Graduate Schools
Permanent URI for this community
Browse
Browsing Graduate Schools by Type "Conference Paper"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access Çoklu kontrast MRG’de çoklu görüntü geriçatımı(IEEE, 2021-07-19) Özbey, Muzaffer; Çukur, TolgaÇoklu kontrastlı manyetik rezonans görüntülerinin (MRG) edinimi, tanı bilgi birikimini artırarak klinik tanıda önemli bir role sahiptir. Hastanın hareketsiz kalması gereken uzun tetkik süreleri, çoklu kontrast MRG edinimini sınırlandırmaktadır. Görüntülerin alt örneklenerek toplanması ve geriçatımı ile tarama süreleri kısaltılabilmektedir. Yaygın yöntemler, tek kontrasta ait alt örneklenmiş MR görüntülerinden aynı kontrasta ait tam örneklenmiş MR görüntüsü üretmektedir. Ancak girdi verisindeki tek kontrastlı MR görüntüsüne ait sınırlı bilgiler, geriçatım performansını sınırlandırmaktadır. Bu yüzden, çoklu kontrast MRG girdi verilerinin kullanımı ile geriçatım performansı artırılabilir. Bu çalışma kapsamında, birden fazla kontrasta ait alt örneklenmiş görüntülerden, tam örneklenmiş görüntüleri eş zamanlı olarak üreten bir çoklu kontrast MRG geriçatım yöntemi önerilmiştir. Önerilen yöntem, yüksek frekans değerlerini daha iyi tahmin ederek oldukça gerçekçi görüntüler üreten çekişmeli üretici ağlar kullanılarak uygulanmıştır. Önerilen yöntem, çoklu kontrast beyin MR görüntüleri içeren verisetinde test edilmiş, sayısal ve görsel değerlendirmeler sonucunda alternatif tekli kontrast geriçatım yöntemine göre daha üstün performans sağladığı kanıtlanmıştır.Item Open Access Mind perception and social robots: the role of agent appearance and action types(Association for Computing Machinery, 2021-03-08) Saltık, İmge; Erdil, Deniz; Urgen, Burcu A.Mind perception is considered to be the ability to attribute mental states to non-human beings. As social robots increasingly become part of our lives, one important question for HRI is to what extent we attribute mental states to these agents and the conditions under which we do so. In the present study, we investigated the effect of appearance and the type of action a robot performs on mind perception. Participants rated videos of two robots in different appearances (one metallic, the other human-like), each of which performed four different actions (manipulating an object, verbal communication, non-verbal communication, and an action that depicts a biological need) on Agency and Experience dimensions. Our results show that the type of action that the robot performs affects the Agency scores. When the robot performs human-specific actions such as communicative actions or an action that depicts a biological need, it is rated to have more agency than when it performs a manipulative action. On the other hand, the appearance of the robot did not have any effect on the Agency or the Experience scores. Overall, our study suggests that the behavioral skills we build into social robots could be quite important in the extent we attribute mental states to them.Item Open Access Social and emotional learning research: intervention studies for supporting adolescents in Turkey(Elsevier, 2012-10) Martin, Robin AnnThis study is a systematic literature review that examines intervention research on social and emotional learning (SEL) programs in secondary schools of Turkey. Overall, 12 intervention studies were identified that had examined school programs on SEL-related topics. These topics included values development, conflict resolution, anger management, self- esteem enhancement, peer mediation, and several classroom-based interventions within subject area teaching. Findings suggest gaps in the publication of high quality research on intervention programs for supporting social and emotional learning in secondary schools of Turkey, along with inattention to how such programs influence academic achievement.Item Open Access Uzaktan ve örgün eğitimin öğrenci başarısı üzerine etkisinin araştırılması(Gaziantep University, 2012-10) Çataloğlu, Erdat; Kör, H.; Erbay, H.Bu çalışmada meslek yüksekokulu bilgisayar programcılığı bölümü öğrencilerinden uzaktan eğitim ve örgün eğitim alan iki farklı grup arasında öğretim metotlarının, öğrenci başarı düzeylerine etkisi incelenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak anket kullanılmış ve katılımcılara web tabanlı olarak uygulanmıştır. Araştırmanın çalışma gruplarını, 2011- 2012 eğitim-öğretim yılı güz döneminde, Kırıkkale Üniversitesi Uzaktan Eğitim ve örgün eğitim öğrencileri ile Hitit Üniversitesi örgün eğitim öğrencileri oluşturmaktadır. İlk etapta İnternet Programcılığı-I dersini alan uzaktan eğitim ve örgün eğitim öğrenci gruplarına CSS ile Javascript konularını kapsayan ön test uygulanıp elde edilen veriler kaydedilmiştir. Ardından uzaktan eğitim ve örgun eğitim gruplarında CSS ile Javascript konuları 4 hafta süreyle işlenilerek son test uygulanmıştır. Test sonucunda kaydedilen veriler analiz edilerek, hangi öğretim metodunun öğrenci başarısı üzerinde daha etkili olduğu tespit edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, araştırmaya katılan tüm gurupların öntest ve sontest puanları karşılaştırılarak çizelgeler halinde verilmiştir. Çizelge yorumlarında, başarı farklılıklarının hangi gurup lehine olduğu belirtilerek gerekli açıklamalara yer verilmiştir. Araştırmanın son kısmında ise sonuçların nedenleri üzerine yorum ve öneriler yapılmıştır. In this study, the effects of teaching methods to the student achievement levels were investigated in two different student groups chosen from the computer programming department in vocational school in Kırıkkale University and Hitit University. One of them is distance education students, and the other one is formal education students. For the investigation, as a data collection tool, survey was used and it is applied to participants as a web-based. In the first stage, pretest covering CSS and JavaScript were applied on students taking Internet Programming-I course of formal education groups and distance education groups and the resulting data was recorded. Then the issues of CSS and JavaScript were told in both distance education groups and formal education groups and then last test was applied to them . The obtained data was analyzed and which teaching method more effective in the success of the student was found. The demographic structure of distance and traditional education students was examined and their impact on the teaching was identified and assessed. According to results, it has been observed that the rate of increase students' achievement of students studying by distance education method is higher than the rate of students in formal education. Statistically In this context, when the comparison is made according to the type of education, it has been concluded that distance education is a more effective method.