Browsing by Subject "Film"
Now showing 1 - 14 of 14
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted 90'lardan bugüne Türk Sineması ve: Yeni Film Dergisi'nin hikayesi(Bilkent University, 2019) Mortazavi, Mina Berfin Seyed; Öztürk, İsmet; Yakupoğlu, İrem Pelin; Bütün, Gökhan; Yaman, Mehmet EmreAraştırmamız 2003 yılında çıkmaya başlamış, fakat daha eski bir maziye ve hikayeye sahip olan Yeni Film Dergisi’ni ele almaktadır. Temel amacımız derginin bakış açısını, çıkış hikayesini, ulaşmaya amaçladığı kitlesini, çekirdek kadrosunu, derginin çıkışında ortaya çıkan sorunlar ve çözümlerini, önemli tarihi ve siyasi olaylara yaptıkları yorumlardan yola çıkarak bakış açısını, sinemadaki yerini detaylı bir şekilde analiz edilmesidir. Türk sinemasının, 1930’lu yıllardan günümüze kadar yaşadığı değişimleri ve süreçleri detaylı bir şekilde araştırılmış olup, daha çok Yeni Film Dergisi’nin çıkış hikayesi ve bakış açısı incelenmiştir.Yeni Film Dergisi’nin çıkarmış olduğu sayıları tek tek tarandıktan sonra, derginin editörü ve yazarlarından Yusuf Güven ve yine yazarlarından birisi olan Tülay Dikenoğlu ile röportaj yapılmıştır. Projemizde öncelikle derginin çekirdek kadrosundan, bakış açısından, çıkış hikayesinden ve hedeflediği kitleden, daha sonra derginin özel sayılarından ve Gezi olaylarına bakış açısı ve en son olarak da Yeni Film Dergisi’ni diğer dergilerden ayıran özellikleri kaleme alınmıştır.Item Restricted Ankara Uluslararası Fim Festivali(Bilkent University, 2018) Cündüoğlu, Ceren; Özbek, Doğa; Kalaycı, İlker; Özbay, Yavuz Koray; Akbaş, YiğitcanDünya çapında yayılan film dalgasının Türkiye’ye de gelmesiyle beraber gelişen film sektörü, önemini başkent Ankara’da da hissettirmiştir. Mahmut Tali öngören ve Aziz Nesin önderliğinde Ankara’da bir ilke imza atılarak kurulan Ankara Uluslararası Film Festivali, döneminin ilk adıyla Ankara Film şenliği, sanatı ve sanatçıyı teşvik amacıyla kurulmuş ve 2018 itibariyle 30. Senesini doldurmuştur. Bu araştırmada, Ankara Film Festivali’nin 1988- 2018 yılları arasında geçirdiği süreç araştırılmıştır.Item Open Access Autism spectrum disorders: a close-reading of four independent films(2018-12) Mostowfi, AhouBoth Hollywood and independent productions have been interested in depicting Autism Spectrum Disorders in the last thirty years. Within this period, diagnostic criteria of this developmental disorder have made dramatically progress by involving in different conditions and understandings. In parallel with this progress, it can be assumed that contemporary film and tv productions have offered diverse representations of ASD. Yet, to make such assumption, several progresses in different factors (diagnosis of ASD, representations of ASD, production models of the films) should be investigated. The current thesis aims to examine the tendency of using stereotypical representations of ASD in the contemporary independent productions. In this respect, the examination will be made through the close-readings of the following four films, Temple Grandin (2010), Life, Animated (2016), Snow Cake (2006) and Mozart and the Whale (2005).Item Open Access The elevator ride: in fact and fiction(2016-05) Mirza, NarjisThe Elevator is the intersection of space, time, and sound. Space that designs a democratic communication and interaction among people from all walks of life, time that is amplified and in motion, and sound, that is in isolation. The focus of this study is to observe the function of elevators in fact and fiction. The actual physical experience of elevators will offer us facts about this mechanical ride, and the fantastical use of elevators in the fictional realm is a story of endless imagination. This paper is accompanied with visual artwork, in the form of a two channel video installation that presents the intervention of an artist, and a camera, inside an elevator.Item Open Access Fantasy films as a postmodern phenomenon(2011) Değim, İclal AlevThe aim of this research is to analyze the fantasy fiction genre films as a postmodern phenomenon. With various ways of looking into the texts, the study focuses on the narrative structure of the fantasy formations with a postmodern perspective. This thesis firstly investigates the fantasy genre films as a whole by conducting a research on the fantasy films database. From this point, the boundary of the definition for fantasy genre is argued. With using psychoanalysis along with Tolkienian and mystic way of looking into texts, this thesis finds connections to the postmodern features of these narrative structures. In this context the film Lord of the Rings (2001, Peter Jackson) is analyzed through these ways of looking into texts. Specifically the notions of time, historicism and subject were examined through postmodern theory. Thus, the features of the narrative structure indicate postmodern tendencies.Item Open Access Filmic space in Turkish melodrama(1997) Gürata, AhmetThis study aims at analyzing filmic space in Turkish melodrama films that were influential between 1960-1975. In order to map the theoretical framework for such a study, different^ approaches to filmic space are reviewed and discussed. Among these approaches, some focus on the formal aspects of filmic space, regarding mise-en-scene, editing and sound. On the other hand, another group of researchers deal with the cultural and ideological preferences influencing representation of space. In the thesis, the Turkish melodrama is evaluated in terms of both approaches.Item Open Access Food in film : a study on audience reception(2012) Civelek, Ece SiminThis study intends to analyze audience reception of foodstuff and related practices in films. In the study foodstuff and related practices are taken into consideration as a powerful semiotic system and in that respect are evaluated as an important property of filmic narration. Study examines how the audience who is a social and cultural subject interprets the encoded meanings of foodstuff and related practices.Item Open Access The impact of popular audio-visual media on the scientific knowledge of adolescents(2012) Mumtaz, KhadijahStudents learn and assimilate scientific information from a variety of informal sources, including television and movies. Since such forms of media often stretch the truth or present fiction as fact, it is possible that young adults develop a warped understanding of scientific information which may hinder (or aid) formal science education in a classroom setting. This study aimed to determine how science learned from informal audio visual sources affects knowledge gained in the classroom. Further, it attempted to discern whether gender or age was a variable. The study was mixed methods in nature; a case study examined how grade 6-8 students from a private, international school in Turkey acquired scientific knowledge from a movie and a television show that contained concepts not related to the school's science curriculum. Additionally, grade 6-10 students, on rotation, watched a movie/television show in class that contained scientific information relating to the curriculum. Data from discussions and responses to key questions relating to the scientific content before and after the viewing of the movie/television show were used for analysis. This study found that students acquire knowledge from movies and television shows but are unable to relate this knowledge to information acquired in a classroom. However, the nature and extent of the information that students acquire from movies/television shows depends on age, gender and the scientific content itself.Item Open Access Margins of the image : framing and deframing in the graphic novel and the film V for Vendetta(2007) Sevin, AydaThis thesis is an analysis of the graphic novel and its film adaptation V for Vendetta in terms of the concepts of framing and deframing. The theoretical framework is mainly derived from the reflections of Pascal Bonitzer, Gilles Deleuze, and Jacques Derrida. It is contended in this study that both the graphic novel and the film V for Vendetta are culturally deframing texts in different ways, and that they trigger the audiences’ already present reactions towards certain political frames and framings. As a result, it is argued and exemplified that both of the texts have become one single text, perceived as a “symbol of resistance” throughout the world.Item Open Access Room temperature scanning Hall probe microscopy using GaAs/AlGaAs and Bi micro-hall probes(Elsevier Science B.V., 2002) Sandhu, A.; Masuda, H.; Oral, A.; Yamada, A.; Konagai, M.A room temperature scanning Hall probe microscope system utilizing GaAs/AlGaAs and bismuth micro-Hall probes was used for magnetic imaging of ferromagnetic domain structures on the surfaces of crystalline thin film garnets and permanent magnets. The Bi micro-Hall probes had dimensions ranging between 0.25 and 2.8μm2 and were fabricated using a combination of optical lithography and focused ion beam milling. The use of bismuth was found to overcome surface depletion effects associated with semiconducting micro-Hall probes. Our experiments demonstrated that Bi is a practical choice of material for fabricating sub-micron sized Hall sensors.Item Open Access Tale within the Tale, Tale within the Fantastic(2005) Yildirim, T.In this study, the figure of shahmaran (a half-snake, half-human hybrid) and the adventures of related characters in Zülfü Livaneli's film entitled Şahmaran: Bir İstanbul Masali (Shahmaran: An İstanbul Tale) (1993) are compared with those that are found in "The Story of Hasib Kerimeddin and the Shahmaran" from The Book of One Thousand and One Nights. The comparisons mainly entail the images, the themes, the fantastic discourse and the narrator.Item Restricted Türkiye'de film restorasyonunun başlangıcı ve günümüzdeki durumu(Bilkent University, 2021) Tunca, Alp; Güleroğlu, Efe; Arslanbakan, Arda; Safi, Ege; Gezici, MuratSinema sadece bir eğlence medyumu değildir. Aynı zamanda toplumun o dönemki zevklerine, hislerine, düşüncelerine ve değerlerine karşı bir aynıdır. Bunlarla birlikte dönemin ekonomik etkinlikleri hakkında da fikir vermektedir. Dönemin film firmalarının ekonomik faaliyetleri sonucunda var olmuşlardır. Bu nedenlerden dolayı filmlerin saklanması önem arz etmektedir. Kültürün gelecek nesillere aktarılması ve tarih biliminin o dönemi incelemesi önem arz etmesinin nedenlerine örnek gösterilebilir. Ekonomik nedenlerin işin içinde olmasından dolayı film arşivciliği de bundan etkilenmiştir. Ekonomik kazanç görene kadar arşivcilik nerdeyse hiç yapılmamış ve bunun sonuncunda çoğu eski film artık kullanılamaz duruma gelmiştir. Özel televizyon kanallarının kurulmasıyla ve daha iyi kalitede yayın yapma isteğiyle film şirketlerini için eski filmleri restorasyon yapmak için ekonomik neden ortaya çıkmıştır. Teknolojinin gelişmesi sayesinde hem restorasyon teknikleri gelişmiş hem de arşivcilik daha ucuza mal edilebilir olmuştur. Sadece film üstünden restorasyon mümkün iken artık günümüzde dijital medyaya aktarım ve üzerinden düzeltim mümkündür. Bunun yanında ev dağıtım medyaları ortaya çıkmıştır. Zamanla analog medya olan VHS teyplerden VCD, DVD, Blu- ray gibi daha yüksek çözünürlüklü ve dayanaklı dijital medyalara geçilmiştir. Bu makale ilk olarak filmin ve film tarihçiliğin genel tarihini anlatıp, Türkiye’deki aktivitelere yoğunlaşmaktadır. Birincil ve ikincil kaynaklara başvurarak Türkiye’deki ilk arşivcilik ve film restorasyonu çalışmalarından başlayarak günümüze kadar olan tarihi ele alınmıştır.Item Restricted TÜRSAK: Türkiye Sinema ve Audio Visuel Kültür Vakfı(Bilkent University, 2020) Demircan, Doğukan Miraç; Karan, Ecem; Yılmaz, Mehmet Kerem1991 yılında iki yüzden fazla kişi ile Ankara'da kurulan TÜRSAK Vakfı (Türkiye Sinema ve Audio Visüel Kültür Vakfı), sinema üzerine yaptığı festival, yarışma, panel ve söyleşi gibi eğitici etkinlikler ile Türk sinemasının gelişmesinde aktif rol oynamış bir vakıftır. TÜRSAK Vakfı, İstanbul'dadır. Vakıf, geçmişte Altın Portakal Film Festivali gibi önemli etkinliklere sponsorluk işlevini üstlenmiştir.Item Restricted Yeşilçam Sinema Fenerlerinin öncüsü: Erol Ağakay(Bilkent University, 2020) Demirkol, Berkay; Günaydın, Arda; Hasanoğlu, Samet; Kurubal, Ege; Şenol, EmreErol Ağakay 3684 adet Yeşilçam filminin afişini basmış, bunların yaklaşık 1900'ünün afişini de bizzat tasarlamış bir sanatçıdır. Bu dönemde İstanbul'da oyuncuların fotoğrafını çektiği bir fotoğraf stüdyosu ve kendi tasarladığı film afişlerini bastırdığı bir baskı şirketi (Mimeray) kurmuştur. Sonrasında Yeşilçam sinemasının sona ermesi ile şirketini billboard, pano ve bina giydirme gibi alanlara yönlendirmiştir ve hâlen bu alanda çalışmaya devam etmektedir.