Browsing by Subject "Entrepreneur"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted Bir Post-Kemalist entelektüel: Sevan Nişanyan(Bilkent University, 2023) Savaş, Zeynep; Özgül, Ahmet; Erbudak, Ümit Can; Yalçınkaya, Emre Kutay; Üzümcü, Aziz BuğraBu makale Türkiye’nin önemli araştırmacı ve entelektüellerinden Sevan Bedros Nişanyan’ın hayatı ve çalışmaları hakkındadır. Nişanyan’ın kişiliği ve motivasyonları çalışmanın ön planındadır. Nişanyan’ın çocukluk döneminden başlayarak gençlik yılları ve eğitimi hayatı aktarılmıştır. Eğitim hayatının bitmesinin ardından ticari girişimleri, turizm ile ilgili çalışmaları ve Şirince’ye katkıları hakkında bilgi verilmiştir. Nişanyan’ın etimoloji sözlüğünün yapım aşaması araştırılmış ve aktarılmıştır. Nişanyan’ın Post-Kemalist düşünce yapısı incelenmiş ve eserlerindeki ana eleştirilerine değinilmiştir.Item Restricted Cafemiz’den Bigchefs’e bir girişimcilik öyküsü: Gamze Cizreli(Bilkent University, 2021) Elaldı, Roza; Toklu, Özgenur; Balcı, Derya; İpekli, Can YamanDiyarbakırlı bir ailenin kızı olan kadın girişimci Gamze Cizreli, Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nden mezun olduktan sonra kısa bir süreliğine özel sektörde çalıştı. Yeme-içme sektörüne olan ilgisi, onu Arjantin Caddesi’ndeki ilk kafe olan Cafemiz’i, ardından da dünya markası olan BigChefs’i açmaya itti. Bu araştırmada, Gamze Cizreli’nin girişimcilik sürecini anlatan gazete haberlerinden, kendisi ile yapılan röportajlardan yararlanılarak özel hayatı ve girişimci olma hikayesi anlatıldı. Gamze Cizreli, sadece girişimci olmak isteyen insanlar açısından değil, kadın olarak iş dünyasında yer edinmek isteyen kız çocuklarına ve başarısızlık karşısında umutsuzluğa kapılmış kişilere ilham kaynağıdır. Bu bağlamda hayatı ve girişimcilik hikayesi önem taşımaktadır.Item Open Access From Islamic Radicalism to Islamic Capitalism: The Promises and Predicaments of Turkish-Islamic Entrepreneurship in a Capitalist System (The Case of İGİAD)(2014) Madi, O.The rise of Turkish Islamic capitalism, and with it an Islamic bourgeoisie and the accompanying lifestyle has profound implications for the Muslim world, since the Turkish Muslims have been backed by a relatively successful democratic and liberal system that has allowed them to integrate more easily into the global system. Focusing mainly on the members of the Islamic-oriented Association of Economic Entrepreneurship and Business Ethics (İGİAD), the aim of this article is to demonstrate the inherent (in)compatibility and contradictions between Islam and capitalism in contemporary Turkey, and by extension in the Muslim world. From the start, for the Turkish Muslim bourgeoisie, the burning questions were 'how to earn' and, more importantly, 'how to consume' within a capitalist system while still not transgressing Islamic boundaries. In order to overcome these challenges, the article argues that, rather than creating an 'alternative Islamic economic system', Islamic actors have reduced - in some cases, even eliminated - this discursive and ideological tension between Islam and capitalism by (a) trying to introduce Islamic morality into capitalism and (b) redefining both Islam and capitalism. Through these mechanisms they have also broadened and deepened Turkish modernity. © 2014 Taylor & Francis.Item Open Access Tracking the formation of strategies in a multi-nation entrepreneuring firm a case study : Pet Holding(1995) Direkçi, CemilThe term entrepreneur and entrepreneurship gained special importance especially during the last decade. In fact, at the beginning of twentieth century some economists argued that entrepreneurship is the fundamental phenomenon of the economic development. Thus, subject is not new but seems to need research on it. In this study, we will try to find out formation of strategies in a multi-nation entrepreneuring firm, by viewing strategy as consistency in actions.