Browsing by Subject "Synagogue"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
Item Restricted Ahrida Sinagogu ve Korin Suryano(Bilkent University, 2019) Köksal, Burak; Kıran, Çağla; Harmancı, Gökhan; Biliyul, Nur Zeynep; Develioğlu, SelinYahudilerin büyük bir çoğunluğu Balat semtinde ikamet etmişlerdir. Bu sebeple Balat’ta pek çok sinagog görmek mümkündür. Ahrida Sinagogu göçmen Makedonyalı Yahudiler tarafından 17. yüzyılda inşa edilmiştir ve İstanbul’daki en eski ve en ihtişamlı sinagoglardan biridir. Sinagog gemiye benzer tevasıyla ünlüdür. Bu araştırma makalesi Ahrida Sinagogu’nu ve şimdiki sinagog başkanının kız kardeşi Korin Suryano’yu incelemeyi hedeflemektedir. Korin Suryano 12 Mart 2018’de vefat etmiştir ancak bıraktığı miras hala etkisini sürdürmektedir.Item Restricted Karaköy’de bir barış vahası: Neve Şalom Sinagogu(Bilkent University, 2022) Paçacı, Muhammed Elber; Çetintaş, Muhammed; Ok, Ahmet Berke; Öz, Dicle Sezen; Neftçi, Aslıİstanbul’un Karaköy semtinde bulunan Neve Şalom Sinagogu 25 Mart 1951 tarihinde Türkiye Yahudi cemaatinin emeklerinin bir ürünü olarak açılmış ve uzun yıllar boyunca, Edirne Sinagogu 2015 yılında tekrar ibadete açılana kadar, Türkiye’nin en büyük sinagogu olma özelliğini elinde bulundurmuştur. Şu an ise İstanbul’un kapasitesi en yüksek sinagogudur. Sinagog, hem tarihi hem de sosyal açıdan İstanbul’da merkezi bir konumda bulunmasından mütevellit Türkiye Yahudileri cemaatinin gözünde önemli bir konuma sahiptir. Osmanlı İmparatorluğu dönemine kadar giden Türk-Yahudi bağları 2. Beyazıt ve Kanuni Sultan Süleyman’ın hükümdarlıkları altında serpilmiş ve güçlenmiştir. Bu dönemlerde İstanbul’a göç eden Yahudiler ise yüzyıllardır, bir azınlık olmalarına rağmen, şehrin ayrılmaz bir parçası olmuş ve Neve Şalom Sinagogu gibi onlarca eseri Türkiye kültür hazinesine kazandırmışlardır. Bu araştırmada bir kültürel miras olarak Neve Şalom’un ve Türkiye Yahudilerinin tarihçesi, sinagogun mimarisi, dini ve sosyal açıdan kullanım amaçları ve son olarak da hem Türkiye hem de Yahudilerin tarihinde kara bir leke olarak yerini almış 1986 ve 2003 yıllarında yaşanan ve onlarca Yahudi ve Müslüman vatandaşın hayatını kaybetmesine sebebiyet veren esef verici terör saldırıları incelenmiştir. Çalışma sırasında Türk Yahudileri tarihine ilişkin yazılmış kitaplardan, makalelerden, dönemin gazetelerinden ve kendileri de Türkiye Yahudilerinden olan Yusuf Besalel ve 500. Yıl Türk Musevileri Müzesi Müdürü Nisya İsman Allovi ile yapılan röportajlardan yararlanılmıştır.