Browsing by Subject "Consumer"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’a göre taşınmazlarda ayıptan sorumluluk(Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi, 2015) Özçelik, Ş. BarışHukukumuzda taşınmaz eşyayla ilgili bazı sözleşmelerin tüketici hukuku kapsamına girmesi, ilk kez 2003 yılında, 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’da, 4822 sayılı Kanun’la yapılan değişikliklerle gerçekleşmiştir. Aynı anlayış, 28 Mayıs 2014’te yürürlüğe giren 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’da (TKHK) da benimsenmiş ve taşınmaz eşyaya ilişkin olup belli bazı şartları taşıyan sözleşmelerin söz konusu Kanun’un uygulama alanına gireceği kabul edilmiştir. Bu sözleşmelerin başında hiç şüphesiz taşınmaz satış sözleşmeleri gelmektedir. Bununla birlikte, TKHK sözleşmenin türüne göre bir ayrım yapmadığı için, konusu taşınmaz olan birçok sözleşmenin Kanun’un uygulama alanına girmesi mümkündür. Çalışmanın konusu, TKHK’ya göre ayıptan sorumluluğun şartlarının ve sonuçlarının, başta satış sözleşmeleri olmak üzere, konusu taşınmaz olan sözleşmeler açısından özellik arz eden yönlerinin incelenmesidir.Item Open Access Bruksel I tüzüğü hükümleri uyarınca tüketicinin korunması(Legal Yayıncılık, 2014) Özçelik, G. B.Avrupa Birligi (AB) hukukunda tiiketicinin korunması Avrupa Birligi'nin işleyişine Dair Antlaşma ile AB Temel Haklar şartı'nda güvence altına ahnmIş, ayrıca tüketicinin korunmasma ilişkin onemli sayıda maddi hukuka ait ikincil tasarruf kabul edilmiştir. Tüketicinin milletlerarası ozel hukukta korunması amacı çerçevesinde ise, gerek 593/2008 say1h Akdi B0r9 ilişkilerine Uygulanacak Hukuk Hakkında Konsey Tüzügü'nde (Roma I Tüzüğü) gerekse 44/2001 say1h Medeni ve Ticari Konularda Yargı Yetkisi ve Mahkeme Kararlannm Tanmması ve Tenfizi Hakkmda Konsey Tüzüğü'nde (Brüksel I Tüzüğü) tüketici sozleşmelerinden dogan uyuşmazlıklar hakkında da ozel hükümlere yer verilmiştir. Anlaşmanın konusunu oluşturan Brüksel I Tüzüğü, tüketicinin milletlerarası usul hukukunda korunması amacıyla, Tüzüğün 15. maddesinde tamamlanan ve sayilan tüketici sozleşmelerinden dogan uyuşmalıklar hakkmda koruyucu yetki kurallan getirmiştir (m. 16). Bu çerçevede, tiiketicinin, davasım sozleşmenin karşI tarafın ikametgahının bulundugu iiye devlet mahkemelerinde veya kendi ikametgahmm bulundugu yerde aşmasma imkan tamnm1ş, tiiketiciye karşI aç1Iacak davalarda ise sadece tiiketicinin ikametgahmm bulundugu iiye devlet mahkemeleri yetkili kılınmıştır. Diger yandan tüketici sozleşmelerinden dogan uyuşmazlıklarda tarafların yetki anlaşması yaparak yabancı bir devlet mahkemesini yetkili kılmalan, Tüziigiin 17. maddesinde sayılan durumlarla sınırlandırılmıştır. Tiüzükte aynca tiiketici sozleşmelerinden dogan uyuşmazhklar hakkmdaki yetki kurallanyla gelişen yargı kararlarının tanınmayacagı ve tenfiz edilmeyecegi de açıkça hükme baglanmıştır. (m. 35 (I), m. 45 (1)).Item Restricted Gima: Türkiye'nin ilk ulusal süpermarket zinciri(Bilkent University, 2020) Akdoğan, Y. Melisa; Küçükkiremitçi, İrem; Başargan, Sena; Akça, Meryem; Yılmaz, EceBu araştırma, Ankara'da ilk açılan süpermarket olan Gima'yı incelemek amacıyla yapılmıştır. Gima, Ankara'da açılan ilk süpermarket olmasının yanı sıra aynı zamanda Türkiye'nin de ilk ulusal süpermarket zinciriydi. Dolayısıyla Gima'nın hem Ankara hem de Türkiye için önemi araştırılmıştır. İlk olarak dünyada süpermarket olgusunun ortaya çıkışı incelenmiş, daha sonra Türkiye'deki oluşumuna ve gelişimine bakılmıştır. Daha sonra, Gima'nın kuruluşu, halk ve yerel esnaf üzerindeki sosyo-ekonomik etkisi ve Türkiye'deki gelişim süreci detaylı bir şekilde araştırılmıştır. Bunların yanısıra, Gima'nın kendi içinde yaşadığı el değiştirmeler, iflaslar ve son olarak da kapanış süreci ayrıntılı bir biçimde incelenmiştir.Item Restricted Rekabet Kurumu'nun kurulması ve: rekabet hukukunun Türkiye'ye gelişi(Bilkent University, 2020) Durmaz, Ahmet Fatih; Karaman, Doruk; Güngör, Hazal Eylem; Deringöl, Salih; Sasani, SenaRekabet, serbest piyasa ekonomisinde tüketicinin korunması ve ekonomik refahın sağlanması açısından önemli bir kavramdır. Bu kavram, Türkiye'de 1970'li yıllarda gelişmeye başlayıp 1994 yılında Rekabetin Korunması Hakkında Kanun ile hukuki zemine oturtulmuştur. Rekabet Kurumu ise kanunun kabulünden 3 yıl sonra, 1997 yılında kurulmuştur ve günümüzde hâlâ faaliyet göstermektedir. Rekabetin Türk piyasasındaki yeri ve Rekabet Kurumu, bugünlere gelene kadar farklı süreçlerden geçmiştir. Bu nedenle rekabet kavramı 1994 öncesi, 1994-1997 arası ve 1997 sonrası olarak üç farklı dönemde incelenmiştir.Item Open Access Tüketiciler ve genetiği değiştirilmiş ürün grupları: algılar ve etik inançlar üzerine bir araştırma(Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi, 2013) Özgen, Ö.; Emiroğlu, Haluk; Serpen, A. S.; Benlioğlu, B.Bu araştırma, tüketicilerin genetiği değiştirilmiş ürün gruplarına yönelik (gıda, ilaç, kozmetik ve deterjan) fayda-risk algıları ile etik inançlarının belirlenmesi amacı ile planlanmış ve yürütülmüştür. Ankara’da kamu sektöründe çalışan tüketiciler tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılarak araştırmaya dahil edilmiştir. Araştırma materyalinin toplanmasında karşılıklı görüşme tekniği kullanılmış, cinsiyet ve yaş değişkenlerine bağlı farklılığın belirlenebilmesi için t-testi uygulanmıştır. Bulgular, gıda, kozmetik ve deterjanlar söz konusu olduğunda yaş değişkeninin ilaçlar söz konusu olduğunda ise hem yaş hem de cinsiyet değişkeninin etkili olduğunu göstermektedir.Item Open Access Yatırım hizmet ve faaliyetleri bağlamında yatırımcının tüketici olarak korunması(Bilkent University, 2021-02) Töremiş, Hatice EbruBu çalışmanın amacı, yatırım hizmet ve faaliyetlerinden yararlanan yatırımcıların 7/11/2013 tarihli ve 6502 sayılı. Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun kapsamında “tüketici” sayılabilip sayılamayacağının, tüketici sayılabilen yatırımcıların ise tüketici mevzuatının hangi korumalarından ne ölçüde yararlanabileceğinin tartışılmasıdır. Bu bağlamda, öncelikle sermaye piyasası mevzuatının yatırımcıların korunmasına ilişkin mekanizmaları ve bunların eksik yönleri tespit edilmiş, daha sonra müşteri sınıflandırmaları esas alınarak, profesyonel ve genel müşteri sınıflarına giren hangi yatırımcıların tüketici sayılabileceği ortaya konulmuştur. Bunu müteakip yatırım hizmet ve faaliyetinden yararlanan ve tüketici sıfatını haiz olabileceği tespit edilen kişilere, tüketici mevzuatının hangi düzenlemelerinin ne ölçüde uygulanabilir olduğunun ortaya konulmasına çalışılmıştır. Bu kapsamda, haksız şartlara, ayıplı hizmet ve ayıplı hizmetten sorumluluğa, finansal hizmetlere ilişkin mesafeli sözleşmelere, ticari reklam ve ilanlara ve tüketici mahkemeleri ile tüketici hakem heyetlerinin görev alanına ilişkin düzenlemelerin yatırım hizmet ve faaliyetleri bağlamında tüketici sayılabilen yatırımcılara uygulanmasına ilişkin tespit ve değerlendirmelerde bulunulmuştur.