Browsing by Subject "Strength"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Open Access Analysis of brick wall debris for reusing(Gazi Universitesi * Muhendislik Mimarlik Fakultesi,Gazi University * Faculty of Engineering & Architecture, 2021-03-21) Üçer Erduran, Deniz; Demirel, İsmail Ozan; Elias-Ozkan, S. T.Tuğla duvarlar sağlam ve uzun ömürlü olmalarına rağmen farklı sebeplerle yıkıma maruz kalırlar. Bu çalışma Ankara Çiğdem Mahallesinde 1990’larda inşa edilmiş tuğla duvar dolgulu betonarme bir kooperatif binasının yıkım sürecini sunmaktadır. Yıkım sonrası atık olarak sahada biriken yatay delikli tuğla duvar parçaları incelenmiş ve yeniden kullanıma uygun olabilecekleri gözlenmiştir. Tuğlalar, sıva ve harç numuneleri laboratuvarda basınç testine, duvar parçaları da başlangıç kayma dayanımı testine tabi tutulmuştur. Elde edilen mukavemet değerleri ve ölçülen diğer fiziksel özellikler ilgili standartlardaki değerlerden yüksek olduğu için kullanılmalarının uygun olduğu sonucuna varılmış ve uygun bir yeniden kullanım metodu sunulmuştur. Son olarak, bu metot temel alınarak yıkımda oluşan genel duvar atıklarının kurtarılması için nasıl düzenlemeler yapılabileceği tartışılmıştır.Item Open Access The effectiveness of predict-observe-explain technique in probing students' understanding about acid-base chemistry: a case for the concepts of pH, pOH and strength(Springer Netherlands, 2013-06) Kala, N.; Yaman, F.; Ayas, A.The present study describes high school students’ conceptions about acids and bases in terms of pH, pOH, microscopic level, strength, and concentration. A total of 27 high school students participated in the study. The data was collected using 3 POE tasks and a semi-structured interview. The data analysis demonstrated that most of the students had poor understanding related to a drawing of weak and strong acids. In addition, the findings revealed that the POE’s were effective in terms of gathering students’ predictions and reasons for the prediction of outcomes in an open-ended format. The POE tasks also revealed that some of the students had misconceptions regarding pH and pOH. The students believed that pH was a measurement of the acidity, while pOH was a measurement of the basicity. The findings obtained have certain implications for the secondary chemistry program.