Browsing by Subject "Folk poetry"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
Item Restricted Halk edebiyatı(1966) Plehanov, Georgii ValentinovichItem Open Access Karacaoğlan şiirinin birleştiriciliği(2002) Altıkulaç, RefikaHalk şiiri ve Divan şiiri arasında bazı farlılık ve benzerlikler vardır. Bunlardan bazıları Karacaoğlan'ın "Ala Gözlerini Sevdiğim Dilber" adlı şiirinde de görülebilir. Ancak Karacaoğlan, aşk konusunda Divan ve halk şiiri geleneklerinden farklı bir tutum benimsemiştir. Bu yazıda Karacaoğlan'ın şiirinde aşk konusu inceleniyor.Item Open Access Karacaoğlan şiirlerinde imajlar(Geleneksel Yayıncılık, 2008) Uçar, A.Makalenin ilk bölümü Karacaoğlan’ın beş şiirindeki imajların çözümlenmesine ayrılmıştır, bu çözümlemenin amacı bu şiirlerin ne tür duyusal deneyimler—görsel, işitsel, kokusal, dokunsal, tatsal-uyandırdıklarını araştırmaktır. Şiirlerin çözümlenmesinden sonra elde edilen bulgular, Marshall McLuhan’ın Gutenberg Galaksisi kitabında ortaya koyduğu düşünsel çerçeve bağlamında tartışılmıştır. Bu kitapta McLuhan, iletişim teknolojilerinin insanların algısal ve bilişsel yapılarını nasıl etkilediğini anlamaya çalışmıştır. Matbaa kültürünün algılama alışkanlıklarımızı değiştirdiğini, duyularının oranını alt üst ettiğini ve görselliği ön plana çıkararak işitsel-dokunsallığı bastırdığını ileri sürmüştür. Karacaoğlan şiirleri zengin duyusal imajlarla yüklü olsalar da, şiirlerin içeriğine bakıldığında görsel imajların diğer türdeki imajlardan daha baskın olduğu görülebilir. Ancak şiirlerin biçimi ve icrası düşünüldüğünde, işitselliğin daha ağır bastığına da dikkat çekmek gerekir.Item Restricted Şiirde yöresel sözcükler üstüne(1993) Demirtaş, MetinItem Restricted Sivaslı bir kadın halk şairinin mücadelesi: Fatma Oflaz(Bilkent University, 2023) Baş, Ayşenur; Oğuz, Aslı; Öztürk, Ecenaz; Robinson Nur, Melissa; Biçer, YarenTopraklarında yetişen yüzlerce âşık sebebiyle “Âşıklar Yatağı” olarak da bilinen Sivas’ta doğup büyümüş âşık Fatma Oflaz, bu geleneğe onlarca şiiriyle katkıda bulunmuş olsa da hayatı hakkında yapılan araştırmalar sınırlı sayıdadır. Bu makalede, Fatma Oflaz’ın çocukluk yılları ve ozanlık hayatı yakından incelenerek kadın bir âşık olarak erkeklerin egemenliğini sürdürdüğü bu gelenekteki yerini vurgulamak amaçlanmıştır. Ayrıca Fatma Oflaz’ın bade içmesi ve “Derdimend” mahlasını alışı hakkında öne sürülen farklı beyanlar incelenerek bu olaylar hakkındaki çelişkilere son vermek hedeflenmiştir. Sonuç olarak, Derdimend’in ozanlık hayatına dair elde edilen bilgilerden yola çıkarak Türkiye’de kadın halk şairlerinin uğradığı haksızlıklar üzerine çıkarımlarda bulunulmuştur.