Browsing by Subject "Rusya"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item Restricted Damla Pastanesi ekseninde Hemşinliler ve pastacılık serüvenleri(Bilkent University, 2019) Yaman, Yağız; Erayman, Taha Bahadır; Işık, Ayşe; Dereci, Ceyda; Çil, ÇağılBirinci Dünya Savaşı öncesinde Osmanlı ekonomisinin kötü hâlde olmasından en çok etkilenenlerden biri de Hemşinlilerdi. Ekonomik zorluklar sebebiyle Hemşinliler, başta Rusya olmak üzere diğer komşu ülkelere göç ettiler. Göçe giden Hemşinliler gittikleri yerlerde pastaneciliği öğrenirken geride kalanlar zorlu coğrafyalarında yaşamlarını devam ettirdiler. Sonradan Türkiye'ye dönen Hemşinliler ülkenin dört bir yanında pastaneler açtılar. Duman ailesi de bu göç serüvenini yaşayanlardan ve 1964'ten beri Damla Pastanesi'ni işletmektedirler. Bu çalışmada Duman ailesi üzerinden Hemşinlilerin göç öncesi hayatları, göç sürecinin nasıl geçtiği, Türkiye'ye döndükten sonraki hayatları, uyum süreçleri ve sürecin Hemşinlileri nasıl etkilediği ve Damla Pastanesi'nin tarihi ve bugünü anlatılmıştır.Item Restricted Laçış-Saban Ailesinin gözünden çerkes sürgünü ve sonrası(Bilkent University, 2020) Turan, Sarper; Yurtoğlu, Ayda; Çınar, Simge; Karahan, Tutku; Şıvgın, IrmakOsmanlı’nın 1828-1829 Osmanlı-Rus Savaşını kaybetmesi ve Edirne Antlaşmasıyla Çerkesya’yı Rusya’ya bırakması üzerine Rusya ve direniş gösterip teslim olmak istemeyen Kafkasya halkları arasında Kafkas-Rus savaşları başladı. Savaş sırasında başlayan göç hareketinde köylerinin yakılması, hayvanlarının elinden alınması ve din değiştirmeye zorlanmaları etkili oldu. Şeyh Şamil’in direnişini kaybetmesiyle beraber Laçış-Saban ailesi de 1859 yılında Osmanlı topraklarına göç etti. 21 Mayıs 1864’te Çarlık Rusyası’nın kesin galibiyeti ile Çerkesler Osmanlı topraklarına zorunlu olarak sürgün edildi. Bu çalışmada göçün nedenleri, yaşanan zorluklar, Çerkeslerin Osmanlı’ya uyum süreçleri ve sonrası Laçış-Saban ailesinin perspektifinden anlatılacaktır.Item Restricted Nişantaşı Peleki Pastanesi: Hemşinli lezzet mirası(Bilkent University, 2024) Karagöl, Beyzanur Büşra; Kolaylı, Senay Irmak; Horuz, Lara; Aslan, Mina GöksuBirinci Dünya Savaşı öncesi Osmanlı’nın kötü ekonomisinden, gerek engebeli ve dağlık araziler gerek tarım alanlarının kısıtlılığı gerek de elverişsiz iklim şartları nedeniyle en çok etkilenen insanlar arasında Hemşinliler de yer alıyordu. Özellikle de ekonomik sebepler nedeniyle Rusya başta olmak üzere birçok ülkeye göç ettiler. Göç eden Hemşinliler, önce fırıncılıkla başlayıp sonrasında pastacılık zanaatını öğrenerek geçimlerini sürdürmüştür. Sonrasında Hemşinlilerin Bolşevik devrimin nedeniyle ülkelerine geri dönmeleriyle Anadolu’ya pastacılık kültürü yayılmaya başladı. Peleki Pastanesi’nin sahibi Musa Keskin’in dedesi Huduloğullarından Mahmut Keskin de bu göçü yaşamış Hemşinlilerden bir tanesi. Bu çalışmada başta Musa Keskin’in dedesinin mirasını devam ettirmek üzere 1986 yılında Nişantaşı'nda açarak başladığı Peleki Pastanesi’nin tarihi olmak üzere Hemşinlilerin göç serüvenleri, göç sonrası hayatları ve Hemşinli pastacılık kültürünün geleceği anlatılmıştır.Item Restricted Orak, çekiç ve yumurta: Gorbaçov’un Türkiye ziyareti (1995)(Bilkent University, 2023) Çeri, Berfin; Ertuğrul, Çiçek; İlgen, Helin Deniz; Yemenici, Mert; Işık, SeherBu makale, Mihail Gorbaçov'un Türkiye'ye 1995’te yaptığı ziyareti ve bu ziyaretin arkasındaki motivasyonları ele almaktadır. Gorbaçov'un Sovyet Sosyalist Cumhuriyetler Birliği'nin son lideri olarak ön plana çıktığı 1985-1991 yıllarının, SSCB'nin dağılmasının ve Rusya'nın ekonomik reformlarının sonuçlarının Türkiye ziyaretine nasıl bir arka plan hazırladığını araştırır. Bu arka planla birlikte Rusya ve Türkiye ilişkilerin gelişimi, Yapı Kredi Bankası'nın iki ülke ilişkisindeki rolü, yapılan basın konferansları ve Gorbaçov'un Türkiye ziyaretinin genel bir değerlendirmesini yapar.Item Restricted Sibirya Tatarları'nın Konya'ya göçü(Bilkent University, 2019) Bayrak, İbrahim; Boran, Sıraç; Yücelen, Utkan; Buharalı, Mehmet Fatih; Karadoğan, Kemal YağızOmsk ve çevresinde yaşayan Sibirya Tatarları zaman içerisinde Çarlık Rusyası'nın Ruslaştırma ve Hristiyanlaştırma baskılarına maruz kalmaya başladı. Toplumsal alanda gördükleri bu baskı ve geleceklerindeki dengesizlikler bu göçün ardındaki en büyük etkenlerden biriydi. 1907 yılında Tatarların göç talepleri Rus hükümetinden onay alınca, halk göçe başladı. 1857 doğumlu din alimi, araştırmacı ve düşünür olan Abdürreşit İbrahim, buradaki Tatar halkının Türkiye'ye göçüne öncülük edip, halkın Türkiye'ye gelmesine yardım etti. Abdürreşit İbrahim öncülüğünde Sibirya'dan Omsk'a, sonrasında tren ile Odessa'ya gelen Tatarlar, ardından yük gemisiyle İstanbul'a vardılar. İstanbul'a gelen halk dönemin hükümeti tarafından kura ile Böğrüdelik köyüne yerleştirildi.Item Restricted Sofya Kurban: Göç ; üç harfin içine sığdırılmış 80 yıl(Bilkent University, 2019) Coşkun, Aleyna; Keskin, Arzum Ceren; Koca, Aysun; Haliloğlu, İzel; Tan, Nazlı İlhanSofya Kurban, Çin'in Şli bölgesinde, Doğu Türkistan'a baskıların yoğun olduğu bir dönemde doğdu. Ailesi aslen Rusya'nın Kazan bölgesinde vatandaşlığa sahip olmasına rağmen Rusya'dan Bolşevik İhtilali öncesinde kaçarak Çin'in Gulca Ģehrine yerleşti. Gerek Çin'in baskıcı politikaları gerekse Sofya Kurban'ın dedesinin Türkiye hayranlığı ailenin Çin'e bir vatan gözüyle bakmasına engel oldu ve Mao'nun ölümüyle çıkış izni alır almaz hep gitmek istedikleri Türkiye'ye yerleştiler. Sofya Kurban, yaklaşık 80 yıl süren bu göç hikâyesinin içerisinde sürüklenip giden bir göçmendir.