamuk'un Kar'ında epigrafik ilişkiler(2007) Riley, Nathaniel BrannOrhan Pamuk’s political novel Snow’s multifaceted provocativeness is a conscious strategy of literary contrast designed to question all manner of prejudice. By attracting attention to the inaccuracy of stereotypical labels, the identity-related contradictions in the novel’s characters invite the reader to originality and individualism. The book’s illustration of opposites like white-black and heaven-hell using blurry shades of gray and pastels, as well as the snowflake diagram’s multidimensional symmetry, indicate the fundamental irreducibility of reality’s complexity. Within this context, the epigraphs quoted from Robert Browning’s “Bishop Blougram’s Apology”, Stendhal’s La Chartreuse de Parme (The Charterhouse of Parma), Dostoyevsky’s The Possessed (or The Demons or The Devils), and Joseph Conrad’s Under Western Eyes all bear significance for Snow. When the partly concrete, partly abstract similarities between Snow and its epigraphical sources are taken as the point of departure, several apparently significant structural contrasts stand out. Ultimately, this strategy of contrast can be evaluated as pluralist and antiOrientalist, as opposed to prejudiced and racist as widely supposed. Thus, more than mere deferential “tips of the hat” to the masters of the political novel genre, Snow’s epigraphs may be considered intertextual replies, parallels or parodies.Item Open Access Reflective practice-oriented online discussions: a study on EFL teachers' reflection-on, in and for-action(Elsevier, 2016) Burhan-Horasanlı, E.; Ortaçtepe, D.This qualitative case study examined in-service EFL teachers’ reflective practice oriented online discussions in a graduate course. The analysis of reflective discussions and individual interviews brought about two conclusions about the nature of reflective practice as an embedded and collaborative process. First, the results regarding participants’ simultaneous engagement in reflection in, on and for-action indicate that reflective practice is an embedded process benefiting from the interplay of these three reflection types working together to lead to positive outcomes. Second, teachers benefit more from collaborative reflective practice through online discussion platforms that provide them with an online community of practice.Item Open Access Tomris Uyar’ın “Şahmeran Hikayesi” adlı öyküsüne metinlerarası bir yaklaşım(Geleneksel Yayıncılık Eğitim San. Tic. Ltd. Şti., 2015) Şahin-Yeşil, SinemBu yazının amacı, Şahmeran imgesinin geleneksel ve modern anlatılarda nasıl yer aldığını be- lirlemekten çok modern bir öyküde Şahmeran anlatılarının hangi amaçla kullanıldığını irdelemek, hikâyelerdeki modern dönüşümleri saptamaktır. Buradaki asıl sorun, geleneksel bir hikâyenin eyleyen özneler bazında nasıl modernize edildiği ve bu modernizasyon sonucu hangi anlamlara ulaşıldığıdır. Tomris Uyar’ın 1973 yılında yayınlanan “Şahmeran Hikâyesi” adlı öyküsü, içinde geleneksel metinlere gönderimleri olan modern bir öyküdür. Söz konusu geleneksel metinlerin başında, Kur’an-ı Kerim’de “Yedi Uyurlar” hikâyesini konu alan “Kehf” Suresi, Binbir Gece Masalları’nda yer alan ve Anadolu’da varyantları bulunan Şahmeran anlatıları ve doğu kültürlerinde yılan, kadın ve mağara imgeleriyle masal söylemi yer almaktadır. Çalışmanın temel amacı öznelere ilişkin metinlerarası gönderimlerin modern metinde yarattığı anlam zenginliğini metinlerarası ilişkiler bağlamında araştırmaktır. Ancak “Şahmeran Hikâyesi” geleneksel metinleri modern okurun beğenisine göre yeniden şekillendirmiştir. Örneğin öykünün asıl kahramanı olduğu anlaşılan Camsap modern bir tutumla ihanetinin sorumlulu- ğunu yüklenmiş, masallarda yer almayan yeni bir suç- ceza- vicdan anlayışıyla davranmış, bir seçim yapmıştır. Camsap’ın geleneksel kahramandan modern bir öykü kişisine geçişi, önemli bir modern dönüştürüm olarak belirmektedir. Bu yazı, modern bir öykünün beslendiği geleneksel metinlerle olan ilişkisi üzerine kuruludur.Item Open Access “Türkiye’ nin ruhu”nda bir hayalet: modern Türk edebiyatı ve sinemasında Dostoyevski ile metinlerarası ve medyalararası karşılaşmalar(2020-09) Kurt, KaanBu çalışmada modern Türk edebiyatı ve Türk sinemasında Dostoyevski ile kurulan metinlerarası ve medyalararası ilişkiler incelenecek, kurulduğu düşünülen bu ilişkilerin Türk edebiyatı ve Türk sinemasına dair ne söylediği hakkında kafa yorulacaktır. İlk bölümde metinlerarasılık kavramına ve bu kavram etrafında dönen tartışmalara değinilecektir. Daha sonraki üç bölümde metinlerarasılık tartışması da akılda tutularak Türk edebiyatında üç farklı dönemin kanonik yazarları olan Ahmet Hamdi Tanpınar, Oğuz Atay ve Orhan Pamuk'un Dostoyevski ile nasıl bir ilişki kurduğuna karşılaştırmalı bir yöntemle bakılacaktır. Beşinci bölümde farklı iletişim araçları ve sanat türlerinin birbiriyle kurduğu ilişkileri odağına alan medyalararasılık ve uyarlama kavramları tartışılacak, daha sonraki iki bölümde ise Nuri Bilge Ceylan ve Zeki Demirkubuz sinemalarında Dostoyevski ile nasıl karşılaşıldığına ve Dostoyevski metinlerinin sinemaya ne gibi stratejilerle dönüştürüldüğüne odaklanılacaktır. Her bölümde yazarların/yönetmenlerin farklı metinleri/filmleri merkeze alınarak Dostoyevski metinleriyle karşılaştırılacaktır. Bu sırada bir yandan metinlerarasılık ve medyalararasılık teorilerinden yararlanılacak bir yandan da her ismin Dostoyevski ile kurduğu ilişkideki farklılığa göre kötülük, trajedi, modernleşme, Doğu-Batı, baba-oğul krizi gibi farklı motifler gündeme alınacaktır. Dönemden döneme Dostoyevski'nin alımlanmasının nasıl değiştiğinden, edebiyat ile sinemanın onunla ilişki kurma biçimindeki farklılıklardan da söz edilecektir. Sonuç itibariyle Türkçede Dostoyevski ile kurulan yoğun ilişkinin ne gibi nedenleri olduğuna, bunun Türkiye, Türkçe edebiyat ve sinema için ne anlama geldiğine dair sonuçlar elde edilmeye çalışılacaktır.