Browsing by Subject "Joke"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
Item Open Access The function of folkloric elements, cultural code and indicators in Akbank commercials(2006) Günaydin, A.U.As one of the means of cultural power in modern life, commercials have a significant role in creating folklore. It is possible to point out the folklore that is created by the nations through the use of commercials. This could be done only by using special codes because "meaning" is constructed by the mediation of indicators and tradition. In this article Cep Kredi commercial series of Akbank will be discussed. We are planning to evaluate how this specific commercial series use the facilities of the oral culture to build the "meaning" with the use of visual and verbal special codes and indicators. The emphasis will be on the urban folklore and the themes like nationality and national identity which are used intensively in these commercials. In this commercial series the big city is depicted as the place where luxury is generated and consumed. It uses interior spaces rather than public spaces and emphasizes the "urban" theme with the codes like facial expressions, words, clothing and attitudes of the characters. It is parodying and highlighting "the equalizing consumption".Item Open Access Fıkralarda dinsel iktidar örüntüsünün kırılması(Geleneksel Yayıncılık, 2005) Uslu, M.F.Fıkra geniş bir toplumsal kullanıma sahip olan, toplumun tüm katmanlannca üretilen ve söylenen birsözel anlatı biçimidir. Böylelikle, fıkra içinden çıktığı toplumun değerlerinden derin izler taşır. Toplumunalışkanlıkları ve kültürel değerlerinin yanında toplumsal çatışmalar da fıkralara yansır. Fakat fıkralar sadecebu çatışmaların yansıtıcısı değil hem yeniden üreticisi hem de şekillendiricisidir. Dinsel konuları mer¬kezine alan fıkralarda, toplumsal iktidarın ciddi belirleyicilerinden biri olan dinin ve dinsel pratiklerin bazıdurumlarda yeniden üretilip kuvvetlendirildiği, bazı durumlarda ise sorgulanır kılındığı görülmektedir. Yazıdabu iki karşıt etkinin ilişkisi ve karşılıklı konumları sorunsallaştırılmıştır.Item Open Access Tanrısal ve siyasal iktidara karşı üretilen fıkralarda "dokunma" işlevi(Geleneksel Yayıncılık, 2012) Uygun, İsmailBu makalede, siyasi ve tanrısal iktidarı eleştiren fıkraların geçmişten bu yana üstlendiği ya da üstlenmeye çalıştığı bütüncül yergi işlevinin ne olduğu, “dokunmak”kavramı üzerinden işlenmeye çalışılacaktır. “Dokunmak” kelimesi, bir şeye güven duymak ve tanımak çerçevesinde ele alınacak, insanın dokunamadığı ve dolayısıyla ilişki kuramadığı “soyut” bütünlüğe karşı geliştirdiği tavrın ne derece etkili olduğu fıkralar üzerinden tartışmaya açılacaktır. Bahsi geçen “soyut bütünlüğe”karşı üretilen fıkralar, kendiliğinden olsun ya da olmasın, belirli bir zamanda yaşamış kahramanı değil, onun şahsında somutlaşmış “soyut iktidarı”temsil eder. Makalede asıl olarak bu konu üzerine yoğunlaşılacak ve örneklerle ispata çalışılacaktır. Bu tartışma yapılırken, “gücünü tanrısal iktidardan almış olmanın etkisi nedir?” sorunsalı üzerinde durulacaktır. Siyasi iktidara dokunabilen ve yüz yüze ilişki kuran farklı farklı toplulukların, kendilerini yöneten iktidarla nasıl bağlar kurdukları eylemsellikleriyle verilecektir. Makalenin son bölümünde ise verilen fıkra örneklerinin işlevinin ne olduğu anlamlandırılmaya çalışılacaktır. Siyasal iktidarın, tanrısal iktidardan aldığı soyut kuvveti nasıl somutlaştırdığı, somutlaşmış bu kuvveti halka karşı nasıl kullandığı ve bu kuvvet karşısında halkın fıkralar yoluyla “başa” çıkma çabası açıklanmaya çalışılacaktır. Halk, “dayatmalar” ve “yaptırımlar” sonucunda kendiliğinden oluşan fıkra kahramanlarının “uydurulmuş” kişilikleriyle, bütüncül bir yergi sistemi oluşturarak kendilerine karşı kullanılan “orantısız” güce, fıkralar yoluyla reaksiyon göstermesi konu edilecektir. “Dokunmak” ve “yüz yüze” gelmek kavramlarının karşılığını bulup bulmadığı da makalenin çerçevesi içinde gösterilmeye çalışılacaktır.Item Open Access The transformation of jokes from oral compositions to lists and stand-ups: A critical outlook on Türkleri Anlama Kilavuzu(2005) Yeşil, N.In line with Alan Dundes' definition of "folk" as a group of people sharing some common code, this paper looks into how Türkleri Anlama Kilavuzu (A Guide to Understanding Turks) written by Zeki Kayahan Coşkun (İstanbul: Bir Harf Yayinlari, 2005) bears significance for folklore. With reference to texture, text and context as the three levels designated by Dundes for the analysis of folkloric products, critical views on the book shall help to assess its stand in the transformation of Turkish jokes. As a book in which a writer lists down certain patterns of behavior adopted by Turks, Türkleri Anlama Kilavuzu apparently differs from oral compositions when the incompatibilities between orality and literacy specified by Walter J. Ong are taken into consideration. If the written word does not allow any interaction between the writer and the reader, how can Türkleri Anlama Kilavuzu be "with a hint of stand-up" as indicated on the book's cover? Though the texture and text of the book resemble those of stand-ups in terms of Henri Bergson's view on the function of the comic and its methods of production, the diversity of the contexts in which each are produced and consumed are evident. Revealing how Türkleri Anlama Kilavuzu converges and diverges with oral compositions and stand-ups, this study highlights the necessity of taking into account the variety of contexts in defining jokes as a genre.