Browsing by Subject "Fashion"
Now showing 1 - 12 of 12
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted Beyoğlu'nda şapkacılar(1989) İleri, SelimItem Open Access Competently ordinary: new middle class consumers in the emerging markets(American Marketing Association, 2014-07) Kravets, O.; Sandikci, O.Although the new middle classes in emerging markets are a matter of significant interest for marketing scholars and managers, there has been little systematic research on their values and preoccupations. This article focuses on new middle class consumers to identify the new, shared socio-ideological sensibilities informed by the recent neoliberal reforms in emerging markets and examines how these sensibilities are actualized in consumption. Through an ethnographic study of fashion consumption in Turkey, the authors explicate three salient new middle class sensibilities, which implicate the mastery of the ordinary in pursuit of connections with people, institutions, and contexts. These sensibilities crystallize into a particular mode of consumption-"formulaic creativity"-which addresses consumers' desire to align with the middle and helps them reconcile the disjuncture between the promises of neoliberalism and the realities of living in unstable societies. The article provides recommendations on product portfolio management, positioning strategies, and marketing mix adaptation decisions.Item Open Access Competitiveness of Turkish clothing firms in the European market after customs union and a case study: Hasca Textile Industry Limited Company(1996) Mete, ÖzlemThe main purpose of this thesis is to analyze and introduce the competitiveness of Turkish clothing firms in the European market after Customs Union. In doing that, trends in European clothing were also emphasized. Furthermore, an industry analysis by using Porter’s framework (Porter, 1980) was also carried out. As a case study, Hasca Textile Industry Limited Company which is operating in domestic and European markets, is also introduced by making its competitiveness analysis and strategical planning with implementation proposals.Item Open Access Constructing and representing the Islamic consumer in Turkey(Taylor & Francis, 2007) Sandıkcı, Ö.; Ger, G.This study looks at how marketers in Turkey construct and represent tesettürlü consumers (women wearing Islamically inspired forms of covered dress) in advertising and other commercial imagery, and how these representations are shaped and transformed by the local and global dynamics of consumerism, capitalism, and politics. We believe that the emergence of tesettürlü women as a distinct consumer segment and their evolving representation in the marketing imagery are revealing of the processes of identity formation and negotiation as well as the social changes that have been occurring in Turkey since the 1980s. By attending to the discourses and practices of market actors, namely companies and designers that manufacture and sell clothing and related products to tesettürlü women in Turkey, we show how the Islamic fashion industry operates through a play on cultural difference and similarity, and fabricate the ideal of a "modern" tesettürlü woman which is attainable through consumption.Item Restricted Denim sektöründe Türkiye'den bir başarı hikayesi: Mavi Jeans(Bilkent University, 2018) Solmaz, Bengisu; Demiralp, Fırat; Diri, Burcu; Yılmaz, Ata Can; Arslan, ZeynepMavi Jeans markası, kurucusu Sait Akarlılar’ın 30 yıllık deneyimiyle yalnız Türkiye’de değil birçok ülkede adını duyurmayı başarmış bir denim markasıdır. Mavi’nin kuruluşu ve gelişimi üzerine odaklanılarak projenin ana hattı oluşturulmuştur. Amerika’da çalışan işçilerin daha rahat ve dayanıklı kıyafetlere sahip olması amaçlanarak yapılan kot pantolonların sonrasında büyük bir akıma dönüşüp Türkiye’ye dağılışındaki sebepler ve bu süreçte rol oynayan insanların üzerinde durulmuştur. Ayrıca markanın yerel medya ve dünya medyasında yaptığı reklam kampanyaları ve iş birliklerinin Mavi’nin marka isminin sağlamlaşması adına büyük rol oynadığından bahsedilmiştir. Dünya çapında tanınan manken ve tanınmış birçok isimle çalışan marka, aynı zamanda “çok mu çok oluyoruz.” sloganıyla kararlı ve kendine güvenen bir marka olduğunu göstermiştir.Item Restricted Körüklü makineye sıkışan bir tarih ve ardındaki kadın: Maryam şahinyan(Bilkent University, 2018) Yılmaz, Burcu; Arın, Ceren; Kaptan, Deniz; Baş, İlknur; Akkaya, Zeynep1915 sonrasında Sivas’tan İstanbul’a göç eden köklü Ermeni şahinyan ailesinin kızı Maryam şahinyan, ailesinin geçim sıkıntısı ve annesinin ani ölümünden sonra eğitimini yarıda bırakarak babasının devraldığı fotoğraf stüdyosunda çalışmaya başlamıştır. 1935-1980 yılları arasında, Türk halkının tanıklık ettiği değişim süreçlerinin içinde, stüdyosundaki dekorlardan bir tanesini bile değiştirmeden fotoğrafçılığını icra eden şahinyan, toplumun her kesiminden insanına kadrajın önüne geçme fırsatını tanımıştır. 2009 yılında Tayfun Serttaş adındaki bir fotoğrafçı tarafından keşfedilen fotoğraf arşivi gün yüzüne çıkarılmıştır. Kadın, Ermeni ve Gayrimüslim kimliklerini bir arada tutarken tutkusuna kapılmakta çekinmeyen şahinyan’ın günlük gerçekliklerini bugüne aktarılmıştır. Fotoğraflarının sanatsal amaç gütmemesi ve didaktik tavrı da gerçekliği olduğu gibi yansıtmaktadır. Bu çalışmada, şahinyan’ın fotoğraflarından yansıyan göç olgusu, sosyo-ekonomik koşulların değişimi ve bunun moda anlayışındaki değişime etkisi, kadın erkek ilişkileri ve farklı kültürlerin temsiliyetlerini incelenmiştir.Item Restricted Madam Katia(Bilkent University, 2019) Durmuşoğlu, Beyza; Bayram, Ekin; Caniklioğlu, Gökalp; Armağan, Ece Nur; Deniz, AybalaBu projede Beyoğlu’ndaki Butik Katia’nın sahibi Şapkacı Madam Katia Kiracı’nın öyküsü incelenmektedir. Araştırmanın temel amacı, Madam Katia örneği üzerinden şapka takma anlayışının Cumhuriyet’in kuruluş yılları ile günümüz arasındaki değişimini göstermek ve Cumhuriyet’in ilk yıllarından itibaren şapka takmaya verilen önemin arkasındaki belirleyici etmenleri ve motifleri araştırmaktır.Item Restricted Mağazacılık kültürünün dönüşümünü Vakko mağazalarından okumak(Bilkent University, 2020) Özertürk, Begüm; Ataygeldi, Elife Rana; Derindere, Fırat Onat; Konuk, MerveVakko, Cumhuriyetin kuruluşundan bu yana, adını Türkiye’de modayla özleştirmiş, birçok yeniliğin öncüsü olmuş bir isimdir. Giyim sektörüne Şen Şapka markasıyla başlayan Vitali Hakko, Batılı giyim kuşam tarzını Türk kadın ve erkeklerine tanıtmıştır. Hakko, özellikle Türk kadınları arasında önce şapkanın, daha sonra da yerli üretim eşarpların yaygınlaşmasında büyük bir role sahiptir. Vakko’nun, içerisinde kafeler, çay salonları ve sanat sergileri bulunan mağazaları ise ülkeye gerçek Batılı anlamda mağazacılık sistemini getirmiştir. Vakko, alışveriş sırasında ve sonrasında müşterilerine sunduğu imkanlar ve memnuniyetle bir idol haline gelmiştir. Bu makalede Cumhuriyetin ilk yıllarındaki perakende satış ve mağazacılığa dair kısa bilgilendirmelerde bulunulmuş, dönemin esnaf kültürü ve Vitali Hakko’nun bundaki yeri tartışılmıştır. Vitali Hakko’yu Vakko markasını kurmaya iten sebepler, ilk mağazaların kurulduğu dönemin koşulları ve o dönemdeki diğer departmanlı mağazalar ile Vakko’nun farklılıklarından bahsedilmiş ve Vakko’nun dönemin mağazacılık kültüründe sebep olduğu değişim, Vakko markasının Türk modasına ve halkın alışkanlıklarına olan etkilerine ışık tutulmuştur.Item Restricted Mustafa Taviloğlu(Bilkent University, 2021) Ertekin, Doğa; Erdoğan, Ekin; Aksakal, Furkan Mert; Dalgıç, ÖzgürMustafa Taviloğlu'nun 1964 yılında Mudo'yu kurmasıyla başlayan bu etki yerli perakende sektörünün hem o dönem içinde hem günümüzde önemli bir gelişim timsali olmuştur. 1960'lı yıllarda Türkiye'de olmayan, parça kumaş boyama ve baskı tişört gibi birçok ürün ve teknik ilk defa Mudo'da satışa sunulmuştur. Yeni reklamcılık kampanyaları ve marka iş birlikleri denenmiş ve bu durum markayı artan bir ivmeyle başarıya götürmüştür ki hâlâ günümüzde varlığını ülkenin birçok yerinde hatta Dubai'de bile devam ettirmektedir. Mustafa Taviloğlu'nun vizyonu, o vizyonun gelişmesine sebep olan etkenler, girişimcilik adımları ve estetik algısı Mudo'yu başarıya götüren başlıca etkenlerdir.Item Open Access Origins of a consumer culture in an early modern context : Ottoman Bursa(2006) Karababa, EminegülStudies on the origins of the modern consumer culture generally focus on the early modern western context with the inherent assumption that today’s modern consumer culture had its origins in the early modern west. This study examines origins of an early modern consumer culture in a non-western context; Ottoman Empire between the mid-sixteenth to mid-seventeenth centuries and investigates how particularities of the context shaped a different consumer culture. Specifically the study focuses the town of Bursa. In the Ottoman context, social structure provided differences from the previously theorized western contexts concerning consumer culture phenomena. Ottoman context had a different dominant class and relatively high level of upward mobility among the ranks. Ottoman dominant class allowed the entry of lowest echelons and had intergenerational downward mobility. Multiple data sources including archival data were used to conduct this historical research. Quantitative and qualitative data analysis techniques were complemented. Findings show that indeed an early modern consumer culture in a non-western context existed. In addition, the characteristics of the Ottoman social structure shaped a different Ottoman consumer culture both in terms of appropriation of different categories of goods and the processes of fashion and diffusion of goods.Item Restricted Türkiye’de kadının havacılık sektöründeki yeri ve hosteslerin değişen kıyafetleri üzerinden incelemesi(Bilkent University, 2023) Ergin, Fatmanur; Kalın, Yaren Ruveyda; Cançeker, Elçin; Deniz, Sena; Gidirişlioğlu, Nisa Mirayİlk hostes Ellen Church ile başlayan hosteslik mesleği yıllar içerisinde evrilmiş ve görev tanımları değişmiştir. 1930’lu yıllarda yolcuları karşılama görevi pilotlarda iken bu görevin hosteslere teslim edilmesiyle hosteslik bir hava yolu şirketi temsil aracı olarak görülmüş ve hosteslerin üniformalarının daha temsile uygun görünmesi için tasarımlar yapılmıştır.1 Hava yolu sektörüne hostes olarak atılan kadınlar daha sonra kaptan pilotluğa kadar giden kariyerlere ulaşmışlardır. Hosteslerin görevleri zaman içerisinde genişletilmiştir; güvenlik, düzen, konfor, yardımdır. Hostesler uçağa adım attıkları ilk yıllardan itibaren yolcuların güvenliğiyle, uçağın içindeki düzen ile, yolcuların konforu ile ve yolculara yardım etmekle görevli olmuşlardır. Hostesler hava yolu şirketlerinin temsilcilerinden biri olarak görüldüğü için üniformalarının kullanışlı olup olmadığına bakılmaksızın daha çok şıklığıyla ilgilenilmiştir.2 20. yüzyılın sonuna kadar düşünülmemiş bir konu olan hosteslerin üniformalarının rahatlığı daha sonralarda gündeme gelmiştir. Bununla birlikte üniformalar tasarlanırken ergonomi, rahatlık ve şıklık birlikte düşünülmüştür.Item Restricted Türkiye'nin dünya modasıyla tanışması: Atatürk'ün öncülüğünde ilerleyen Alamod kıyafet serüveni(Bilkent University, 2018) Alagözlü, Mert; Başıbüyük, İşıl; Özdemir, Nermin; Yücel, İrmak; Korkmaz, EkinMustafa Kemal Atatürk, cephede kazandığı zaferler kadar etkileyici giyim tarzı ile de kendisinden söz ettirmiş bir liderdir. Cumhuriyetin ilanı ile birlikte Atatürk, halkının modernleşmesi için çalışmalara başlamıştır. Kıyafet reformu bu çalışmalardan bir tanesi olarak tarihe geçmiş ve o zamandan günümüze modaya bakış açısını değiştirmiştir. Bu araştırmada, Atatürk’ün moda anlayışı, bu anlayışı halka aktarmak için büyük yardımlar aldığı terzisi Levon Kordonciyan ve Kordonciyan ailesinin tarihi, ve tüm bunların Türk toplumuna olan etkisi anlatılmıştır. Araştırma süresince, o döneme ait eski aile albümleri, Atatürk’ün fotoğrafları, Sabiha Gökçen’in konuyla ilgili anıları, gazete haberleri ve Atatürk’ün terzisi Levon Kordonciyan’ın torununun eşi şuşan Kordonciyan’la yapılan röportajdan yararlanılmıştır. Türk halkının günümüzdeki giyim tarzının anlaşılabilmesi ve değerlendirilebilmesi için Cumhuriyet döneminde Atatürk öncülüğünde gerçekleşmiş olan yenilikler büyük önem taşımaktadır. Bu yeniliklerin temsilciliğini yapan Atatürk’ün, emeklerinin halka aktarılışı bu araştırmada detaylandırılarak aktarılmıştır.