Browsing by Subject "Unfair terms"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Open Access Banka kredi kartı hamilllerinden yıllık kart ücreti alınmasına ilişkin sözleşme hükmünün yargısal denetimi(Banka ve Ticaret Hukuku Araştırma Enstitüsü, 2009-12) Sirmen, L.Bankalarin, genel işlem şartlarina dayalı olarak yaptigi kredi karti sozleşmeleri uyarinca kart hamillerinden yillik kart ucreti talep etmesi dolayisiyla bankalar le tüketici sifatini taşiyan kredi kartj hamilleri arasinda ortaya çikan uyuşmazllk, genel işlem şartlari içinde yer alan yillik kart Ucretine ilişkin sözleşme hükmünün haksiz şart niteligini taşidigi, bu nedenle de, Tüketicinin Korunmasi Hakkinda Kanunun 6. maddesi uyarinca tuketiciyi baglamayacagi gerekqesiyle Yargitay 13. Hukuk Dairesi tarafindan şimdilik tiüketici lehine çözülmüştür. Genel işlem şartlari içinde yer alan söz konusu hükümü içerik denetimi kapsaminda inceleyen Daire, huikmuin müşteri ie müzakere edilmeksizin banka tarafindan tek tarafli olarak düzenienmiş olmasi nedeniyle haksiz şart niteligi taidigina ilişkin ilk mahkeme kararlarinj uygun bulup onamitir. Oysa, Tuketici Sözleşmelerindeki Haksiz artlar Hakkinda Yonetmelik ekindeki, haksiz şart örnekleri dikkate alindiginda, söz konusu hükmün haksiz şart olarak nitelendirilebilmesi mumkün görtünmemektedir. Ancak banka, kart icretini artirma yetkisini saki tutmuş ve kredi kart hamiline de fesih hakki tanimamişsa, bu durumda haksiz şart söz konusu olabilecektir. Banka Kartlari ve Kredi Kartlari Kanununun yürürlüge girmesinden sonra ise, kredi karti qikaran kuruluşlara kart ucretini artirma yetkisi veren sozleşme hükmünün, artirimi tuketiciye bildirme yikimi ve tuketiciye fesih hakki veren bu Kanunun emredici hukUmleri qergevesinde artik haksiz şart sayilamayacagi aqiktir. Kredi karti sözleşmesinde bu hukuimlerin aksine bir düzenleme yapilmiş olmasi durumunda, genel işlem şarti haksiz olmasi nedeniyle degil, öncelikle emredici kurallara aykiri olmasi nedeniyle hükümsüz sayilacaktir.Item Open Access Yatırım hizmet ve faaliyetleri bağlamında yatırımcının tüketici olarak korunması(2021-02) Töremiş, Hatice EbruBu çalışmanın amacı, yatırım hizmet ve faaliyetlerinden yararlanan yatırımcıların 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun kapsamında “tüketici” sayılabilip sayılamayacağının, tüketici sayılabilen yatırımcıların ise tüketici mevzuatının hangi korumalarından ne ölçüde yararlanabileceğinin tartışılmasıdır. Bu bağlamda, öncelikle sermaye piyasası mevzuatının yatırımcıların korunmasına ilişkin mekanizmaları ve bunların eksik yönleri tespit edilmiş, daha sonra müşteri sınıflandırmaları esas alınarak, profesyonel ve genel müşteri sınıflarına giren hangi yatırımcıların tüketici sayılabileceği ortaya konulmuştur. Bunu müteakip yatırım hizmet ve faaliyetinden yararlanan ve tüketici sıfatını haiz olabileceği tespit edilen kişilere, tüketici mevzuatının hangi düzenlemelerinin ne ölçüde uygulanabilir olduğunun ortaya konulmasına çalışılmıştır. Bu kapsamda, haksız şartlara, ayıplı hizmet ve ayıplı hizmetten sorumluluğa, finansal hizmetlere ilişkin mesafeli sözleşmelere, ticari reklam ve ilanlara ve tüketici mahkemeleri ile tüketici hakem heyetlerinin görev alanına ilişkin düzenlemelerin yatırım hizmet ve faaliyetleri bağlamında tüketici sayılabilen yatırımcılara uygulanmasına ilişkin tespit ve değerlendirmelerde bulunulmuştur.