Browsing by Subject "1960 Darbesi"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted 1960 darbesi'nde Kütahya'nın hikayesi(Bilkent University, 2023) Yeşilova, Alp Kağan; Köprülü, Burcu; Meral, Fatih; Okan, Mert; Yavuz, Muhammet TalatBu çalışma kapsamında, Türkiye'deki 1960 askeri darbesinin sosyal, politik ve ekonomik etkileri Kütahya özelinde incelendi. 27 Mayıs 1960'taki askeri darbe, Türkiye'nin siyasi, sosyal ve ekonomik yaşamını derinden etkiledi ve bu değişimler Kütahya halkı arasında da yoğun şekilde hissedildi. Darbenin sonucunda sosyal ve siyasi hayatta ayrışmalar, eğitimde propaganda faaliyetleri ve ekonomide çeşitli dengesizlikler gözlemlendi. Ayrıca, yeni hükûmetin yerel yönetimlere daha çok yetki verme politikası, Kütahya'da yaşanan ekonomik sıkıntıları daha da arttırdı. Bu çalışmada, darbenin Kütahya ve genel olarak Türkiye üzerindeki etkileri kapsamlı bir şekilde ele alındı.Item Restricted 1960 sonrasında öğretmen olan yedek subaylar(Bilkent University, 2020) Gülener, Ali Kemal; Çayır, Derin; Güler, Nur Efsun; Ünal, Selen; Bayır, Yusuf AlperenCumhuriyetin kuruluşundan 1960 darbesine kadar olan süreçte Türkiye'de yüksek bir eğitim seviyesi bulunmamaktaydı. Çok partili hayata kesin geçiş yapılan Demokrat Parti döneminde de eksiklikler bulunmaktaydı. Eğitim sistemindeki eksikliklerden birisi ilkokul çağına gelmiş çocukların çoğunun, yoksul ailelerin çocuklarını okula göndermek yerine çalıştırmak istemesi, ailelerin kız çocuklarını okula göndermek istememesi, özellikle köydeki okullara ulaşımın zor olması ve okullardaki öğretmen yetersizliği gibi sebeplerden dolayı eğitimlerine devam edememesidir. 1950- 1960 arası dönemde iktidarda olan Adnan Menderes Hükümeti eğitim alanındaki bu problemlere çözümler üretmeye çalışsa da bu çözümler yetersiz kalmıştır. 27 Mayıs 1960 Darbesi sonrası yönetimi ele alan hükümet eğitim konusunda var olan bu sorunları halkın bilinçsizliği ve kültürsüzlüğüne bağlamıştır. Ülkenin içinde bulunduğu sorunların çözümünün eğitim sistemini iyileştirmede ve geliĢtirmede olduğunu savunmuştur. Darbe sonrası eğitimdeki iyileştirme çabalarından birisi okul sayısını artırmak ve öğretmen açığını kapatmak olmuştur. Askeri hükümet tarafından öğretmen açığını kapatabilmek için belirli eğitimlerden geçmiş yedek subayların özellikle ilkokullara öğretmen olarak atanması kararı alınmıştır. Buna ek olarak eğitim planlamalarında batıyı örnek alan bazı düzenlemelere başvurulmuştur. Yedek subayların okullara öğretmen olarak atanması öğretmen açığına geçici bir çözüm getirse de eğitim kalitesinin düşmesi ve öğretmen niteliğinin zedelenmesi gibi bazı olumsuz sonuçlar doğurmuştur. Bunun yanında, Batı'yı örnek alan yeni eğitim programlarının ülkedeki eğitim sistemini olumlu yönde etkilediği ve var olan sistemi iyileştirdiği gözlemlenmiştir.Item Restricted Bir Türkiye Sevdalısı: Ali Naili Erdem(Bilkent University, 2020) Eğilmez, Aslı; Aclan, Atahan; Koçer, Berkay; Avgın, Gizem; Erzurumluoğlu, İrem27 Mayıs 1960 ile 12 Eylül 1980 tarihlerinde yaşanan askeri darbeler arasında yaşanan süreç Türk siyasi tarihinde yaşanan en çalkantılı süreçlerden biridir. Buna bağlı olarak bu dönemde birçok koalisyon kurulmuş ve kurulan hükümetler sürekli olarak değişmiştir. Ali Naili Erdem de bu dönemde siyasete aktif olarak katılmış, dönemin önemli figürlerinden biri olmuştur. Ali Naili Erdem 1960 yılında yaşanan darbe sonrasındaki ilk seçimle milletvekili seçilmiş, 1980 darbesi sonrasında gelen siyaset yasağı ile politikadan elini çekmek durumunda kalmıştır. Bu araştırmada Ali Naili Erdem'in bizzat yazdığı ve dönemi anlattığı kitabından, dönemin gazetelerinden, meclis tutanaklarından, Ali Naili Erdem, onun kızı ve eşiyle yaptığımız röportajlardan yararlanarak Ali Naili Erdem'in aile yaşantısı ve içinde bulunduğu çalkantılı dönem anlatılmıştır. 1960- 1980 yılları arasında Türk siyasetinde gerçekleşen olayları farklı bir bakış açısından anlayabilmek için Ali Naili Erdem'in yaşadıkları önem taşımaktadır.