Browsing by Subject "Allusion"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Open Access Ağrıdağı Efsanesi'nden sözlü edebiyata "metinlerarası" bir yolculuk(Geleneksel Yayıncılık, 2009) Kurtuluş, M.Son yıllarda, edebiyat dışı görsel kültür ürünleri de metinlerarası çalışmaların bir parçası olarak ele alınmaktadır. Sözlü edebiyat ürünleri ise, hâlâ metinlerarasılık kuramının dışında bırakılmaktadır. Kristeva, Genette, Barthes gibi kuramcıların metinlerarası ilişkileri yazılı edebiyat ürünlerine özgü bir durum olarak incelemeleri de sözlü kültür ürünlerinin uzun bir süre bu kuramın dışında kalmasının bir sebebidir. Yaşar Kemal’in Ağrıdağı Efsanesi adlı romanında ise, metinlerarası ilişkilerin kurulmasını sağlayan ortak motiflerin tümü sözlü edebiyat ürünlerine dayanır. Bu romanda, metinlerarasılık ilişkisinin kurulmasını sağlayan yöntemin anıştırma (allusion)’ olduğu görülür. Bu çalışmada, öncelikle metinde hangi sözlü edebiyat ürünlerine gönderme yapıldığı açıklanacak, sonra bu metinlerarası motiflerin romanda nasıl bir işlevi olduğu üzerinde durulacaktır. Son olarak metne, Yaşar Kemal’in kurduğu metinlerarası ilişkilerin bu romanda çoksesliliğin oluşmasına ve çeşitli söylemlerin çarpışmasına (heteroglossia) katkıda bulunup bulunmadığı sorusu sorulacatır.Item Open Access Eastern exoticism: Thackeray as tourist and anti-tourist(Istanbul Universitesi, Edebiyat Fakultesi - University of Istanbul, Faculty of Letters, 2021) Kennedy, ValerieWilliam Makepeace Thackeray’s 1846 Notes on a Journey from Cornhill to Grand Cairo exemplifies the complexity of nineteenth-century travel-writing where exploration exists alongside tourism (and anti-tourism). In key Ottoman locations like Smyrna, Constantinople, and Cairo, the narrator’s desire for Oriental exoticism is sometimes realised but often disappointed as the East becomes increasingly modernised and Westernised. These conflicting perspectives are expressed through allusions, East-West comparisons, and irony and satire in a self-conscious and unstable narrative. William Makepeace Thackeray’in 1846 tarihli Notes on a Journey from Cornhill to Grand Cairo keşfin turizmle (ve turizm karşıtlığıyla) birlikte yer aldığı on dokuzuncu yüzyıl seyahat yazılarının karmaşıklığına örnek teşkil eder. İzmir, İstanbul, Kahire gibi Osmanlı şehirlerinde yazarın Doğu egzotizmi hevesi, Doğu’nun giderek modernleşmesi ve Batılılaşmasıyla ancak bazen gerçekleşmekte, fakat çoğu zaman hayal kırıklığıyla sonuçlanmaktadır. Bu çelişkili bakış açıları imalarla, Doğu-Batı karşılaştırmalarıyla, mahcup ve güvenilmez bir anlatı dâhilinde ironi ve taşlamayla aktarılır.