Educational Sciences
Permanent URI for this communityhttps://hdl.handle.net/11693/115554
Browse
Browsing Educational Sciences by Author "Ateş, Aysun"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Open Access Analysing school-museum relations to improve partnerships for learning: A case study(Türk Eğitim Derneği, 2020) Ateş, Aysun; Lane, Jennie F.Field trips to museums can improve student learning by providing them with opportunities to see first-hand concepts they learned in the classroom. Unfortunately, perceived and real barriers may discourage partnerships between schools and museums for education. The current paper describes how case study methodology was used to examine relations between a school and museums. Through this case study, a phenomenographic research approach was used to gain insights into museum educators and teachers’ perceptions and practices related to museum education. The research was conducted in Ankara, Turkey, involving teachers from a private school and seven staff from local museums. This study utilized quantitative data to support qualitative data. Through interviews, questionnaires, and an analytical framework, the results revealed the importance of identifying roles associated with museum education and strengthening pathways for communication. Based on the results of the study, the authors provide suggestions to improve partnerships between a school and local museums. One strategy is to identify a school staff member who serves as a liaison between the school and the museums, ensuring consistent communication and sharing of ideas. Future research ideas for consideration are identifiedItem Open Access Öğrenmede iş birliğini geliştirmek amacıyla okul-müze ilişkilerini inceleme: Durum çalışması(Türk Eğitim Derneği İktisadi İşletmesi, 2020) Ateş, Aysun; Lane, Jennie F.Müzelere yapılan okul gezileri sayesinde, öğrenciler sınıfta öğrendikleri kavramları yakından görerek öğrendiklerini pekiştirebilir. Ne yazık ki, algıya dayalı ve gerçekte var olan zorluklar yüzünden, okul ve müzeler arasındaki müze eğitimi amaçlı iş birliği istenilen boyutta değildir. Bu araştırmada okul ve çevresindeki yerel müzeler arasındaki iş birliği düzeyinin durum çalışma yöntemi kullanılarak incelenmesi amaçlanmıştır. Bu yöntem doğrultusunda, müze eğitimiyle ilgili olarak müze eğitimcilerinin ve öğretmenlerin algı ve uygulamalarını daha yakından anlayabilmek üzere fenomenografik araştırma yaklaşımı uygulanmıştır. Araştırma, Ankara, Türkiye’de gerçekleştirilmiş olup, araştırmaya özel bir okulun öğretmenleri ve yerel müzelerden yedi çalışan dahil edilmiştir. Araştırmada nitel verileri desteklemesi amacıyla nicel verilerden de faydalanılmıştır. Yapılan görüşmeler, anketler ve kullanılan analitik çerçeve ışığında elde edilen bulgular, müze eğitiminde belirlenen rollerin ve iletişim yollarının güçlendirilmesinin ne denli önemli olduğunu ortaya koymuştur. Araştırma sonuçlarından yola çıkarak, yazarlar, okul ile yerel müzeler arasındaki iş birliğinin geliştirilmesi için önerilerde bulunmuştur. Bir okul çalışanının müze ile okul arasında arabuluculuk yapması, böylece tutarlı bir ilişki kurması ve fikir alışverişi sağlaması bir strateji olarak görülmüştür. Gelecekteki araştırmalar için değerlendirilebilecek fikirlere yer verilmiştir.