Browsing by Subject "Education"
Now showing 1 - 20 of 184
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted 12 Eylül Darbesi’nin öğretmenlere ve örgün eğitime etkileri: ihtilal öncesi ve sonrasında eğitimci olmak(Bilkent University, 2022) Bulca, Öznur; Narter, Yiğit; Özdemir, Zeynep Sude; Toprak, Sena Duygu; Us, Mina12 Eylül 1980 tarihinde gerçekleşmiş olan askeri darbe, bilinen adıyla 12 Eylül İhtilali, Türkiye tarihine damga vurmuş olaylardan birisidir. Bu olay, Türkiye siyasi tarihinde iz bıraktığı gibi her bir vatandaşın, nitekim öğretmenlerin de hayatını etkilemiştir. Bu araştırmada; 12 Eylül İhtilalinin eğitim müfredatına, öğretmenlerin çalışma ortamına ve öğretmenlerin mesleki ve meslek dışı hayatlarına yansıması anlatılacaktır. Araştırmada; ihtilal döneminde görev yapmış öğretmenlerle yapılan röportajlar ile birlikte dönemde öğretmenleri ve eğitim sistemini konu almış gazete haberleri, makale ve tezlerden yararlanılmıştır. 1980 Darbesinin Türkiye tarihinde yarattığı etkiyi anlamak için bu olayı Türk toplumunu eğiterek ona yön veren öğretmenlerin perspektifinden aktarmak önem taşımaktadırItem Restricted 12 Eylül darbesinin 1980-1984 yılları arasında ODTÜ öğrencilerinin yaşamına etkileri(Bilkent University, 2020) İlter, Bora Ali; Koçal, Çağla İpek; Erdem, Yüksel Berkay; Karbak, Balder; Koç, GöktuğBu projenin amacı 1980 Darbesi gibi önemli bir süreçten geçen ülkenin önemli bir üniversitesi olan Orta Doğu Teknik Üniversitesi'ne devam eden öğrencilerin bu süreçte neler yaşadığını görmek ve halk için açık bir kaynak haline getirmektir. Bu proje ile ODTÜ'ye devam eden öğrencilerinin hayatında yaşanan değişiklikler ve olaylar odağa alınırken üniversitenin kendisinin de içinde yaşadığı değişiklikler akademik kadrodan kulüplere kadar değerlendirilmiştir. ODTÜ özeline inmek için Türkiye ve Ankara'nın içinde bulunduğu durumlar da göz önüne serilirken, asıl odak olan ODTÜ'nün yaşadığı olaylar istatistiki detaylar ve içinde bulunan kişilerin görüşleriyle incelenmiştir.Item Restricted 12 Eylül sürecinde Kara Harp Okulu(Bilkent University, 2020) Sertpoyraz, Altar; Çakmakçı, Ege; Çınar, Elif; Han, İpek; Özgür, Pelin Nur12 Eylül 1980 tarihinde gerçekleştirilen askeri darbenin ülke üzerinde siyasi, ekonomik ve toplumsal düzeyde etkileri olmuştur. Bir diğer etkisi ise Kara Harp Okulu ve öğrencilerinin üzerinde görülmüştür. Kara Harp Okulu’nun 1970’lerin ortasından 12 Eylül darbesi sonrasına kadar eğitim koşulları ve bu ortamın öğrencilere etkisi bu çalışmanın konusudur.Item Restricted 1846'dan bu yana Sainte Pulchérie Fransız Lisesi(Bilkent University, 2023) Okay, Baran; Gül, Damla Nur; Kıvançlı, İdil; Polat, ZeynepSainte Pulcherie Fransız Lisesi, Osmanlı İmparatorluğu döneminde kurulmuş bir Fransız okulu olup, günümüzde de eğitim faaliyetlerine devam etmektedir. Köklü bir tarihe sahip olan okul, Fransız eğitim sistemi ile Türk eğitim sistemini harmanlayan özel bir eğitim vermektedir. Osmanlı dönemi ve Cumhuriyet dönemi boyunca birçok önemli olaya tanıklık etmiştir. Okulun taşınma süreci, mimari yapısı ve Lozan Antlaşması'nın etkileri gibi konular, tarihi boyunca yaşadığı önemli olaylar arasındadır. Sainte Pulcherie Fransız Lisesi'nin eğitim sistemi ve disiplini, Türk eğitimine katkıları ve mezunlar derneği gibi konularda araştırma yapılacak önemli konular arasındadır.Item Restricted 1960 darbesi'nde Kütahya'nın hikayesi(Bilkent University, 2023) Yeşilova, Alp Kağan; Köprülü, Burcu; Meral, Fatih; Okan, Mert; Yavuz, Muhammet TalatBu çalışma kapsamında, Türkiye'deki 1960 askeri darbesinin sosyal, politik ve ekonomik etkileri Kütahya özelinde incelendi. 27 Mayıs 1960'taki askeri darbe, Türkiye'nin siyasi, sosyal ve ekonomik yaşamını derinden etkiledi ve bu değişimler Kütahya halkı arasında da yoğun şekilde hissedildi. Darbenin sonucunda sosyal ve siyasi hayatta ayrışmalar, eğitimde propaganda faaliyetleri ve ekonomide çeşitli dengesizlikler gözlemlendi. Ayrıca, yeni hükûmetin yerel yönetimlere daha çok yetki verme politikası, Kütahya'da yaşanan ekonomik sıkıntıları daha da arttırdı. Bu çalışmada, darbenin Kütahya ve genel olarak Türkiye üzerindeki etkileri kapsamlı bir şekilde ele alındı.Item Restricted 1960 sonrasında öğretmen olan yedek subaylar(Bilkent University, 2020) Gülener, Ali Kemal; Çayır, Derin; Güler, Nur Efsun; Ünal, Selen; Bayır, Yusuf AlperenCumhuriyetin kuruluşundan 1960 darbesine kadar olan süreçte Türkiye'de yüksek bir eğitim seviyesi bulunmamaktaydı. Çok partili hayata kesin geçiş yapılan Demokrat Parti döneminde de eksiklikler bulunmaktaydı. Eğitim sistemindeki eksikliklerden birisi ilkokul çağına gelmiş çocukların çoğunun, yoksul ailelerin çocuklarını okula göndermek yerine çalıştırmak istemesi, ailelerin kız çocuklarını okula göndermek istememesi, özellikle köydeki okullara ulaşımın zor olması ve okullardaki öğretmen yetersizliği gibi sebeplerden dolayı eğitimlerine devam edememesidir. 1950- 1960 arası dönemde iktidarda olan Adnan Menderes Hükümeti eğitim alanındaki bu problemlere çözümler üretmeye çalışsa da bu çözümler yetersiz kalmıştır. 27 Mayıs 1960 Darbesi sonrası yönetimi ele alan hükümet eğitim konusunda var olan bu sorunları halkın bilinçsizliği ve kültürsüzlüğüne bağlamıştır. Ülkenin içinde bulunduğu sorunların çözümünün eğitim sistemini iyileştirmede ve geliĢtirmede olduğunu savunmuştur. Darbe sonrası eğitimdeki iyileştirme çabalarından birisi okul sayısını artırmak ve öğretmen açığını kapatmak olmuştur. Askeri hükümet tarafından öğretmen açığını kapatabilmek için belirli eğitimlerden geçmiş yedek subayların özellikle ilkokullara öğretmen olarak atanması kararı alınmıştır. Buna ek olarak eğitim planlamalarında batıyı örnek alan bazı düzenlemelere başvurulmuştur. Yedek subayların okullara öğretmen olarak atanması öğretmen açığına geçici bir çözüm getirse de eğitim kalitesinin düşmesi ve öğretmen niteliğinin zedelenmesi gibi bazı olumsuz sonuçlar doğurmuştur. Bunun yanında, Batı'yı örnek alan yeni eğitim programlarının ülkedeki eğitim sistemini olumlu yönde etkilediği ve var olan sistemi iyileştirdiği gözlemlenmiştir.Item Restricted 1960-2000 yılları arası Karamürsel tarihi(Bilkent University, 2020) Bahçecitapar, Ahmet; Karapınar, Beray; Karakaya, Boran; Özçiçek, Yusuf; Özkaraca, MuhammetBu çalışma 1960 ve 2000 yılları arasındaki süreçte Kocaeli'ye bağlı Karamürsel ilçesinin sosyal ve iktisadi hayatına ışık tutmayı planlamaktadır. Bu bağlamda, çalışma birincil kaynaklara paralel olarak bu süreçte ilçede yaşamış kişilerin tanıklıklarına da sözlü görüşmeler vasıtasıyla başvurarak ilçedeki toplumsal olayları yansıtmayı amaçlamaktadır. Çalışmanın ilçenin çok da incelenmeyen yakın tarihine ışık tutması hedeflenmektedir.Item Restricted 1969 Öğretmen Boykotu ve boykotun sosyal ve toplumsal etkileri(Bilkent University, 2019) Ardıç, Alp Berke; Aşkın, Barış; Öçalan, Burak; Sarpkaya, Fatih Berkay; Özsoy, Işık1965’te kurulan Türkiye Öğretmenler Sendikası (TÖS) ve Türkiye İlkokul Öğretmenleri Sendikası (İLKSEN)’in 1968’de düzenlediği Eğitim Şûrası ve 1969 Eğitim Yürüyüşü’nün devamı niteliğinde, 15 Aralık 1969 tarihinde “Büyük” Öğretmen Boykotu düzenlenmiştir. Dört gün boyunca devam eden bu boykota, Türkiye’nin birçok şehrinden yaklaşık 109.000 öğretmen katılmıştır. Bu boykotla birlikte öğretmenler kendi taleplerini hükümete duyurmuşlardır; ancak bu talepler yerine getirilmemiştir.Item Restricted 1970’lerden 1980’lere Galatasaray Lisesinde öğrenci olmak(Bilkent University, 2021) Taşpınar, Melisa; Serçemeli, Dilara; Özbudak, Bengisu; Çarhacıoğlu, Başak; Akyıldız, Yahya MertBu çalışmada 1970 ile 1989 yılları arasında Galatasaray Lisesinde eğitim almış olmanın beraberinde getirdiği avantaj ve dezavantajlar incelenmektedir. Araştırmanın ana kaynağını, belirtilen senelerde Galatasaray Lisesinde okumuş olan altı mezunla yapılan sözlü görüşmeler oluşturmaktadır. Bu görüşmeler sayesinde okulun negatif yönlerinin de incelenebiliyor olması, bu çalışmadayı literatürdeki çoğu diğer çalışmadan ayırmaktadır. Odaklanılan alt başlıklar sırasıyla binalar, eğitim programı ve kadrosu, yatılılık, işleyiş, sanat, kültür, spor, siyasi olaylar, mezunlar ve Fransa ile ilişkilerdir. İşleyiş başlığı altında okul mevcudu, kıyafet kuralları, okul içerisindeki hiyerarşi, disiplin ve başkan seçimleri konularına değinilmektedir.Item Restricted 1970-1985 yılları arası Kuleli Askeri Lisesinin politik, eğitsel ve sosyal hayatı(Bilkent University, 2022) Uzuncagil, Pelin Su; Şengezer, Berker; Tanrıkulu, Mehmet Oğuz; Ünal, Kutay; Yılmaz, Efe BerkayKuleli Askerî Lisesi, Osmanlı’dan Cumhuriyet dönemine doğru gelen zengin bir tarihi görüp geçirmiş bir yatılı askeri idadidir. Lise, 1970- 1985 yılları arasında ülkedeki çeşitli politik olaylara maruz kalmış ve eğitim hayatında çeşitli dönüşümler geçirmiştir. Okul, ülkenin sebep olduğu dış etmenler dışında kendi içerisinde de ayrı bir atmosfere ve ekole sahipti. Okulu diğer sivil ve askeri liselerden farklı kılan kuralları, törenleri, kıyafetleri, programları, dersleri ve sosyal ortamı bulunmaktaydı. Askeri disiplin gereği okulun içerisindeki yaşam hakkında bilgiler, birincil kaynaklar olan okul mezunlarından ve öğrencilerinden elde edildi. Kuleli’nin kapatılmadan önceki yıllardaki politik, sosyal, eğitsel ve kültürel hayatının araştırılması, ülkedeki askeri lise modellerini tanımak ve Türk Silahlı Kuvvetlerinin aldığı eğitimi ve bu eğitimin bu mesleğe yansımalarını anlamak için faydalıdır.Item Restricted 1984-1990 yılları arasında Diyanet İşleri Türk İslam Birliği'nin (DİTİP) tarihi ve Almanya'da yapmış olduğu faaliyetler(Bilkent University, 2018) Akşahin, Ayşe Dilan; İlıkkan, Ahmet; Tanes, Buğra; Hökelek, Fevzi Taha; Kutayer, Zeynep30 Ekim 1961 tarihinde Almanya’nın Bonn kentinde Türkiye ile Almanya arasında imzalanan işgücü antlaşmasından sonra Almanya’ya birçok Türk işçi geçici olarak göç etmiş ve çeşitli sanayi alanlarında çalışmaya başlamıştır. Giden Türk işçiler manevi ihtiyaçlarının giderilmesi için Almanya’nın farklı kentlerinde birçok cami açmışlar ve bu camiler Almanya’da dernek olarak hizmet vermiştir. Daha sonra Almanya’da yaşayan Türk vatandaşlarının talepleri üzerine Türkiye Cumhuriyeti Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından Almanya’daki bu cami derneklerinde hizmet vermek üzere personel atanmış. Atanan bu personeller kısa ve uzun süreli olarak camilerde imamlık görevlerini yerine getirmişlerdir. Daha sonra Almanya’da yaşayan Türk vatandaşları Diyanet İşleri Türk İslam Birliği (DİTİB) adı altında Almanya’da bulunan cami derneklerini bir araya getirerek bir çatı kuruluş kurmuşlardır. DİTİB, Alman yasaları doğrultusunda kurulmuş bir yapıdır ve bağımsız bir sivil toplum kuruluşudur. 05.07.1984 tarihine kurulan DİTİB, eğitim ve din alanında birçok faaliyet göstermektedir.Item Restricted 90’lı yılların başında Türkiye’de eğitim ve Milli Eğitim Bakanlığı(Bilkent University, 2023) Onan, Damla; Şen, Gülsima; Erşen, Nisa Sedef; Karaman, Gülşah; Mercan, Sıla; Ketencioğlu, MelisaBu makale, Nabi Avcı'nın Milli Eğitim Bakanı danışmanı olarak çalıştığı dönemde (1988-1992) Türkiye'deki eğitim sisteminin evrimini inceler ve Milli Eğitim Bakanlığı'nın önemine vurgu yapar. İlk bölüm, 80'li yıllarda eğitimdeki değişimlere ve fırsat eşitsizliklerine odaklanırken, ikinci bölüm Nabi Avcı'nın danışman olarak çalıştığı dönemdeki yeniliklere ve etkilere ayrılmıştır. Üçüncü bölüm, eğitim ve Milli Eğitim Bakanlığı'nı, teknolojik gelişmelerin eğitime etkilerini ve XII. Millî Eğitim Şûrası'nı ele alır. Dördüncü bölüm ise Nabi Avcı'nın eğitime katkılarına, eğitim politikalarındaki inovasyon ve değişime, yeni teknolojilerin eğitimde kullanımına ve uluslararası düzeydeki eğitim konferanslarına odaklanır. Bu makale, Türkiye'nin eğitim geçmişi ve değişimi hakkında geniş bir perspektif sunar.Item Restricted A mind Lively and at Ease(1996) Sale, RogerItem Restricted A sociological review(1978) Rubington, EarlItem Restricted Ahmet Keleşoğlu: başarıya adanmış bir yaşam(Bilkent University, 2023) Ergin, Gülçe Naz; Özgök, Ayşe Ceren; Kaytan, Sezin; Yetkin, Bora; Kara, Yusuf ErenBu çalışma, Türk iş dünyasının önde gelen figürlerinden biri olan ve toplumsal gelişime katkı sağlamış Ahmet Keleşoğlu'nun hayatını ve kariyerini ele almaktadır. Karaman'ın Ermenek ilçesinde doğan Keleşoğlu, genç yaşta başladığı ticari faaliyetlerle Türkiye'nin ticari tarihinde önemli bir yer edinmiştir. Özellikle, Selçuk Ecza Deposu'nun kuruluşuyla eczacılık sektöründe öncü bir rol oynamış, eczacılık alanında birçok yeniliğe imza atmıştır. Bu araştırmada, Keleşoğlu'nun iş dünyasındaki başarılarının yanı sıra, eğitim, kültür, sanat ve sağlık alanlarındaki toplumsal sorumluluk faaliyetleri de ele alınmıştır. Ahmet Keleşoğlu, Türkiye'nin sosyo-ekonomik gelişimine yaptığı katkılarla bir lider örneği haline gelmiştir. Araştırma; Keleşoğlu'nun, Ahmet ve Nezahat Keleşoğlu Vakfı aracılığıyla gerçekleştirdiği ve öncü olduğu sosyal sorumluluk projeleri ve eğitime olan katkılarına da değinmektedir. Bu çalışma, Keleşoğlu'nun iş ve sosyal hayatındaki başarılarını, mirasını ve Türk iş dünyası üzerindeki etkisini detaylı bir şekilde ortaya koymaktadır.Item Restricted Anadolu’nun ilk lisesi olan Abdurrahmanpaşa Lisesi’nin 32 Yıllık eski onursal müdürü İsmail Dönmez(Bilkent University, 2022) Bıyıklı, Olcay; Kale, Sevim Eylül; Kura, Almila; Topçu, Havva Aslı; Tunçtürk, DoğaAnadolu’da kurulmuş en eski lise olan Abdurrahmanpaşa Lisesi’nin ünlü müdürü İsmail Dönmez otuz iki yıl boyunca bu görevi yaptı. Dönmez disiplinli ve otoriter yapısı ile meşhur oldu. İsmail Dönmez Abdurrahmanpaşa Lisesi mezunuydu. Müdürlüğü boyunca, lise akademideki ve spordaki başarıları ile bilindi. Şubat 2021’de vefat eden İsmail Dönmez Kastamonu genelinde tanınan bir figür oldu. Bu çalışmada, İsmail Dönmez’in hayatını odağa alarak, müdürlüğü sırasındaki başarılar, başarısızlıklar, otoriter yapısı, disiplin anlayışı, lise müdürlüğü dışında yaptıkları ve kişiliği incelenecektir.Item Restricted And practice drives me mad; or, the Drudgery of Drill(1991) Howard, V. A.Item Restricted Anılarla Prof. Dr.Yücel Kanpolat(Bilkent University, 2020) Kızılırmak, Umut; İşsever, Ertan; Babademez, Mustafa Yuşa; Ceran, Berke; Şahin, Bilgen GökçeProf. Dr. Yücel Kanpolat, Türkiye Bilimler Akademisi'nin (TÜBA) kuruluşunda büyük etkileri olan ve TÜBA'nın 2008-2012 yılları arasında başkanlığını yapmış bir beyin cerrahıdır. Tıp alanında yapmış olduğu araştırma ve konferanslarıyla dikkat çeken Yücel Kanpolat, kendi adını verdiği "Kanpolat CT-Elektrot Kiti (KCTE)" isimli ameliyat teknikleri ve cihazlarıyla da uluslararası üne kavuşmuştur. Eğitimin ön planda olduğu birçok projeye öncülük etmesi, Yücel Kanpolat'ın eğitime verdiği önemi göstermektedir. Yücel Kanpolat seçkin kişiliği ve akademik başarılarıyla çevresindekiler üzerinde iz bırakmış bir bilim insanıdır.Item Restricted Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi hayvan hastanesinin tarihi ve Türkiye hayvan sağlığı alanındaki yeri(Bilkent University, 2021) Erdoğan, Bilgenur; Aydın, Çağatay; Candaş, Esin; Armağan, Gizem; Demir, KenanDünyada veteriner hekimlik mesleğinin doğuşundan, gelişiminden; Türkiye’de kullanılan halk folklor bilgilerinin veteriner hekimliğe dönüşerek sivil veteriner hekimliğe geçilmesinden bahsedilmiştir. Bu geçiş sırasında, 1842 yılında kurulan Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi’nin, Ankara Üniversitesi Veteriner Fakültesi Hastanesi’ne dönüşüm süreci incelenip günümüzdeki yeri ve önemi açıklanmıştır. Bunlara ek olarak, hayvan hakları ve refahı hakkında yapılan çalışmalar araştırılıp, hayvan mevzuatına değinilmiştir.Item Open Access Archimedes' principle as an application of the divergence theorem(Institute of Electrical and Electronics Engineers, 1990) Altintas, A.A derivation is provided that allows one to obtain Archimedes' principle as an application of the divergence theorem.