Browsing by Subject "Village Institutes"
Now showing 1 - 7 of 7
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted Anadolu'ya adanmış bir hayat: Mualla Eyüboğlu Anhegger(Bilkent University, 2020) Çığıraç, Cemre; Aydiş, Necat Murat; Kiremitçi, Şeref TahaBu araştırmada 1919-2009 yılları arasında yaşamış Türkiye'nin ilk kadın mimarlarından biri olan Mualla Eyüboğlu Anhegger'in hayatı ve başta Köy Enstitüleri olmak üzere mimarlık alanındaki çalışmaları üzerinde durulmuştur. Araştırma kapsamında öncelikle Mualla Eyüboğlu'nun ailesi, çocukluk hayatı ve Devlet Güzel Sanatlar Akademisi'nde (DGSA) aldığı mimarlık eğitimini takip eden aktif mesleki hayatı ve son yılları ele alınmıştır. Ayrıca, Mualla Eyüboğlu Anhegger'in özellikle Köy Enstitüleri bağlamında cumhuriyetin ilk yıllarındaki süreçte Anadolu'ya kattıkları ve yer aldığı pek çok restorasyon çalışması ile mimarlık kariyeri de incelenmiştir. Başta Mualla Eyüboğlu'nun verdiği bir röportajı içeren kitap ve yeğeni Prof. Selim Eyüboğlu ile yapılan röportaj olmak üzere birçok kaynak kullanılarak Mualla Eyüboğlu Anhegger'in çok boyutlu kişiliğini ve mimarlık alanındaki katkılarını okuyucuya aktarmak amaçlanmıştır.Item Restricted Bir mezunun gözünden Adana-Düziçi Köy Enstitüsü(Bilkent University, 2021) Ersoy, Can; Toker, Engin; Kervan, İlkim Elif; Işık, Umut Doğa; Aslan, Yağız CanKöy Enstitüleri 1940’lı yıllarda köyler ve kentler arasındaki eğitim açığını kapamak, tarımsal kalkınmaya ulaşmak ve köylerdeki ağalık sistemini zayıflatmak amacıyla kurulmuş eğitim kurumlarıdır. Milli Eğitim Bakanı Hasan Âli Yücel ile İlköğretim Genel Müdürü İsmail Hakkı Tonguç’un öncülüğünde Türkiye Cumhuriyeti’nin 21 farklı bölgesinde açılan bu enstitülerden birisi olan Düziçi Köy Enstitüsü, aktif olduğu süre boyunca Mersin-Çukurova bölgesindeki ana eğitim kurumu konumuna sahip olmuştur. Bu projede Düziçi Köy Enstitüsü mezunu Mehmet Işık ile yapılan röportajlar ışığında Köy Enstitülerinin ulaştığı hedefler ve kullandıkları yöntemler araştırılmış ve Köy Enstitüleri’nin sağladığı eğitim incelenmiştir.Item Restricted Dicle ve Hasanoğlan Köy Enstitüleri'nin öğretmen çifti: Mehmet Çorapçıoğlu ve Belkıs Çorapçıoğlu(Bilkent University, 2020) Çorapçıoğlu, Özlem; Aslan, Salim Eralp; Doğan, Mehmet Can; İlhan, Sarp Bora; Şenel, MertBu makale, 1940 yılında açılmış ve 1954 yılına kadar eğitim vermiş Köy Enstitülerininin İlköğretmen Okuluna döndükten sonra verdikleri eğitimi, büyük oranda Dicle ve Hasanoğlan Köy Enstitülerinde çalışmış olan Çorapçıoğlu ailesi üzerinden incelemektedir. Ankara yakınlarında bulunan Hasanoğlan Köy Enstitüsü, 1954 yılında Hasanoğlan Atatürk İlköğretmen Okulu'na dönüştükten sonra lojmanda kalarak burada fizik ve matematik öğretmeni olarak çalışan Mehmet ve Belkıs Çorapçıoğlu'nun hayatı üzerinden Köy Enstitüsü ve bu kurumlardaki eğitim olgusu ele alınmaktadır. Aynı zamanda, çiftin Dicle Köy Enstitüsündeki çalışma hayatına ilişkin bilgiler de verilmektedir.Item Restricted Halk eğitim merkezleri(Bilkent University, 2021) Sayman, Sim; Özbağ, İbrahim Cem; Ekinci, Asım Ekrem; Tulunoğlu, Barkın; Tanrıöver, EmreBu çalışma, hayat boyu öğrenme kurumları ve hayat boyu öğrenme kavramı temele alınarak yürütülmüştür. Araştırmanın amacı, I. Beş yıllık kalkınma planı ile ortaya çıkan köy enstitü’lerinden günümüzde halen faaliyetlerde bulunan halk eğitim merkezleri’nin tarihini, kuruluş nedenleri ve amaclarını, merkezlerde hangi faaliyetlerin yürütüldüğünü, kimlerin görev yaptığı ve görev yapacak öğreticilerde hangi şartların arandığını, insanlar üstündeki sosyal ve kültürel etkilerini detaylıca göstermektir. Köy enstitüleri ve halk evleri’nin faaliyetlerine son verilip, çalışmalar halk eğitim merkezleri’ne devam etmesinin sebepleri, bu kurumlar arasındaki benzerlikler ve farklılıklar açıklanacaktır. Nüfus artışı, dönemin siyasi meseleleri ve birçok dış etmenlerden dolayı halk eğitim merkezleri’nin popülaritesinin giderek kaybolmasının olası nedenleri yazıya dökülecektir. Araştırmada nitel yöntemler anlamsal betimlemeler yapılarak aktarılmıştır. Resmi gazete kupürleri, milli eğitim şuraları, köy enstitüsü mezunlarından Ahmet Akbaş’ın söyleşisi, gazete arşivleri ve ağırlıklı olarak konu hakkındaki tezler araştırılmıştır. Tezlerden elde edilen kapsamlı bilgiler derinlemesine incelendikten sonra araştırma taslağımıza yalın ve öz bir şekilde aktarılmıştır.Item Restricted Köy Enstitüsü mezunu öğretmen Huriye Saraç'ın hayatı(Bilkent University, 2018) Başaran, Burak; Tozgözlü, Göknil; Deliktaş, Hevalcan; Okut, Merve; Demir, Nazlı DamlaBu araştırmada Huriye Saraç'ın Köy Enstitüsündeki eğitim sürecinin tümü ve ilk kez öğretmenlik yaptığı süreçte karşı karşıya kaldığı durumlar anlatılmaktadır. öncelikli olarak Huriye Saraç'ın Köy Enstitüsü öğrencilik yılları ve öğretmenliğe başlangıcı, görev süreci anlatılmaktadır. Aynı zamanda 1930-1950 yıllarında Türkiye'nin siyasi durumunun köy enstitülerine etkileri araştırılmıştır. Köy enstitülerinin öğrencilerinin siyasi düşüncelerine etkileri incelenmiştir. Son olarak Huriye Saraç'ın günümüzde neler yaptığından söz edilmiştir.Item Restricted Savaştepe Köy Enstitüsü ve müfredatı(Bilkent University, 2020) Demirpolat, İlknur Eda; Bekçioğlu, Zeynep; Bircan, Ayşe Melike; Yiğit, Dilay1930'lu yıllarda savaştan yeni çıkan ve savaşın izlerini taşımaya devam eden Türkiye'yi kalkındırmak ve halkın eğitim düzeyini arttırmak amacıyla Hasan Ali Yücel ve İsmail Hakkı Tonguç'un önderliğinde, 1940 senesinde, Köy Enstitüleri kurulmuştur. O yıllarda halkın yüzde sekseni köylerde yaşamaktaydı. Bundan dolayı, Köy Enstitüleri'nin kurulmasındaki en önemli amaçlardan biri ülkenin en küçük birimi olan köylerin uygulamalı eğitim prensibiyle geliştirilmesi olmuştur. Bir diğer amaç ise eğitmen yetersizliği sorununu kısa sürede çözerek Türkiye'deki donanımlı eğitmenlerin sayısını arttırarak eğitim açığını kapatmaktır. Sıtkı Akkay'ın kuruculuğunu yaptığı, Balıkesir'in Savaştepe ilçesinde kurulan Savaştepe Köy Enstitüsü de ülke çapında kurulan 21 Köy Enstitüsü'nden birisi olmuştur. Dönemin çetrefilli koşullarına rağmen Sıtkı Akkay'ın özveri ve girişimleri ile 1940 yılında enstitünün temelleri atılmıştır. Bu araştırmada Savaştepe Köy Enstitüsü'nde eğitim görmüş olan İdris Şen'in röportaj sırasında aktardığı kişisel bilgilerin, Savaştepe Köy Enstitüsü'nde biriktirdiği anıların ve deneyimlerinin ışığında Savaştepe Köy Enstitüsü ve enstitülerin müfredatı incelenmiştir.Item Restricted Türk eğitim tarihinde Köy Enstitüleri: Gönen Köy Enstitüsü(Bilkent University, 2023) Yılmaz, Semiramis Yasemin; Şenkul, Defne; Özgen, Ece İlay; Belli, Ezgi; Topuzoğlu, SudeOsmanlı döneminde, Anadolu’daki gözden uzak köylerde yaşanan eğitim eksikliklerini gidermek adına Cumhuriyet döneminde bazı reformlara başvuruldu. Köy Enstitülerinin açılışı da eğitim alanındaki bu eksikleri kapatmak adına yapılan reformlardan bir tanesidir. 1940 yılında açılan Köy Enstitüleri, öğrencilere hem teorik hem pratik bilgiler kazandırarak köy öğretmenleri yetiştirmeyi amaç edindi. Gönen Köy Enstitüsü, 1942 yılında açıldı ve sonrasında geçirdiği değişimlerle günümüze kadar varlığını devam ettirmeyi başardı. Vizyonu ve misyonuyla Köy Enstitülerinin topluma kazandırdığı sosyokültürel ve ekonomik etkileri de köy halkının kalkınmasında önemli rol oynadı. Ancak 1946 yılından sonra yaşanan siyasi değişimlerle birlikte halkın Köy Enstitülerine olan bakışı ve Köy Enstitülerinin asıl vizyonlarından uzaklaşmaları nedeni ile kapatılmak durumunda kalındı. Gönen Köy Enstitüsü de ismi birden fazla kez değişerek günümüzde Gönen Fen Lisesi olarak varlığını sürdürmektedir fakat bu değişim sürecinde tek değişen ismi olmadı. Aynı zamanda eğitim sistemi da daha ezberci ve pasif bir hal aldı. Bu çalışmada Osmanlı dönemi ve Cumhuriyet dönemi başlangıcında Köy Enstitülerine duyulan ihtiyaçtan, açılma süreçlerinden, Gönen Köy Enstitüsünün spesifik açılma hikayesinden, verdiği eğitim ve köy halkına katkılarından, mezunlarından, kapatılış hikayesi ve sebeplerinden, son olarak da kapatıldıktan sonra geçirdiği değişimlerden bahsedilecektir.