Browsing by Subject "Anadolu Rock"
Now showing 1 - 7 of 7
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted 12 Eylül 1980 darbesinin Türk Müziğine etkisi: Anadolu Rock ve Arabesk Müzik(Bilkent University, 2022) Dereyurt, Mithat Mert; Deveci, Murat Alp; Kaya, Başaksu; Kaynak, Nilsu; Tataroğlu, İpekTarih 12 Eylül 1980 gününü gösterdiğinde, Türkiye Cumhuriyeti 20 yıl aradan sonra tekrar Türk Silahlı Kuvvetleri’nin yönetime bütünüyle el koyduğu yeni bir darbe ile karşılaşmıştır. 12 Eylül Darbesi veya 12 Eylül İhtilali dönemin Genelkurmay Başkanı Kenan Evren önderliğinde emir-komuta zinciriyle gerçekleştirilen askeri müdahaledir. Bu darbe Türkiye Cumhuriyeti’ni birçok açıdan değişikliğe sürüklemiştir. Siyaset dışında etkilediği bir diğer alanlar Türkiye’nin ekonomik, kültürel ve sosyal durumlarıdır. Bu araştırmada 12 Eylül Darbesinin getirdiği yasakların ve kısıtlamaların Türk Müziğine etkileri araştırılmıştır. Darbe öncesi ve sonrası; özellikle Anadolu Rock ve Arabesk Müzik türlerinin mevcut durumları, hangi alanlarda nasıl etkilendikleri, darbenin bu türler üzerindeki etkisinin karşılaştırması, dönemin ünlü sanatçıları ve müzik şirketleri, dönemin nasıl sona erdiği incelenmiştir. İlgili araştırmalar kaynak olarak kullanılmıştır. O dönemlere şahitlik etmiş kasetçi Mehmet Koçoğlu ile yaptığımız röportaj dönemin müzik piyasasını ve sektördeki insanların nasıl mağdur olduğunu daha iyi anlamamıza yardımcı olmuştur, kaybolan kasetler ve yasaklanan müzikler hakkında bilgi edinilmesini sağlamıştır. 12 Eylül gibi Türkiye’yi oldukça değiştiren bir tarihin Türk Müziği konusundaki etkisini gözler önüne sermek, dönemin kültürel hayatının siyasetten nasıl etkilendiği, sanatçıların ve halkın yaşadıklarının ne kadar önemli olduğunu öğrenmemizi sağlayacaktır.Item Restricted 1968-1976 yılları arasında Moğollar müzik grubu(Bilkent University, 2019) Şahmaran, Ceren; Tezcan, İlhan Burak; Gümüş, İlker; Doğan, Metin Cem; Sadak, Ömer FarukBu çalışma 1968-1976 yılları arasında Moğollar grubunun müziksel gelişimini, grubun üyeleri ile olan geçmişini, müziklerinin Türk halk müziği ile olan ilişkisini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Batı’da 68 kuşağı ile beraber yükselişe geçen rock müziğin, Anadolu karakteristiği taşıyan Doğu müziği ile olan sentezinin irdelenmesi çalışmanın inceleme kapsamındadır. Araştırma, Moğollar’ın ilk solo konserlerini verdikleri 1968 yılından başlayarak grup halindeki çalışmalarını ilk kez sonlandırdıkları 1976 yılına dek elde ettikleri başarıları ve müziksel serüvenlerinin gelişimini incelemektedir. Araştırma, grup üyeleri ile yapılacak röportajlar ile desteklendi. Moğollar’ın Türkiye’deki müziksel gelişiminde etkili olan siyasal ve ekonomik koşullar incelendi. Moğollar grubunun kuruluş süreci, çıkardıkları albümler ve plaklar, aldıkları ödüller araştırma konumuzun kapsamı içerisindedir.Item Restricted Emergence of a new music genre: social and cultural implications of Anatolian Rock(Bilkent University, 2023) Abrishamishirazinejad, Radman; Atar, Simay; Fallah, Sara; Mahmudov, Mirjafar; Mukhambetkazy, Gaini; Takrimi, SabaAlignment of Anatolian Rock with the modernization process of Turkey is what makes it special. In fact, from the beginning of the Turkish Republic, Anatolian Folk was considered as a base of new music replacing Arabic-Islamic Ottoman music; the ideas were to combine the classic Anatolian Folk with modern Western music to create a modern Turkish music which led to Anatolian Rock decades later. It is considered that Anatolian Rock had left revolutionary impacts on society from political and cultural perspectives. Unlike other literature about Anatolian Rock and its effects, the aim of this paper is to analyze the cause and effects of this music genre by putting culture and society in the spotlight, while some political aspects are discussed as well.Item Open Access Kültür endüstrisi ve kentli âşık(Geleneksel Yayıncılık, 2008) Uyanık, S.Küreselleşen dünya ve bu süreç içerisinde halkın seçimlerinin değişmesiyle, halk kültürünün bir parçası olan halk şiiri ve türküler de teknolojinin olanaklarından faydalanılarak bir yeniden üretime tabi tutulmuştur. Sözlü ürünün nesilden nesile aktarıldığı, bu esnada değişime uğradığı, icra edildiği ortamın özelliklerine, beklentilerine göre şekillenebildiği, yeni müzik tınıları ile dinleyicisine aktarılabildiği ve bu durumun da kültür endüstrisine hizmet ettiği söylenebilmektedir. Günümüzde popülerliğini koruyan bir tür olan Anadolu Rock müziğinin bu bağlamda incelenmesi önemlidir. Anadolu Rock müziğinin geleneğe ait motifleri kullanarak halk şiirini, türküleri dönüştürme ve yeniden üreterek halkla buluşturma, böylelikle de kültüre ait unsurların devamını sağlama gibi bir işlevi olduğu söylenebilirken, aynı zamanda müzik piyasasında “Batı sound”u içine oturtulan türküler ile halk kitlelerinin çekilerek ekonomik bir potansiyel edinme kaygısının güdüldüğü de ifade edilmesi gereken bir konudur. Bu çalışmada kültür endüstrisi içerisinde Anadolu Rock müziğinin işlevi, türküleri “Rock sound”u ile yorumlayan şarkıcıların çalışmaları, âşıklık geleneği ve halk müziği ile karşılaştırılarak incelenmektedir.Item Restricted Selda Bağcan ve 1970-1990 yılları arasındaki dönemin toplumsal yapısı(Bilkent University, 2018) Aydın, Mert; Yörük, Alper; Artan, Berke; Adalıoğlu, Ultan Orhanşarkı söylemenin uzun yıllar bir erkek işi olarak görüldüğü ülkemizde, kariyerine yıllardır başarılı bir şekilde devam eden sanatçılarımızdan biridir Selda Bağcan. Kendisi gerek şarkılarıyla gerekse de politik duruşuyla, hem bir kesimin sevgisini kazanırken aynı zamanda da bazı kesimlerin ciddi tepkileri ile karşılaşmıştır. Bu tepkiler sonucunda sık sık televizyonda yasaklanmış, albümleri toplatılmış, yurt dışına seyahat etmesi engellenmiştir. Bu araştırmada Selda Bağcan’ın hayatının yanı sıra 1970-1990 yılları arasındaki toplumsal yapıdan da bahsedilmiştir.Item Restricted Televizyon’un gelişi ve TRT’nin yayın hayatına başlamasının Türk müziğine etkileri(Bilkent University, 2023) Aydın, Oruç Barış; Bilgen, Zeynep; Eren, Sevde; Karaköylü, Efe; Mahmutoğlu, Eren AltayÖnce taş plak ve radyo gibi yeni teknolojilerin ülkeye gelişi, sonrasında televizyon ve TRT’nin yayın hayatına başlaması hem Türk müziğinin kendisini değiştirdi hem de onu yabancı müziklerle bir etkileşim içine soktu. Sanat ve halk müziği bu değişimden etkilenirken arabesk ve Anadolu Rock gibi türler oluştu. Başta değişimin öncülerinden olan TRT özünü korumaya çalışırken zamanla diğer akımlarla bir rekabetin içine girdi ve teknoloji bu noktada da yeni akımlara ortam sağlayarak hayatta kalmalarında önemli bir rol oynadı. TRT tekeli 1990’larda özel kanalların çıkması ile büyük oranda sona ererken iletişim teknolojilerinin gelişimi bugün hala Türk müziğini etkilemeye ve değiştirmeye devam ediyor.Item Restricted Türkiye'nin ilk Heavy Metal Grubu: Dr.Skull(Bilkent University, 2020) Esendemir, Yağmur; İhsan Doğramacı Bilkent University Deparment of Economics; Tüz, Elif; Yeşilbaş, Bahadır Yusuf; İşcan, SerranurDr.Skull, 1983 yılında Ankara Fen Lisesi'nde okuyan dört yetenekli arkadaşın bir araya gelmesiyle kurulmuştur. Kurulduğu yıllarda adı Skull olan grup dört üyesinin de tıp fakültesini kazanması sonucu Dr. Skull adını almıştır. İlk resmi konserlerini 1985 yılında gerçekleştirmeleri nedeniyle Pentagram'dan sonra tanınsalar da kuruluş tarihi itibariyle Türkiye'nin ilk heavy metal türünde eser veren grubudur. Özellikle kendilerine ait İngilizce sözlü besteleriyle döneminde türünün ilki olan grup günümüzde halen meraklıları tarafından takip edilmektedir. Grubun kuruluşu, dönemindeki müzik kültürüne kattıkları modern soluk ve müziksel aktivitelerini incelemek çalışmamızın temel yapısını oluşturacaktır.