Browsing by Subject "Kurucu"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Restricted Bilkent Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü ve Üniversite ile ilişkisi(Bilkent University, 2020) Altunhan, Mustafa Yasir; Aydoğdu, Mustafa Utku; Sünbül, Melih; Kellecioğlu, Mustafa Hakan; Mergenci, CanBilkent Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü, Elektrik-Elektronik Mühendisliği ve Endüstri Mühendisliği bölümleriyle birlikte üniversitenin 1986’da eğitim – öğretim hayatına başlayan üç mühendislik bölümünden biridir. Bu bölüm üniversitenin ilk kurulan bölümlerinden birisi olması sebebiyle günümüze kadar kendi içinde önemli gelişmeler ve değişiklikler gösterirken üniversitenin diğer bölümlerine de oldukça etki etmiştir. Bu araştırmada bölümün kuruluş süreci, akredite olma çalışmaları, müfredat ve isim değişikliği, kurucu üyelerinin Bilkent Bilgisayar Merkezine yaptıkları katkılar ve üniversitedeki ikincil görevleri, kurucu üyelerinin araştırmaları, mezunlarının çalışma alanları ve üniversitenin ulusal ve uluslararası tanınırlığına katkısı anlatılmıştır. Bu konuların araştırılması Bilkent Üniversitesinin eğitim kalitesini ve vizyonunu açıklamak adına büyük önem taşımaktadır.Item Open Access How not to globalise IR: ‘Centre’ and ‘periphery’ as constitutive of ‘the international’(DergiPark, 2021-06-26) Bilgin, PınarScholars who adopted de-centring as a strategy for globalising IR have embraced the notions of ‘centre’ and ‘periphery’ to highlight structural inequalities between North America and Western Europe and the rest of the world in the production of knowledge about world politics. In doing so, however, de-centring IR scholarship has portrayed the ‘periphery’ as if it is a new entrant to the ‘international’. Yet, such a presumption is not in the spirit of globalising IR, which views the periphery as the ‘constitutive outside’. By re-visiting the 1970s’ centre-periphery approaches, the paper highlights the limitations of the de-centring approaches insofar as they have not always been attentive to the critical concerns of earlier theorisations about ‘centre’ and ‘periphery’, and underscores the need for studying the periphery as ‘constitutive outside’. The periphery is ‘outside’ by virtue of having been left out of those mainstream narratives that the centre tells about the international; it is also ‘constitutive’ because those ideas, practices, and institutions that are typically ascribed to the ‘centre’ have been co-constituted by centre and periphery in toto.