Öğrencilerinin anlatımıyla 1980’li yıllarda TED Ankara Koleji

Date
2021
Editor(s)
Advisor
Supervisor
Co-Advisor
Co-Supervisor
Instructor
Source Title
Print ISSN
Electronic ISSN
Publisher
Bilkent University
Volume
Issue
Pages
Language
Turkish
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Series
Kudret Emiroğlu, HIST 200-18 (2021-2022 Fall);4
Abstract

Bu çalışmada 31 Ocak 1928’de kurulan Türk Eğitim Derneği’nin 80’li yıllardan bugüne kadarki değişimi incelenmektedir. Bu derneğin kuruluş amaçlarından en önemlisi yeterli olanaklara sahip olmayan, başarılı öğrencilere burs vermektir. Bu doğrultuda, 93 yıldır faaliyetlerine devam etmekte olan Türk Eğitim Derneği’nin Ankara’da açtığı TED Ankara Kolejinin olanakları ve değişimi, mezunlarının anlatımıyla gözlemlenmiştir. Kolej’in o dönemdeki merkezi konumunun, okulun işleyişinin ve okuldaki sosyal aktivitelerin öğrencilere sağladığı avantajlar ve dezavantajlar değerlendirilmiş, aynı zamanda 80’li yıllardaki siyasi olayların okul ve öğrenciler üzerindeki etkileri de incelenmiştir. Çalışmanın sonunda ise TED Ankara Kolejinin işleyişi, öğrencilerin okul içi ve okul dışı hayatı için 1980’li yıllar ve daha öncesi ile günümüz arasında bir kıyaslama yapılmıştır.


In this study, the change of the Turkish Education Association, from the 1980s to the present which was established on January 31, 1928 was examined. The most important of the founding purposes of this association is to give scholarships to successful students who do not have sufficient opportunities. In this direction, the possibilities and changes of TED Ankara College, which has been opened in Ankara by the Turkish Education Association & has been continuing its activities for 93 years, was examined by the expressions of graduate students. The advantages and disadvantages of the location of the school, its functioning and the social activities that school provides has been evaluated. Moreover, the effects of the political events of the 1980's on school and students were also examined. At the end of the study, the working mechanism of TED Ankara College, the daily life of the students both in school and out of school were compared from 1980s and before to nowadays.

Course
Other identifiers
Book Title
Citation
Published Version (Please cite this version)