Browsing by Subject "Tekstil"
Now showing 1 - 8 of 8
Results Per Page
Sort Options
Item Restricted Ali Babacan A.ş'nin tarihçesi (1928-)(Bilkent University, 2018) Tamzaralıoğlu, Gökay; Türkeri, Mehmet Behnan; Ünal, Ömer Faruk; Mutlu, İsmail Nurullah; Arlı, Osman AlpTürkiye’de aile şirketlerinin sayısı azımsanamayacak kadar fazladır. Her gün yeni yatırım ve girişimler yapılmaktadır. Bu araştırma metninde, bu şirketlerden biri olan Ali Babacan A.ş.’nin 1928 yılında nasıl kurulduğu, şirketin büyüme ve taşınma süreçleri ve şirketin çalışma alanları incelenmiştir. Bu süre zarfında şirketin yaşadığı zorluklar, şirkette yaşanan değişiklikler ve gelişimler üzerinde durulmuştur.Item Restricted Basketboldan tekstile: Barış Küce(Bilkent University, 2022) Acar, Beliz Leyla; Gözüyılmaz, Cansu; Bilgili, Defne Güler; Gerçekerol, Eren Alp; Söğüt, Pakize BeyzaBu projede eski milli basketbolcu ve tekstil sektöründe de rol oynayan Barış Küce’nin mesleki hayatı incelenirken aynı zamanda da bulunduğu sektörlerin Türkiye’deki durumları incelenmiştir. Makalenin ilk ksımına basketbolun erken dönemleri, ve Türkiye’deki basketbolun tarihçesi ve Türkiye Basketbol Federasyonu’nun kuruluşu kısaca anlatıldıktan sonra Barış Küce’nin basketboldaki yeri ve kariyeri incelenmiştir. Makalenin kalanında Barış Küce’nin sektör değişimiyle geçiş yaparken öncelikle tekstilin Türkiye’deki temeline genel bakış, ardından 1970 yıllarındaki durumu incelenmiştir. Bunlarla birlikte Barış Küce’nin tekstile atılması ve sektördeki yeri aktarılmıştır. Makalenin son kısmında ise 2000’lerde mobilya sektörünün durumu araştırılmıştır. Daha sonra Barış Küce’nin sektöre girişi incelenmiştir. Bu çalışmada, yazılı kaynak olarak kitaplar, makaleler, ve gazete haberlerinin kullanılmasının yanı sıra TRT Arşiv’den faydalanılmış, sözlü kaynak olarak Barış Küce ve oğlu Mert Küce ile görüşülmüştür.Item Restricted Bir Türk Devrimi Projesi: Nazilli Sümerbank Basma Fabrikası(Bilkent University, 2020) Gürses, Yiğit; Ünalan, Musa Ege; Çakmak, Emre; Kara, Mustafa Hakan; Balgıç, BerkNazilli Sümerbank Basma Fabrikası 9 Ekim 1937'de Mustafa Kemal Atatürk tarafından bizzat açıldı. Çalıştığı yıllarda Nazilli çevresinin kalkınmasını ve Türkiye'de tekstil sektörünün gelişmesini sağladı. Çalışanlarına sağladığı imkanlarla örnek olarak gösterilen bir proje oldu. İlerleyen yıllarda teknolojisinin geri kalması ve Türkiye'deki özelleştirme çalışmaları sebebiyle marketle rekabet etmekte zorlandığı için giderek küçüldü. 2002 yılında kapatılıp bedelsiz olarak Adnan Menderes Üniversitesine devredildiğinde 19.000 çalışanı emekli etmişti. Günümüzde fabrikayı yeniden açmak için girişimler devam etmekte. Bu çalışmada fabrikanın kuruluşu, başarılı yıllarında Türkiye'ye katkıları, gerileme süreci ve günümüzdeki durumu ele alınmıştırItem Restricted Denizli'nin öncü tekstil firmalarından Nurpak Tekstil(Bilkent University, 2021) Kahraman, Baran; Arslan, Ali; Karataş, Emre; Okman, Deniz; Aydınelli, PınarDokuma ürünlerinden oluşan tekstil sektörü, birden fazla alt kola ayrılmaktadır. Bu kollardan en önemlilerinden birisi ev tekstilidir. Ev tekstili ürünleri havlu, bornoz, çarşaf olmak üzere insanların yaşam alanlarındaki en gerekli ürünlerden oluşmaktadır. Ev tekstili sektöründe Türkiye Dünya üzerinde söz sahibi ülkelerden biridir. Türkiye içerisinde ise Denizli ili, ülkede üretilen ev tekstili ürünlerinin yarısından fazlasını karşılayan lokomotif ildir. Bayram Demirbaş tarafından, 1977 yılında Denizli’nin Babadağ ilçesinde kurulan Nurpak Tekstil ildeki en önemli ev tekstili firmalarından biridir. Türkiye’de 1980’li yıllarda başlayan ihracat atağı şehri ve sektörü olumlu etkilemiş, bu olumlu gelişmeden Nurpak Tekstil de etkilenmiştir. Şirketin markalaşması gözle görülür büyümesiyle taçlanmıştır. Bayram Demirbaş önderliğindeki Nurpak Tekstil 44 yıldır ürettiği ev tekstili ürünleriyle Denizli’de bilinen bir firma haline gelmiş, yaptığı çalışmalarla Denizli tekstil sektörüne katma değer kazandırmıştır.Item Restricted Gaziantep'in 16yy'den günümüze ulaşan: Kutnu Kumaşı(Bilkent University, 2020) Tümbül, Cem; Kibaroğlu, Ceylin Sıla; Peker, Doğa; Külekci, Elif; Aktaş, PınarÖnceki yüzyıllarda Anadolu topraklarında yaygın olan birçok zanaat unutulmaya yüz tutmuş ve bazıları da unutularak kaybolmuştur. Özellikle Gaziantep'te yapılan Kutnu kumaşı dokumacılığı da bu zanaatlardan biri olmakla beraber 21. yy'de eski ününe kavuşma çabasındadır. Kutnu kumaşı tarihi çok eskilere dayanan ve 16.yy'den itibaren Gaziantep bölgesinde dokunan değerli bir kumaş türüdür. Ham maddesi ipek ve pamuk olan kutnu, ipliğin farklı renkte boyalara batırılmasıyla elde edilen bir el dokuma sanatıdır. Birçok dokuma aşaması ve türü olan bu kumaş kendine özgü motiflere ve desenlere sahiptir. Geçmişte geniş bir kesime hitap eden kutnu hem halk tarafından hem de saray mensupları tarafından kullanılmıştır. Günümüzde ise geçmişe kıyasla bu kumaşın kullanım alanı daha kısıtlı hale gelmiştir. Bu araştırmada, kutnu kumaşı ile ilgilenen zanaatkarlarla röportajlar yapılarak geçmişten günümüze tarihsel süreci incelenmiştir.Item Restricted Kuzguncuk'tan uluslararası markaya: Koton(Bilkent University, 2018) İğrek, Alpay Efe; Eldenk, Doğaç; Sökülmez, Duygu Burçak; Toğay, Murat; Daşdöğen, YalçınKoton şirketi, 1988 yılında girişimci çift Gülden Yılmaz ve Yılmaz Yılmaz tarafından kuruldu. Türkiye ekonomisinin liberalleştiği zamanda Kuzguncuk'ta küçük bir dükkan olarak başlayan Koton, hem Türkiye'de hem de Orta Doğu ve Avrupa ülkelerinde günümüzde 480 mağazaya sahip ve aynı zamanda Türkiye'deki en büyük tekstil markalarından biri haline geldi. 1996 yılında ilk yurtdışı mağazasını Münih'te açan şirketin vizyonu 5 kıtada mağaza açmaktır.Item Restricted Kızılcabölük Köyü'nde dokumacılık gelişimi, etkileri, yurt içi ve yurt dışı serüveni(Bilkent University, 2020) Sır, Batuhan; Durgun, Efe Barış; Akarırmak, Mete; Küçük, Hasan Basri; Ertuğrul, Özgür Erdem; Ercan, Sametİnsanoğlunun en temel ihtiyaçlarından biri olan örtünme ihtiyacı Paleolitik ve Mezolitik dönemlerde hayvan derilerinden karşılanırken, Neolitik döneme gelindiğinde eğirme ve ardından ikili iplik sisteminin geliştirilmesi ile Dokumacılık oluşmuş ve örtünme malzemesi açısından bir devrim yaşanmıştır. Bir sonraki devrim ise Orta Asya'da koyunun evcilleştirilmesi ve bu sayede hayvansal iplik üretimine geçilmesiyle olmuştur. Bu devrime öncülük etmesi sebebiyle Çin, dokumacılık sektöründe uzun bir süre en önde gelen üretim merkezlerinden olmuştur. Çin'in dokumacılık kültüründen etkilenen Türk dokuma kültürü gelişmiş, Türkler Anadolu'ya geldikten sonra da bölge kültürüyle beslenmiş ve ilerlemiştir. Sanayi devriminden sonra Avrupa'da başlayan kitlesel üretimden başlarda kötü etkilenen Türk dokumacılığı ilerleyen dönemlerde sanayileşerek tekrar pazara dahil olmuştur. Türkiye'de dokumacılığın önemli merkezlerinden olan Denizli'ye bağlı Kızılcabölük köyü kayda değer bir dokumacılık geçmişine sahiptir. Roma ve Osmanlı döneminde de dokumalarıyla ünlü olan belde kültürünü 2020 yılına kadar geliştirerek gelmiştir. İlk önce sanayileşmenin gerisinde kalmanın ardından Birinci Dünya Savaşı'nın kötü etkileriyle baş eden Kızılcabölük dokumacılığı köklü geçmişi sebebiyle bu dönemleri atlatarak varlığını korumayı başarmıştır. Teşvik politikaları sayesinde sanayisini geliştirmiş ardından doğal ürünlerin tekrar gündeme gelmesiyle kültürel mirasını kaybolmaktan kurtarmıştır. Son 50 yılda bölgede kitlesel üretim ila yurt dışı pazarına dahil olunmuş, atadan kalma tezgahlarla kültür yaşatılır hale gelmiştir.Item Restricted Türkiye'de bir öncü Mithat Giyim ve: Mithat Gürsoy(Bilkent University, 2019) Kadıoğlu, Tılsım Gülbu; Ergan, Can; Tutsak, İpeksu; Toksoy, Nilay; Cankurtaran, SimayErken yaşta Aksaray’da terzilik mesleğiyle tanışan Mithat Gürsoy ilginç sayılabilecek eğitim hayatı ve azmiyle 20. yüzyıl Türkiyesi’nin önde gelen tekstil şirketlerinden olan Mithat Giyim’i kurmuştur. Türkiye’de değişen ve gelişen tekstil sektörünün yarattığı yeni olanaklar ışığında kuruluşundan kısa süre sonra şirket birçok ilke imza atmış ve bir ivme kazanmıştır. Bu bağlamda Mithat Giyim’i daha iyi analiz etmek için Türk tekstil sektörünü de kapsayan bir araştırma yapılmıştır. Şirketin başına ikinci kuşağın geçmesi ile Mithat Giyim parlak dönemlerinden uzaklaşmıştır. İlerleyen dönemlerde ise iyice kötüleşen mali durumlardan dolayı şirket kapatılmıştır. Bu çalışma ise Mithat Gürsoy’un erken yaşamından başarıya ulaşmasının arkasındaki etkenleri ve Mithat Giyim’in şirket olarak yükselişinin ve değer kaybedişinin arkasındaki olayları Türkiye’deki tekstil sektürünü de baz alarak açıklamaya çalışmaktadır.