Browsing by Subject "Kopuz"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted Münih’ten Paris’e, İstanbul’dan Amerika’ya bir müzik yolculuğu: Erkan Oğur(Bilkent University, 2021) Çulha, Onur Alp; Ömeroğlu, Osmanalp; Yıldız, Asude Zeynep; Şekercieleroğlu, Emir Utku; Aktay, BirayTürklerin Orta Asya’dan bu yana geliştirdikleri Türk Müziği, Anadolu sanatının ve kültürünün önemli unsurlarından biridir. Çeşitli bireyler ve toplumların katkılarıyla değiştirilmiş, geçmişten günümüze evrimleşerek şimdiki hâlini almıştır. Türk müziğine önemli katkıları olan isimlerden biri de Elazığlı müzisyen Erkan Oğur’dur. Oğur, Türk müziğine ve dünya musikisine kendisinin icat ettiği perdesiz gitar enstrümanını kazandırmış, kopuz adlı enstrümanın ise müziğe geri kazandırılmasını sağlamıştır. Bunların yanı sıra, şarkı yazarı ve yorumcu olarak bestelediği birçok eserle Türk müziğine katkı sağlamıştır. Türkiye’den ve dünyanın çeşitli yerlerinden önemli müzisyenlerle ortak çalışmalara imza atan Oğur, Türkiye’de 1996 yılında Eşkıya filmi için bestelediği şarkılarla tanınmaya başlamış, sonrasında yaptığı çalışmalarla da ülkedeki ününü artırmıştır. Günümüzde ise zamanını Muğla’da bulunan Erkan Oğur Müzik Okulunda genç müzisyenleri eğitmekle geçirmektedir.Item Restricted Zanaat olarak Türkiye’de enstrüman yapımcılığı(Bilkent University, 2021) Erdem, Doruk; Erdel, Mehmet Emin; Şimşek, Göktuğ; Kayar, Dilara; Hoşafçı, AtakanBu çalışmanın amacı Türkiye’deki enstrüman yapımcılığının (ağırlıkla Ankara’daki saz yapımcılığını) sosyal, ekonomik yönlerini ve tarihini incelemektir. Giriş bölümünde saz yapımcılığının tarihi ve sonrasında Ankara’nın ilk kuşak saz yapımcılarının atölyeleri, çalışma teknikleri ve yaptığı enstrümanlar araştırılmıştır. Ardından saz yapımcılığının akademik yönü incelenmiştir. Bu bölümde Türkiye’deki enstrüman yapımcılığının okullaşmasının tarihi çizelgesi araştırılmıştır. Devamında Ankara Müzik ve Güzel Sanatlar Üniversitesi’nde öğretim üyesi olan Özay Önal’ın verdiği bilgiler ışığında çalgı yapım bölümlerine öğrenci alım aşamaları (sınavlar ve alım koşulları), yakın tarihte çalgı yapım bölümlerine olan ilginin sebepleri ve genel anlamda çalgı yapım bölümlerinin fonksiyonelliği incelenmiştir. Ardından sazda yeni denemeler başlığı altında, sazın yeni varyantları olan kopuz ve oğur sazı üreticisi olan Engin Topuzkanamış’ın bilgileri doğrultusunda saz yapımında piyasa etkisinin getirdiği standardizasyon, yeni denemeler ve saz yapımında unutulmaması gereken gelenekler incelenmiştir. Ardından dönemlere göre Türk müziğinin değişimi, toplumun dinleme alışkanlıkları ve dönemsel özellikler Erken Cumhuriyet Dönemi’nden 1980’e kadar incelenmiştir. Bu bölümde aynı zamanda 1950’lerden sonra sazın değişimi detaylı bir biçimde incelenmiştir. Son olarak Türkiye’deki saz yapım piyasası incelenmiştir. Bu bölümde Ankara’da bir saz yapım atölyesi bulunan Ali Yılmaz ile yaptığımız görüşme bağlamında saz yapımcılığının ekonomik yönü (hammadde ve piyasa) ve zanaatkârlık yönü incelenmiştir.