Browsing by Subject "Saz"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted Bağlama yapımında bir marka: Tekeli Ailesi ve Bekir Tekeli(Bilkent University, 2020) Akcaoğlu, Damla; Ergüven, Melike; Arslan, Sümeyye; Kaplan, Asude; Hafızoğlu, MelisYüzyıllar öncesinden günümüze kadar Türk kültürünün bir taşıyıcısı olarak gelen saz, pek çok insanda gerek çalmak gerek yapmak için bir merak uyandırmaktadır. Araştırmanın ana konusu olan Kastamonulu saz ustası Bekir Tekeli ve ailesi de saz yapımındaki başarılarını Türkiye'ye ve dünyaya yaptıkları sazların kalitesiyle kanıtlamışlardır. Bu araştırmada önce, onları böyle bir zanaata teşvik eden tarihi ve kültürel mirasın bir parçası olarak âşıklık, hem Anadolu coğrafyasında hem de özel olarak ailenin memleketi olan Kastamonu'da incelendi. Genel olarak kullanılan saz yapım teknikleri araştırılarak aileyi dünya çapında farklı kılan özellikler belirlendi. Bekir Tekeli'nin ve ailesinin hayat hikayesi aktarıldı ve el işçiliğiyle saz yapım mesleğinin geleceğiyle ilgili çıkarımlar yapıldı.Item Restricted Şentürk İyidoğan’ın gözünden Sivas’ta aşık edebiyatı ve saz kültürü(Bilkent University, 2021) Aktan, Anıl Tan; Atıkbay, Dilara; Çağlayan, Gökdeniz; Yaman, Muhammed Yusuf; Yıldırım, FurkanSivas, Türk sanatının önemli parçalarından biri olan âşık edebiyatına değerli katkılarda bulunmuştur. Şentürk İyidoğan, Sivas’lı âşıklardan biridir. Kendisi Mahzuni Şerif’in de yardımlarıyla şiir tekniğini geliştirmiştir. Çoğu Sivaslı gibi Âşık Veysel’i bir ilham kaynağı olarak görmüş, buna ek olarak Pir Sultan Abdal’dan da oldukça etkilenmiştir. Şentürk İyidoğan kariyerinin ilerleyen yıllarında saz imalathanesini açmış, burada kişinin sesine özel sazlar yapmıştır. Bunlara ek olarak önemli âşıkların sazlarının bulunduğu “Ozanlar Müzesi” adında bir müze açmıştır. Bu çalışmada Şentürk İyidoğan’ın hayat hikayesi ve Türk âşıklık geleneğine yaptığı katkılar incelenmiştir.Item Restricted Zanaat olarak Türkiye’de enstrüman yapımcılığı(Bilkent University, 2021) Erdem, Doruk; Erdel, Mehmet Emin; Şimşek, Göktuğ; Kayar, Dilara; Hoşafçı, AtakanBu çalışmanın amacı Türkiye’deki enstrüman yapımcılığının (ağırlıkla Ankara’daki saz yapımcılığını) sosyal, ekonomik yönlerini ve tarihini incelemektir. Giriş bölümünde saz yapımcılığının tarihi ve sonrasında Ankara’nın ilk kuşak saz yapımcılarının atölyeleri, çalışma teknikleri ve yaptığı enstrümanlar araştırılmıştır. Ardından saz yapımcılığının akademik yönü incelenmiştir. Bu bölümde Türkiye’deki enstrüman yapımcılığının okullaşmasının tarihi çizelgesi araştırılmıştır. Devamında Ankara Müzik ve Güzel Sanatlar Üniversitesi’nde öğretim üyesi olan Özay Önal’ın verdiği bilgiler ışığında çalgı yapım bölümlerine öğrenci alım aşamaları (sınavlar ve alım koşulları), yakın tarihte çalgı yapım bölümlerine olan ilginin sebepleri ve genel anlamda çalgı yapım bölümlerinin fonksiyonelliği incelenmiştir. Ardından sazda yeni denemeler başlığı altında, sazın yeni varyantları olan kopuz ve oğur sazı üreticisi olan Engin Topuzkanamış’ın bilgileri doğrultusunda saz yapımında piyasa etkisinin getirdiği standardizasyon, yeni denemeler ve saz yapımında unutulmaması gereken gelenekler incelenmiştir. Ardından dönemlere göre Türk müziğinin değişimi, toplumun dinleme alışkanlıkları ve dönemsel özellikler Erken Cumhuriyet Dönemi’nden 1980’e kadar incelenmiştir. Bu bölümde aynı zamanda 1950’lerden sonra sazın değişimi detaylı bir biçimde incelenmiştir. Son olarak Türkiye’deki saz yapım piyasası incelenmiştir. Bu bölümde Ankara’da bir saz yapım atölyesi bulunan Ali Yılmaz ile yaptığımız görüşme bağlamında saz yapımcılığının ekonomik yönü (hammadde ve piyasa) ve zanaatkârlık yönü incelenmiştir.