Browsing by Subject "Anatolian Rock"
Now showing 1 - 7 of 7
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted 12 Eylül 1980 darbesinin Türk Müziğine etkisi: Anadolu Rock ve Arabesk Müzik(Bilkent University, 2022) Dereyurt, Mithat Mert; Deveci, Murat Alp; Kaya, Başaksu; Kaynak, Nilsu; Tataroğlu, İpekTarih 12 Eylül 1980 gününü gösterdiğinde, Türkiye Cumhuriyeti 20 yıl aradan sonra tekrar Türk Silahlı Kuvvetleri’nin yönetime bütünüyle el koyduğu yeni bir darbe ile karşılaşmıştır. 12 Eylül Darbesi veya 12 Eylül İhtilali dönemin Genelkurmay Başkanı Kenan Evren önderliğinde emir-komuta zinciriyle gerçekleştirilen askeri müdahaledir. Bu darbe Türkiye Cumhuriyeti’ni birçok açıdan değişikliğe sürüklemiştir. Siyaset dışında etkilediği bir diğer alanlar Türkiye’nin ekonomik, kültürel ve sosyal durumlarıdır. Bu araştırmada 12 Eylül Darbesinin getirdiği yasakların ve kısıtlamaların Türk Müziğine etkileri araştırılmıştır. Darbe öncesi ve sonrası; özellikle Anadolu Rock ve Arabesk Müzik türlerinin mevcut durumları, hangi alanlarda nasıl etkilendikleri, darbenin bu türler üzerindeki etkisinin karşılaştırması, dönemin ünlü sanatçıları ve müzik şirketleri, dönemin nasıl sona erdiği incelenmiştir. İlgili araştırmalar kaynak olarak kullanılmıştır. O dönemlere şahitlik etmiş kasetçi Mehmet Koçoğlu ile yaptığımız röportaj dönemin müzik piyasasını ve sektördeki insanların nasıl mağdur olduğunu daha iyi anlamamıza yardımcı olmuştur, kaybolan kasetler ve yasaklanan müzikler hakkında bilgi edinilmesini sağlamıştır. 12 Eylül gibi Türkiye’yi oldukça değiştiren bir tarihin Türk Müziği konusundaki etkisini gözler önüne sermek, dönemin kültürel hayatının siyasetten nasıl etkilendiği, sanatçıların ve halkın yaşadıklarının ne kadar önemli olduğunu öğrenmemizi sağlayacaktır.Item Restricted 1968-1976 yılları arasında Moğollar müzik grubu(Bilkent University, 2019) Şahmaran, Ceren; Tezcan, İlhan Burak; Gümüş, İlker; Doğan, Metin Cem; Sadak, Ömer FarukBu çalışma 1968-1976 yılları arasında Moğollar grubunun müziksel gelişimini, grubun üyeleri ile olan geçmişini, müziklerinin Türk halk müziği ile olan ilişkisini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Batı’da 68 kuşağı ile beraber yükselişe geçen rock müziğin, Anadolu karakteristiği taşıyan Doğu müziği ile olan sentezinin irdelenmesi çalışmanın inceleme kapsamındadır. Araştırma, Moğollar’ın ilk solo konserlerini verdikleri 1968 yılından başlayarak grup halindeki çalışmalarını ilk kez sonlandırdıkları 1976 yılına dek elde ettikleri başarıları ve müziksel serüvenlerinin gelişimini incelemektedir. Araştırma, grup üyeleri ile yapılacak röportajlar ile desteklendi. Moğollar’ın Türkiye’deki müziksel gelişiminde etkili olan siyasal ve ekonomik koşullar incelendi. Moğollar grubunun kuruluş süreci, çıkardıkları albümler ve plaklar, aldıkları ödüller araştırma konumuzun kapsamı içerisindedir.Item Restricted Biraz Hardal lütfen: Anadolu Rock'ın lezzetli yolculuğu Grup Hardal(Bilkent University, 2023) Yılmaz, Adem; Alparslan, Arda; Şişman, Hatice Sena; Çetin, Kamil Berkay; Çokak, Taha ArdaHardal grubu 1970’li yılların sonlarına doğru, Türkçe müzikteki Anadolu Rock akımının popülaritesi gitgide azalırken 1976 yılında kurulmuştur. Vokalde Şükrü Yüksel, bas gitarda Aydın Şencan, davulda Sedat Avcı, gitarda ve vokalde Cahit Kukul vardır. Grubun ilk albümleri “Nasıl? Ne Zaman” 1980 senesinde piyasaya çıkmıştır ve büyük ilgi görmüştür. 1981 yılında çalışmaya başladıkları "Nereden Nereye" albümü, darbe atmosferi ve ekonomik zorluklar nedeniyle iki yıl gecikerek 1983 yılında ancak çıkabilmiştir. Ancak bu albüm, ilk albümden daha az satılmış, 1984 yılında grubun dağılmasına bir zemin hazırlamıştır. Cahit Kukul’un ilk iki albümden seçtiği şarkılarla 1994 yılında yayınladığı derleme “Seçmeler” albümü ile Hardal tekrardan plak piyasasına giriş yapmıştır. Şükrü Yüksel yurt dışından döndükten sonra yeni üyeler toplayarak Hardal’ı tekrardan kurmuştur. Yeni Hardal ekibi 1999 yılında “Yeniden Doğuş” albümü ile tekrardan piyasa giriş yapmış olsa dahi çeşitli nedenlerden ötürü piyasaya tutunamamış ve tekrardan dağılmışlardır.Item Restricted Emergence of a new music genre: social and cultural implications of Anatolian Rock(Bilkent University, 2023) Abrishamishirazinejad, Radman; Atar, Simay; Fallah, Sara; Mahmudov, Mirjafar; Mukhambetkazy, Gaini; Takrimi, SabaAlignment of Anatolian Rock with the modernization process of Turkey is what makes it special. In fact, from the beginning of the Turkish Republic, Anatolian Folk was considered as a base of new music replacing Arabic-Islamic Ottoman music; the ideas were to combine the classic Anatolian Folk with modern Western music to create a modern Turkish music which led to Anatolian Rock decades later. It is considered that Anatolian Rock had left revolutionary impacts on society from political and cultural perspectives. Unlike other literature about Anatolian Rock and its effects, the aim of this paper is to analyze the cause and effects of this music genre by putting culture and society in the spotlight, while some political aspects are discussed as well.Item Open Access The Minstrel who changed the musical instrument on his back: Haluk Levent(2003) Varol, K.This article deals with the historical development of Anatolian Rock movement and, with special consideration to "City and Folk Song", the relations between folk songs and "Anatolian Rock", which emerged in nineties in new forms and which was recalled mostly together with Haluk Levent at that time. Pointing out the development of folk songs and folk singers over time, the article attempts to prove that folk songs and folk singers sustained their existence in cities in new forms since eighties, when urbanisation reached the maximum level in Turkey. For this purpose, the folk song components of Haluk Levent's songs are investigated.Item Restricted Televizyon’un gelişi ve TRT’nin yayın hayatına başlamasının Türk müziğine etkileri(Bilkent University, 2023) Aydın, Oruç Barış; Bilgen, Zeynep; Eren, Sevde; Karaköylü, Efe; Mahmutoğlu, Eren AltayÖnce taş plak ve radyo gibi yeni teknolojilerin ülkeye gelişi, sonrasında televizyon ve TRT’nin yayın hayatına başlaması hem Türk müziğinin kendisini değiştirdi hem de onu yabancı müziklerle bir etkileşim içine soktu. Sanat ve halk müziği bu değişimden etkilenirken arabesk ve Anadolu Rock gibi türler oluştu. Başta değişimin öncülerinden olan TRT özünü korumaya çalışırken zamanla diğer akımlarla bir rekabetin içine girdi ve teknoloji bu noktada da yeni akımlara ortam sağlayarak hayatta kalmalarında önemli bir rol oynadı. TRT tekeli 1990’larda özel kanalların çıkması ile büyük oranda sona ererken iletişim teknolojilerinin gelişimi bugün hala Türk müziğini etkilemeye ve değiştirmeye devam ediyor.Item Restricted Türkiye’nin ilk blues müzik gruplarından “Blue Blues Band” ve 90’lı yıllarda Türk blues ve rock müziği ile etkileşimi(Bilkent University, 2024) Bircan, Fatma Zehra; Durmaz, Doruk; Emre, İrem Neval; Özinal, Elif Gökçen; Yamlı, AyşenurBu çalışmada, Türkiye’de ortaya çıkmış ilk blues türü müzik yapan grup olan Blue Blues Band’in, Türkiye’de rock müzik tarihi bağlamında konumunu ortaya koymak amaçlanmıştır. Başta blues türünün ortaya çıkışına ve rock müziğin teşkil ettiği öneme değinilmiştir. Devamında Anadolu Rock’ın ortaya çıkışıyla Türkiye’de rock müziğin icra edilmeye başlanması ve gelişim aşamaları ortaya konmuştur. Bunun yanında, rock müziğin bir alt kültür olarak dönemin sosyal, ekonomik ve politik şartlarıyla girdiği etkileşime de değinilmiştir. 1990’lı yıllar ile Türkiye’de rock müziğin geçirdiği dönüşümden bahsedilirken aynı dönem ortaya çıkan Blue Blues Band’in kuruluş, gelişim ve dağılma evreleri aktarılmış ve grubun yaklaşık on yıllık serüveni boyunca gruba dahil olmuş tüm üyeler bireysel olarak incelenirken grup adına teşkil ettikleri önem de ortaya konulmuştur. Son olarak, Blue Blues Band sonrası Türkiye’de rock müziğin gerek tür özellikleri bağlamında gerek kültürel anlamda nasıl bir doğrultuda ilerlediği konusunda değerlendirmelere yer verilmiş ve Blue Blues Band’in sonraki jenerasyonlara olan etkisine değinilmiştir.