Browsing by Subject "Gender roles"
Now showing 1 - 6 of 6
- Results Per Page
- Sort Options
Item Open Access 19. yüzyıl cep romanlarının beden-zihin denetimi ve romantik ilişkilenme biçimleri açısından modernleşmedeki yeri(2019-09) Sezen, GüneşBu tez, 19. yüzyıl sonunda yeni bir format olarak ortaya çıkan cep romanlarının, Arakel ve Şems kitapçıları tarafından basılan örneklerinde iktidar söylemleri ile kurmaca arasındaki ilişkileri incelemektedir. Yeni Tarihselci perspektifin benimsendiği bu çalışma, 19. yüzyılın modern ailesini oluşturan “yeni insanının,” kadınlık ve erkekliklerinin nasıl inşa edildiğine odaklanmıştır. Osmanlı’nın özellikle son yüzyılında artan modernleşme endişesi, hukukî ve toplumsal açıdan bazı düzenlemelerin önünü açarken, sağlık ve nüfus politikalarını da şekillendirmiştir. Asrın sonunda Arakel öncülüğünde yeni bir türsel format olarak ortaya çıkan cep romanları, bu tarihsel seyrin izlenebildiği, önemli kurmaca örnekleridir. Cep romanları, çoğunlukla döneminin en velûd ve talep gören yazarları tarafından yazılmalarına rağmen edebiyat eleştirisi ve tarihlerinde yer bulamamıştır. Bu çalışmada romantik ilişkilere odaklanan cep romanları, olumlu ve olumsuz beden temsilleri bakımından mercek altına alınmaktadır. Satış stratejileri ve eğlendirerek okutma gayreti, cep romanlarının hem biçimine hem de içeriğine etki etmiştir. Bu romanlar, asır sonunda görünürlüğü artan gayrimeşru ilişkiler, frengi, kürtaj, histeri, obsesyon, cinnet, intihar, alkol kullanımı gibi zihinsel ve bedensel “bozulmaların” kontrolü ve disiplini için birer araç olarak konumlandırılmıştır. Bu nedenle, bu “toplum mühendisliği metinleri,” her an her yerde okunabilme pratikliklerine dayanarak, modern Osmanlı ailesinin imkânlarını ve farklı kadınlık ve erkekliklerin kamusal alanda nasıl kurulduğunun tartışılabilmesine olanak sağlamaktadırlar.Item Restricted 1990-2000 yılları arası Garanti Bankası’nda kadının yeri(Bilkent University, 2022) Sungur, Tevfik Emre; Sorguç, Elif; Dağlaroğlu, Duygu Elif; Yılmaz, HabibeSanayi devrimi sonrası ücretli işçi olarak çalışma hayatına katılan kadın iş hayatında erkeğin yanında ilk pozisyonunu almıştır. 1980 sonrasında toplumların refah düzeyinin artması ile kadınlar eğitim imkanlarına ulaşmış ve meslek sahibi olmuşlardır. Bu gelişme ile beraber profesyonel meslek hayatına giren kadınlar kendilerine çalışma hayatında yer edinmek için çaba sarfetmeye başlamışlardır. Ancak tarihsel süreç ile gelen toplumsal kabuller kadının öncelikli yerinin ev hayatı olduğunu vurgulamaya devam etmiştir. Erkek egemen toplumun yapısı ve ihtiyaçları üzerine inşa edilen kurumlarda kadın bir çok alanda ayrımcılığa uğramıştır. Bu ayrımcılığın nedenleri toplum ve örgüt yapısı ile doğrudan bağlantılıdır. Bu çerçevede bankacılık sektöründe kadın olmak ve bankacılık sektöründe uygulanan cinsiyet ayrımcılığının nedenleri ve ayrımcılığın uygulandığı alanlar mercek altına alınmıştır.Item Open Access “Âşık” Şah Senem ve “Âşık” Aslı’nın sesleri ve suskunlukları(Geleneksel Yayıncılık, 2009) Uçar, Aslı“Kerem ile Aslı” ve “Garip ile Şah Senem” hikâyeleri genellikle Âşık Kerem ve Âşık Garip’in biyografileri veya hikâyeleri olarak değerlendirilmiştir. Aslı da Şah Senem de bu hikâyelerde saz çalıp şiir söylemelerine rağmen, kişilikleri ve sesleri çoğunlukla ihmâl edilmiştir. Bu yazının amacı, “Âşık” Şah Senem veya “Âşık” Aslı gibi yeni tarihsel kişilikler ortaya atmak değildir; ancak Garip, Kerem, Şah Senem ve Aslı halk edebiyatının kurmaca karakterleri olarak ele alınmıştır. Bu araştırmada, feminist bir perspektiften iki hikâyede toplumsal cinsiyetin nasıl oluşturduğu sorgulanarak kadın deneyimleri anlaşılmaya çalışılacaktır. Kısaca, Şah Senem ve Aslı’nın olay örgülerindeki edimleri incelenirken iki kadın kahramanın kendi hikâyelerini anlatabilmeleri için sesleri ve sessizlikleri dinlenmeye çalışılacaktır.Item Open Access Conradian quest versus dubious adventure: Graham and Barbara Greene in West Africa(Taylor and Francis., 2015) Kennedy, V.Graham Greene's Journey Without Maps (1936) largely conforms to the masculine tradition of imperialist travel writing, where the male protagonist emerges as the (sometimes conflicted) hero of his own narrative. Much of Journey Without Maps explores Liberia and Greene's psyche, creating parallels between Africa, the narrator's childhood, and the childhood of the human race, and embodying these parallels in a dense web of tropes and allusions. By contrast, as a woman, Barbara Greene is much less implicated in the imperialist tradition of travel writing, and at times Too Late to Turn Back disrupts some of the assumptions of this tradition through the demystification of the trope of adventure and excitement, the sporadic mockery of self and others, the self-deprecation, and the greater emphasis on reciprocity than is to be found in Journey Without Maps.Item Open Access A feminist approach to family folklore: "Aganigi Naganigi"(2006) Uçar, A.This article is devoted to analysis of gender stereotyping in a TV commercial with a special focus on patriarchal family and family folklore. A recent TV commercial promoting consumption of hazelnuts, namely "Cave Man", portrays a "pre-historical" patriarchal family which reproduces stereotypical gender roles in economic and social spheres. In the commercial, women appear in stereotypical roles in which their position confined to private sphere of "cave" and excluded from knowledge. While two female protagonists cook and flaunt the "discoveries" of their husbands "inside" of a cave, two male protagonists "discover" fire and hazelnuts "outside" the cave. The commercial which reproduces passive, subordinated and domicile female stereotyping, stretches the historical domination of man to pre-historical ages and attributes universality to patriarchal nucleus family. The cave man, who discovered "hazelnuts", uses ciphered and vernacular phrase, "Aganigi Naganigi, to call his mate for sexual intercourse. Underlying message of the commercial conveys that "hazelnuts" help to increase male sexual power. By using oral formulas and rhymed slogans as its advertising strategy, the commercial increases the efficiency of its message, which explicitly stresses male sexuality and power while confining female identity and experience to a "cave".Item Open Access Gender roles and the education gender gap in Turkey(Springer, 2016) Caner, A.; Guven, C.; Okten, C.; Sakalli, S. O.Using nationally representative data on individual subjective views on gender roles, we examine the gender gap in educational achievement in Turkey and show that the cultural bias against the education of girls is a fundamental factor behind their low educational attainment in socially conservative societies. The 1997 education reform in Turkey extended compulsory schooling from 5 to 8 years. Using the reform as a natural experiment, we investigate the impact of the reform on the effects of mothers’ traditional views in determining children’s educational attainment. We find that the reform helped reduce school dropout rates across the country. Nevertheless, regardless of the mother’s view on gender roles, the reductions in school dropout rates were similar for boys and girls, failing to eliminate the gender gap against girls. Turkey is an excellent environment to study the effects of societal gender roles since it combines modernity with traditionalism and displays a wide spectrum of views on gender roles. It is also one of the few developing countries where a gender gap to the detriment of females still exists in educational achievement. © 2015, Springer Science+Business Media Dordrecht. All Right Reserved.