Browsing by Subject "Museum"
Now showing 1 - 15 of 15
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted Antalya İplik ve Pamuklu Dokuma Fabrikası'nın tarihi(Bilkent University, 2021) Köse, Beyza Simay; Şimşek, Melike; Altınışık, Mustafa Asım; Koç, Mustafa Kaan; Torusdağ, Ömer Bahadır1950’lerden itibaren çeşitli teşvik ve yatırımlarla birlikte, işsizliği azaltmak ve ovalardaki pamuk üretiminin artışından faydalanmak amacıyla Antalya İplik ve Pamuklu Dokuma Fabrikası’nın kurulması planlandı. 1955’te bir devlet/özel sektör ortak girişimi olarak kuruldu ve 1961 yılında üretime başladı. 2004’te Sümer Holding Yönetim Kurulu fabrikayı resmen kapatma kararı aldı. Bu kararın ardından çeşitli el değiştirmeler sonucunda fabrika Antalya Belediyesi’ne devredildi ve fabrika için müzeye dönüştürme kararı alındı. Tesis son devirden sonra müze olarak faaliyet göstermeye başladı.Item Restricted Atlı Köşk tarihi ve Sakıp Sabancı Müzesi(Bilkent University, 2023) Tontu, Dila; Karakoç, Eylül; Bideci, Kerem; Kahraman, Mustafa; Tekin, TanAtlı Köşk İstanbul’un Emirgan ilçesinde yer alan, köklü tarihe sahip bir mimari eser ve günümüzde de kültürel açıdan zengin bir müzedir. 1923 yılında Edoardo de Nari adlı mimar tarafından çizimi ve yapım süreci başlanan köşk birçok alışıldık yapıdan farklı bir plana sahiptir. Eski sahiplerinden taşıdığı izler ile birden fazla önemli siyasetçi ve lider ağırladı ve Sabancı Ailesi de 1966 yılında taşındığı bu köşke 30 yıl kadar ev sahipliği yaptıktan sonra 1998 yılında Sabancı Üniversitesi’ne müzeye çevirmek üzere emanet edildi. Ayşen Savaş önderliğinde müzenin restorasyonu bitiminde müze halka açıldı. 2002 yılından günümüze kadar faaliyetlerine devam eden müze, değerli kitap sanatları, hat, resim, dekoratif eser ve arkeolojik eser koleksiyonlarını bünyesinde barındırmaktadır. Ayrıca, Sakıp Sabancı Müzesi’nde konser, tiyatro ve atölye gibi başka faaliyetlere de yer verilmektedir.Item Open Access Auditory environment in the museums: the case of Erimtan archaeology and arts museum(Institute of Noise Control Engineering(INCE), 2019-06) Yılmazer, Semiha; Orhan, CemreThe aim of this paper is to conduct a qualitative research to clarify the auditory environment in the museums. Research has taken place in the Erimtan Archaeology and Arts Museum which exhibits more than 2000 objects from Yüksel Erimtan’s collection of Anatolian archaeological artifacts. It is located near the main gate of Ankara Castle. While the scale and the façade of the building are connected contextually to its historic environment, the interior provides the contemporary experience to its visitors. Grounded Theory (GT) is used in this paper to create a conceptual framework, and clarify visitors’ perception of the soundscape in the museums. Semi-structured interviews are held with participants who are chosen among the visitors after they tour the museum on their own, until the data reaches theoretical saturation. Constant comparison method is used for analyzing the data and creating a conceptual framework which is compared with previous studies and the ISO 12913-1: 2014. According to the findings, context is determined as one of the core categories similarly to other studies. And some categories differ because of the various function of indoor space.Item Restricted Ayasofya Camii restorasyon çalışmaları(Bilkent University, 2018) Yakar, İlgaz; İnanç, Kaan; Sel, Ece; Tezer, Gökberk; Şahin, SimanurVI. yüzyılda inşa edilmiş ve birçok restorasyon geçirmiş olan Ayasofya bugüne kadar hem kilise hem de camii görevi görmüş olup, günümüzde ise müze olarak kullanılmaktadır. Zamanın ve birtakım dış etkenlerin yanı sıra, depremler, hava şartları ve çok fazla sayıda ziyaretçisi olması Ayasofya’yı zamanla yıpratmıştır. Bu sebeplerden ötürü Ayasofya’nın sürekli olarak uzman gözetiminde tutulması ve bakımının sağlanması, yapının korunması açısından büyük önem teşkil etmektedir. Bu araştırmada, yıpranmalar sonucu Ayasofya’nın birçok kez geçirmiş olduğu restorasyonlar üzerinde durulmuştur.Item Restricted Büyük Taarruz Karargahı: Afyonkarahisar(Bilkent University, 2020) Kabaçam, Berkay; Özkaya, Ömer Faruk; Çelik, Ferhan; Akyüz, Beril; Büyükmanav, ZeynepŞuhut Atatürk Evi, Afyonkarahisar‟da bulunan ve 24 Ağustos 1922 tarihinde Atatürk tarafından kullanılan Büyük Taarruz Karargâhıdır. Atatürk‟ün Kurtuluş Savaşı sırasında İsmet İnönü, Fevzi Çakmak, Albay Mahmut Soydan gibi isimlerle toplantıyı yaptığı bu evde çeşitli kararlar alınmıştır. Atatürk‟ün özellikle bu evi tercih etmesinin sebebi evin güvenli olmasından, konumundan ve gizliliğinden kaynaklanmaktadır. Evin savaştaki öneminin yanısıra evin genel mimari yapısına, savaştan sonraki müzeye dönüştürülme sürecine ve evin günümüzdeki Afyon turizmine yönelik faydalarına da değinilmiş ve geçmişle bugün arasında bağlantı kurulmuştur. Bu karargâhın günümüzde bilinmesi Atatürk‟ün evi stratejik bir uğrak yeri olmasından kaynaklansa da günümüzde yapılan zafer yürüyüşleriyle de hala öneminin korunması sağlanıyor.Item Open Access Design process in collaboration with archaeology: contemporary exhibition of a Hellenistic statue(Routledge, 2024-12-19) Erduran, Deniz Üçer; Yolaçan, B.Archaeological artefacts in museums serve as artistic displays and provide visitors with insights into the historical context of their discovery. Some finds offer direct, observable information, while others convey more subtle, context-dependent representations, such as iconography. This study focuses on identifying the iconography of a recently discovered Hellenistic statue through an analysis of archaeological literature. The gathered information was then used to evaluate the effectiveness of the display of similar statues in museums. Key factors considered included appropriate chronological placement, spatial organization of the surrounding environment, emphasis on hierarchy, visibility from all angles, clarity of the iconographic elements, and the inclusion of explanatory text. Based on these criteria, several display design alternatives were proposed, with one selected and implemented for the exhibition of the newly unearthed statue. The effectiveness of the approach was validated through the assembly, and the adaptability of the method to similar exhibition design scenarios was discussed.Item Open Access Evaluation of identity, meaning - making, and visitor satisfaction in industrial heritage areas renovated as museums: The case of Müze Gazhane(2023-06) Aksel, İpekThe restoration of cultural heritage areas in İstanbul's city center has gained increasing importance and popularity in recent times. This study focuses on the evaluation of identity, meaning-making, and visitors' satisfaction in the context of repurposed museums from heritage buildings. Specifically, the case study is conducted in Müze Gazhane, a unique industrial heritage site that has been transformed into a cultural complex and museum in 2021. The study examines the influence of museums’ identity and visitors' identity on the meaning they derive from their visit, and their satisfaction levels with a two-tiered approach involving quantitative and qualitative data collection methods. A survey was conducted with 65 visitors, followed by semi-structured interviews with 12 participants. The study reveals that visitors' characteristics, motivations, and familiarity play a role in determining their meaning-making and satisfaction levels. Visitors with specific identity-related needs and motivations have higher levels of satisfaction and meaning-making. Furthermore, visitors who volunteer at the museum experience an increased sense of place and belonging to their neighborhood. The renovation of Müze Gazhane has also resulted in positive changes in visitors' daily lives and increased their overall quality of life. In conclusion, Müze Gazhane serves as an important place in the daily lives of visitors, attracting diverse motivations and contributing to their sense of belonging. The findings emphasize the need for utilizing and transforming heritage areas into museums to strengthen the relationship of citizens with their neighborhood and society.Item Restricted Kuruluşundan günümüze Kayseri Gevher Nesibe Darüşşifası(Bilkent University, 2023) Akgül, Ramazan Semih; Asan, Hidayet Selim; Bıçakçıoğlu, Ömer; Olguncan, Elif; Arslan, Melis DamlaSelçuklu Devleti sosyal devlet anlayışıyla hareket ederek medrese, ibadethane ve darüşşifa gibi halkına ücretsiz hizmet veren ve halkın refahını artırmak amacıyla yapılar kurmuştur. Darüşşifalar (bimarhane, maristan gibi kullanımları da içerir) da Selçuklu Devleti’nin bu anlayışıyla oluşturulmuş önemli yapılardandır. Anadolu’nun farklı yerlerinde kurulan darüşşifalardan öne çıkanlarından biri de Kayseri’ de bulunan Gevher Nesibe Darüşşifasıdır. Çifte Medrese veya İkiz Medreseler adıyla da anılan bu yapı çeşitli değişimler ve restorasyonlar geçirerek Osmanlı Devleti döneminde dâhi hizmet verdiğine dair kayıtlar bulunmaktadır. Bu çalışma, tarihi Gevher Nesibe Darüşşifasının kuruluşundan günümüze uzanan evrimini incelemektedir. 1206 yılında I. Gıyaseddin Keyhusrev tarafından kız kardeşi Gevher Nesibe Sultan'ın vasiyetiyle inşa edilen darüşşifa, Selçuklu ve Osmanlı dönemlerinde önemli bir sağlık ve eğitim kurumu olarak faaliyet göstermiştir. Bulunduğu dönem ve ortam göz önüne alındığında hem medrese hem de darüşşifanın aynı yapı altında bulunmasıyla dikkat çeken ve dünyanın ilk araştırma hastanelerinden biri olarak kabul edilmiştir. Bu yapıyı farklı yönleriyle incelemeyi ve değerlendirmeyi hedefleyen bu çalışmada darüşşifanın vakıf yapısı, medrese ve şifahane olarak işlevleri, akıl hastalarına yönelik bimarhane faaliyetleri ve Anadolu'ya tanıttığı öncü tıbbi yöntemleri araştırılmıştır. Cumhuriyet döneminde de çeşitli restorasyonlarla yeniden canlandırılan yapı, günümüzde Selçuklu Uygarlığı Müzesi olarak hizmet vermektedir.Item Open Access A lighting coordinate database for 3D art objects(Elsevier, 2007-01) Dikel, E.; Yener, C.Artists making three-dimensional art objects have an idea in their minds about how to illuminate their creations. For museums and galleries to illuminate these objects successfully according to the ideas of the artist, the types of light sources and their locations must be known. To fulfil this requirement, we propose a lighting coordinate database (LCD) to establish the coordinates of light sources. We describe two possible methods of obtaining data for this database: a computer software method and a hardware method. The head of Michelangelo's David is used to test the applicability of the two methods. In the software method, the scanned image of David's head is illuminated on the computer screen and data for the location of light sources are created. In the hardware method, a second set of data is created by illuminating a scale model of David using light emitting diodes (LED).Item Restricted Özgen Acar'ın hayatı ve Türkiye'ye geri getirdiği tarihi eserler(Bilkent University, 2020) Arat, Munise Dilnur; Sönmez, Ezgi Lena; Eren, İsmet Alp; Gül, Zeynep Eylül; Alemdar, KeremTarihi zenginliği ile bilinen Türkiye eser kaçakçılığı ve definecilikle yıllar boyu mücadele etmek zorunda kalmıştır. Bu mücadelesinde emeği büyük olan Özgen Acar Yorgun Herkül heykelinden Karun Hazineleri'ne kadar birçok eser ve eşyanın ülkeye geri getirilmesini sağlamıştır. Yıllarca uğraşmış ve başarılı sonuçlara ulaşabilmiştir. Bu yazıda da eser kaçakçılığının ve defineciliğin neden yapıldığının sebepleri araştırılmıştır. Sayın Özgen Acar'ın geri getirilmesini sağladığı eserlerin neler olduğuna ve tarihteki yerlerine değinilmiştir. Bu eserlerin geri getirilmesindeki süreçten, Türkiye'nin bu sürece katkılarından ve Özgen Acar'ın arkeoloji muhabirliğine verdiği önemden bahsedilmiştir ve asıl mesleği olan gazetecilik hayatı anlatılmıştır.Item Open Access Reconfiguration of space and time in Sakıp Sabancı Museum by means of new media(2017-08) Oğuz, EfkanThis thesis attempts to analyze the discursive transformation of spatio-temporality in the Sakıp Sabancı Museum by means of new media technologies, covering a broad spectrum that ranges from virtual space to technologies that the museum space physically contains. It contextualizes such museological transformation within a broad historical framework.Item Restricted Sivas Kongre Binasının tarihi ve belleklerdeki yeri(Bilkent University, 2023) Yılmaz, Muhammed Emin; Özaydın, Funda Yaren; Ateş, Bilge Kaan; İmir, FurkanSivas Kongre Binası 1892 yılında Sivas İdadisi adı altında hizmete açılmıştır. Bu dönemde ülkede eğitimin çağdaşlaştırılması amaçlanarak açılan idadilerden bir tanesidir. Bu çalışmada binanın lise, müze ve Millî Mücadele dönemlerinde üstlendiği görevler ve şehir için önemi incelenmiştir. Araştırma sırasında Haluk Çağdaş ve Faruk Aburşu ile röportaj yapılmıştır. Kendilerine binadaki öğrencilik ve öğretmenlik yıllarına dair sorular sorulmuştur. Bununla birlikte kendilerinden binanın tarihi, işlevi, şehre etkisi ve şehir için önemi hakkında bilgiler alınmıştır. Ayrıca konuyla ilgili olan kitaplar, yerel dergiler ve hatıra kitapları da kaynak olarak kullanılmıştır. Bu çalışmayla Sivas Kongre Binasının tarihinin, lise ve müze olarak işlevinin, Millî Mücadele döneminde üstlendiği görevin, şehir hayatına olan etkilerinin ve şehir belleğindeki yerinin anlatılması amaçlanmaktadır.Item Restricted Türkiye Cumhuriyeti'nin ilk Cumhurbaşkanlığı Köşkü: Müze Köşk(Bilkent University, 2020) Azgın, Gamze; Güyildar, Hazal; Işılak, Petek; Güçer, Sinan Tuna; Atilla, Yüksel SöğütMüze Köşk, Mustafa Kemal'in orada yaşadığı dönemde Çankaya Köşkü olarak adlandırılan ve kendisine bağevi olarak armağan edilen, Mustafa Kemal'den sonra ise Müze Köşk olarak anılmaya başlanan tarihi bir yapıdır. ÇankayaKöşk'ü,1921yılından 1932 yılına kadar Mustafa Kemal tarafından kullanıldığı için dönemin siyasi gelişmelerine; önemli kararların alındığı toplantılara, akşam yemeklerine tanıklık etmiş olmakla birlikte Mustafa Kemal'in evi olması dolayısıyla O'nun özel hayatından da anılar biriktirmiştir. Uzun yıllar ziyaretçilerini zamanda yolculuğa çıkaran bir müze olarak kullanıldıktan sonra geniş kapsamlı bir rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerinden geçirilmiştir. Günümüzde müze olarak kullanımı sürmektedir.Item Restricted Türkiye'nin en büyük yörük müzesi: Fethiye Enver Yalçın Yörük Müzesi(Bilkent University, 2018) Dipova, Arda; Yurter, Aysu; Hamilci, Catherine Deniz; Küçükçelebi, Karya; Çallak, Mustafa UtkuAnadolu’da Türklerin gelişiyle görülmeye başlayan Yörük kültürü, günümüze kadar ulaşan önemli bir kültürel mirastır. Enver Yalçın kurduğu müze ile yörük kültürünün korunması ve gelecek nesillere aktarılmasında çaba sarf edenler arasında önemli bir yere sahiptir. Bu makalede Anadolu’daki Yörüklerin tarihine ve yaşadıkları yerlere değinerek bu kültürün korunma uğraşları inceleniyor. Anadolu’da yörüklerin mesken tuttuğu önemli bölgelerden birisi olan ve günümüzde de bu kültürün izlerinin görüldüğü Fethiye’de doğan Enver Yalçın ile röportaj yapıldı. Enver Yalçın’ın baştan aşağı kurmuş olduğu “Enver Yalçın Yörük Müzesi” esas alınarak müzenin kuruluş amacı, bu kültürün önemi ve neden korunması gerektiğine dair düşünce, yorum ve deneyimleri incelendi.Item Restricted Uşakizade Köşkü’nün tarihçesi(Bilkent University, 2020) Dölcü, Selin; Camcı, Deniz Ekin; Tosun, Kayrahan Toprak; Keser, Ahmet Kürşat; Büyükkurt, Emirhan BurhanBu araştırmada Uşakizade ailesinin Uşak’ta başlayan girişimciliklerini nasıl devam ettirdikleri ve bunun sonucunda İzmir’e taşındıktan sonra yaptırdıkları Uşakizade Köşkü’nün günümüze kadar olan tarihi ve kazandığı eğitim ve müze kimlikleri anlatılmaktadır. Köşkün müzesinin kurucu müdürlüğünü yapan Ahmet Gürel ile yapılan röportaj ve çeşitli yazılı belgeler kaynak alınarak Uşakizade ailesinin, İzmir ve Türkiye tarihi açısından önemine değinilmiş, köşkün günümüze kadar olan tarihi anlatılmıştır. Uşakizade ailesi, Türk şirketlerinin halıcılık yapmadığı bir dönemde rakipleri arasında kendini gösterebilmiş ve daha sonrasında hem çeşitli yatırımlar ile daha da zenginleşmiş, hem de aile üyelerinin devlette görev aldığı zamanlarda çeşitli işletmeleri Türkleştirerek Türkiye ekonomisine katkıda bulunmuşlardır. Köşk İzmir’de önemli bir yapı olmakla beraber Atatürk’ün İzmir'de kaldığı vakitlerde askeri karargâh olarak kullanılmıştır ve günümüzde müze olarak hizmet etmeye devam etmektedir.