Browsing by Subject "Rekabet"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted Aşıklar bayramı(Bilkent University, 2020) Deliömeroğlu, Beyza; Tepe, Gülşah; Eren, Nil; Yetik, Derin; Fidanboy, MelihcanÂşıklar Bayramı âşıkların bir araya gelerek yarıştıkları bir ortamdır. Bayram tadında kutlanan bu olay âşıklık geleneğine sıkı sıkıya bağlıdır. Türkiye Cumhuriyet'inin ilk Âşıklar Bayramı 1931 yılında Sivas'ta Sivas Halk Şairleri Bayramı adı altında Sivas'ta kutlandı. Yüzyıllar boyunca âşıklar devlet ve otorite tarafından görmezden gelinmişlerdir. Sivas'ta kutlanılan Âşıklar Bayramı ile ilk defa âşıklar devlet tarafından dikkate alındı. Âşıklar Bayram'ının diğer önemli getirisi bir rekabet ortamında âşıklık sanatının gelişmesine büyük katkılarda bulunmasıdır. Bu çalışmada, kültürümüzün önemli bir parçasını oluşturan âşıklar geleneğini ayakta tutmak için kutlanır hale gelmiş Âşıklar Bayramının 19. yüzyıldan 21. yüzyıla kadar olan yolculuğu incelenmiştir.Item Restricted Rekabet Kurumu'nun kurulması ve: rekabet hukukunun Türkiye'ye gelişi(Bilkent University, 2020) Durmaz, Ahmet Fatih; Karaman, Doruk; Güngör, Hazal Eylem; Deringöl, Salih; Sasani, SenaRekabet, serbest piyasa ekonomisinde tüketicinin korunması ve ekonomik refahın sağlanması açısından önemli bir kavramdır. Bu kavram, Türkiye'de 1970'li yıllarda gelişmeye başlayıp 1994 yılında Rekabetin Korunması Hakkında Kanun ile hukuki zemine oturtulmuştur. Rekabet Kurumu ise kanunun kabulünden 3 yıl sonra, 1997 yılında kurulmuştur ve günümüzde hâlâ faaliyet göstermektedir. Rekabetin Türk piyasasındaki yeri ve Rekabet Kurumu, bugünlere gelene kadar farklı süreçlerden geçmiştir. Bu nedenle rekabet kavramı 1994 öncesi, 1994-1997 arası ve 1997 sonrası olarak üç farklı dönemde incelenmiştir.Item Open Access Türkiye’de Rekabet Hukuku ve Rekabet Kurumunun tarihi(Bilkent University, 2022) Hakalmaz, Turaç; Durmaz, Ahmet Fatih; Karaman, Doruk; Güngör, Hazal Eylem; Deringöl, Salih; Sasani, SenaRekabet, serbest piyasa ekonomilerinde tüketicinin korunması ve ekonomik refahın sağlanması açısından önemli bir kavramdır. Bu kavram, Türkiye’de 1970’li yıllarda gelişmeye başlayıp 1994 yılında 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun ile hukuki zemine oturtulmuştur. Rekabet Kurumu ise Kanunun kabulünden 3 yıl sonra, 1997 yılında kurulmuştur ve günümüzde hâlen faaliyet göstermektedir. Rekabetin Türk piyasasındaki yeri ve Rekabet Kurumu, bugüne kadar farklı süreçlerden geçmiştir.Bu nedenle rekabet kavramı 1994 öncesi, 1994-1997 arası ve 1997 sonrası olmak üzere üç farklı dönemde incelenmiştir. Bu doğrultuda, önce rekabet kavramı daha sonrasında Rekabet Kurumunun kuruluşundan sonra getirilen düzenlemeler ve emsal kararlarla beraber Türkiye’deki rekabet kavramının tarihi anlatılmış ve emsal kararlarla işlevi gösterilmiştir.Item Open Access Türkiye’de telekomünikasyon sektöründe fiyat sıkıştırmasını önlemeye yönelik yeni öncül düzenlemeler üzerine bir değerlendirme(Rekabet Kurumu, 2015) Ardıyok, Şahin; Köksal, E.; Yüksel, B.Rekabet ve regülasyona dair kuralların kesişim kümesinde yer alan fiyat sıkıştırmasının önlenmesine yönelik analizler, ilgili literatürde hacmini arttırmaktadır. Bu çalışmanın odağını Türkiye'de Rekabet Kurulu'nun aldığı kararlar ile gündeme gelen ve Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu'nun (BTK) yakın geçmişte usul ve esaslarını yayınladığı fiyat sıkıştırması meselesi oluşturmaktadır. Çalışma, rekabet hukuku kuralları çerçevesinde uygulanan fiyat sıkıştırması analizi ile BTK tarafından gerçekleştirilen analiz arasındaki ilişkiye değinmekte ve BTK tarafından uygulanan test hakkında eleştirel bir değerlendirme sunmaktadır.Bu noktada belirtmek isteriz ki, BTK tarafından uygulanan fiyat sıkıştırması testinin temelleri Avrupa Birliği'ne Katılım Öncesi Yardım Aracı (IPA - Instrument for Pre-Accession Assistance) Projeleri kapsamında yürütülen "Elektronik Haberleşme Sektöründe Rekabet Karşıtı Davranışların Önlenmesine İlişkin Teknik Yardım Projesi (EuropeAid/133078/D/SER/TR)" çerçevesinde ortaya konmuştur. Yine BTK tarafından yürütülecek fiyat sıkıştırması testinin hukuki dayanağını oluşturan "Fiyat Sıkıştırmasının Tespitine, Önlenmesine ve Giderilmesine İlişkin Usul ve Esaslar"ın (Usul ve Esaslar) hazırlanmasında bu Proje'nin desteği olmuştur. Proje'de, makalenin yazarları Şahin Ardıyok ve Barış Yüksel aktif rol almışlar ve özellikle fiyat sıkıştırması testi için yasal çerçevenin oluşumuna katkı sağlamışlardır. Şahin Ardıyok, Proje'de Kilit Hukuki Uzman, Barış Yüksel ise Uzman olarak faaliyet göstermiştir. Çalışmamızın temel amaçlarından biri de, Proje kapsamında edinilen tecrübelerin okuyucular ile paylaşılmasıdır.Item Restricted Zamanının en büyük uçak kazası: Türk Hava Yollarının 981 sefer sayılı uçuşu(Bilkent University, 2021) Öztürk, Bahadır; Yalçındağ, Umut; Bolat, Umut Can; Koca, EfeMcDonnell Douglas, Boeing ve Lockheed’in birbirleri arasında sıkı rekabet içinde olduğu 70’li yıllarda bu firmalar; piyasaya sürekli yeni uçak modelleri sunup var olan modellerini iyileştirmekle meşguldü. Birbirlerini geçme telaşı içerisindeki firmalar tarafından hızla iyileştirilen ve yeni çıkartılan modellerde sorun çıkaran parçalar olabilmekteydi. Sorun çıkaran bu uçaklardan biri olan ve McDonnell Douglas tarafından yapılan DC-10 model uçaklar, piyasaya sürülüşünden itibaren kargo kapısının çıkardığı sorunların sebep olduğu birkaç kazaya karışmışlardır. Bu kazalardan biri American Airlines’ın 1972 tarihli kazasıdır. Bu kazada kimsenin ölmemesi ve uçuş sektöründeki rekabet ortamı, kazanın önemsenmeden DC-10’un uçuşlarına olduğu gibi devam etmesine yol açmıştır. Bunun sonucunda gerçekleşen bir diğer kaza da Türk Hava Yollarının (THY) 981 numaralı uçuşunda gerçekleşmiştir. Zamanının en ölümcül kazası olan bu kazada 346 kişi uçağın Paris yakınlarına düşmesi sebebiyle hayatını kaybetmiştir. Bu araştırmada, zamanında tarihin en ölümcül uçak kazası olan THY’nin 981 numaralı uçuşunun düşmesinin sebepleri, gelişim süreci, sonrası ve kazaya karışan uçak modelinin teknik özellikleri incelenmiştir. Uçuş sektöründe çalışan Kıvanç Köseoğlu’nun bilgilerinden, DC-10 model uçağın karıştığı kazaların raporlarından, Boeing’in resmi kaynaklarından, kaza sonrası basılmış gazetelerden ve kaza üzerine yapılmış belgeselden faydalanılmıştır. Bu araştırma, uçuş firmaları arasındaki yoğun rekabetin nasıl kazalara sebep olabileceğini göstermesi bakımından önemlidir.