Browsing by Subject "Legend"
Now showing 1 - 7 of 7
- Results Per Page
- Sort Options
Item Open Access Anadolu efsaneleri belleklerde yaşamaya devam ediyor(2002) Aksoy, ElifBu yazıda öncelikle efsane tanımları ve Türk efsanelerinin gruplandırılınasıyla ilgili çalışmaları kısaca inceleyeceğiz. Ankara'da yaşayan Ahmet Yılmıaz'dan dinlediğimiz, Yılmaz ın Sivas'ın Taşdelen beldesinde geçirdiği çocukluk yıllarından bu yana belleğinde canlı tuttuğu bazı efsanelerin bunlar arasında özellikle hayvana dönüşüm efsanelerinin bu gruplandırmadaki konumlarını belirlemeye çalışacağız. Son olarak da sözkonusu efsanelerin kültürel antropoloji ekseninde incelenmesinin mümkün olup olımndığını tartışacağız.Item Open Access The architect of city legends : the Great Sinan(2003) Korkmaz, G. EzgiIn this study, the traditional definition of legend and its characteristics are compared with that of city legends, moving from three legends about the Great Architect Sinan that are told in the city. It is also examined that under which circumstances and why these legends have emerged in the city as well as their functions in the city life.Item Restricted Bir Trabzonspor efsanesi: Hüseyin Tok(Bilkent University, 2023) Dönertaş, Mert; Gül, Duru; Kesim, Delfin; Boyar, Göktuğ Mert; Bölükbaşı, Ezgi SılaTrabzonspor oldukça köklü tarihiyle futbol camiasında önemli başarılara imza atmış bir takımdır. 1967 yılında kulübü oluşturan İdmanyurdu ve İdmangücü takımları arasındaki rekabetle başlayan Trabzonspor, sürekli gelişme arzusu ile Anadolu takımlarının da İstanbul takımları kadar başarılı olabileceğini gösterdiler. Bu uğurda Türk futboluna kattıkları önemli isimlerden biri de Hüseyin Tok oldu. 1952 yılı Trabzon doğumlu Hüseyin Tok gençliğinde Çarşıbaşıspor kulübünde futbol hayatına ilk adımını attı ve ardından Trabzonspor kulübünde oynamaya başladı. Burada özellikle 1975-1978 yılları arasında art arda şampiyonluklar elde etti. Aynı zamanda bu süreçte beş maç art arda attığı 61. dakika golleriyle kendisine 61 Hüseyin lakabını kazandırdı, efsane oldu. Oyunculuk yıllarından sonra da Trabzonspor adına yönetim pozisyonlarında katkı sağladı.Item Open Access Efsaneden büyülü gerçekçiliğe(Geleneksel Yayıncılık, 2011) Dilek, Esra DeryaTerim olarak ilk kez Alman romantiklerinden Novalis tarafından felsefe alanında kullanılan büyülü gerçekçilik daha sonra görsel sanatlarda ve edebî eserlerde de bir yaklaşım olarak görülmeye başlanmıştır. Günümüzde büyülü gerçekçiliğin ne olduğuna, edebî eserlere nasıl yansıdığına dair Türkçe olarak sınırlı sayıda kaynak bulunmaktadır. Bu kaynaklarda belirtildiği üzere büyülü gerçekçilik üzerine yapılan tanımlamalarda ve akımın bir ürünü olarak bahsedilen edebî eserlerde folklordan yararlanma ve olağanüstülük ön plana çıkmaktadır. Büyülü gerçekçiliğin ne olduğunu tam olarak anlayabilmek için onun gerçekçilik, fantastik ve gerçeküstücülükle olan sınırlarını belirlemek gerekmektedir. Bu doğrultuda büyülü gerçekçiliğin kaynaklarına ulaşmak amacıyla sözlü geleneğin ürünleri olan efsane, masal ve mitin incelenmesi önem kazanır. Ancak, çeşitli açıdan birbirine bağlı bu üç folklor ürününün bilimsel olarak kabul gören özelliklerinden yola çıkıldığında, efsane, gerçekliğini savunduğu olağanüstülük sayesinde masal ve mitin önüne geçer. Örneğin, efsanevî 15. yüzyıl Dede Korkut Oğuznamelerinin her yönüyle olmasa bile, barındırdığı büyülü-gerçekçi öğelerle bugün bu yaklaşımın ürünü sayılan edebî yapıtlara bir tür esin kaynağı olduğu düşünülebilir.Item Open Access Evliya Çelebi Seyahatname’sinde İstanbul’un tılsımlarının hikâye edilişi(Geleneksel Yayıncılık, 2009) Özay, Y.Evliya Çelebi, Seyahatname’nin birinci cildinde İstanbul’u anlatır. İstanbul’un kuruluşundan Evliya Çelebi’nin yaşadığı zamana kadar olan dönem; tasvirler ve hikâyelerle anlatılmaktadır. Usta bir hikâye anlatıcısı olan Evliya Çelebi, İstanbul’da bulunan “tılsımları” da “Kal’a-i Konstantin’in Enderûn [u] bîrûnında olan mutalsamât-ı gârîbe ve ‘acîbler beyânındadır” başlığı altında gerçekle hayalin iç içe geçtiği çok seslilik ve çok renklilikle sunar. Bu yazıda, Evliya Çelebi’nin İstanbul’daki on yedi tılsıma dayalı efsaneyi nasıl bir mantık ve üslupla anlattığı ve bu anlatıların Evliya’nın kurguladığı İstanbul’un kuruluş epiği ile ilişkisi değerlendirilecektirItem Open Access A horse from urban legends: Mirhat the King of Veliefendi(2003) Aksoy, E.There is a shift of attention from rural areas to the cities in folk culture studies. This shift is justified by the wide range of folk culture resources harboured by the cities. Legends are noteworthy among these cultural products originating in cities. Since translate the aspirations of the people and they become a part of everyday life, it is only natural that they are produced in the cities as well as rural areas. Mirhat is an ever winning legendary race horse which generated various beliefs after its unexpected death in 1998. There are people who do not believe that Mirhat actually died. Some others believe that this majestic Arabian breed, which was nicknamed as "The King of Veliefendi" died because of its resentment out of participating a race below its deserved category.Item Open Access Kalp Gözü, legend and secondary oral culture(2005) Tunç, G.This article aims to analyze a TV show called "Kalp Gözü" and broadcasted by Kanal 7 in terms of folklore. To this end first, the relationship between "Kalp Gözü" and legend, one of the oral literary woks, will be questioned. It is emphasized that the cases dealt with in "Kalp Gözü" are not fictional, but experienced as real events. The parallelism between emphases on the reality of the events and "memorat"s will be displayed by means of an analysis. Additionally there are characters that are appeared in 22 episodes taken into consideration and characteristics of legendary heroes stated in the Motif Index of Stith Thompson will be compared, and stereotypes will be concretized. In the last part of the article, the given data will be evaluated in the light of Walter J. Ong's "secondary oral culture" concept.