Browsing by Subject "Neo-Stoicism"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Open Access Antikitenin öğrettikleri: Yeni Çağ Avrupa düşüncesinde yeni Stoacılık(İlmi Etüdler Derneği, 2011) Özdemir, M. B.; Durgun, FatihAşağıda da tartışılacağı gibi, özellikle Rönesans ve Reformasyon dönemlerinden itibaren stoacı felsefenin dönemin olumsuzluklarına antik mirasın diğer birçok öğesinden daha iyi çözüm önerdiğine inanılmıştır. Çoğunlukla bu felsefeyle özdeşleştirilen isimlere atıfta bulunularak oluşturulan söylemler, hem düşünsel tartışmalara hem de daha somut siyasi ve düşünsel programlara yön vermiştir. Bu yazıda da esasen, yeni stoacılık olarak tanımlanan düşünsel faaliyetin Yeni Çağ Avrupa tarihinde, sosyal, ekonomik, dinsel ve politik yıkımlar neticesinde ortaya çıkmaya başlayan merkezî devlet yönetimleri bünyesindeki yeri tartışılacaktır. Genel olarak bu merkezî yapılanmaların, bir antik çağ mirasının, o dönem merkezî oluşumlarının içerisinde ne kadar da önemli olduğunu göstermek amaçlanmaktadır.Item Open Access Scottish Jacobitism, Episcopacy, and counter-enlightenment(2009) Leighton, C. D. A.Acknowledging the considerable degree of identity which developed between Episcopalianism and the Jacobite movement in Scotland, this study investigates the character of Episcopalian thought at the end of the seventeenth and in the first decade of the eighteenth century, making particular use of the writings of Bishop John Sage (1652-1711) and Principal Alexander Monro (d. 1698). It comments on the origins of that thought, with reference to both locally and temporally specific circumstances and the intellectual traditions of the seventeenth century, notably an increasing emphasis on historical method and the cultivation of neo-Stoicism. In commenting on the content of this thought, it centrally seeks to explain the relationship of the dominant theological theme of the writings examined to the intellectual, social and political threats to theocratic order offered by the period in general and the revolution of 1688-1689 in particular. It argues that it is chiefly in this way that Episcopalian Jacobite thought can be placed in the context of Enlightenment/Counter-Enlightenment debate. © 2008 Elsevier Ltd. All rights reserved.