Browsing by Subject "Constitutional Court"
Now showing 1 - 7 of 7
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted Anayasa Mahkemesi Eski Başkanı: Yekta Güngör özden'in hayatı(Bilkent University, 2018) Polat, Defne; Memigüven, Sena; Ekinci, Gizem; Çiçekçi, Gökçe; Göktaş, Sena CerenBu araştırmada, Anayasa Mahkemesi eski başkanı Sayın Yekta Güngör özden’in hayat hikayesi belirli konu başlıkları altında incelenmiştir. Süreç içinde Tokat’tan Ankara’ya uzanan hayat hikayesi ve Atatürk’e beslediği yoğun duygularının onun hayatına olan etkisi ve hukuk camiası altında yaptığı çalışmalar ve topluma kazandırdığı görüşler üzerinde durulmuştur. Yazılı ve sözlü kaynaklardan faydalanarak araştırma tamamlanmıştır.Item Restricted Anayasa Mahkemesi son kadın üyesi: Zehra Ayla Perktaş(Bilkent University, 2020) Yılmaz, Melih Berk; Saltan, Yusuf; Çoban, Onur; Türkölmez, Emir; Kuk, Beyza BuseTürk Medeni Kanunu ile ivmelenen toplumsal çağdaşlaşma süreci ile birlikte kadının sosyoekonomik anlamda, iş hayatındaki yerinin gelişimi araştırılmaya değer bir başlıktır. Bu tez kapsamında; üst düzey kadın hâkimlerden biri olan Ayla Perktaş ile ilgili belgelerden, yayınlardan ve kendisi ile yapılan röportajdan elde edilen hatıra ve görüşlerden yararlanılmıştır. Perktaş’ın özel hayatı ve mesleki geçmişi temel alınarak Türk adalet sisteminde tarihsel açıdan kadının yeri araştırılmıştır. Anayasa Mahkemesi üyeliğine kadar yükselen Ayla Perktaş’ın kariyer basamaklarında bir kadın olarak karşılaştığı zorluklar ve davalara bir kadın hâkim olarak bakışı ve kararları incelenmiştir. Ayla Perktaş örneğinden hareketle Türk yargısında kadın hâkim oranları ve etkinliğinin yıllar içerisinde gelişimi, uluslararası yargı sistemleri ile karşılaştırılarak değerlendirildiğinde, bu sürecin oldukça zorlu ve çalkantılı olduğu görülmektedir. Bu araştırma sonucuna göre, kadınlar için toplumsal gelişim ve eşitliğin elde edilmesinin uzun, mücadele ve özveri gerektiren bir süreç olduğu görülmektedir.Item Open Access İdarenin denetim yetkisinin özel kişilere devrine Anayasa Mahkemesi’nin yaklaşımı(Ankara Barosu, 2013) Dalkılıç, Elvin EvrimBir tür idari faaliyet olarak idari denetim yetkisi kamu hizmeti ya da kolluk faaliyeti kapsamında incelenebilir. Eğer idari denetim yetkisi kolluk faaliyeti olarak değerlendirilirse, bu yetkinin özel kişilere devri meselesinin tartışılması gerekmektedir. Çünkü kolluk faaliyetinin Anayasa’nın 128 inci maddesi kapsamında idarenin genel idare esaslarına göre yürütmekle yükümlü olduğu asli ve sürekli görevler arasında yer aldığı genellikle kabul edilmektedir. İdarenin denetim yetkisinin özel kişilere devri mevzuatımıza göre mümkündür.. Dolayısıyla öncelikle idarenin denetim yetkisinin hukuki niteliği ve özellikleri ortaya konulmaya çalışılmalıdır. Ardından Anayasa Mahkemesi’nin idari denetim yetkisinin özel kişilere devrine olanak sağlayan kanunlar karşısındaki tutumu ilgili kararlara yer verilerek değerlendirilmelidirItem Open Access Procedural problems occuring during individual application to the Constitutional Court(2017-09) Karaarslan, AbdulkadirIndividual application to the constitutional courts is a legal remedy that has been designed to ensure effective protection of the human rights and fundamental liberties. This legal remedy provides the citizens with the right of alleging concrete breaches of their fundamental rights enshrined in the constitution. The protection of the human rights by the expert courts in the field of human rights have been introduced in the different countries legal order by taking into account various reasons. In Turkish practice, the main reason for the introduction of individual application to the constitutional court is the high number of applications and violations before the European Court of Human Rights. The individual application system was introduced into the Turkish legal order by the constitutional amendments approved in the result of a public referendum held on 12 September 2010. Two years of preparation period were projected until 23 September 2012. As from the latter date, the Turkish Constitutional Court has started to receive individual applications, the commissions and the sections of the Constitutional Court have rendered many judgments which present the approach of the Courts as to the admissibility criteria as well as the essence and the contents of the rights that may be subject for individual application. However, the excessive number of the applications based on various human rights claims brought by the Court have given rise to workload that may risk effective protection of human rights by the Court. Therefore, the spesific procedure is designed for the individual applications to avoid the risk of workload. The procedure concerning individual application is composed of all the procedural acts carried out by the applicant, the court and the other that have right to take part in the proceeding. Within this framework, the formal and substantive requirements of the individual application, the composition of judicial and administrative units of the Constitutional Court that deal with individual application, the scope and the rights of the examination by the Constitutional Court,the procedures related to registration and administrative review of individual applications, the exhaustion of administrative and judicial remedies rule, time limits foır individual applications, the role played by the Ministry of Justice have been examined in this study. The judgment rendered by the Court concerning individual application have constituted the main subject of this study. Keywords: Constitutional Court, Individual Application, Procedural Admissibility Criteria, Procedure of the Individual Application.Item Restricted Temel normların ve hukukun özünün koruyucusu, görünmez kahraman Türk Anayasa Mahkemesi(Bilkent University, 2018) Deveci, Yasemin; Apan, Orkun Ayberk; Türközmen, Gökhan; Kozan, Ağa Baran; Bıçakçı, TuğanaTürk Anayasa Mahkemesi, 1961 Anayasası döneminde, 22 Nisan 1962 tarihinde hukuk dünyamıza girmiştir. O tarihten bu yana, bazı değişikliklere uğramış olsa da hukukumuzda hep çok önemli bir yer teşkil etmiştir. Temel normların ve temel hak ve hürriyetlerin koruyucusu olan Anayasa Mahkemesi, adeta görünmez bir kahraman konumundadır. Bu görevini ise çeşitli yollarla önüne gelen kanunların, temel normlardan şekillenmiş Anayasa’ya uygunluğunu denetleyerek, aykırılık tespit ederse bu kanunları iptal ederek yapmaktadır. Bu şekilde, kanun koyucunun insanların temel hak ve hürriyetlerine zarar vermesine ve devletin temel yapısına aykırı davranmasına engel olarak, tam 56 yıldır hukukumuzdaki önemini korumaktadır. Bu araştırmada, Anayasa Mahkemesi ve Yargısı üzerine bazı kitaplardan, Türk Anayasası’ndan, Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun’dan ve Prof. Dr. Erdal Onar ve Prof. Dr. Ece Göztepe çelebi’nin görüşlerinden yararlanılmıştır. Tüm bu kaynaklardan elde edilen bilgilerin ışığında, Anayasa Mahkemesi’nin hukukumuzdaki görevi, önemi ve hukukumuza etkisi anlatılmıştır. Anayasa Mahkemesi’nin önemini ve gereğini anlayabilmek için, Anayasa Mahkemesi kurulmadan önceki ortamı, Anayasa Mahkemesi’nin kurulma nedenlerini, etkisini, yapısını ve kararlarının sonuçlarını bilmek büyük önem arz etmektedir.Item Restricted Türkiye’de 1990-2000 arası kapatılan siyasi partiler(Bilkent University, 2021) Hocaoğlu, Emir Kadir; Adalı, Ahmet; Usul, Ali Onathan; Solmaz, Çağla; Tekin, Hasan YiğitSiyasi partiler demokratik bir toplumun yapı taşlarından biridir ve bir ülkenin iç yüzünü yansıtırlar. Türkiye'de kelimenin tam anlamıyla 1945'te başlamıştır. Ve bu çok partili sistem çatışmalarla doludur. Çünkü tarih boyunca 100'e yakın siyasi parti çeşitli nedenlerle kapatılmıştır. Bu yüzden 1990-2000 dönemi parti kapatmaların en yoğun olduğu dönemlerden biridir. Devlet kurumlarının terör ve bölücülükle mücadele düzeyinin, artan terör eylemleri nedeniyle arttığı ve kamuoyundaki kutuplaşmanın daha da belirginleştiği 90'lı yıllarda kapatılan siyasi partilerin kapatılmasının tarihçesi ve nedenleri araştırıldı. Ayrıca yakın tarihimizin gündem konularından biri olan siyasi parti kapatma süreçlerinin 1990-2000 yılları arasındaki siyasi atmosferle bağlantısı ve siyasi partilerin kapatılmasına kamuoyunun yaklaşımı ve etkisi incelenmiştir.Item Restricted Türkiye'nin ilk ve tek kadın Anayasa Mahkemesi Başkanı: Tülay Tuğcu(Bilkent University, 2020) Arı, Giray; Bayar, Zeynep; Köksal, Selin Irmak; Sızmaz, SedefTürkiye Cumhuriyeti'nin ilk kadın Anayasa Mahkemesi Başkanı olan Tülay Tuğcu, TED Ankara Koleji ve Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi'nde aldığı eğitimin ardından başarılı bir hukuk kariyeri izlemiştir. Kariyerine serbest avukat olarak başlamış, ardından Danıştay ve Anayasa Mahkemesi'nde çeşitli görevlerde bulunmuştur. Kariyerini, Temmuz 2005'te seçildiği Anayasa Mahkemesi Başkanlığı görevinden yaş haddinden emekliye ayrılarak tamamlamıştır. Başkanlığı döneminde, Türkiye gündeminde yer edinen 367 Kararı'nın verilmesinde rol oynamış, başka devletlerin Anayasa Mahkemeleri ile ortak çalışmalarda bulunmuş ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi'nde (AİHM) açılış konuşması yaparak, AİHM'de konuşan ilk Türk unvanına da sahip olmuştur. Tuğcu, basında kadın hakları ile ilgili yaptığı açıklamalar ile de yer almıştır.