Browsing by Subject "Demiryolu"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted Ankara-Erzurum demiryolu hattının geçmişten günümüze yolculuğu(Bilkent University, 2020) Avcı, Onuralp; Erden, Pınar; Vapur, Ecem; Satır, Yekta Seçkin; İnceişçi, BerkayOsmanlı Devleti’nin son dönemlerinde tartışılmış ancak yabancı devletlerin araya girmesi sonucu hayata geçirilememiş projelerden biri olan, ülkenin doğusu ve batısı arasındaki kopukluğu gidermek üzere tasarlanan demiryolu hattı, Atatürk önderliğinde, yoğun çalışmalar sonucunda hayata geçirilmiştir. Ülkedeki demir ağı eksikliği, özellikle Birinci Dünya Savaşı ve Kurtuluş Savaşı sırasında etkisini göstermiş; doğudaki bölgelerle olan iletişim ve ulaşım yetersizliği, kaynakların savaş sırasında ve sonrasında verimli bir şekilde kullanılabilmesinin önüne geçmiştir. Böylelikle, ülkeyi birbirine bağlayan bir demiryolu varlığının ne denli ehemmiyetli olduğu fark edilmiş ve siyasi bağımsızlığını kazanmış olan Türkiye Cumhuriyeti’nde demiryolu çalışmaları birincil önceliklerden biri olmuştur. Yaşanan ekonomik yetersizlikler süreci uzatmış olsa da tam bağımsızlık ilkesiyle ters düşen antlaşmalara hiçbir şekilde yer verilmemiştir. Projenin politikası Türk işçisi ve Türk sermayesini destekleyecek şekilde belirlenmiş, yabancı ülkelerin kendi çıkarları doğrultusunda projeye yön vermelerine karşı çıkılmıştır. Proje sürecinde karşılaşılan olanaksızlıklara rağmen milli şirketler tarafından sunulan sermaye girişimiyle Ankara-Erzurum demiryolu inşası 1939 yılında tamamlanabilmiş ve bu sayede Türkiye hem ekonomik hem de siyasi açıdan bağımsızlığını bir kez daha ilan etmiştir. Ankara-Erzurum demiryolu ile birlikte ülkenin fiziki bütünlüğü sağlanmış; bu bütünlük başta ulaşıma olmak üzere, iletişime ve ekonomiye olumlu tesir etmiştir. Demiryolu hattı ayrıca Erzurum bölgesindeki şehirleşmeyi arttırarak doğu ve batı arasındaki gelişmişlik farkını azaltmıştır. Günümüzde, medyada daha çok turistik kullanımıyla ön plana çıkan Ankara-Erzurum demiryolu hattı büyük ilgi görmekte ve çeşitli organizasyonlarıyla seyahat severlerin ilgisini çekmektedir.Item Restricted Cumhuriyet Dönemi'nde Hacı Ahmed Ağa Ailesi(Bilkent University, 2019) Altıok, Utku Deniz; Yalı, Elif; Güney, Ahmet Niyazi; Özsoy, Ahmet; Uzun, SonatBu araştırmada, Mısır İskenderiye’den Çeşme’ye göç eden Hacı Memiş Ağa’nın soyundan olup Cumhuriyet Türkiye’sinde önemli yerlere gelmiş üç kişiye yer verilmiştir. Araştırılan ilk fert, Cumhuriyet’in ilk demiryolu çalışanlarından İstiklal Madalyası sahibi Murat Ergun, aynı zamanda Türkiye’nin ilk kişisel gelişim kitabının yazarıdır. İkinci fert Ahmet Özsoy ise 1970’lerin en büyük holdinglerinden olan OYAK’ın genel müdürlük görevini üstlenmiştir. Son fert Murat Ergun’un kızı, Ahmet Özsoy’un eşi olan Feyha Özsoy, araştırdığımız ailede hayatta olan tek kişidir ve resim yarışmalarında Türkiye birinciliği olan önemli bir Cumhuriyet ressamıdır.Item Restricted Doğu Ekspresi’nin kuruluşu, gelişimi ve Anadolu halkı üzerindeki etkisi(Bilkent University, 2021) Erdoğrul, Helin; Yağcı, Mustafa Mert; Arslan, Burak; Ünen, Can; Bulut, EmreDoğu Ekspresi Osmanlı’nın son dönemlerinde Çarlık Rusya tarafından inşa edilmiş çeşitli rayların birleşimi ile doğmuştur. Cumhuriyetin ilk yıllarından itibaren inşası için çaba gösterilmiştir ve ilk etaplarının inşalarına başlanmıştır. Cumhuriyetimizin kurucusu ve önderi Gazi Mustafa Kemal Atatürk tarafından doğu illerinin refah ve bayındırlığına doğru yeni bir adım olarak adlandırılmıştır. Seferlere başlanmasının ardından ülkenin batısı ve doğusu arasında köprü görevi görmüştür. Halkı lojistik, ekonomik ve kültürel açıdan birbirine bağlamıştır. Bu çalışmada Doğu Ekspresi’nin geçirdiği büyük değişim ve insanlar üzerindeki etkisi detaylı olarak kaleme alınmıştır.Item Restricted Tülomsaş ve gelişen Eskişehir'deki payı(Bilkent University, 2020) Demir, Ahmet Kemal; Yelesti, Efe; Diner, Melodi; Yıldız, Oya; Güneş, Muhammed HüseyinBu çalışmada Türkiye Lokomotif ve Motor Sanayii A.Ş.nin kurulumundan itibaren Eskişehir'in ekonomik, kültürel ve sosyal motifine katkıları incelenmiştir. Araştırmada sorulan sorular sadece fabrikanın çalıştırdığı işçileri ve geliştirdiği teknolojiyi anlama amacıyla değil; aynı zamanda TÜLOMSAŞ'ın sıradan bir Eskişehirlinin hayatında neleri nasıl değiştirdiğini de kavrama amacıyla tasarlanmıştır. TÜLOMSAŞ'ın yeni Türk Cumhuriyeti'nin ilk ağır sanayi fabrikası olarak yaptığı atılımların, geliştirdiği ve koruduğu değerlerin Eskişehir için nasıl sonuçları olduğu araştırılmıştır. Araştırmada TÜLOMSAŞ'ın bünyesinde kurulan Çırak Okulu'ndan mezun olan, TÜLOMSAŞ'ta 20'den fazla yıl bilfiil çalışan, fabrikada çalışırken eskrimde Türkiye'yi temsil etmiş olan Mustafa Köksal'ın tecrübelerinden yararlanılmıştır.Item Restricted Türkiye'nin ilk ve tek demiryolu meslek okulu(Bilkent University, 2020) Üstündağ, İdil; Dolon, Efe; Demirkol, Baran; Demirkan, Berk; Uykulu, BatuhanDemiryolu Meslek Okulu'nun kurulması, Türkiye'de ulusal bir demiryolculuk anlayışı ve işletmesi yaratma amaçlı yapılan yeniliklerin en önemlilerinden bir tanesidir. Osmanlı ve Anadolu'da demiryollarının gelişimi yabancı devletlerin izin verdiği ölçüde, yabancı şirketler tarafından imtiyazlarla yapılmıştı. I. Dünya Savaşı'na kadar ise Türkler ve Türkçe demiryollarının işletilmesinin dışında tutulmuştu. I. Dünya Savaşı'ndan itibaren demiryolları millileştirilmeye ve Türkleştirilmeye başlanmıştı. Bu süreç içerisinde demiryollarını işletecek nitelikli eleman ihtiyacını karşılamak için İzmir başta olmak üzere bazı illerle şimendifer mektepleri kurulmuştu. Cumhuriyet döneminde ise zamanla demiryolları devletleştirilmiş ve birçok yeni hattın inşasına başlanmıştı. Tüm bu hatların düzgün işletilebilmesi için 1927 yılında TCDD kurulmuştu. Artarak devam eden kalifiye eleman açığının giderilmesi için 1942'de TCDD Meslek Okul açıldı. Bu okul zaman içerisinde birkaç kez kapatıldı, yeniden açıldı ve Eskişehir'e taşındı. Son kez 1998 ylında kapatılan okul toplam 4735 mezun verdi. Her ne kadar okul yirmi seneden daha uzun süredir kapalı olsa da mezunları hala okulun mezunlar derneği olan DEMOK sayesinde sıkı bir iletişim ve dayanışma içerisindedir. Ayrıca birçok mezun hala TCDD'de farklı görev ve kademelerde çalışmaktadır. Günümüzde yaşanan tren kazaları sebebiyle yeniden açılması hala gündemdedir.