Browsing by Subject "Usta-çırak ilişkisi"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted Gaziantep'te Sedef Kakma Sanatı ve Sedefkarlık(Bilkent University, 2019) Tercan, Furkan Ataberk; Coşar, Ayşe Ada; Samim, EcemUzun yıllardır Anadolu insanın el emeğini, el sanatlarına olan ilgisini ve zevkini yansıtan Sedef Kakma sanatı. Türkiye'de ve özellikle Gaziantep ilinde sürdürülmektedir. Bu araştırmada Türkiye'deki tarihçesinden, uygulanan farklı türlerdeki metotlardan, kullanılan özel malzemelerden bahsedilerek Gaziantep ilindeki özelliklerine indirgenmesi amaçlanmıştır. Bu indirgenme sonucu sedef kakma sanatının ve sedefkarlığın Gaziantep ilindeki tarihçesi, yıllar içerisindeki değişimi ve gördüğü değer kapsamı, usta çırak ilişkini, bu sanatın ve bunu uygulayan sanatçıların Gaziantep ekonomisine ve kendi ekonomik durumlarına katkısı, yaşanılan değer kaybı sonrası tekrardan bunu kazanması için yapılan devam çalışmaları ve Gaziantep ilinde yapılan sedef kakma sanatıyla yapılan ürünlerin neler olduğu ve bu ürünlerin kullanım amaçlarının işlenmesi bu araştırma raporunda işlenmesi amaçlanmıştır. Bunun yanı sıra Gaziantep ilinde yaşayan ve sedef kakma sanatını uzun yıllardır bu sanatı mesleği olarak gören 2 sedefkar ustası ve yine uzun yıllardır bu sanatla uğraşan ve Gaziantep Olgunlaşma Enstitüsünde bu sanat üzerine eğitim veren bir sedefkar ustası ile yapılan röportajlar bu araştırma raporunda kapmasa altına alınmıştır.Item Restricted Geçmişten günümüze Türkiye’de geleneksel kukla kültürü ve tarihi(Bilkent University, 2023) Atasoy, Erdem Enes; Özkan, Egehan; Kahraman, Aleyna; Demirci, Fatma Zehra; Erdoğan, EzgiKukla sanatı geçmişten bugüne pek çok milletin sözlü kültürü içerisinde yer almıştır. Bu sanatın kesin olarak ne zaman çıktığı bilinmese dahi ilk kullanım örneklerine Hindistan ve Çin’de rastlamak mümkündür. Başta ritüeller içerisinde kullanılan kuklalar, sonrasında farklı anlamlar kazanmışlardır. Kuklalar ahşap, kağıt, bez gibi farklı malzemelerden üretilebilir, bu malzemelere göre anlamları da değişmiştir. Kuklanın üretimi, oynatılmaları ve seslendirmeleri kuklacılar tarafından yapılır. Bu gelenek kuklacılardan öğrencilerine, usta-çırak ilişkisi içerisinde aktarılır. Bir usta çırağına, sadece işin püf noktalarını değil, etik ve ahlak ilkelerini de öğretir. Türkiye’de de bu şekilde halen sürdürülmekte olan kukla sanatı farklı görevlerde seyirci karşısına çıkmıştır. Çocuklarla birlikte yetişkinleri de kapsayan oyunlarda; mesaj verme, politik yapıları ve kişileri eleştirme, ders verme gibi amaçlar hedeflenir. Haluk Yüce ve Şevket Çetin gibi kuklacılar, Türkiye kuklacılığın son temsilcilerinden sayılabilir.Item Restricted İlk İnegöl köftecisi “Besler Köfte”(Bilkent University, 2021) Dolgun, Can; Çakır, Simce; Mısırlı, Hilal Sim; Aslan, Gökçe Dilara; Özdemir, Ece BeyzaFarklı coğrafyalarda Osmanlı İmparatorluğu yönetiminde yaşamış insanlar, yaşadıkları bölgelerdeki baskılardan kaçarak Türkiye’ye göç etmiştir. Besler ailesi de 1892 yılında Bulgaristan’dan göç ile Türkiye’ye geldiğinde Bulgar mutfağının etkilerini Türkiye’deki restoranlarına taşımıştır. Bulgar yemek kültürünün bir parçası olan et yemeklerinden köfte, Besler ailesi ile Bursa’da İnegöl köftesi olarak tüm Türkiye’ye mal olmuştur. Bu araştırmada, Bulgar ve Türk mutfağının karşılaştırılması, Besler ailesinin Bulgaristan’dan göçü, 100 yılı aşkın süredir bir aile işletmesi olarak devam eden Besler Köfte’nin kuruluşu, usta-çırak ilişkisine dayanan eğitim şekli, köftenin değişmeyen tarifi ve işletmenin yıllardır başarılı bir şekilde nasıl devam ettiği anlatılacaktır.