Browsing by Subject "Ritual"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
Item Restricted At the roots of the modern concept of symbol(1985) Eco, UmbertoItem Open Access Metalaştırılan kültür(Geleneksel Yayıncılık, 2006) Uyanık, S.Geleneği kullanan kitle iletişim araçları bir kültür endüstrisi haline dönüştürülmekte ve kültüre ait değerler metalaştınlmaktadır. Kültüre ait motif, ritüel ve gelenek gibi değerlerin kullanıldığı iletişim yöntemlerinden biri de reklamlardır. Modem endüstriyel dünya ve bu dünya içinde yer alan gelişmekte olan ve gelişmiş ülkelere ait bir olgu olarak karşımıza çıkan reklamlar, bir ürüne karşı talebi artırabilmek için fiyat, ürün kalitesi gibi değişkenlerin yanında halkın din, inanç, gelenek gibi değerlerle olan ilişkisini de hedef almaktadır. Bu çalışmada da reklamlarda kültüre ait unsurların nasıl kullanıldığı, bu tür reklamların toplum üzerindeki etkileri ve bu etkilerin doğurduğu sonuçlar Kent’in dinî bayramlar döneminde televizyonda yayınlanan reklam filmi ele alınarak incelenecektir.Item Open Access The royal mawlid ceremonies in the Ottoman Empire (1789-1908)(2016-09) Karaduman, Erman HarunThis study analyzes the royal mawlid ceremonies in the Ottoman Empire which are conducted by the state in the 12th day of Rabi-al-Awwal (the third month in the Islamic calendar) of each year representing the birthday of Prophet Muhammad. Along with the religious content of the ritual, the mawlid ceremony is actually one of the fundamental practices of the state protocol (teşrîfât) and is observed to transform through the modernization phenomenon. In this context, it is aimed to resolve the problems of the present literature in terms of establishment, institutionalization and historical process of the royal mawlid ceremonies by basing the period of 1789-1908, which chronicles and archive documents containing the ceremonial intensify. By this means, the main components of the ceremonies, which are protocol, procession, patronage and music, are examined closer.