Browsing by Subject "Nationalization"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted Altınordu Futbol Kulübü ve Sait Altınordu(Bilkent University, 2020) Köfön, Bertan; Yıldız, Ayberk Yarkın; Terzi, Kübra; Coşkun, Ömer Serdar; Bayar, DerenTürk futbolu, Osmanlı İmparatorluğu'nun son yıllarında ve cumhuriyetin ilanından sonra çeşitli evrelerden geçmiştir Altınordu Futbol Kulübü, cumhuriyetin ilk yıllarında İzmir'de kurulması ile kendisinden sonra kurulacak Türk futbol kulüplerine yol göstermiştir. Bu sebeple Türk futbol tarihinde önemli bir rol oynamaktadır. Altınordu Futbol Kulübü tarihindeki en önemli sporculardan biri olarak anılan Sait Altınordu ise gerek kulübüne bağlılığı gerek de Türk Milli Futbol Takımı ile elde ettiği başarılarla futbol tarihine adını yazdırmıştır. Bu çalışmada Türk futbolundaki millileşme süreci, Altınordu Futbol Kulübü'nün tarihi ve Sait Altınordu'nun Türk futbolundaki yeri ve önemi anlatılmıştır.Item Restricted Atatürk döneminde demiryolları: 1923-1938(Bilkent University, 2021) Korkmaz, Dilara; Kuş, Yağmur; İnan, Mehmet Hamza; Özkoçer, Öykü; Somunoğlu, BoraKendi demiryolunu inşa etme gücüne sahip olmayan Osmanlı demiryollarının inşa edilmesi için birçok yabancı şirkete imtiyaz vermiştir ve bu yüzden Osmanlı Döneminde demiryolları yabancı ülkelerin sömürgesi haline gelmiştir. Millî Mücadele sürecinden sonra bağımsız bir devlet olan Türkiye Cumhuriyeti egemen ve ulusal bir ekonomik politika benimsemiş ve ülke refahına birçok yönden katkı sağlayacağı düşünülen demiryollarının geliştirilmesi ve millileştirilmesine dönemin kısıtlı imkanlarına rağmen önem verilmiştir. Mevcut demiryollarının tamir edilmesi ve yeni hatların açılması için dönemin zorlu ekonomik şartlarına rağmen demiryollarının finanse edilmesine öncelik verilmiştir. Demiryolları politikasının belirlenmesi ardından millileştirilme süreci başlamıştır. Bu süreç milli bütünlüğü ve ülkenin ekonomik ihtiyaçlarını karşılayacak demiryolu yapımı ve işletmesinin ulusal tek bir idare tarafından yapılmasının sağlanmasıyla ve yabancı devletlerin elindeki hatların satın alınıp demiryollarına milli bir nitelik kazandırılmasıyla temelde iki yönde gelişmiştir. Demiryolları özellikle Devlet Demiryolları ve Limanları İşletme Umum Müdürlüğünün Kurulması ile millileştirilme sürecini kısmen tamamlamıştır. Bütün imkansızlıklara rağmen 1923-1938 yılları arasında o dönem de tabir edildiği gibi ülke demir ağlarla sarılmıştır.Item Restricted Kıbrıs ambargosunun Cumhuriyet Donanması'nın millileşmesine etkisi(Bilkent University, 2020) Koper, Aslı; Derin, Kıvanç; Candar, Mehmet Batuhan; Sözer, Nilsu Gül; Göktaş, YiğitDenize kıyısı olan ülkelerin savunması, denizlerde başlar ve bunu temin edecek güç donanmadır. Cumhuriyet'in erken dönemlerinde Almanlar ile ortak inşa edilen gemiler donanmanın temel taşlarını oluşturmaya başladı. II. Dünya Savaşı ve sonrasında Amerikan hegemonyası ile değişen sistem ve donanma yapısı Türkiye Cumhuriyeti'nin denizdeki gücünü arttırdı. Amerika ile yakınlaşan Türkiye, NATO'ya üye olduktan sonra donanmasını geliştirmek için NATO ile ortak çalışmalar yürüttü. Fakat Kıbrıs sorunu sebebiyle Amerika ile ilişkilerin gerilmesi sonucu Türk Donanması kendi yapılanmasını ve milli stratejik tedbirler almaya karar verdi. Böylelikle bağımsız bir Cumhuriyet Donanması ortaya çıktı. Cumhuriyet Donanması Türkiye Cumhuriyeti karasularında kurulduğu tarihten itibaren önemli görevler üstlendi. 1974 yılındaki Kıbrıs Barış Harekâtı bunlardan biridir. Bu görevi diğerlerinden farklı kılan etmenler ise hazırlık sürecinde Amerika Birleşik Devletleri'nin Türkiye'ye yaptığı silah yardımlarını azaltması ve harekât sonrasında Türkiye'ye ambargo uygulamasıydı. Bu uygulamalar, donanmanın milli temellere dayanması gerekliliğini Türk hükümetine açık bir şekilde gösterdi. Bu doğrultuda 1960'lı yıllarda başlatılan çalışmalar, 1975 yılında uygulanan silah ambargosunun etkisinde kurulan firmaların da katkısıyla özellikle 2000'li yıllarda hem güçlü hem de milli bir donanmanın oluşmasını sağladı.