Browsing by Subject "Student"
Now showing 1 - 12 of 12
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted 1965-1980 yılları arası Ankara İktisadi Ticari İlimler Akademisi öğrenci olayları(Bilkent University, 2020) Giritlioğlu, Fehmi Ekin; Göden, Sarp Cenk; Kahraman, Ece; Ustaömeroğlu, Muhammed; Yarıcı, Yavuz1968-1980 yılları arasında Türkiye siyasi olarak çalkantılı bir dönem içerisindeydi. Özellikle, bu yıllarda, Ankara ve İstanbul gibi büyük şehirlerdeki öğrenciler küresel düşünce akımlarından kolayca etkilendi. Öğrenciler kendi siyasi görüşleri doğrultusunda gruplaştı ve bu gruplarla beraber boykotlara, eylemlere hatta terör olaylarına katıldı. Ankara İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi de siyasi açıdan aktif öğrencilerin bulunduğu bir okuldu. Öğrenciler AİTİA'daki siyasi ortamı şekillendirdi. Ankara İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi'ndeki gruplaşmalar ve siyasi olaylar da öğrencilerin psikolojisini, eğitimini, düşünce biçimini ve siyasi görüşünü etkiledi. Araştırmada, öğrencilerle AİTİA arasındaki karşılıklı etkileşim, kendisini sol görüşlü olarak nitelendiren dönemin AİTİA öğrencisi İlker Giritlioğlu'nun tanıklığında incelenmiştir.Item Restricted 1980'lerde Ankara'da üniversite öğrencisi olmak(Bilkent University, 2018) Kaya, Ceren; Algül, Elif Zeynep; Özgüney, Mehmet Bahadır; Yıldırım, Beyza; Yılmazer, Emin TunaBu araştırmada, 1980-89 yılları arasında Ankara'da bulunan devlet üniversiteleri, devlet üniversitelerine olan katılım ve yüksek öğrenime katılan öğrencilerin sosyal hayatları incelenmiştir. 12 Eylül darbesinin ardından, devlet üniversitelerinde öğrenci olan gençlerin gerek eğitim öğretim yaşamları açısından gerek ise sosyal yaşamlarında yaşadıkları zorluklar ve Ankara'da üniversite öğrencisi olmanın güzel yanları sözlü ve yazılı kaynaklardan faydalanılarak değerlendirilmiştir.Item Restricted 1980-2000 yılları arası Ankara’daki okul üniformalarının okul tipine, cinsiyete ve yıla bağlı değişimi(Bilkent University, 2023) Say, Simya; Toygur, Ekin; Sert, Zeynep; Aslan, Saykal Cemre; Sakarya, Melike NurBu makale, 1980‐2000 yılları arasında Ankara ilinde bulunan okullardaki okul üniformalarını ele almaktadır. Okul üniformalarının bu dönemde nasıl değiştiğini, bu değişikliklerin üzerinde kimlerin etkisi olduğunu, bu değişikliklerin arkasındaki motivasyonları araştırır. Ankara Atatürk Anadolu Lisesi ve Ankara Bahçelievler Deneme Lisesi başta olmak üzere diğer araştırmalardan da yararlanarak, okulla ilgili bireylerin – öğretmenler, öğrenciler, veliler ve yöneticiler olmak üzere – görüşlerini inceleyerek okul üniformalarındaki farklılıklarının öğrenciler üzerindeki etkisini değerlendirir.Item Restricted Bir bilgisayar mühendisinin İngiltere’den Bilkent Üniversitesi'ne serüveni: David Davenport(Bilkent University, 2021) Aldanmaz, Berkan; Güzelant, Furkan; Çalık, Furkan; Elif, Yazıcı; Sivrikoz, SırmaBilkent Üniversitesi'nde uzun yıllar eğitim vermiş olan David Davenport birçok insanın hayatına dokunmuş, Bilkent Üniversitesi'nde ve öğrencilerinde derin izler bırakmış saygıdeğer bir hocaydı. Kimseyi ayırt etmeden sergilediği dostane tavırları ile akıllarda kalan David Davenport’un kaybı sevenlerini derinden yaralamış, onu tanıyanlarda ve uzun yıllar boyunca katkı sağladığı Bilkent Üniversitesi'nde yeri doldurulamayacak boşluklar bırakmıştır. Öğrencileri için unutulmaz bir hoca olan David Davenport, Bilkent Üniversitesi'nin ve üniversitenin bilgisayar mühendisliği bölümünün gelişmesinde büyük bir rol oynamıştır. Bu araştırmada, Bilkent Üniversitesi'nde derin izler bırakmış David Davenport’a vefa borcumuzu öderken, yetenekli bir bilgisayar mühendisini İngiltere’den Türkiye’ye getiren nedenleri ve Türkiye’ de yaşadıklarını; bu yaşadıklarının; Bilkent Üniversitesi'ni, öğrencileri ve David Davenport’u tanıyanları nasıl etkilediği üzerinde durulacaktır.Item Open Access Building a career in English: users of English as an additional language in academia in the Arabian Gulf(Wiley-Blackwell Publishing, Inc., 2014) Buckingham, L.This study investigates how a group of 30 multilingual academics, all users of English as an additional language (EAL) working at a private university in Oman, acquired discourse community membership in their disciplines through publishing in English, and the strategies they use to sustain the level of literacy needed to disseminate their research in refereed journals while working on the periphery. The participants, from the natural sciences, information technology, and economics, originate from countries in the surrounding region and, although many did not study in one of the traditional Anglophone countries, their academic literacy skills in English have been the cornerstones of their peripatetic academic careers. Participants describe their experience publishing from the periphery and perceptions of reviewer bias, and identify strategies used to overcome material shortcomings and linguistic challenges. The practice of language reuse to support the drafting of particular sections of an article is a recurring theme in many interviews. The article discusses the importance of conventional language in the sciences and the differing understandings of plagiarism among academics from the humanities and sciences. An implication from this study is the need for greater institutional support for the writing process in environments where most faculty members are EAL users.Item Open Access Developing empathy towards older adults in design(Routledge, 2017-02-06) Altay, BurçakIn design disciplines, an affective understanding of users’ everyday lives can increase designer sensitivity and awareness, leading to higher-quality design outcomes. Developing students’ empathic understanding within design education is required to accomplish this goal. This article discusses learning strategies that enhance students’ empathic horizons, and specifically analyzes an assignment conducted in an Interior Architecture and Environmental Design course, “The Grandparent Experience.” Here, exposure through observation and interviewing, and art-based methods are employed to develop students’ empathy towards older adults. We conducted a survey with students who completed the exercise and the course, exploring their perspectives on their learning. The results reveal that students had positive views on the assignment’s effectiveness regarding the learning outcome and learning process. Implications for empathic design education and educational gerontology are discussed.Item Restricted Doğu Türkistanlı öğrencilerin Türkiye’ye göçü(Bilkent University, 2020) Dayar, Ali; Ekrem, Aykut Alp; Oğuz, Can; Erdim, S. Secdegül; İlhan, Ayşe Aslı1990-2000 tarihleri arasında Uygur öğrencilerin Türkiye’ye yaptığı göçü ele alan bu araştırma, tarihsel arka planı değerlendirmek için göç sürecinin öncesine daha geniş bir perspektifle değinmektedir. Göç sürecinin başlangıcı, devamı ve bu olaylar dahilinde göçmenlerin yaşadıkları incelenecektir. Buna bağlı olarak, Türkiye’nin göç sürecindeki rolüne de ayrı bir bölüm altında yer verilecektir. Türkiye’deki Uygur diasporasının bazı önde gelenleriyle bu bağlamda röportajlar yapılmıştır.Item Open Access Higher education in turkey: subsidizing the rich or the poor?(Pergamon Press, 2013) Caner, A.; Okten, C.We investigate how the benefits of publicly financed higher education in Turkey are distributed among students with different socioeconomic backgrounds. We use a dataset from a nationally representative sample of university entrance exam takers together with data on government subsidies to public universities. We compare the characteristics of students who succeed in the exam to those who do not and those who enter public universities to those who go to private ones. Our econometric analyses based on a three-stage selection model reveal that students from wealthier and more educated families are more likely to be successful at university entrance. Unlike the findings in other countries, students who enroll in private universities come from higher income and more educated families. Among those who enter public universities, students from higher income and better educated families are more likely to go to universities that receive larger subsidies from the government.Item Open Access Preferences, selection, and value added: a structural approach(Elsevier, 2017) Akyol, P.; Krishna, K.What do applicants take into consideration when choosing a high school? To what extent do schools contribute to their students' academic success? To answer these questions, we model students' preferences and obtain average valuation placed on each school. We then investigate what drives these valuations by carefully controlling for endogeneity using a set of creative instruments suggested by our model. We find that valuation is based on a school's location, its selectivity as measured by its cutoff score, value added and past performance in university entrance exams. However, cutoffs affect school valuation an order of magnitude more than does value added. © 2016 Elsevier B.V.Item Open Access Quality of college life (QCL) of students: further validation of a measure of well-being(Springer, 2010) Sirgy, M. J.; Lee, D. -J.; Grzeskowiak, S.; Yu, G. B.; Webb, D.; El-Hasan, K.; Garcia Vega, J. J.; Ekici, A.; Johar, J. S.; Krishen, A.; Kangal, A.; Swoboda, B.; Claiborne, C. B.; Maggino, F.; Rahtz, D.; Canton, A.; Kuruuzum, A.This paper reports a study designed to further validate a measure of quality of college life (QCL) of university students (Sirgy, Grzeskowiak, Rahtz, Soc Indic Res 80(2), 343-360, 2007). Two studies were conducted: a replication study and an extension study. The replication study involved surveys of 10 different college campuses in different countries. The results of the replication study provided additional nomological (predictive) validation support of the measure based on a theoretical model mapping out the antecedents and consequences of satisfaction with college life. With respect to the extension study, the focus was to further test the nomological validity of the QCL measure by arguing and empirically demonstrating that the consequence of QCL is life satisfaction. The extension study involved a survey of three college campuses in different countries. The results were also supportive of the nomological validity of the QCL measure.Item Open Access Teaching science, technology, and society to engineering students: a sixteen year journey(Springer, 2013) Özaktaş, Haldun M.The course Science, Technology, and Society is taken by about 500 engineering students each year at Bilkent University, Ankara. Aiming to complement the highly technical engineering programs, it deals with the ethical, social, cultural, political, economic, legal, environment and sustainability, health and safety, reliability dimensions of science, technology, and engineering in a multidisciplinary fashion. The teaching philosophy and experiences of the instructor are reviewed. Community research projects have been an important feature of the course. Analysis of teaching style based on a multi-dimensional model is given. Results of outcome measurements performed for ABET assessment are provided. Challenges and solutions related to teaching a large class are discussed.Item Restricted Was the Ankaray metro the correct transportation solution for students?(Bilkent University, 2023) Rezaei, Aida; Shakarli, Ali; Hüseynli, Fidan; Alhaidari, Mohammed; Abdullayev, Tamerlan; Khawaja, ZahaabThe Ankaray metro line was the first underground railway project constructed in Ankara. Before this metro existed, the public transportation system consisted solely of buses. Construction of the metro began in 1992, and it first became operational in 1996. Ankaray passes through the city center and provides an alternative way to connect important locations around the city. Although it increases connectivity and improves transportation, this project came at a high cost. This research paper will evaluate the Ankaray metro’s impact on students’ lives.