Browsing by Subject "Laiklik"
Now showing 1 - 6 of 6
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted Geçmişten günümüze Türk Medeni Hukuku'nda kadın statüsü(Bilkent University, 2018) Akçay, Serdar; Arıcı, Cemali; Kasap, Beril; Özcan, Can Sarp; Özyapı, Sena19. yüzyılın sonlarına gelindiğinde Osmanlı Devleti birçok alanda olduğu gibi kadın hakları konusunda da Batılı devletlerin gerisindeydi. şeriat hukukunun uygulandığı ülkede kadın adeta ikinci sınıf vatandaş konumundaydı. Osmanlı’nın en kapsamlı medeni hukuk kodifikasyonu olan Mecelle bu alanda yapılan ilk değişikliklerdendi. İsviçre’den iktisap edilen ve 1926 yılında yürürlüğe giren Türk Kanun-u Medeni’si ise Türkiye’de kadın hakları bakımından en köklü değişimi ifade ediyordu. Döneminde halkın gerçekleğinin ilerisinde olan bu kanuna toplumun adapte olması zaman aldı. 1990’lara yaklaşıldığında ise artık karışımızda sosyal şartların gerisinde kalmış bir kanun bulunmaktaydı. çağın gereklerine uygun olarak kanunun değiştirilmesi yönündeki talepler her geçen yıl artmaktaydı. Bu süreçte kadın hakları aktivistleri, sivil toplum kuruluşları ve halk aktif bir mücadele verdi. 1 Ocak 2002 tarihinde yürürlüğe giren yeni Türk Medeni Kanunu kadın hakları bakımından önemli değişiklikler getirdi. Bu projede Mecelle’den günümüze kadar geçen zamanda Türk medeni hukukunda kadının statüsünün nasıl bir gelişme izlediği incelenmektedir.Item Restricted How secularism affected religious education in schools in Turkey from 1920-1930s and 1950-1990s?(Bilkent University, 2024) Fatima, Maham; Amin, Mubeen; Rajwana, Abdullah; Awan, Rahem; Qureshi, MusaThe historical revolution of secularism in Turkey affected religious education in schools in two key time periods: 1920s – 1930s and 1950s – 1990s. The first period saw further development of secularism after the establishment of The Republic of Turkey and the unification of the education system. The dual system of education was changed, and following many curriculum changes, religious education was removed from all schools in 1939. The next period focuses on the efforts to integrate religious education back into the system and public reactions to these efforts. The formation of Imam Hatip schools and Turkish-Islamic synthesis were the results of these efforts. This research paper also analyzes the laws made in the late twentieth century to bring back religious education and the changes in the curriculum through which religious and moral education was made compulsory in schools. Furthermore, heated debates regarding this decision will be analyzed. This research paper aims to focus on the changes that secularism had on religious education while discussing how religion was brought under the control of the state instead of being made separate from the state, which was the initial motive stated in the Kemalist era.Item Restricted Is authoritarian modernization effective? a case study of socio-political divergence between Türkiye and Iran as a consequence of the twentieth-century modernization movement(Bilkent University, 2024) Hamidova, Ayan; Lassem, Nima Kamali; Shadurdyyeva, Leyli; Shukurzade, MuradSince the beginning of the twentieth century, Mustafa Kemal Atatürk and Reza Shah led their nations, Türkiye and Iran, through unstable periods, in means of establishing the modernized Turkish Republic and the Pahlavi dynasty in Iran. This paper discusses the major factors that led to the distinctive pathways of the two countries throughout their history of modernization. Both leaders implemented the patterns based on their politically strategic campaigns, which were mainly under the concepts of secularism, nationalism, and revolutionism. However, Atatürk's additional focus on the interests of the population to gain support for the republic contrasted with Reza Shah's more strictly authoritarian methods, leading to differing outcomes. Distinctive religious sects, Sunnism in Türkiye and Shiasm in Iran influenced the two nations’ reaction to the political reforms. Although Türkiye and Iran followed a similar pattern of diplomatic treaties, the latter experienced obstacles, slowing the pursuit of authoritarian modernization. Thus, differing strategies of regimes, religion, and diplomatic relations, as well as the structural environments based on the history of the two states, diverged Türkiye and Iran in their paths of modernization, in which Türkiye succeeded under Mustafa Kemal Atatürk's leadership, while Reza Shah’s efforts for Iran failed.Item Restricted Milenyum öncesi Türkiye kadın hareketi ve medyaya yansımaları(Bilkent University, 2020) Erdoğan, Zeynep Hayal; Bozkurt, Ekrem; Atay, Bilge; Uyar, Zeynep Dilbe; Yılmaz, Şevval15 Şubat 1997'de gerçekleşen Şeriata Karşı Kadın Yürüyüşü doksanlı yılların anti-laik politikası ile kadının sosyal ve hukuki alanda geri kalmasına yönelik önemli tepkilerden biridir. Bu araştırmada öncelikle yürüyüşe zemin hazırlayan doksanlı yıllardaki siyasi, sosyal ve hukuki durumu anlatılmıştır. Yürüyüşte yaşananlar, yürüyüşün Tertip Komitesi Başkanı Şenal Sarıhan ve Tertip Komitesi üyesi olan Selma Çiçekçi ve yürüyüş katılımcılarından dönemin TBMM Başkan Vekili Uluç Gürkan ile yapılan röportaj sonucunda elde edilen bilgilerle ayrıntılı olarak anlatılmıştır. Röportajın yanı sıra dönemin gazete haberleri analiz edilerek yürüyüşe farklı ideolojilerden gelen tepkiler araştırılmıştır. Makalenin son kısmında yürüyüşün siyasal, toplumsal ve hukuki açıdan etkileri ele alınmıştır.Item Restricted Muammer Aksoy: hayatı ve suikasti(Bilkent University, 2021) Mocan, Ahsen Yalın; Penahi, Arzu Ece; Eryürekli, Hasan Zorbey; Özkızıklı, Hazal; Unutmaz, Yusuf Ensar1946 sonrasında Türkiye çok partili döneme geçmişti. Bu dönemde Kemalizm’e karşı eleştirel tavırlar artmış, 12 Eylül 1980 darbesiyle ise Kemalizm’in ana fikirleri yeniden şekillenmeye başlamıştı. Muammer Aksoy, Kemalizm’i, Atatürk ilke ve inkılaplarını kendine temel alan önemli aydınlarımızdan biridir. 31 Ocak 1990’da siyasi ve ideolojik sebeplerden dolayı faili meçhul bir cinayete kurban gidene kadar 73 yıllık ömrünü araştırmalar yapmaya adamış ve bu kavramları en iyi şekilde korumuştu. Bu araştırmada Aksoy’un yazdığı kitaplarından, oğlu Işık Aksoy’dan öğrenilen kişisel hayatına dair bilgilerden, hem kendisi hem de dönem hakkında yazılmış gazete yazılarından ve yayımlardan bahsedilmiştir. Çok partili döneme geçiş, 1980 darbesi ve sonrasındaki siyasi iklimi incelemek Aksoy’un yaşamı ve suikastini anlamak için önem arz etmektedir. Bu araştırmada Muammer Aksoy’un kişisel hayatı, siyasi kimliği, içinde bulunduğu kuruluşlar, suikasti ve laik Türkiye Cumhuriyeti için gerçekleştirdiği çalışmalar işlenmiştir.Item Restricted Was Turkey’s attempt for modernization a disguise for de-islamization?: between 1920-1940(Bilkent University, 2021) Özeren, Çağla Burcu; Abbas, Muhammad Zain; İjaz, Qandeel; Ahmad, Mirza Usama; Nafae, Abdul; Ali, MahedWhether Turkey's search for modernity and attempts at Westernization led to de-Islamization or not is a huge debate. Events that are relevant to the scope of the research cover the period between the beginning of the 1920s until the end of the 1930s. The aim is to unfold the policies and reforms made by Mustafa Kemal Ataturk - as the president of the Turkish Republic - and the extent of their effect on the deIslamization of Turkey. The relation between modernization and de-Islamization in Turkey is based on various factors consisting of the idea of secularism, education, power of women, changes in the lifestyle of the people, and suppression of Islamic practices. It is important to recognize the influence of modernization attempts on the pre-existing ideologies of Islam and the way of living in Turkey. In order to assess the effect of the modernization attempts in Turkey on Islam through different perspectives, this study will also take the approach of comparing the situation through the eyes of the western and eastern media.