Browsing by Subject "Asimilasyon"
Now showing 1 - 17 of 17
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted 1940 yılında Baydan ailesinin Bulgaristan'dan kaçışı ve 1989'da Çalışkan ailesinin Türkiye'ye zorunlu göçü üzerinden Türkiye-Bulgaristan göçünün incelenmesi(Bilkent University, 2021) Şen, Oğuz; Baydan, İrem; Kara, Hamiyet Aybike; Erdem, Eymen; Arıcı, BuseBu makalede, 1940 ve 1980 Bulgaristan Göçleri 1939 yılında Bulgaristan’dan Türkiye’ye göç eden Baydan ailesi ve 1989 yılında göç eden Çalışkan ailesi üzerinden incelenecektir. İlk bölümde, 1940 ve öncesini kapsayan Bulgaristan Göçlerine dair bilgi verilirken aynı zamanda göçe etki eden çeşitli tarihsel olaylar incelenecektir. İkinci bölümde ise 1989 yıllarında yaşanan göçün detaylarına inilerek, Türk azınlığının psikolojisi, asimilasyon politikaları ve Naim Süleymanoğlu’nun rolü gibi önemli noktalara değinilecektir. Son bölümde ise araştırılan bu iki göçün benzerlik ve farklılıkları karşılaştırılacaktır.Item Restricted 1989 Bulgaristan Türklerinin Türkiye’ye zorunlu göçü ve Barış Ailesinin yaşadıkları(Bilkent University, 2020) Yeler, Ayçanur; Berçin, Enise; Erdoğan, Firdevs; Tarlabaz, Görkem; Gültekin, İlka; Ömeroğlu, İpekYaklaşık elli yıldır Osmanlı İmparatorluğu idaresinde kalan Bulgaristan, bağımsızlığını kazandıktan sonra ülkesi sınırları içinde yaşayan Türklere karşı uzun yıllar baskı ve asimilasyon politikaları yürütmüştür. Bulgaristan'ın 1984-1989 yılları arasında kendilerine uyguladığı bu politikalarından kaçmak zorunda bırakılan Bulgar Türkleri 1989 yılında Türkiye’ye göç etmiştir. Selçuk Barış da binlerce göç eden Bulgar Türkünden yalnızca biridir. Bu makalede, Bulgaristan Türklerini göç etmeye iten sebepler, Bulgaristan’ın uyguladığı asimilasyon politikaları dâhilinde ele alınmıştır. Göç dalgası ve sonrasında yaşananlar, 1989 senesinde Türkiye’ye gelen Selçuk Barış, Bulgar ismi ile Emiliyan Yuliyanov Manolov, ve ailesinin gözünden incelenmiştir. Araştırma sonunda, Barış ailesinin hikâyesiyle 1989 yılında yaşanan bu göç olayı ve sonrasındaki süreç hakkında yeni bilgilere ulaşılması hedeflenmiştir.Item Restricted 1989 göçü süresince askerlik politikaları(Bilkent University, 2024) Kalın, Ayşe; Erel, Defne; Alptekin, Elif Naz; Uluışık, Fatih Emin; Öztürk, İclalMevcut çalışma, 1989 yılında gerçekleşen Bulgaristan-Türkiye Zorunlu Göçü’nün Bulgaristan’daki Türk askeri personelinin kimlik bilinci üzerine etkilerini inceler. Bulgaristan’da azınlık olarak yaşayan Türklere uygulanan asimilasyon ve ayrımcılık politikalarının Türklerin günlük yaşantısı üzerine etkileri de çalışmanın kapsamındadır. Proje kapsamında, hem Bulgaristan’dan göç eden Türkler ile hem de Bulgaristan ve Türkiye’de farklı askerlik tecrübeleri yaşamış göçmenler ile röportajlar gerçekleştirilmiştir. Bulgular, Bulgaristan’da askerlik yaptığı süreçte ayrımcılığa maruz kalmış askerlerin hissettiği yabancılık sebebiyle Türk kimliğine duyulan aidiyet duygusunun artışını ve ayrımcılığa maruz kalmış kişilerin kimlik çatışmasını ortaya koyar. Çalışma, asimilasyon politikaları ve kimliğe yönelik ayrımcılığın göç süreci ve sonrasında göçmenlerin hayatını sosyal, kültürel ve psikolojik bakımdan etkilemeye devam ettiğini not ederken Türkiye’ye adaptasyon sürecinin de bir analizini sunar.Item Restricted 1989’da Bulgaristan’dan Türkiye’ye uzanan yolculuk: Özgür ailesi(Bilkent University, 2023) Demir, Elif; Atilla, Emre; Altınova, İpek; Aldıkaçtı, Zeynep Naz; Bilgin, İremEmine Özgür ve Belma Saldamlı 1989 yılında yoğunluklu olarak gerçekleşen göç hareketiyle Türkiye’ye gelmişlerdir. Bu araştırmanın amacı Emine Özgür ve Belma Saldamlı ile yapılan röportajlar odağında göç öncesi ve sonrası döneme ışık tutmaktır. Göç döneminde diş hekimliği eğitimini yeni tamamlamış Emine Özgür ve henüz okul çağında olan Belma Saldamlı ile yapılan görüşmeler çalışmaya iki farklı perspektif sağlamıştır. Çalışmanın tarihi gerçeklerle bağlanması için Bulgar göçünü konu alan makale ve dergi kaynaklarına başvurulmuştur. Bu kaynaklar aracılığıyla Bulgar göçünün kültürel, siyasi, ekonomik ve politik yönlerinden bahsedilmiş, röportajdan elde edilen bilgilerin temellendirmesi yapılmıştır.Item Restricted Artvin’deki Hevek Köyü’nün Türkleştirilmesi(Bilkent University, 2022) Toptaş, Eray; Kubat, Filiz; Çalışkan, Dorukhan; Aksan, Alp BatuGünümüzdeki ismi Yaylalar olan Hevek Köyü, Artvin’de Yusufeli ilçesine bağlıdır. Eskiden Yusufeli ilçesinde birden fazla Hevek isminde köy bulunduğundan Yaylalar köyüne Yukarı Hevek de denirdi. Köy, ilçe merkezine 50 km uzaklıktadır. Bu köyde Türklerle birlikte birçok Gürcü de yaşamaktadır. Araştırmanın sınırları dahilinde Gürcü ve Ermenilerin Karadeniz bölgesine göçü, Yaylalar Köyündeki Gürcülerin Türkleşmesi ve Şenol ailesinin Türkiye’ye göçü ve göçten sonra yaşadıkları sıkıntıları incelenecektir. Artvin’de yaşayan Gürcülerin göçü ve göçten sonrası kültürlerinin değişimi hakkında yeterli sayıda kaynak bulunmadığı için Artvin’deki Gürcülerin Türkleşmesi araştırmaya değer görülmüştür.Item Restricted Balkanlar’dan anavatana göç: Kurtuluş ailesi örneklemi(Bilkent University, 2023) Acar, Gökçe Özüm; Karahan, Nur; Karagöz, Mahmut Berat; Kahyaoğlu, Melike Sena; Polat, BuğraKurtuluş ailesi, Bulgaristan’da yaşayan Türk ailelerden biriydi. Aile, Jivkov dönemindeki asimilasyon uygulamalarından çeşitli şekillerde etkilendi. Ancak Hasan Kurtuluş’un arkadaşlarıyla birlikte AİHM’ye yazdıkları, yaşadıkları zulmü anlatan mektubun hükümet tarafından yakalanması ile Kurtuluş’un tutuklanması bir dönüm noktası oldu. Hapishane ve sürgün günlerinin ardından Kurtuluş ailesi Türkiye’ye göç etmek zorunda bırakıldı. Türkiye’de sunulan çeşitli imkanların yanı sıra kendilerine arazi tahsis edilmesi yeniden başlamalarını sağladı. Urla’daki yaşamları yoğun çalışma gerektirmekteydi ancak Kurtuluşlar için geri dönmek hiç söz konusu olmadı. Yıllar sonra Hasan Kurtuluş’un oğlu Ankara’ya yerleşse de Hasan ve Fatma Kurtuluş yaşamlarının sonuna kadar Urla’da hayatlarını devam ettirdiler. Hasan ve Fatma Kurtuluş’un vefatlarının ardından yalnızca anıları kaldı. Kurtuluş ailesi, Bulgaristan’da yaşayan Türk ailelerden biriydi. Aile, Jivkov dönemindeki asimilasyon uygulamalarından çeşitli şekillerde etkilendi. Ancak Hasan Kurtuluş’un arkadaşlarıyla birlikte AİHM’ye yazdıkları, yaşadıkları zulmü anlatan mektubun hükümet tarafından yakalanması ile Kurtuluş’un tutuklanması bir dönüm noktası oldu. Hapishane ve sürgün günlerinin ardından Kurtuluş ailesi Türkiye’ye göç etmek zorunda bırakıldı. Türkiye’de sunulan çeşitli imkanların yanı sıra kendilerine arazi tahsis edilmesi yeniden başlamalarını sağladı. Urla’daki yaşamları yoğun çalışma gerektirmekteydi ancak Kurtuluşlar için geri dönmek hiç söz konusu olmadı. Yıllar sonra Hasan Kurtuluş’un oğlu Ankara’ya yerleşse de Hasan ve Fatma Kurtuluş yaşamlarının sonuna kadar Urla’da hayatlarını devam ettirdiler. Hasan ve Fatma Kurtuluş’un vefatlarının ardından yalnızca anıları kaldı.Item Restricted Bir göç hikayesi: 1989'da Bulgaristan'dan Ayyıldız Mahallesi'ne gelen göçmenler(Bilkent University, 2020) Baturalp, Güven; Aybala, Karakaya; İbrahim, Kılınç; Miraç, Uyar Yusuf; Ogün, Yörük BarışBu makalede 1989'daki büyük Bulgaristan Göçü'nde Türkiye'ye göçüp Ayyıldız Mahallesi'ne yerleşen Bülent Köksal, Meryem Seferoğlu ve Sabri İskenderin gözünden göçte yaşanan olayları incelenecektir. Öncelikle göç öncesi Bulgaristan'ın asimilasyon politikalarını ve bu politikaların araştırılan kişileri nasıl etkilediğini incelenecektir. Daha sonra araştırdığımız göçmenlerin göç yolunda yaşadığı zorlukları ve göçün Türk basınındaki yansımaları işlenecektir. En son kısımda da makalede göçmenlerin Türkiye'ye alışma sürecinde yaşadığı zorluklara yer verilecektir. Her bir kişi üzerinde bireysel olarak incelenen göç hikayeleri ile göçün bireysel yönüne dikkat çekilecektir.Item Restricted Bulgaristan göçünün Saraç ailesi üzerindeki etkileri (1989)(Bilkent University, 2023) Saraç, Öykü; Bingöli, Ezgi; Alptekin, Ahmet; Atak, Didem; Bilgin, Şeyma Betül1989 yılında Bulgaristan devletinin Türklere uyguladığı baskı ve asimilasyon politikaları yüzünden Bulgaristan’da yaşayan birçok Türk, ana vatanları olan Türkiye Cumhuriyeti’ne göç etmeye karar verdi. Bu makale, 1989 yılında göç eden Saraç ailesinin anlatıları doğrultusunda olayı analiz edecektir. Ailenin göç sürecinde yaşadığı tecrübeler, zorluklar, ekonomik durumları ve lokasyon seçimleri gibi konular ele alınacaktır. Saraç ailesinin bireyleri ile yapılan röportajlara ek olarak, konu ile ilgili toplanan bir takım ikincil kaynak da kullanılacaktır. Bu projenin amacı 1989 yılında gerçekleşen Bulgaristan – Türkiye göçünü sözlü kaynak yöntemi kullanarak en doğru biçimde yazıya dökmek ve Türkiye tarihi açısından önemini belirtmektir.Item Restricted Bulgaristan'da bir kadın Türk milletvekili Hatice özgür üzerinden 1989 Bulgar göçü(Bilkent University, 2018) Karaşahin, Arda; Özoğlu, Berfin Su; Aktunç, Deniz; Güler, Eren Yiğit; Özel, OngunBu proje kapsamında Bulgaristan’da azınlık konumunda olan Türk halkını temsilen genç yaşta milletvekilliği yapmış, sonrasında ise Bulgaristan hükümetinin uygulamış olduğu baskılar ve sert yaptırımlar sonucu birçok Türk ile beraber Türkiye’ye göç etmiş Hatice özgür’ün dönemin şartlarıyla beraber yaşadığı göç süreci incelenmiştir. Türklerin Bulgaristan’daki sosyal ve politik yapısına, karşı karşıya kaldıkları baskılara, uygulanan asimilasyon siyasetine Hatice özgür’ün ışığında ayna tutulmuştur.Item Restricted Bulgaristan’dan Türkiye’ye göç eden Çalışkan ailesinin hikayesi(Bilkent University, 2020) Ataman, Aylin; Tosun, Atılay Tuna; Yıldırım, Yiğit; Akyüz, Makbule; Gültekin, Ecem YarenÇalışkan ailesi, asıl ismi Pazarcık olan Komünizm döneminde ise ismi Tolbuhin olarak değiştirilen Dobriç şehrine bağlı Omurfakıh köyünde ikamet etmekteydi. 1984 yılında isim değişikliği ile başlayan psikolojik baskılara dayanamayarak ve kendi kültürlerini rahat yaşama isteğiyle Bulgaristan’dan Türkiye’ye göç ettiler. Bu göç öncesinde yakın çevrelerindeki Bulgarlar tarafından göç etmeleri hususunda uyarılan Çalışkan ailesinin yaşadıkları hem kendi anlattıkları hem de ikincil çalışmalar hususunda değerlendirildi.Item Restricted Doğu Türkistan'dan Salihli bölgesine göç eden kazakların göç süreçlerinin ve etkilerinin incelenmesi(Bilkent University, 2020) Şahan, Hüseyin; Çakılmaz, Mısra Nur; Erdal, Ümit; Şahin, Yağmur Peri; Tekin, DoğancanKazaklar uzun yıllar boyu Altaylar’da yaşayan, cüzlerden oluşan bir topluluk veya gruptur. Kazakların 1940 yılı dolaylarında çeşitli nedenlerden ötürü ana vatanlarından Türkiye’ye ve dünyanın çeşitli yerlerine göç ettikleri bilinmektedir. Bu araştırmada Kazakların göç sebepleri, göç süreçleri, göçün kültür ve ekonomi alanındaki sonuçlarıyla Kazakların gittikleri bölgeler üzerindeki etkileri incelenmiştir. Türkiye’ye yerleşen Kazakların bir kısmı Salihli’de yaşamaktadır ve Salihli’ye yerleştikten sonra burada Salihli Kazak Türkleri Sosyal Dayanışma ve Kültür Derneği’ni kurmuşlardır. Bu araştırmada bu derneğin başkanı olan Şükrü Ali Eren’in ve Kazak kökenli Prof. Dr. Abdulvahap Kara’nın görüşlerinden faydalanılmıştır. Öte yandan gazete arşivleri, konu ile ilgili yazılmış makale ve kitaplar üzerinden de Kazakların bu göçünün süreçleri ve etkileri analiz edilmiştir.Item Restricted Dünden bugüne İstanbul Kafkas Kültür Derneği(Bilkent University, 2022) Dinçer, Perit; Işık, Ali Tunahan; Ünal, Ali Deniz; Kavlak, KayraAraştırmada İstanbul Kafkas Kültür Derneği’nin 1952’deki kuruluşundan yeni milenyumun başlangıcına kadar gelişimi ve faaliyetleri işlendi. Bu zaman aralığında derneğin nasıl zorluklarla karşılaştığı, toplumda nasıl etkileri olduğu, gerçekleştirdiği faaliyetlerin amaçları ve içeriği hakkında bilgi verildi.Item Restricted Hacıturhanoğlu ailesi’nin Bulgaristan’dan Türkiye’ye göç süreci(Bilkent University, 2021) Kökçüler, İsmail Yaşar; Bilici, Ercan; Yevgi, İlke Bilge; Gündüz, Oğuzhan; Kayabaş, UlaşBulgar hükümetinin Türk azınlık üzerinde uyguladığı çeşitli baskılar sonucunda başlayan göç dalgalarının devamı olan 1989 göçünün hem Bulgaristan göçmenleri hem de Türk halkı üzerinde çeşitli etkileri olmuştur. Bu çalışmada; göçmen ailelerden biri olan Hacıturhanoğlu ailesi özelinde 1989 Bulgaristan Göçü ile Türkiye’ye gelen Bulgaristan Türklerini göç etme kararı almaya iten sebepler, göçmenlerin göç sırasında yaşadıkları zorluklar, göç sonrasında Türk toplumu üzerinde etkileri ve toplumla uyum sürecinde karşılaştıkları durumlar incelenecektir. Göçmenlerin göç öncesi ve sonrasındaki yaşantılarının karşılaştırmalı analizi yapılacak, bu göçün iki toplum arasındaki ilişkilere etkileri değerlendirilecektir.Item Restricted Naim Süleymanoğlu’nun başarıları ve Bulgaristan’dan Türkiye’ye göçün hikayesi(Bilkent University, 2024) Özer, Melis Sayın; Gülap, Serra; Özdemir, Selim Can; Kurumak, Doğa Kübra; Kurtulan, Hüseyin DenizBu çalışmanın amacı, tarihte önemli yeri olan 1989 Bulgaristan Göçü’nün kökenlerini, sebeplerini ve göç sürecini ele alırken özellikle Naim Süleymanoğlu’nun tecrübelerine, spordaki başarılarına ve nasıl ilham olduğu konusuna eğilmektir. - Bu konu kapsamında; 1984-1988 yılları arasında Bulgaristan’da hakim olan rejim ve rejimin asimilasyon politikalarının ardındaki sebepler, bu politikalarla Bulgaristan’daki Türk halkının karşılaştıkları zorluklar, Naim Süleymanoğlu’nun bu zorlukların arasında spor hayatının gelişimi, dönemin başbakanı Turgut Özal’ın da desteğiyle Türkiye’ye ilticası sürecinde yaşadığı sıkıntılar ve tüm bunların ardından yarattığı ilham incelenmektedir. Çalışmanın kaynakları, dönemin gazete haberleri; sonrasında yazılan makale ve tezler, Naim Süleymanoğlu’nun verdiği ve çalışma yazarları tarafından Muharrem Süleymanoğlu ile yapılan röportajdır. Çalışmanın ana odakları ise Bulgaristan’daki rejim ve neden olduğu göç, Naim Süleymanoğlu’nun spor hayatı ve Türkiye’ye ilticası ile ışık tuttuğu ilkelerdir. İncelemenin sonucu ise Bulgaristan’da o dönemde hakim olan rejimin azınlıkları baskıladığı ve bu baskının Naim Süleymanoğlu’nun ilticasına neden olduğu ve bu iltica sürecinin spor hayatına daha sıkı sarılmasına neden olduğudur.Item Restricted Osman Girgin’in göç tecrübesi üzerinden Bulgaristan Türklerinin zorunlu göçü(Bilkent University, 2024) Aslan, Serap; Çağlar, Deniz; Erkan, Yunus Emre; Kalay, Serdar; Özel, EdaTürklerin Balkanlar’daki varlığı çok daha eskilere gitmekle birlikte, Balkanlar’ın Osmanlı İmparatorluğu’nun hâkimiyetine geçmesi ile bu coğrafyadaki Türk nüfusu artmıştır. 1878 – Ayastefanos Antlaşması ile Osmanlı İmparatorluğu’nun Balkanların bir kısmındaki hâkimiyetini kaybetmesi ile bu coğrafyada Bulgaristan’ın da içinde olduğu ulus devletler kuruldu. Bulgaristan sınırları içerisinde kalan ve yüzlerce yıl kimliklerini koruyarak yaşamlarını sürdüren Müslüman Türkler ulus devlet olmak isteyen Bulgarlar tarafından büyük bir tehdit olarak görüldü ve asimilasyonları için çeşitli politikalar geliştirildi. Asimilasyona maruz kalan Bulgaristan Türklerinin büyük bir çoğunluğu yurtlarını terk etmek zorunda kaldı. Bu kapsamda 1989 yılında yaşanan en son göç, Avrupa’daki en büyük göçlerden biridir. Girgin ailesi de bu zorunlu göçe katılarak Türkiye’ye gelen ailelerden biridir. Bu çalışmada, Girgin ailesinin Bulgaristan’daki kökeni, Müslüman Türkler olarak maruz kaldığı baskılar, zorunlu göç süreci, göç sonrasında Türkiye’de yaşadıkları ve adaptasyon süreci incelenmiştir.Item Restricted Öztürk ailesinin 1989 yılında Razgrad’tan İstanbul’a zorunlu göçü(Bilkent University, 2021) Camcıoğlu, Beyzanaz; Coşkun, Gülçin Ece; Dilci, Ahmet Buğra; Erim, Ece; Yapıcı, SılaBu makalede 1989 tarihinde Bulgaristan’dan Türkiye’ye göç eden Öztürk ailesinin fertlerinden Fikriye Öztürk, Ahmet Öztürk ve Emine Öztürk Coşkun’un perspektiflerinden 1989 büyük Bulgaristan Göçü ve Öztürk ailesinin yaşadıkları incelenecektir. Öncelikle Öztürk ailesinin göç öncesi Bulgaristan’daki yaşamları incelenecektir. Daha sonra ailenin göç süreci ve yaşadıkları zorluklar ele alınacaktır. Makalenin son kısmında Öztürk ailesinin Türkiye’ye alışma süreçleri ve göçün günümüzdeki etkisi incelenecektir.Item Restricted Öztürk ailesinin Bulgaristan'dan göçü(Bilkent University, 2022) Gümüş, Sıla; Şen, İnci Nil; Demiralp, Lal; Akgül, Emre; Bars, MehmetBalkan Savaşları ve I. Dünya Savaşı’nın körüklediği göç dalgaları Türkiye-Bulgaristan arasında bir göç hareketine sebep olmuştur. Öztürk ailesi de bu göç dalgası sonucunda Türkiye’ye göç eden binlerce aileden biridir. Aile, Eskicuma bölgesinin Karadıllı köyünde yaşamış ve Türkçe konuşma yasağının gelmesi sonucunda 4 Mayıs 1974 yılında İstanbul’a göç etmiştir. Aile üyeleri, ilk başta kültüre ve İstanbul lehçesine adapte olmada ve barınma konusunda zorluk çekmiş olsalar da evlerini inşa ettikten ve kendilerine yeni bir hayat kurduktan sonra Türkiye’deki yaşama kısa sürede alışmışlardır. İstanbul’daki gündelik yaşamın, özellikle iş imkanlarının, daha iyi olduğunu görmüşlerdir. Kendileri gibi birçok Bulgar göçmeninin yaşadığı Bağcılar ilçesinin Güneşli Mahallesinde yaşamlarını sürdürmüşlerdir.