Browsing by Subject "Zanaat"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
Item Restricted Fotoğrafçılık sanatında bir usta: L. Turhan Atabay(Bilkent University, 2020) Kurnaz, Emre; Öğrük, Ayşe Ayça; Yılmaz, İrem Su; Atabay, Nurşah; Aytaş, CansuOsmanlı Devleti’nin son dönemlerinden Cumhuriyet Döneminin başlarına kadar fotoğrafçılıkla ilgilenen Türk zanaatkârlar yok denilecek kadar azdı. Cumhuriyet Döneminin başlamasıyla birlikte Türk vatandaşlar gayrimüslimlerden fotoğrafçılık mesleğini öğrenerek Türk Fotoğrafçılığını geliştirilmesinde büyük bir rol oynamışlardır. Bu araştırmada Lahmi Turhan Atabay’ın mesleği ve Türk fotoğrafçılığa sağladığı katkılar ile ilgili belgelerden, dokümanlardan, oğullarından alınan özel bilgilerle ile birlikte 1950 yılından ölümüne kadar alınan anılar, bilgilerden yararlanarak meslek hayatı ve Türk Fotoğrafçılığına olan yararları anlatılmıştır. Cumhuriyet Dönemi başlarında Türk fotoğrafçıların toplumdaki yeri ve yaşadığı zorlukları belirleyebilmek ve onları farklı bir bakış açısından anlayabilmek için L. Turhan Atabay’ın yaşadıkları büyük bir değer taşımaktadır.Item Restricted İstanbul Agop Zilleri(Bilkent University, 2021) Başoğlu, Nihat; Akalın, Defne; Bartu, Tarık Murat; Pektaş, Ahmet Aybars; Avcıoğlu, Ömer BurakAgop Tomurcuk, zilcilik zanaatine büyük etkileri olmuş Zilciyan Ailesi’nin yanında çırak olarak işe başlayıp, sonradan Mehmet Tamdeğer ile İstanbul Zilleri’ni kurmuştur. İki ortağın 1996 yılına kadar başarılı bir şekilde devam eden İstanbul Zilleri adı altındaki ortaklıkları, Agop Tomurcuk’un bir tekne kazası sonucu vefat etmesiyle sonlanmıştır. Kuruculardan Mehmet Tamdeğer “İstanbul Mehmet Zilleri” adında bir şirket kurarken, Agop Tomurcuk’un oğulları Sarkis ve Arman Tomurcuk, “İstanbul Agop Zilleri”ni kurmuşlardır. Fabrikasyon ile zil üreten diğer şirketlerin aksine halen Osmanlı zamanına dayanan geleneksel yollar ile zil üreten şirket, zamanla dünyanın sayılı firmalarından biri haline gelmiştir.Item Restricted Kaybolmaya yüz tutmuş bir zanaat: Körüklü çizme(Bilkent University, 2021) Doryan, Alin; Kahraman, Nura Evrim; Ekici, Eda Sıla; Barut, Zeynep İrem; Budak, Doğa KayraTürk kültürünün önemli bir zanaatı olmasına rağmen kaybolmaya yüz tutan körüklü çizme araştırıldı. Bu araştırmanın motivasyonu kaybolmak üzere olan zanaatları canlandırmayı ve topluma yeniden kazandırmayı hedefleyen Bir Usta Bin Usta Programı oldu. Geleneksel kıyafetlerin kültürlerdeki yeri ve önemine değinildi. Bu kıyafetlerden biri olarak kabul edilen körüklü çizmenin Anadolu’ya nasıl geldiği açıklandı. Körüklü çizmenin Türkiye’de üretildiği bölgeler ve üretilmesine etki eden faktörler araştırıldı. Yapım aşamaları ve yapımında kullanılan malzemeler de detaylı bir şekilde incelendi. Körüklü çizmenin Türk kültüründeki yeri, kullanım alanları incelendi. Ayrıca kültürün varlığına ve devamlılığına olan katkıları da araştırıldı. Bunlar yapılırken geçmişteki ve günümüzdeki kulanım alanları da ayrı ayrı ele alındı. Anahtar Kelimeler: Anadolu, Aydın, Çiriş otu, deri, efe, Ege Bölgesi, gelenek, körüklü çizme, kültür, Ordu, Söke, tahta çivi, Yörük, zanaat, zeybekItem Restricted Kentsel dönüşümün gölgesinde kaybolan apartman tabelaları(Bilkent University, 2021) Ceran, Defne; Kama, Volkan Sarp; Polatkan, Arda; Eraslan, Semra Selin; Asuman, EylülTabelacılık, Sanayi Devriminden sonra işyerlerinin tanıtıma gereksinim duydukları için ortaya çıkmış bir zanaat türüdür. Meslek, ilk gelişim sürecinde kısıtlı tekniklerle icra edilirken zamanla özellikle yazı tipi bilgisinin gelişmesiyle çeşitlilik kazanmıştır. Türkiye’ye ancak 19. yüzyılda ulaşabilmiş tabelacılık mesleği, öncelikle gayrimüslimler arasında yaygındı. Türklerin harf devriminden sonra Latin alfabesini kullanmaya başlamasıyla tabelacılığın Türkler arasında yayılmasına uygun ortam oluşmuştur. Böylece Türkler de zamanla tabelacılığın erbabı olup gelecek nesillere aktarmışlardır. Apartmanların arttığı dönemde ise apartman tabelalarında bir gelişim gözlenmiştir. Teknolojik gelişmeler, artan nüfus ve çarpık kentleşme başlıca sebepler olmak üzere zamanla mesleğin unutulmaya yüz tuttuğu bilinmektedir.Item Restricted Taş üstünde yaşam: Ağırnas(Bilkent University, 2021) Akdoğan, Arif; Aydın, Mert Efe; Çevik, Pelin Öykü; Çırakoğlu, Aysima; Turhal, MelikeAğırnas Mahallesi Kayseri’nin Melikgazi ilçesine bağlı bir köydür. Yaklaşık 3000 yıllık bir tarihi olan bu bölgede, Hititlerden Osmanlıya kadar çeşitli uygarlıklar yaşamış ve eserlerini bırakmıştır. Ağırnas adının çeşitli rivayetlerine göre bu bölgede yaşayan üç Rum kardeşten aldığına inanmaktadır. Ayrıca Ağırnas volkanik toprak yapısı üzerine kurulu bir köy olduğu için, tarım yeterince gelişmemiş bölge halkı daha çok taş ustalığı ve halı dokumacılığı gibi zanaatlar üzerinde uzmanlaşmıştır. Ağırnas sahip olduğu kültürel miraslar dolayısıyla da UNESCO tarafından koruma altına alınmıştır.Item Restricted Tokat Başçiftlik halılarının karakteristik özellikleri, gelişim süreci ve coğrafya üzerindeki sosyo-ekonomik etkiler(Bilkent University, 2023) Kaymak, İrem; Doğan, Elif Sıla; Öksüzler, Zeynep; Leblebicioğlu, Banu; Erdinç, AbdullahTokat ilinde bulunan Başçiftlik ilçesi küçük ve ekonomik sıkıntılar çeken bir köyken, 40 kız çocuğuna eğitim verilerek başlanan halı dokumacılığı yolculuğunun köyde yer edinmesi ve gelişmesi ile Tokat’ın önemli bir ilçesi haline gelmiştir. Bu süreçte köy halkında sosyokültürel ve ekonomik birçok değişiklik yaşanmıştır. Bu değişiklikler yaşanırken köy hem maddi hem manevi sorunlarla başa çıkmaya çalışmıştır. Köy halkınca yeni bir zanaat olan halı dokumacılığını topluma kazandırmak başlarda zor olsa da zamanla bu zanaat Başçiftlik halkının olmazsa olmaz bir parçası haline gelmiştir. Öyle ki, Başçiftlik’ten Türkiye’nin birçok kırsal kesimine de yayılmıştır. Günümüzde de eskisi kadar olmasa da varlığını devam ettirmektedir.Item Restricted Tosya’nın zanaat kültürü: çakı ve bıçak(Bilkent University, 2023) Yüce, Gökhun Melih; Altınkök, Derman; Öztürk, Mustafa; Metlioğlu, İsmail; Bayraklı, Bilal SaidTosya çakısı, ilçenin sosyo-kültürel yapısına bağlı olarak ortaya çıkan bağcılık kültürünün getirdiği gereksinimlere dayanarak ilçe ahalisi tarafından imal edilmeye başlamıştır. Çakının üretimi Arasta Çarşısı adı verilen zanaatkârlar çarşısında gerçekleştirilmektedir ve ilçenin önde gelen sosyal ve kültürel özelliklerinden biridir. Bu araştırmada Tosya çakısının genel özellikleri, ilçenin çakıya ve çakının ilçeye olan etkileri, bu zanaatın başlamasını sağlayan kişiler ve günümüzde önde gelen icracıları, üretiminin başladığı ilk günden günümüze olan değişimleri ve çakının üretim aşamaları incelenecektir. Çalışmada çakı ve ilçenin zanaat kültürünü aktaran gazete haberlerinden, ürünün ilçeye ait olduğunu tescilleyen patent belgesinden, ilçenin sosyo-kültürel ve sosyo-ekonomik yapısını aktaran makalelerden ve çakı hakkında yapılmış olan bazı röportaj videolarından yararlanılacaktır. Ayrıca araştırmaya kaynak olması açısından ilçede çakı zanaatını sürdüren ya da sürdürmüş olan icracılar ile de röportaj yapılmıştır. Bu çalışma ışığında Kastamonu Tosya ilçesinin kültürel ve ekonomik değerlerinden biri olan çakıcılığın ilçeye ve zanaat kültürüne olan etkilerinin daha iyi yansıtılması amaçlanmıştır.