Browsing by Subject "Yeşilçam"
Now showing 1 - 15 of 15
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted 1970-2000 yılları arası seslendirme sanatçılığı(Bilkent University, 2019) Gençtürk, Furkan; Işık, Sinan; Gökmen, Yılmaz Yiğit; Düzgen, Can Alkım; Gültekin, OğuzhanBu makalede Türkiye’de seslendirme sanatçılığının 1970 ve 2000 yılları arasındaki değişimi incelenecektir. Seslendirme sanatçılığı mesleği 1970 yıllarında oldukça ilkel haldeyken, 2000’lere doğru çoğu anlamda gelişmiştir; Teknolojik ekipmanlar, seslendirme sanatçı seçim kriterleri, seslendirme sanatçıların gördüğü taktir ve bu kişilerin çalışabileceği alan yelpazesi oldukça gelişmiştir. Araştırma bu değişimi farklı kategorilerde inceleyip süreci gözler önüne serme amacı gütmektedir. Bu yıl aralığında seslendirme sanatçılığı yapmış kişilerin çalıştığı alanlardaki değişim, teknolojik ekipmanların gelişiminin mesleği nasıl etkilediği, oyuncu seçim kriterlerinin değişimi ve seslendirme sanatçılarının gördüğü takdirin değişimi incelenecektir.Item Restricted Agah Özgüç ve 1950-1990 Türk sineması(Bilkent University, 2023) Yüce, Berra; Oflaz, Ekin; Çıtoğlu, Zeynep; Atilla, Nil; Altay, Osman ErtuğrulAgâh Özgüç, Edebiyat camiasına Atilla İlhan etkisiyle adımını attı. Akabinde gazetecilik, arşivcilik, magazin yazarlığı ve eleştirmenlik yaptı. Kendisi 1960-1970’li yıllarda yani Yeşilçam Sinemasının rağbet gördüğü dönemde yaptığı röportajlar ve sert eleştirileri ile tanındı. Bu eleştirilerinde Yeşilçam’ın endüstrileşen tarafını yansıtmaktan hiç çekinmeyip dönemin karanlık gerçeklerini kitaplar, eleştiriler ve köşe yazıları aracılığıyla dile getirdi. Kendisi Yeşilçam’ı ve onun yaratmış olduğu kadın sömürüsünü tarafsız bir biçimde ortaya koyarak cinsiyet rollerinden ve tabulardan bahsetti. Bu söylemleriyle ne kadar yankı uyandırsa ve bazı yapımcıları sinirlendirse de Agâh Bey’i sinema camiasındaki yerinden edemedi. Agâh Bey Eleştirmenliğinin yanında 1960’lı yıllarda arşivciliğe merak sarmış hatta 1960’lı yıllardan önceki belgeleri dâhi toplayarak Türkiye’de zamanla “Arşiv Babası” lâkabını almıştır.Item Open Access A case study of Hollywood to Yeşilçam crosscultural film remakes(2018-01) Çevikoğlu, Gevher EbruThis study examines a close reading of Yeşilçam films Şoförün Kızı (1965), Fıstık Gibi Maşallah (1964) and Fıstık Gibi (1970) as cross-cultural remakes of Hollywood films Sabrina (1954) and Some Like It Hot (1959). The research deals with remake culture in Yeşilçam period from the viewpoint of adaptation studies by giving a brief information about how remakes are at the overlap of different studies. In this study, cross-cultural film remake culture in Yeşilçam is investigated as part of the Westernization efforts in newly established Turkish republic by establishing a link with the star images and gender perception. The comparative study shows similarities as well as differences based on material and behavior signs between not only the cinematic traditions, but also overall realities of a definite class in the two societies in question.Item Open Access Cem Yılmaz and genre parody in Turkish national cinema(Taylor and Francis, 2020) Örsler, M. Mert; Kennedy-Karpat, ColleenCem Yılmaz has become nearly synonymous with Turkish comedy through comedies like Arif V 216 (2018). Taking this film as its focus, this article situates Yılmaz among his competitors while tracing his roots in Turkish entertainment by discussing his relationship to mid-twentieth-century Yeşilçam and to the meddah storytelling tradition. ©, Copyright Taylor & Francis.Item Restricted Elif İnci'nin gözünden Yeşilçam'da çocuk oyuncu olmak(Bilkent University, 2023) Yıldız, Egehan; Karadağ, İlsu; Erdoğan, Meryem; Yenertürk, Sarp; Karadaş, ZeynepBu makalede Selvi Boylum Al Yazmalım filminde Samet karakterini canlandırmış Elif İnci ile röportaj yapılarak Yeşilçam'da çocuk oyuncuların sinema sektöründeki yerleri, setteki ve set dışındaki yaşamları, oyunculuğun getirdiği fiziksel ve psikolojik etkiler ve çocuk oyuncuların çalışma koşulları ele alınmıştır. Çocuk oyuncunun seçilme süreci günümüzle karşılaştırılarak değerlendirilmiş ve yorumlanmıştır. Sette çocukların yaşadıkları olumlu ve olumsuz durumlar ele alınmış, bu durumların çocuk üzerindeki mental etkisi incelenmiştir. Set ve çekim bağlamı dışında da, oyunculuğun yarattığı sosyal etkilere, kariyerin şekillenmesine önemine ve çocuğa katkılarına değinilmiştir. Ayrıca, çocuk oyunculuk sette sağlanan güvenlik koşulları ve oyuncular arası eşit muamele görme açısından da değerlendirilmiştir.Item Restricted Ferdi Merter: sanatla dolu bir hayat(Bilkent University, 2025) Ünal, Asya; Aydın, Eda; Acar, Serdar; Onar, Oktar Berat; Meral, EgehanFerdi Merter, 19 Haziran 1939 tarihinde İstanbul’da, sanat ile hatırlanan Fosforoğlu ailesinde dünyaya geldi. Babası ve annesinin sanatçı kimliği sayesinde sanatla erken yaşta tanıştı. Henüz bir yaşını tamamlamadan Tosun Paşa filminde rol aldı. Gençlik yıllarında ise İtalyan Lisesinde eğitim gördü ve Ankara Devlet Konservatuvarı'ndan mezun oldu. Tiyatro, sinema ve televizyon dünyasına başarılı çalışmalarıyla ismini yazdıran Merter, kariyeri boyunca yalnızca oyuncu olarak değil; yazar, yönetmen, seslendirme sanatçısı ve eğitmen olarak da çalıştı. Çığır Sahne’yi kurarak toplumu bilinçlendirmeyi amaçlayan eserler sergiledi. Televizyon dünyasında da kendisini gösteren Merter, Kiralık aşk, Kurtlar Vadisi: Pusu, Acı Hayat gibi ünlü televizyon dizilerinde rol aldı. Oyunculuğun yanı sıra, Lise ve Dengi Okullara Tiyatro, Okullara Tiyatro Kılavuzu ve On Piyes gibi yazdığı kitaplarıyla genç nesile eğitmenlik çabasını üstlendi. Uzun sanat kariyeri sonrasına 79 yaşındayken 2018 yılında merdivenden düşerek kalça kemiğini kırdı. Geçirdiği uzun tedavi sonrasında aynı yıl 19 Eylül’de hayatını kaybetti.Item Restricted Kadir İnanır ve Yeşilçam(Bilkent University, 2023) İnanır, Mehmet Emir; Özdemir, Seymen Demirhan; Erdurak, Mirza; Uzun, Batu; İbri, Mert CanSinemada Yeşilçam dönemi 1950-1960'lı yılların başından 1970'li yılların sonuna kadar devam eden süreçtir. Bu dönem sinemanın Altın Çağı olarak adlandırılır. Genellikle Türk toplumunda önemli bir karşılık bulan aile ve adaletsizlik gibi konulara yer verilir. Bu sayede Türk halkı dönemin yıldızlarıyla içten bir bağ kurmuştur. Bu yıldızlardan biri ise Kadir İnanır'dır. Bu çalışmada Kadir İnanır ile Yeşilçam dönemi birbirine paralel bir şekilde incelenerek hem oyuncunun hem de dönemin gelişim çizgisindeki paralelliğe vurgu yapılacaktır. Böylece Türk sinema tarihinde çok önemli bir yere sahip olan Yeşilçam sinemasının dinamikleri içeriden bir bakışla irdelenmiş olunacaktır Sinemada Yeşilçam dönemi 1950-1960'lı yılların başından 1970'li yılların sonuna kadar devam eden süreçtir. Bu dönem sinemanın Altın Çağı olarak adlandırılır. Genellikle Türk toplumunda önemli bir karşılık bulan aile ve adaletsizlik gibi konulara yer verilir. Bu sayede Türk halkı dönemin yıldızlarıyla içten bir bağ kurmuştur. Bu yıldızlardan biri ise Kadir İnanır'dır. Bu çalışmada Kadir İnanır ile Yeşilçam dönemi birbirine paralel bir şekilde incelenerek hem oyuncunun hem de dönemin gelişim çizgisindeki paralelliğe vurgu yapılacaktır. Böylece Türk sinema tarihinde çok önemli bir yere sahip olan Yeşilçam sinemasının dinamikleri içeriden bir bakışla irdelenmiş olunacaktır.Item Open Access Narratives of resistance: national identity and ambivalence in the Turkish melodrama between 1965 and 1975(Oxford University Press, 1998-10-01) Erdoğan, N.Item Restricted Türk sinemasına yön veren isim: Türker İnanoğlu(Bilkent University, 2021) Kalınyazgan, Onur; Günduğan, Cansın Ece; Dede, Selin; Baykal, AyşegülBu araştırma makalesinde, Türkiye Tarihi’nin geniş bir bağlamda değerlendirilebilmesi adına önem teşkil eden Türk sineması, sinema ile televizyon sektörlerine katkılarıyla bilinen Türker İnanoğlu’nun gerçekleştirdiği girişimler merkeze alınarak ele alınmıştır. Bu doğrultuda hem sinemacı hem de iş adamı kimliğiyle tanınan İnanoğlu’nun, sinema sektörüne nasıl dahil olduğu ve bu dönem içerisinde Türk sinemasının nasıl bir durumda olduğu, Türk sinemasına kazandırdığı önemli birtakım oyuncular, getirdiği program formatları ve kendisine ait, sinema sektörünün gidişatında etkili olan çeşitli kuruluşlar incelenmiştir. Yapılan incelemeler esnasında, araştırma makalesine bir birincil kaynak teşkil etmesi adına, Türker İnanoğlu’nun yakın arkadaşı olan ve kendisine ait önemli şirketlerden biri olan Erler Film’de başkan yardımcılığı görevini sürdürmekte olan Sayın Serpil Akıllıoğlu ile bir sözlü tarih çalışması gerçekleştirilmiştir. Türker İnanoğlu’nun kariyeri boyunca gerçekleştirdiği girişimlere ilişkin olarak yapılan değerlendirmeler sonucunda, kendisinin Türk sinemasının geçmişi ve günümüzü üzerinde ne denli önemli bir etkisinin olduğuna dair bir sonuca varılması amaçlanmıştır.Item Restricted Türk sinemasında kadının temsili: Müjder Ar(Bilkent University, 2024) Kanat, Rojin; Yazan, Havva Beliz; Türkmen, Zeynep; Kara, Doğa; Aki, ÇağkanBu makalenin içeriği Müjde Ar’ın sinema hayatını çeşitli kaynaklar ve bizzat kendisine yönelttiğimiz sorular üzerinden ele almaktadır. Bunun içeriğinde kendisinin sinema sektörüne girişi,yükselişi,çok konuşulan olayları,dönemin kadın oyuncularından kendisini ayırt ettiren özellikleri,sektörde yaşadığı zorluklar,karşılaştığı olumlu ve olumsuz tepkiler,dönemin önemli oyuncularından Müjde Ar ile kıyaslanması ele alınmıştır.Tüm bunlara ek olarak Müjde Ar bağlamında Türk Sinemasının evrimi ve feminizm etkisi Müjde Ar simgesi üzerinden incelenmiş ve bunların topluma yansıması ele alınmıştır.Item Restricted Türk sinemasının usta ismi: Ediz Hun(Bilkent University, 2021) Dursun, Ahmet; Aktaş, Beyza; Üstün, Damla; Saygılı, Gülin; Ayaz, Şimal22 Kasım 1940 tarihinde İstanbul’da doğan Ediz Hun, Türk Sinema ve Yeşilçam tarihinin en gözde aktörlerinden biridir. İlk, orta ve lise eğitimini İstanbul’da tamamlamış, üniversite için ise bir süre Almanya’da yaşamıştır. 1960 döneminde oyunculuğa başlayan Hun, oyunculuğa devam ederken Türk sinemasının krize girdiği bir dönem yaşanmıştır. Bu dönemde oyunculuğa ara veren Hun, eşi Berna Hanım ve kızları Bengü ile birlikte Norveç’e taşınmış, akademik hayatını da burada sürdürmüştür. 1981 yılında Türkiye’ye dönüş yapan Ediz Hun, sanatçılık kariyerine “Acımak” adlı dizide rol alarak kaldığı yerden devam etmiştir. Akademik ve oyunculuk hayatının dışında, siyaset alanında da adını duyduğumuz Ediz Hun, Anavatan Partisi’nde milletvekili olduğu dönemde Ankara’da komisyon başkanlığı yapmıştır. Siyaset alanında başarılı bir figür olarak anılsa da, oyunculuğundan dolayı karşılaştığı önyargılar sonucunda siyaseti bırakmış ve oyunculuk kariyerine devam etmiştir. Günümüzde hala çeşitli dizilerde rol alarak oyunculuk kariyerine devam etmektedir.Item Restricted Usta tiyatrocu, korkusuz sanatçı: Rıza Pekkutsal'ın sanat hayatı(Bilkent University, 2019) Dönmez, Bilge Kağan; Türker, Zeynep; Helvacı, Defne; Alkan, Barış Alperen; Yiğit, CerenTürkiye'de özellikle 1950 yılından sonra olan siyasi değişikliklerden en çok sanat etkilenmiştir. Özellikle 70'li yıllarda bu siyasi değişimler sanata müdahaleyi arttırmış, sanatçıların bu konudaki özgürlüğünü kısıtlamış ve eserleri bu değişimlerden etkilenmiştir. Türk tiyatrocu, ses ve sinema sanatçısı Rıza Pekkutsal 60 yıllık sanat hayatında bu dönüşümlere şahit olmuş ve o dönemin şartlarıyla sanatını icra etmiştir. Son 70 yıl incelendiğinde Rıza Pekkutsal'ın eserlerinin de bu değişimlerden doğrudan etkilendiğini görmekteyiz. Rıza Pekkutsal döneminin ağır şartlarına ve kırılma noktalarına rağmen sanatına sarılmış, yaptığı işlerde oldukça başarılı olmuş ve insanların takdirini toplamıştır.Item Restricted Yeşilçam seks furyası (1975-1980): Filmler, salonlar ve eleştiriler(Bilkent University, 2021) Neşe, Rüya; Buldu, Batuhan; Seler, Alara Nil; Ertuğrul, Erdem; Fertekligil, NazTürk sinemasında Yeşilçam seks furyası 1970’lerde ekonomik sebepler ile hızlı, ucuz ve kalitesiz erotik filmlerin üretilmesi ile başlayarak 12 Eylül 1980 Darbesi sonrası filmlerin yasaklanması ile sona erdi. Bu dönemde oldukça az sayıda sanatçının katılımıyla yüksek sayılarda filmler üretildi. Bu yazıda Yeşilçam Seks Furyası dönemi, döneme ilişkin yapılan yorumlar ve eleştiriler çerçevesinden, genel sinema izleyicisi, sinema ve sanat camiası, ve dönemin sanatçıları perspektifinden incelenmiştir.Item Restricted Yeşilçam Sinema Fenerlerinin öncüsü: Erol Ağakay(Bilkent University, 2020) Demirkol, Berkay; Günaydın, Arda; Hasanoğlu, Samet; Kurubal, Ege; Şenol, EmreErol Ağakay 3684 adet Yeşilçam filminin afişini basmış, bunların yaklaşık 1900'ünün afişini de bizzat tasarlamış bir sanatçıdır. Bu dönemde İstanbul'da oyuncuların fotoğrafını çektiği bir fotoğraf stüdyosu ve kendi tasarladığı film afişlerini bastırdığı bir baskı şirketi (Mimeray) kurmuştur. Sonrasında Yeşilçam sinemasının sona ermesi ile şirketini billboard, pano ve bina giydirme gibi alanlara yönlendirmiştir ve hâlen bu alanda çalışmaya devam etmektedir.Item Restricted Yeşilçam'ın efsane ismi: Nuri Alço(Bilkent University, 2025) Akkan, Arda Yiğit; Yoldaş, Deniz Can; Akgüloğlu, Elif; Kaya, Eda; Aykın, İnciNuri Alço, 1951 yılında Eskişehir'de doğmuştur. Eğitimini tamamladıktan sonra sinema sektörüne adım atmadan önce eczacılık sektöründe ve ilaç mümessilliği gibi çeşitli işlerde çalışmıştır. 1970’li yılların sonlarında sinema kariyerine başlamış ve özellikle 1980’li yıllarda Yeşilçam’ın popüler filmlerinde sıkça görülen “kötü adam” karakterleri ile tanınmıştır. Kariyerinde genellikle zengin, manipülatif ve entrikacı roller üstlenmiş; bu yönüyle dönemin belirgin karakter oyuncularından biri olmuştur. Alço, ahlaki açıdan sorunlu bireyler veya sosyetik figürler gibi stereotipik rolleriyle dikkat çekmiştir. Oynadığı roller, Türk sinemasında klişeleşmiş belirli sahneler ve replikler ile popüler kültürde iz bırakmıştır. Kariyerinde üç yüzden fazla filmde yer alan Alço, Türk sinema tarihinin unutulmaz yüzlerinden biri hâline gelmiştir. Nuri Alço, günümüzde hâla oyunculuk kariyerine aktif olarak devam etmekte ve Türk sinemasına katkı sağlamaktadır. Onun sinema kariyeri, özellikle karakter oyunculuğu bağlamında dönemin Türk sinema anlayışını yansıtan önemli bir örnek teşkil etmektedir.