Browsing by Subject "Satire"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted Alman kabare sanatında bir Türk’ün izi: Şinasi Dikmen(Bilkent University, 2021) Gündüz, Berkay; Yabancı, Eda; Sağlam, Esma; Gerçek, Havva Zeynep; Çöğen, İclal Buse1950-1980 yılları arasında Türkiye'den Almanya'ya yöre halkını ve göçmenlerin sosyo-kültürel yapısını etkileyen işçi göçleri yaşandı. Almanya’ya sağlık memuru olmak üzere gönüllü olarak göç eden Şinasi Dikmen, etkilenen sosyo-kültürel yapıyı gözlemleyerek eleştirel ve mizahi bir dille yazıya döktüğü gözlemlerini toplumla paylaştı. Gazete ve dergilerde yayınladığı mizahi yazılarla Alman mizahçısı Dieter Hildebrandt tarafından keşfedildi. Gerek toplumun gerekse Hildebrandt’ın beğeni ve takdirini toplayan Dikmen, kendine has dili ve üslubuyla Alman ve Türk kültürünün harmanlayarak ortaya koyduğu eserleri daha geniş kitlelere ulaştırmak amacıyla, 1986 yılında tarihi ve sosyo-kültürel açıdan önemli bir yere sahip olan ilk Türk-Alman kabaresi Knobi Bonbon’u kurdu. Bu araştırmada dönemin gazetelerinden, dergilerde yayınlanan söyleşilerinden ve bizzat Şinasi Dikmen ile yapılan röportajdan yararlanarak Dikmen’in kişisel hayatı ve Türk-Alman sanatına sağladığı katkılar anlatıldı. Yirminci yüzyılda Türk-Alman ilişkilerini anlamak açısından Şinasi Dikmen’in göstermiş olduğu faaliyetler önem göstermektedir.Item Open Access Lehçetü`l Hakayık`ta mizah söylemi(2006) Yıldırım, TuğbaÂlî Bey (1846-1899), who was known by the name of “Director” during his lifetime, is a writer of humor who published several journalistic articles, plays, adaptations, a short story, and travel notes. With his works during the Tanzimat period, Âlî Bey is a pioneer of novelty in the changing understanding of humor. In this study, the discourse of humor represented by Âlî Bey’s dictionary titled Lehcetü’l Hakâyık (The Language of Truth) is investigated in two main sections under the titles of “The Structure and Content of the Discourse of Humor” and “The Analysis of the Discourse of Humor”. The first section contains the subsections in which “Dictionary Studies and the Understanding of Humor Prior to Lehcetü’l Hakâyık” and “Features of the Text” are investigated. The first section of the thesis discusses the place of this dictionary within the traditions of humor and dictionary writing in Ottoman literature, analyzes Âlî Bey’s dictionary in terms of these genres, and exposes in depth the content of dictionary. The second section of the thesis, which is titled “The Analysis of the Discourse of Humor” contains the following subsections: “The Unique Aspects of Being Human and Human Behavior”, “Relationships between Women and Men”, “Political and Social Discourse about the Ottoman Empire”, and “Other Entries”. Under the title of “The Unique Aspects of Being Human and Human Behavior” entries relating to verbal, mental, and bodily aspects of being human are explicated. Under the title of “Relationships between Women and Men” the entries relating to women and men are discussed. Under the title of “Political and Social Discourse about the Ottoman Empire” issues relating to political and social life are examined. “Other Entries” discusses those subjects that are not considered under previous classifications. In Lehcetü’l Hakâyık, Âlî Bey satirically responds to those subjects that reflect human thought and behavior, relationship between women and men, the daily and political life of the Ottoman Empire, and the cultural background of his period. Considering humor as a critical weapon, he cleverly redefines the platitudes, thus showing the “irony of truth”.Item Open Access Persuasive ironies: Utopian readings of swift and krasicki(Pennsylvania State University Press, 2013) Bartoszyska, K.Item Restricted Türk edebiyatına damgasını vuran Anadolu şairi: Abdurrahim Karakoç(Bilkent University, 2023) Çobankara, Ece; Zeybek, Ezgi; Yılmazer, Tarık; Karakoç, Zeynep Göze; Yaycı, Mehmet BarışŞiirleriyle Türk edebiyatında önemli bir yer edinen Abdurrahim Karakoç gerek edebi kişiliği ile gerek dünya görüşü ile pek çok insanı etkiledi. Adeta şiirle ve kitaplarla büyüyen şair, ilk olarak ailesinden ve yaşadığı coğrafyadan etkilendi. Karakoç, henüz çocukluğunda şiire başlamış ve küçüklüğünden itibaren ağırlıkla hiciv türünde eserler vermiş, özellikle sosyal sorunlara değinmiştir. Ayrıca muhafazakâr kimliği ile ön plana çıkan şairin en bilinen eserlerinden biri “Mihriban”dır. Şair “Mihriban” başta olmak üzere pek çok şiiri ile Türk sanatında sağlam bir yer edinmiştir. Karakoç şairlik dışında başka pek çok uğraşla da meşgul olmuştur.