Browsing by Author "Treske, Andreas"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access A commentary on narrative platforms, cinematic universes, and consumers formerly known as the audience(ISMD, 2018) Treske, Andreas; Özgün, A.Item Open Access On streaming-media platforms, their audiences, and public life(Routledge, 2021-05-10) Özgün, A.; Treske, AndreasOver the past decade, streaming-media platforms have emerged as new and natively digital forms of content delivery. For the audience, streaming-media platforms appear as the new way of watching TV or a new kind of film distribution at the outset. Yet they radically transform the spatial and temporal settings of audience activity, introducing an algorithmically modulated logic of programming that we provisionally call microcasting and changing the way we relate to entertainment content in general. This essay critically evaluates how streaming-media platforms restructure the temporal, spatial, and relational dynamics of audience activity and strip off its collective essence. It discusses this new technological form’s actual and potential effects on public life by referring to certain foundational concepts from television, audience, and film studies.Item Open Access Son adam ve "zincirlerinden boşanmış kamera"(Kebikeç Yayınları, 2009) Treske, AndreasYönetmen Friedrich Wilhelm Murnau ve görüntü yönetmeni Karl Freund Son Adam (Der letzte Mann, 1924) filmi ile yirminci yüzyıl sinemasının tartışmasız en önemli biçimsel yeniliklerinden birini gerçekleştirmişlerdir. Filmde yer alan kırka yakın çekimde kamera sürekli hareket halindedir. Bu, bir anlamda, kameranın ifade olanaklarından yararlanarak sinema dilinin gelişimine katkıda bulunma girişimidir. Bu hareketli kamera tekniğine die entfesselte Kamera ya da “zincirlerinden boşanmış kamera” tekniği adı verilir. Hareketli mizansen ve uzun çekim ilkesine dayanan Murnau’nun görsel üslubu sinemayı gerçekliğe daha da yaklaştırır.Item Open Access Süreğen medya platformları: izleyici etkinliğinin dönüşümü ve toplumsal etkileri(Ankara Universitesi Iletisim Fakultesi, 2021) Özgün, A.; Treske, AndreasSüreğen medya platformları, günümüzde anlatısal metinler için televizyon ve sinemayı ikame edecek yeni bir dolaşım/dağıtım biçimi olarak ortaya çıkıyor. Fakat bu dolaşım biçimine has izleme etkinliğinin zamansal ve mekânsal koşulları ve ön plana çıkardığı anlatısal aygıtlar, onu geçmişteki sinema ve televizyon izleyiciliğinden farklı şekilde yapılandırıyor. Süreğen medya platformları, taşınabilir medya teknolojilerinin de yardımıyla, izleyici etkinliğini zamansal ve mekânsal kısıtlarından kurtarıp sürekli, her yerde ve her zaman ulaşılabilir hale getiriyor. Bu pratik, sadece sinema ve televizyon izleyiciliğinin kurucu niteliği olan kamusallığın uzağında, yalıtılmış, sterilize bir iletişim tecrübesi yaratmakla kalmıyor; ilk bakışta kişisel ve kişiye özel gibi görünen bu yeni iletişim süreci esasında algoritmik süreçler aracılığıyla düzenlenerek platform kapitalizminin kontrol aygıtlarından birine dönüşüyor. Bu yazıda amacımız süreğen medya platformlarının dayattığı bu yeni izleyici etkinliğinin içinde kurulduğu koşulları kuramsal düzeyde analiz etmek ve bu koşulların kamusal yaşama etkisini sorgulamaya girişmek. Streaming media platforms are increasingly replacing cinema and television as the dominant means of narrative-content distribution, yet viewing media on these platforms differs in important ways from cinema and television spectatorship, both through the narrative and interactive possibilities they allow, but also through the temporal and spatial conditions they impose on audiences. With the help of the mobile media technologies they are delivered through, streaming media platforms free audiences from the temporal and spatial limitations of cinema and television and offer a continuous yet isolated viewing experience. Algorithmically regulated and customized program flow and the accompanying illusion of interactivity create a “privatized” viewing experience which contrasts with the “publicness” and “collectiveness” of that of cinema and television. In this article, we discuss the novel conditions imposed on viewers by streaming media platforms at a conceptual and theoretical level and interrogate their impact on public life.