Browsing by Subject "Purchasing power"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Item Restricted Kamudan özele geçişte Tansaş örneği(Bilkent University, 2022) Aşık, Mehmet Melih; Kültür, Betül; Sara, Kaan; Sara, Berk; Eceral, OkanBu çalışma Tansa olarak kurulan Tansaş’ın kurumsal tarihini, kuruluşundan itibaren özelleştirilmesine kadar geçen süre zarfında incelemiş ve kurumun toplumsal yaşama etkisini araştırmıştır. 1970’lerdeki enflasyonist ortamda halkın zaruri besinlere ulaşamamasına çözüm olarak İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından Tansaş’ın temelleri atılmıştır. Uzun bir dönem benzer bir politika ile işleyen Tansaş, ülkedeki değişen ekonomik anlayışla beraber zamanla önceki çizgisini terk ederek farklı tüketici kesimlerine yönelik hizmet vermeye başlamıştır. Temel ihtiyaçları rakiplerine göre önemli bir farkla daha ucuza satması ile aktif olarak bulunduğu Ege bölgesinde halkın ekonomik krizden etkilenmesini engellemiştir ve ucuz fiyat politikaları ile piyasayı düzenlemiştir. Ayrıca, şirketin hizmeti boyunca tüketici alışkanlıklarında belirgin bir değişim olmuştur. Bu araştırmada Tansaş’ın kurumsal tarihini ortaya koyabilmek için çeşitli literatür kaynaklarından, Tansaş’ın toplumsal etkisini anlayabilmek için bölgesel ve ulusal gazetelere yansımış haberlere başvuruldu. Uzun yıllar boyunca Tansaş’ın genel müdürlüğünü yapmış Bülent Sezen ve ilgili dönemde iki kere İzmir Büyükşehir başkanı olan Burhan Özfatura ile yapılan röportajlar, kurumun iç yapısını ve geçirdiği dönüşümü anlamlandırabilmek için önemli kaynaklar olmuştur. Ayrıca, Tansaş’ın başarısının nedenlerini anlamlandırabilmek için Michael Porter’ın değer zinciri analizi ile faaliyet bazında inceleme yapılmıştır. Bu çalışmanın sonunda dönemin ekonomik şartları göz önüne alındığında Tansaş girişiminin gerekli olduğu ve halkın temel ihtiyaçlarını karşıladığı görülmüştür.