Browsing by Subject "Ottoman Period"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted Çiçeğin Tarihi: Sabuncakis Çiçekçisi(Bilkent University, 2020) Çavuşoğlu, İrem Ezgi; Tan, Tuğçe; Yeniay, Zeynep Yaren; Amaç, Lamia Başak; Somuncuoğlu, SerdarSabuncakis Çiçekçilik, 1870 yılında İstirati Sabuncakis'in İstanbul'a gönderilmesiyle yolculuğuna başlamıştır. Sabuncakis'in yolculuğu Osmanlı'dan Cumhuriyet Dönemine kadar devam etmiştir. Cumhuriyet Dönemi'ne gelindiğine Atatürk, çiçeğe de olan özel düşkünlüğü ile çiçek sektörünün gelişmesini istemiş ve Sabuncakis'i Ankara'ya getirmiştir. Sabuncakis, çiçekçilik sektörüne kitap ve dergi çıkarmasıyla ve Interflora'nın kurucusu olmasıyla katkı sağlamıştır. Sabuncakis çiçekçiliğin, Cumhuriyet Dönemi'nde Varlık vergisi ve 6-7 Eylül gibi olayların yaşanmasıyla büyük ölçüde bir düşüş yaşamaya başlamıştır. Bunun yanı sıra, popüler kültür kavramının oluşmasıyla, çiçeğe ve çiçekçiliğine verilen değer büyük ölçüde azalmıştır.Item Open Access Origins of a consumer culture in an early modern context : Ottoman Bursa(2006) Karababa, EminegülStudies on the origins of the modern consumer culture generally focus on the early modern western context with the inherent assumption that today’s modern consumer culture had its origins in the early modern west. This study examines origins of an early modern consumer culture in a non-western context; Ottoman Empire between the mid-sixteenth to mid-seventeenth centuries and investigates how particularities of the context shaped a different consumer culture. Specifically the study focuses the town of Bursa. In the Ottoman context, social structure provided differences from the previously theorized western contexts concerning consumer culture phenomena. Ottoman context had a different dominant class and relatively high level of upward mobility among the ranks. Ottoman dominant class allowed the entry of lowest echelons and had intergenerational downward mobility. Multiple data sources including archival data were used to conduct this historical research. Quantitative and qualitative data analysis techniques were complemented. Findings show that indeed an early modern consumer culture in a non-western context existed. In addition, the characteristics of the Ottoman social structure shaped a different Ottoman consumer culture both in terms of appropriation of different categories of goods and the processes of fashion and diffusion of goods.Item Restricted Sayfalara sinmiş tarih: Sacettin İnce’nin gözünden sahaflık(Bilkent University, 2023) Alparslan, Bengi; İyici, Berin Su; Atmaca, Eylül Gökçe; Çolak, Gökdeniz; Topçu, SelinArapça kökenli bir kelime olan sahaf, kitap alıp satan kişi anlamına gelmektedir. Tarihi Osmanlı Dönemi’ne uzanan bu meslek, ilk başta dönemin medrese öğrencilerinin tuttukları ders notlarına olan talebe sistematik bir şekilde yanıt verebilmek amacıyla ortaya çıkmıştır. Zamanla el yazması kitaplar da sahaflığın bünyesine dahil olmuştur. Matbaanın icadı sonrası basılı kitapların yaygınlaşmasıyla birçok kişi için bir kez daha kapsamı genişleyen sahaflık, geçmişin mirasını bu çeşitli özellikteki eserler vasıtasıyla günümüze ulaştırmaktadır. Sahaflık zaman içerisinde kapsadığı eserlerin özelliklerinin yanı sıra başka yönlerden de değişime uğramıştır. Bu değişimlerden biri sahaflığın farklı şehirlerde yapılmaya başlamasıdır. Osmanlı Dönemi’nde esas olarak dönemin başkenti olan İstanbul’da icra edilen sahaflık, Türkiye Cumhuriyeti’nin kurulmasıyla birlikte yeni başkent Ankara başta olmak üzere başka şehirlere de yayılmıştır. Bu araştırmada sahaflığın Osmanlı Dönemi’ndeki gelişimine kısaca değinildikten sonra Cumhuriyet Donemi’nde sahaflık, sahaflığın Ankara’daki gelişimi üzerinden incelenecektir. Bu gelişimi daha detaylı bir şekilde irdelemek amacıyla Ankara’da sahaflık yapmakta olan Sacettin İnce ile bu mesleğin çeşitli yönlerini ele alan kapsamlı bir röportaj gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmada sahaflığın kitap ve makale gibi ikincil kaynaklardan yararlanmanın yanı sıra bizzat bir sahafın görüşleri ele alınarak da incelenmiş olması, sahaflığa daha bütüncül ve gerçekçi bir şekilde yaklaşılması açısından önem arz etmektedir.Item Restricted Yüzyılı aşkın tarihe sahip bir işletme: Safa Meyhanesi(Bilkent University, 2022) Yıldırım, Can; Boz, Atakan, Mert; Güven, Eda; Yüksel, Derin; Mustafa Anıl, TaşdanBir ömür geçirdiğimiz evler, turistik olarak nitelendirdiğimiz yerler, geleneklerimiz... Kızıltay Ailesi için bu yadigâr denilebilecek değer, 1948 yılından beri onlar tarafından işletilen İstanbul, Yedikule'deki meyhane “Safa Meyhanesi”dir. Bu makalede odak ve özne Safa Meyhanesi olup meyhanenin özellikleri, tarihi ve bir meyhane olarak önemi detaylı bir şekilde araştırılacaktır. Bunların yanında, Meyhanenin Osmanlı ve Cumhuriyet dönemlerindeki faaliyeti, İstanbul'un köklü meyhane kültürüne katkıları, kuruluş ve Kızıltay Ailesine devir süreçleri, Türkiye'de gerçekleşmiş siyasi ve toplumsal açılardan önemli olayların meyhaneye etkileri, meyhanenin diğer meyhaneler karşısındaki sosyal konumu gibi konular incelenecektir. Safa Meyhanesi'nin de bulunduğu İstanbul'da, meyhanelerin varlığı Osmanlı dönemine dayanmaktadır. Safa Meyhanesi, 1948 yılında Süleyman Kızıltay devraldığından beri Kızıltay ailesinin elindedir. Yıllardır duvarların arasında biriktirdiği hatıralar ve zamanın eskitemediği müşteri-çalışan samimiyeti Safa'nın onlarca kişi için ayrı bir yere sahip olmasında önemli bir yere etkendir. Safa Meyhanesi, eskimeyen değerleriyle insanlara hasret duydukları o eski günleri yaşatmaya devam ettiği için yıllardır sevilen ve tercih edilen bir mekandır.